7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1202

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Moe » 8. maj 2023, 13:08

Sophies-mor skrev:
Moe skrev:Der kan være mange årsager til, at et barn kaster op med jævne mellemrum.

Selvom din datter ikke har feber eller andre symptomer, kan en lavgradig infektion være en mulighed.

Det kan være fødevare allergi, at din datter reagerer på en bestemt type mad eller ingrediens, som hun får nogle gange men som I ikke ved noget om.

Opkastning kan være et symptom på migræne hos børn, selvom hovedpine ikke er til stede.

Cyklisk opkastningssyndrom omend meget en sjælden lidelse, hvor børn oplever gentagne episoder med opkastning uden nogen klar årsag. Det kan være regelmæssige og kan forekomme med intervaller, som du beskriver.

Enig, men hveranden mandag ligefrem?

Det kan vi ikke vide noget om. Hvad hvis hun får noget slik eller mad på de mandage, som hun ikke kan tåle? Hvad hvis det ikke er præcist hver anden mandag, selvom det huskes sådan?
Folk på internettet kan ikke give andet end generelle ideer om, hvad det kan være. Vi kan af gode grunde ikke spørge, kender ikke hendes historik, kan ikke tage prøver eller undersøge noget.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9684
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7936

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Sophies-mor » 8. maj 2023, 13:11

Moe skrev:
Sophies-mor skrev:
Moe skrev:Der kan være mange årsager til, at et barn kaster op med jævne mellemrum.

Selvom din datter ikke har feber eller andre symptomer, kan en lavgradig infektion være en mulighed.

Det kan være fødevare allergi, at din datter reagerer på en bestemt type mad eller ingrediens, som hun får nogle gange men som I ikke ved noget om.

Opkastning kan være et symptom på migræne hos børn, selvom hovedpine ikke er til stede.

Cyklisk opkastningssyndrom omend meget en sjælden lidelse, hvor børn oplever gentagne episoder med opkastning uden nogen klar årsag. Det kan være regelmæssige og kan forekomme med intervaller, som du beskriver.

Enig, men hveranden mandag ligefrem?

Det kan vi ikke vide noget om. Hvad hvis hun får noget slik eller mad på de mandage, som hun ikke kan tåle? Hvad hvis det ikke er præcist hver anden mandag, selvom det huskes sådan?
Folk på internettet kan ikke give andet end generelle ideer om, hvad det kan være. Vi kan af gode grunde ikke spørge, kender ikke hendes historik, kan ikke tage prøver eller undersøge noget.

Ja, hvis det var fødevareallergi.
Men migræne og infektionen kan vel ikke komme præcist hveranden mandag?
Resten er jeg enig i.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2730

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 8. maj 2023, 13:13

Hun er i hvert fald ikke på vej i puberteten. Der er i hvert fald ingen tegn what so ever.

Jeg har lige skrevet til hendes lærer for at høre, hvad hun tænker ift. trivsel. Men der er nok ikke noget at komme efter, for vi har lige været til skole-/hjem-samtale, og der var alt i skønneste orden.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1202

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Moe » 8. maj 2023, 13:20

Sophies-mor skrev:
Moe skrev:
Sophies-mor skrev:
Moe skrev:Der kan være mange årsager til, at et barn kaster op med jævne mellemrum.

Selvom din datter ikke har feber eller andre symptomer, kan en lavgradig infektion være en mulighed.

Det kan være fødevare allergi, at din datter reagerer på en bestemt type mad eller ingrediens, som hun får nogle gange men som I ikke ved noget om.

Opkastning kan være et symptom på migræne hos børn, selvom hovedpine ikke er til stede.

Cyklisk opkastningssyndrom omend meget en sjælden lidelse, hvor børn oplever gentagne episoder med opkastning uden nogen klar årsag. Det kan være regelmæssige og kan forekomme med intervaller, som du beskriver.

Enig, men hveranden mandag ligefrem?

Det kan vi ikke vide noget om. Hvad hvis hun får noget slik eller mad på de mandage, som hun ikke kan tåle? Hvad hvis det ikke er præcist hver anden mandag, selvom det huskes sådan?
Folk på internettet kan ikke give andet end generelle ideer om, hvad det kan være. Vi kan af gode grunde ikke spørge, kender ikke hendes historik, kan ikke tage prøver eller undersøge noget.

Ja, hvis det var fødevareallergi.
Men migræne og infektionen kan vel ikke komme præcist hveranden mandag?
Resten er jeg enig i.

Der er intet som kommer præcist hverandre mandag af fysiske sygdomme, men der kan være noget andet hverandre mandag som trigger det. Men hvad er jo umuligt at sige noget om.

Vi kender ikke noget til omstændigheder, er der smerter, er der sket noget, hvordan ser opkasten ud, hvordan er står det til med urin og afføring osv osv..
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Ata » 8. maj 2023, 14:21

Man skal også huske at ting som umiddelbart har et system stadig kan være helt tilfældige. Hvis hun kaster op igen om to og fire uger, er det nok mere sandsynligt at det ikke er tilfældigt.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4658
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 249
Likede indlæg: 8425

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Tibbler » 8. maj 2023, 14:43

Jeg har en 12-årig som har haft tilbagevendende kvalme/opkast om morgenen.

Her virker det lidt til at hænge sammen med træthed, og/eller hvis han ikke har fået nok at spise aftenen før.

Heldigvis er der efterhånden langt imellem, at han vågner og har det skidt.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3505

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Torn » 8. maj 2023, 16:21

Kan det være pga. træthed fordi døgnrytmen bliver ændret i weekenden?
0
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Kakadu » 8. maj 2023, 16:42

Min 13-årige kaster op hveranden fredag for tiden - den weekend han er på samvær hos sin far. Det har også undret os, indtil vi kom i tanke om, at han får energidrik hos far. Og en af bivirkningerne af at give børn den slags er opkastning.
Kan det være sådan noget?
3
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Elverpigen » 8. maj 2023, 20:33

Kommer hun i svømmehallen om søndagen?

Jeg trænede tidligere i en lidt koldere svømmehal en dag om ugen, og undrede mig over et mønster med mavepine/krampe helendagen efter. Vi fik pulsen godt op, så på papiret kunne vi sagtens fungere og "holde varmen". Jeg fandt bare ud af, at min mave tilsyneladende er meget følsom over for kulde, for det kom kun efter træning i netop den svømmehal og ikke i andre. Mht det psykiske, så havde jeg ikke nogen dårlige oplevelser i den kølige svømmehal.

Efter at have prøvet forskellige løsningstiltag valgte jeg at træne noget andet, der ikke gav mig maveproblemer.

Måske andre kan komme med en medicinsk/humanfysiologisk forklaring på fænomenet.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7526
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 23743

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Aragorn » 8. maj 2023, 20:59

Mon ikke tidsintervallet er tilfældigt i nogen grad, bortset fra at man står op og spiser på nogenlunde faste tider på mandage. Er der noget anderledes ved skemaet på disse mandage eller dagen før? Eksempelvis med sport dagen før eller møde tidligere eller senere hver anden mandag?

Min umiddelbare tanke er noget med blodsukkeret. Det kan give en del kvalme og når maven er tømt får man det ofte bedre omgående.

Uanset hvad, tror jeg det er farligt at hæfte sig alt for meget ved det 14 dages interval i sig selv, men man kan selvfølgelig kigge på hvilken rytme man har i de 14 dage.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9002
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1525
Likede indlæg: 25746

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. maj 2023, 21:12

Spiser i anderledes og atypisk i weekenden ifht hverdage?
Det er der jo mange der gør, da weekend er lig med tid, hygge, og lidt ekstra luksus. Mere sukker og fedt. Og man er måske også mindre fysisk aktiv end man er i hverdage.

Det kan maven jo sagtens reagere på! Evt med forstoppelse, eller bare træg mave, hvor nogle reagerer med opkast.
For mad kan har spist ved måske 18 tiden, den burde jo ikke være i mavesækken forsat ved 4 tiden om natten.

Jeg ville være observerende på hvad der indtages over en weekend, og om muligt også observere afføring, hyppigheden, både i hverdage og weekender, og evt konsistens (bristol skalaen er god)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2730

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Frandsen » 9. maj 2023, 08:24

Tak for alle jeres svar :)

Måske det med blodsukkeret er et godt bud. Men kan det virkelig vise sig en hel dag efter, man har spist meget slik?

For det er det eneste, der giver mening ift. de tre weekender. Lige præcis de weekender har der været festligheder med ekstra meget slik, chokolade osv.
0
Fræksak
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4257

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Fræksak » 12. maj 2023, 19:04

Jeg kommer til at tænke på, at jeg som barn ofte kastede op om natten, når vi havde haft gæster. Netop fordi der så havde været sodavand, slik og chokolade (noget, vi ellers kun sjældent fik). Dog var det aldrig så sent som dagen efter, som jeg husker det - midt om natten eller tidligt næste morgen, men altså ikke allerede om aftenen få timer efter, at det var indtaget.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 334
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 777

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Ekliptika » 13. maj 2023, 07:59

Frandsen skrev:Tak for alle jeres svar :)

Måske det med blodsukkeret er et godt bud. Men kan det virkelig vise sig en hel dag efter, man har spist meget slik?

For det er det eneste, der giver mening ift. de tre weekender. Lige præcis de weekender har der været festligheder med ekstra meget slik, chokolade osv.


Min søn kastede ofte op i den alder, hvis vi havde været til arrangementer/fester dagen inden, hvor han havde fået meget slik/sodavand/frugt. De der større events/familiefester, hvor man som voksne ikke altid har (mulighed for) at holde styr på, hvor meget de indtager. Hans opkastninger kom ofte omkring midnat efter han havde sovet nogle timer. Han havde det fint ellers.
Vi lavede derefter nogle aftaler med ham, og han var selv god til at huske på, at han ikke kunne tåle for meget slik og sukker, da han ikke synes det var sjovt at vågne og kaste op. Og vi forældre blev mere opmærksomme på at holde øje/ hjælpe ham når vi var til fester etc.
Det forsvandt, og vi fandt aldrig ud af, om det var på grund af det store sukkerindtag eller om det skyldtes andre ting, feks virakken når man er til store arrangementer ( nogle børn kan godt få kvalme, hovedpine etc efter en dag/weekend, hvor der er sket mange ting).
Håber I finder en årsag/løsning.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: 7-årig kaster op hver 14. dag - hvad kan det være?

Indlægaf Musenmor » 13. maj 2023, 08:31

Frandsen skrev:Tak for alle jeres svar :)

Måske det med blodsukkeret er et godt bud. Men kan det virkelig vise sig en hel dag efter, man har spist meget slik?

For det er det eneste, der giver mening ift. de tre weekender. Lige præcis de weekender har der været festligheder med ekstra meget slik, chokolade osv.


Jeg vil kræve af lægen, at han tog en afføringsprøve. Det kan være en mavebakterie.
Min søn kastede på et tidspunkt op rent sporadisk i skolen og derhjemme, det var ikke psykisk. Der tog det desværre ret lang tid før lægen valgte at tage en afføringsprøve. Det viste sig han havde en mave tarm bakterie.
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:

Tilbage til "Helbred"