Det er bare såååå magisk at være kvinde

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Beetle
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. dec 2021, 12:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Beetle » 29. jan 2024, 21:46

Kanga skrev:
Beetle skrev:Jeg har endelig fået en ny henvisning angående uterusprolaps til sygehuset. Jeg har fået tid i oktober! Ingen info om hvorvidt jeg må blive omvisiteret til det private. Jeg er så træt af det. Jeg blev også henvist dertil for 2-3 års tid siden. Der blev jeg bedt om at gå hjem og lave knibeøvelser med en folder i hånden omkring dét. Som om, det kan hejse livmoderen på plads!

Det er jo samme afdeling jeg skal til nu og dermed formentlig også samme læge. Jeg har simpelthen ingen tiltro til at jeg bliver taget seriøst næste gang og det gør mig bare endnu mere ked af ventetiden.

Jeg blev aldrig rigtig “hel” dernede igen efter min sidste fødsel for 15 år siden. En gynækolog prøvede at klippe/klistre dernede da barnet gik i børnehave, men det var kun udvendigt og stingene sprang forøvrigt op efter kort tid.

Så gik tiden, jeg blev meget overvægtig, og det øgede presset lidt. Så tabte jeg mig, og begyndte at “opdage” hvor slemt det stod til dernede. Ingen knibeøvelser i verden kan fikse den grotte. Jeg har endda købt en Itouch sure, som jeg har trænet med i nogle år. Jeg er så ked af at mit sexliv er dødt, men også velvidende om at en fjernelse eller ophejsning af livmoderen ofte kræver flere forsøg og nok heller ikke kan stramme så meget op. Det er to forskellige ting.

Jeg hader det, og det fylder så meget for mig mentalt! Jeg har ikke lyst til at date, selvom jeg stadig er ung og det er tiden til det.

Jeg overvejer kraftigt at forsøge mig med thermiva i mellemtiden, men er også bange for at smide så mange penge efter en behandling som måske ikke hjælper tilstrækkeligt.

Det er noget lort at være kvinde med et underliv der ikke fungerer! :(


Kontakt afdelingen og spørg til ventetiden. Hvis de ikke kan hjælpe dig med en hurtigere tid nu her, så kom på afbudslisten, så de kan ringe dig ind ved afbud. Og sidst med ikke mindst så kan du ringe til Regional Visitation i din region. De kan hjælpe dig med, om du kan gå andre steder hen.
Har du evt. en privat sundhedsforsikring, som kan hjælpe dig?
Det her med andre steder at blive henvist til og et telefonnummer til Regional Visitation burde stå i dit brev.

Det er pinligt, men jeg tror simpelthen at jeg missede at nærlæse brevet efter at være blevet frustreret over datoen. Der står i en rubrik ude i siden at jeg kan kontakte visitationen og blive henvist til privathospital. Så det har jeg gjort med en online blanket. Så håber jeg det går lidt hurtigere. Jeg har undersøgt det og hvis jeg kører lidt efter det, kan jeg komme til et privathospital med meget erfarne læger! Det gør jeg gerne, og det kan kun blive en win-situation ud fra den meget unge og tilsyneladende uerfarne læge på regionshospitalet jeg var ved sidst.
8
Beetle
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. dec 2021, 12:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Beetle » 29. jan 2024, 21:48

Ata skrev:
Beetle skrev:Jeg har endelig fået en ny henvisning angående uterusprolaps til sygehuset. Jeg har fået tid i oktober! Ingen info om hvorvidt jeg må blive omvisiteret til det private. Jeg er så træt af det. Jeg blev også henvist dertil for 2-3 års tid siden. Der blev jeg bedt om at gå hjem og lave knibeøvelser med en folder i hånden omkring dét. Som om, det kan hejse livmoderen på plads!

Det er jo samme afdeling jeg skal til nu og dermed formentlig også samme læge. Jeg har simpelthen ingen tiltro til at jeg bliver taget seriøst næste gang og det gør mig bare endnu mere ked af ventetiden.

Jeg blev aldrig rigtig “hel” dernede igen efter min sidste fødsel for 15 år siden. En gynækolog prøvede at klippe/klistre dernede da barnet gik i børnehave, men det var kun udvendigt og stingene sprang forøvrigt op efter kort tid.

Så gik tiden, jeg blev meget overvægtig, og det øgede presset lidt. Så tabte jeg mig, og begyndte at “opdage” hvor slemt det stod til dernede. Ingen knibeøvelser i verden kan fikse den grotte. Jeg har endda købt en Itouch sure, som jeg har trænet med i nogle år. Jeg er så ked af at mit sexliv er dødt, men også velvidende om at en fjernelse eller ophejsning af livmoderen ofte kræver flere forsøg og nok heller ikke kan stramme så meget op. Det er to forskellige ting.

Jeg hader det, og det fylder så meget for mig mentalt! Jeg har ikke lyst til at date, selvom jeg stadig er ung og det er tiden til det.

Jeg overvejer kraftigt at forsøge mig med thermiva i mellemtiden, men er også bange for at smide så mange penge efter en behandling som måske ikke hjælper tilstrækkeligt.

Det er noget lort at være kvinde med et underliv der ikke fungerer! :(

Hvordan kan det være, at der er så lang tids ventetid? De gange, jeg er blevet henvist til gynækologisk afsnit har der måske været en måneds tids ventetid. Ikke mange måneder og halve år i hvert fald. Men måske afhænger det af, hvad man er henvist med?

Jeg er blevet henvist med en prolaps (og ikke alle de andre komplikationer jeg nævnte til lægen). :rulle: Jeg mindes også at jeg fik en tid relativt hurtigt sidste gang. Men nu har jeg bedt om at blive omvisiteret til privathospital.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14984
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25214

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 30. jan 2024, 07:26

Mit ansigt er eksploderet i bumser pga. hormoner. Great. :sarkasme:
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17402
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42469

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf LaMariposa » 30. jan 2024, 13:29

sigge skrev:Mit ansigt er eksploderet i bumser pga. hormoner. Great. :sarkasme:


Samme her, kombineret med ret irriterende ægløsningssmerter. Det er kanonfedt at at have bumser, når man er over 40...
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14984
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25214

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 30. jan 2024, 13:38

LaMariposa skrev:
sigge skrev:Mit ansigt er eksploderet i bumser pga. hormoner. Great. :sarkasme:


Samme her, kombineret med ret irriterende ægløsningssmerter. Det er kanonfedt at at have bumser, når man er over 40...


Ja, det er virkelig en bonus, når der begynder at være både rynker og gråt hår og bumser samtidigt. (Jeg taler for mig selv mht. de to første ting. :D )
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17402
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42469

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf LaMariposa » 30. jan 2024, 14:20

sigge skrev:
LaMariposa skrev:
sigge skrev:Mit ansigt er eksploderet i bumser pga. hormoner. Great. :sarkasme:


Samme her, kombineret med ret irriterende ægløsningssmerter. Det er kanonfedt at at have bumser, når man er over 40...


Ja, det er virkelig en bonus, når der begynder at være både rynker og gråt hår og bumser samtidigt. (Jeg taler for mig selv mht. de to første ting. :D )


Har fjernet mit enlige grå hår, men rynker er der :D
1
:lun: Be brave
chickpea
Indlæg: 122
Tilmeldt: 25. maj 2023, 23:24
Kort karma: 7
Likede indlæg: 172

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf chickpea » 5. feb 2024, 19:56

Er det normalt at ens cyklus længde kan variere med ca. 1 uges forskel? Min 3. sidste cyklus var 27 dage. Sidste cyklus 30 dage. Denne cyklus 24 dage. Jeg er godt nok ved at være træt af jeg aldrig kan vide hvor lang min cyklus er :( Jeg er ikke på noget hormonpræparat.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf billiebean » 5. feb 2024, 22:03

Har det stramt med min efterfødselskrop. Alting er så blødt og ømt og løst. Føler mig svag og slap og længes efter at komme igang med at genopbygge min forsømte krop efter år med IVF hvor jeg kastede håndklædet i ringen mht træning fordi det var så svært at komme ind i en rytme.

Men i det mindste er mit underliv intakt denne gang. Så kan jeg godt leve med kejsersnitsarret og følelsesløsheden, kløen og ømheden.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14984
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25214

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 6. feb 2024, 07:18

chickpea skrev:Er det normalt at ens cyklus længde kan variere med ca. 1 uges forskel? Min 3. sidste cyklus var 27 dage. Sidste cyklus 30 dage. Denne cyklus 24 dage. Jeg er godt nok ved at være træt af jeg aldrig kan vide hvor lang min cyklus er :( Jeg er ikke på noget hormonpræparat.


Jeg ved ikke, om det er normalt, men min cykluslængde varierer også med ca. 7 dage. Jeg har PCOS, så jeg er egentlig okay tilfreds med, at den er nogenlunde regelmæssig.

Det sidste par gange, har min cyklus varet 28-29 dage, men kan være op til 33 dage, uden at det er usædvanligt.

Og nu hvor jeg skal ud at rejse fra på lørdag og gerne vil have det overstået inden, er jeg selvfølgelig på cyklusdag 32 uden tegn på blødning. Jeg synes ellers virkelig ikke, jeg har stresset over det denne gang, selvom jeg håber på at skulle ud at bade og hader tamponer. Men det er da typisk, at jeg får den lange cyklus, når det er ubelejligt.

Jeg har i øvrigt lagt mærke til, at når jeg har ømme bryster fra ægløsning frem til menstruation, har jeg typisk den kortere cyklus. Og i denne omgang har jeg ikke ømme bryster, så der er en vis sammenhæng.
0
You can't spell awesome without me.
chickpea
Indlæg: 122
Tilmeldt: 25. maj 2023, 23:24
Kort karma: 7
Likede indlæg: 172

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf chickpea » 6. feb 2024, 11:31

sigge skrev:
chickpea skrev:Er det normalt at ens cyklus længde kan variere med ca. 1 uges forskel? Min 3. sidste cyklus var 27 dage. Sidste cyklus 30 dage. Denne cyklus 24 dage. Jeg er godt nok ved at være træt af jeg aldrig kan vide hvor lang min cyklus er :( Jeg er ikke på noget hormonpræparat.


Jeg ved ikke, om det er normalt, men min cykluslængde varierer også med ca. 7 dage. Jeg har PCOS, så jeg er egentlig okay tilfreds med, at den er nogenlunde regelmæssig.

Det sidste par gange, har min cyklus varet 28-29 dage, men kan være op til 33 dage, uden at det er usædvanligt.

Og nu hvor jeg skal ud at rejse fra på lørdag og gerne vil have det overstået inden, er jeg selvfølgelig på cyklusdag 32 uden tegn på blødning. Jeg synes ellers virkelig ikke, jeg har stresset over det denne gang, selvom jeg håber på at skulle ud at bade og hader tamponer. Men det er da typisk, at jeg får den lange cyklus, når det er ubelejligt.

Jeg har i øvrigt lagt mærke til, at når jeg har ømme bryster fra ægløsning frem til menstruation, har jeg typisk den kortere cyklus. Og i denne omgang har jeg ikke ømme bryster, så der er en vis sammenhæng.


Det giver mening, når du har PCOS. Jeg ved ikke om jeg har det. Er aldrig blevet undersøgt for det.

Jeg har også haft meget ømme bryster siden ægløsning denne gang, og har det fortsat her på 2. dagen af min nye cyklus, men det er efterhånden ikke usædvanligt at jeg har ømme bryster (og en masse andre gener) i ca. 14 dage hver cyklus :(
0
ninjabolette
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf ninjabolette » 6. feb 2024, 11:44

Jeg har haft meget kraftige menstruationer i over 1 år og min læge foreslog hormonspiral. Så nu har jeg fået sat en Mirena op for 5 dage siden og det bløder stadig. Sammenlagt har jeg nu blødt i 17 dage, da min menstruation de seneste måneder har varet i ca 2 uger.
Jeg håber dæleme, at den spiral hjælper på det når den ligesom er kommet på plads - pt niver det ret meget i livmoderen.
Men jeg har så også muskelknuder på ca 4 cm i livmoderen, det hjælper heller ikke ligefrem.

Men jeg trøster mig med at jeg har haft over 25 år uden nogen som helst menstruationssmerter eller -gener. Så er det ok at det driller lidt i 40’erne.
0
Nigleb
Indlæg: 711
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1803

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Nigleb » 6. feb 2024, 12:06

Jeg er sådan en der nærmest konsekvent har været sygemeldt 1 dag om måneden pga. menstruationssmerter, siden jeg fik det som ikke ret gammel. Det blev liiidt bedre efter børn, men ikke altid og ikke meget. Nu nærmer jeg mig 40 år og det seneste år er smerterne bare taget til, de er akkurat lige så slemme som da jeg var teen og lå i fosterstilling og græd pga. smerter. Panodiler tager kun lige toppen og jeg kan ikke tåle nsaid’er længere, som ellers var min go-to som yngre. Det er fun! :rulle: :whine:

Nå, men til noget andet- efter sidste celleskrab er der fundet normale celler, men ved undersøgelse for HPV er der nogle typer til stede i mit skrab, som skal undersøges igen om 12 måneder. Jeg har bare fået beskeden i en app fra mit lægehus og har ikke svaret på den.

Jeg har hpv-vaccinen, men er selvfølgelig velvidende om at den ikke dækker med 100% garanti. Men jeg freaker helt ud ved tanken om at der er “noget”! Og jeg har det svært med at skulle vente et år, før det undersøges igen.

Mit sidste celleskrab er kun et par år tilbage, og der var der intet.

SSI siger dette:

Hvis der påvises en potentiel kræftfremkaldende undertype af HPV i en podning fra livmoderhalsen hos en kvinde under 30 år, bør undersøgelsen gentages efter et halvt til et helt år for at konstatere, om der er tale om en forbigående eller en kronisk persisterende infektion med den pågældende risikotype. Såfremt der hos kvinder over 30 år påvises kræftfremkaldende HPV-typer i en podning, vil der oftest være tale om en kronisk infektion, som med tiden kan udvikles til kræftformer. Om der er forstadier til livmoderhalskræft eller kræft afgøres ved mikroskopi af biopsier udtaget ved den gynækologiske kolposkopiundersøgelse.



Bør jeg så ikke, qua min alder, IKKE vente et helt år, før det bliver undersøgt grundigere? :genert:
0
Lys
Indlæg: 5934
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10701

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Lys » 6. feb 2024, 12:18

Nigleb skrev:Jeg er sådan en der nærmest konsekvent har været sygemeldt 1 dag om måneden pga. menstruationssmerter, siden jeg fik det som ikke ret gammel. Det blev liiidt bedre efter børn, men ikke altid og ikke meget. Nu nærmer jeg mig 40 år og det seneste år er smerterne bare taget til, de er akkurat lige så slemme som da jeg var teen og lå i fosterstilling og græd pga. smerter. Panodiler tager kun lige toppen og jeg kan ikke tåle nsaid’er længere, som ellers var min go-to som yngre. Det er fun! :rulle: :whine:

Nå, men til noget andet- efter sidste celleskrab er der fundet normale celler, men ved undersøgelse for HPV er der nogle typer til stede i mit skrab, som skal undersøges igen om 12 måneder. Jeg har bare fået beskeden i en app fra mit lægehus og har ikke svaret på den.

Jeg har hpv-vaccinen, men er selvfølgelig velvidende om at den ikke dækker med 100% garanti. Men jeg freaker helt ud ved tanken om at der er “noget”! Og jeg har det svært med at skulle vente et år, før det undersøges igen.

Mit sidste celleskrab er kun et par år tilbage, og der var der intet.

SSI siger dette:

Hvis der påvises en potentiel kræftfremkaldende undertype af HPV i en podning fra livmoderhalsen hos en kvinde under 30 år, bør undersøgelsen gentages efter et halvt til et helt år for at konstatere, om der er tale om en forbigående eller en kronisk persisterende infektion med den pågældende risikotype. Såfremt der hos kvinder over 30 år påvises kræftfremkaldende HPV-typer i en podning, vil der oftest være tale om en kronisk infektion, som med tiden kan udvikles til kræftformer. Om der er forstadier til livmoderhalskræft eller kræft afgøres ved mikroskopi af biopsier udtaget ved den gynækologiske kolposkopiundersøgelse.



Bør jeg så ikke, qua min alder, IKKE vente et helt år, før det bliver undersøgt grundigere? :genert:


Har du drøftet smerterne med din læge? Det skal du da ikke uden videre leve med, tænker jeg.

Hvis du er utryg ved den plan, der er lagt, vil jeg også foreslå at du drøfter med din læge.
0
Sorenspige
Indlæg: 7138
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9522

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Sorenspige » 6. feb 2024, 14:04

ninjabolette skrev:Jeg har haft meget kraftige menstruationer i over 1 år og min læge foreslog hormonspiral. Så nu har jeg fået sat en Mirena op for 5 dage siden og det bløder stadig. Sammenlagt har jeg nu blødt i 17 dage, da min menstruation de seneste måneder har varet i ca 2 uger.
Jeg håber dæleme, at den spiral hjælper på det når den ligesom er kommet på plads - pt niver det ret meget i livmoderen.
Men jeg har så også muskelknuder på ca 4 cm i livmoderen, det hjælper heller ikke ligefrem.

Men jeg trøster mig med at jeg har haft over 25 år uden nogen som helst menstruationssmerter eller -gener. Så er det ok at det driller lidt i 40’erne.


Jeg bliver desværre nødt til at sige, at jeg netop fik min hormonspiral fjernet, da jeg fik en muskelknude. Den var på samme størrelse som din. Mellem 7-14 dage hver måned havde jeg kramper on and off, som smertestillende ikke hjalp på.
Indtil muskelknuden kom, havde jeg haft spiral i 5,5 år uden problemer.
0
ninjabolette
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf ninjabolette » 6. feb 2024, 14:27

Sorenspige skrev:
ninjabolette skrev:Jeg har haft meget kraftige menstruationer i over 1 år og min læge foreslog hormonspiral. Så nu har jeg fået sat en Mirena op for 5 dage siden og det bløder stadig. Sammenlagt har jeg nu blødt i 17 dage, da min menstruation de seneste måneder har varet i ca 2 uger.
Jeg håber dæleme, at den spiral hjælper på det når den ligesom er kommet på plads - pt niver det ret meget i livmoderen.
Men jeg har så også muskelknuder på ca 4 cm i livmoderen, det hjælper heller ikke ligefrem.

Men jeg trøster mig med at jeg har haft over 25 år uden nogen som helst menstruationssmerter eller -gener. Så er det ok at det driller lidt i 40’erne.


Jeg bliver desværre nødt til at sige, at jeg netop fik min hormonspiral fjernet, da jeg fik en muskelknude. Den var på samme størrelse som din. Mellem 7-14 dage hver måned havde jeg kramper on and off, som smertestillende ikke hjalp på.
Indtil muskelknuden kom, havde jeg haft spiral i 5,5 år uden problemer.


Muskelknuderne blev først opdaget ved opsætningen af spiralen, fordi der blev brugt ultralyd, og jeg har ikke selv mærket noget til dem.
Ideelt set fortsætter det sådan (det kan også være de bliver mindre pga de ændrede hormoner) men indtil videre har jeg fået tid til et tjek om 3 måneder.
Det jeg mente med at de ikke hjælper på det, er, at det krævede noget snilde at få spiralen forbi dem og det måske medvirker til at jeg kan fornemme noget i underlivet.

Forresten, hvis nogen overvejer spiral og er bekymret over smerter: jeg fik først en tid hos en jordemor hos min praktiserende læge og det gjorde ufatteligt ondt! (Altså, jeg har ikke født børn, men det er den største underlivssmerte jeg har oplevet ;) )
Hun kunne ikke komme forbi livmoderhalsen og lavede en henvisning til gynækolog og der gik det stort set smertefrit! Der var lige nogle prik i forbindelse med lokalbedøvelse men selve opsætningen mærkede jeg ikke.
Så man skal ikke blive skræmt hvis det ikke lykkes med det samme - jeg var næsten tæt på at opgive det pga smerterne ved første forsøg.
0

Tilbage til "Helbred"