Det er bare såååå magisk at være kvinde

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Myresluger » 14. mar 2024, 14:57

Ingefær er også blodfortyndende, så det kan også påvirke blødning incl blå mærker!
2
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Kanga » 14. mar 2024, 19:26

Jer der har endometriose, hvordan lever I med det?

Jeg fik fjernet livmoderslimhinden for 2,5 år siden, og efter nogle måneder, da ophørte mine menstruationer og også stort set alle de symptomer, der fulgte med. Efter operationen fik jeg at vide af kirurgen, at jeg har endometriose. Han havde fjernet en del væv under operationen.

Nu er jeg begyndt at bløde igen. Lange blødningsperioder, smerter i hele maveregionen, som om det presser op i spiserøret og som om, der ikke er plads til organer, indvolde, urin og afføring i min krop. Det eneste, der ikke er tilbage er styrken på mine blødninger men det er dog tiltagende. Jeg har afføringsproblemer, vandladningsproblemer, smerter, kvalme, svimmelhed, migræne, er træt…. Jeg kunne blive ved.

Jeg er så ærgerlig over det, og jeg er træt af de smerter og symptomer jeg har. Jeg så et program på DR med Peter Q., der handlede om endometriose. Og det, som hende i udsendelsen oplevede, oplever jeg også. Dog ikke så slemt, at jeg er sygemeldt. Men stadig nok til, at jeg ikke gider være social og bare helst vil holde mig hjemme.
0
Sorenspige
Indlæg: 7150
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9545

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Sorenspige » 14. mar 2024, 20:36

Kanga skrev:Jer der har endometriose, hvordan lever I med det?

Jeg fik fjernet livmoderslimhinden for 2,5 år siden, og efter nogle måneder, da ophørte mine menstruationer og også stort set alle de symptomer, der fulgte med. Efter operationen fik jeg at vide af kirurgen, at jeg har endometriose. Han havde fjernet en del væv under operationen.

Nu er jeg begyndt at bløde igen. Lange blødningsperioder, smerter i hele maveregionen, som om det presser op i spiserøret og som om, der ikke er plads til organer, indvolde, urin og afføring i min krop. Det eneste, der ikke er tilbage er styrken på mine blødninger men det er dog tiltagende. Jeg har afføringsproblemer, vandladningsproblemer, smerter, kvalme, svimmelhed, migræne, er træt…. Jeg kunne blive ved.

Jeg er så ærgerlig over det, og jeg er træt af de smerter og symptomer jeg har. Jeg så et program på DR med Peter Q., der handlede om endometriose. Og det, som hende i udsendelsen oplevede, oplever jeg også. Dog ikke så slemt, at jeg er sygemeldt. Men stadig nok til, at jeg ikke gider være social og bare helst vil holde mig hjemme.


Jeg får høj dosis mini-piller, som betyder, at jeg ikke får mens og heldigvis heller ikke smerter. Tidligere har jeg haft hormonspiral.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15002
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25255

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 15. mar 2024, 08:02

sigge skrev:Nå, men jeg skal på wellnessophold i weekenden - I får 2 gæt på, om min menstruation er startet til ventet tid i går eller er forsinket…


Jeg nåede lige at tænke i morges, at det kunne være, min menstruation blev så forsinket, at den først kommer efter weekenden. Og nu har jeg let blodigt udflåd, så det passer nok med, at jeg får full blown dag 2 blødning inkl. smerter i morgen, hvor jeg skal være i badetøj og hygge mig med wellness. Jeg har aldrig brugt større tamponer end compact fra Tampax pga. "snævre adgangsforhold", og de kommer ikke til at kunne holde det blodbad tilbage.

Min krop er seriøst en spassernar.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17431
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3600
Likede indlæg: 42554

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf LaMariposa » 15. mar 2024, 08:29

sigge skrev:
sigge skrev:Nå, men jeg skal på wellnessophold i weekenden - I får 2 gæt på, om min menstruation er startet til ventet tid i går eller er forsinket…


Jeg nåede lige at tænke i morges, at det kunne være, min menstruation blev så forsinket, at den først kommer efter weekenden. Og nu har jeg let blodigt udflåd, så det passer nok med, at jeg får full blown dag 2 blødning inkl. smerter i morgen, hvor jeg skal være i badetøj og hygge mig med wellness. Jeg har aldrig brugt større tamponer end compact fra Tampax pga. "snævre adgangsforhold", og de kommer ikke til at kunne holde det blodbad tilbage.

Min krop er seriøst en spassernar.


Hold kæft hvor træls.

Min har også rykket sig, så jeg har fuld glæde af blodbad på vores lange køretur i dag. Nå, men skidetak.
1
:lun: Be brave
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Kanga » 15. mar 2024, 23:25

Sorenspige skrev:
Kanga skrev:Jer der har endometriose, hvordan lever I med det?

Jeg fik fjernet livmoderslimhinden for 2,5 år siden, og efter nogle måneder, da ophørte mine menstruationer og også stort set alle de symptomer, der fulgte med. Efter operationen fik jeg at vide af kirurgen, at jeg har endometriose. Han havde fjernet en del væv under operationen.

Nu er jeg begyndt at bløde igen. Lange blødningsperioder, smerter i hele maveregionen, som om det presser op i spiserøret og som om, der ikke er plads til organer, indvolde, urin og afføring i min krop. Det eneste, der ikke er tilbage er styrken på mine blødninger men det er dog tiltagende. Jeg har afføringsproblemer, vandladningsproblemer, smerter, kvalme, svimmelhed, migræne, er træt…. Jeg kunne blive ved.

Jeg er så ærgerlig over det, og jeg er træt af de smerter og symptomer jeg har. Jeg så et program på DR med Peter Q., der handlede om endometriose. Og det, som hende i udsendelsen oplevede, oplever jeg også. Dog ikke så slemt, at jeg er sygemeldt. Men stadig nok til, at jeg ikke gider være social og bare helst vil holde mig hjemme.


Jeg får høj dosis mini-piller, som betyder, at jeg ikke får mens og heldigvis heller ikke smerter. Tidligere har jeg haft hormonspiral.

Jeg har prøvet alle hormonpræparater, bortset fra p-plaster og p-stav. Jeg har effekt i 3-6 måneder, og så er jeg slået hjem til start.
0
Vaniljestang
Indlæg: 153
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 466

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Vaniljestang » 16. mar 2024, 13:23

Jeg har haft ømme nipples i 2 dage. Der har jeg aldrig normalt. Jeg har haft nuværende hormonspiral i 3,5 år og der er også forskel på blødning hver måned. Nogle måneder næsten intet og andre mere som en let menstruation med behov for indlæg ligesom PMS er meget varierende. Forstår ikke det er så forskelligt...
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15002
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25255

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf sigge » 17. mar 2024, 16:36

sigge skrev:
sigge skrev:Nå, men jeg skal på wellnessophold i weekenden - I får 2 gæt på, om min menstruation er startet til ventet tid i går eller er forsinket…


Jeg nåede lige at tænke i morges, at det kunne være, min menstruation blev så forsinket, at den først kommer efter weekenden. Og nu har jeg let blodigt udflåd, så det passer nok med, at jeg får full blown dag 2 blødning inkl. smerter i morgen, hvor jeg skal være i badetøj og hygge mig med wellness. Jeg har aldrig brugt større tamponer end compact fra Tampax pga. "snævre adgangsforhold", og de kommer ikke til at kunne holde det blodbad tilbage.

Min krop er seriøst en spassernar.


Jeg skylder min krop en undskyldning. Helt spassernar er den ikke. Den holdt sig til pletblødning i går, så jeg fik testet mine nye menstruationsbikinitrusser, og slap for tamponer.

Nu går det så løs med smerter, blødning osv., men det kan jeg leve med, når jeg ikke skal i badetøj.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 334
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 777

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Ekliptika » 23. mar 2024, 22:49

Kanga skrev:Jer der har endometriose, hvordan lever I med det?

Jeg fik fjernet livmoderslimhinden for 2,5 år siden, og efter nogle måneder, da ophørte mine menstruationer og også stort set alle de symptomer, der fulgte med. Efter operationen fik jeg at vide af kirurgen, at jeg har endometriose. Han havde fjernet en del væv under operationen.

Nu er jeg begyndt at bløde igen. Lange blødningsperioder, smerter i hele maveregionen, som om det presser op i spiserøret og som om, der ikke er plads til organer, indvolde, urin og afføring i min krop. Det eneste, der ikke er tilbage er styrken på mine blødninger men det er dog tiltagende. Jeg har afføringsproblemer, vandladningsproblemer, smerter, kvalme, svimmelhed, migræne, er træt…. Jeg kunne blive ved.

Jeg er så ærgerlig over det, og jeg er træt af de smerter og symptomer jeg har. Jeg så et program på DR med Peter Q., der handlede om endometriose. Og det, som hende i udsendelsen oplevede, oplever jeg også. Dog ikke så slemt, at jeg er sygemeldt. Men stadig nok til, at jeg ikke gider være social og bare helst vil holde mig hjemme.


Hvis din endometriose er vokset ind i tarm og blære, så skal du have en henvisning til et af landets endometriosecentre med henblik på at finde den bedste behandling til dig.
Jeg har fået en omfattende operation og derefter hormonspiral sat op, det holdt min endometriose i ro en del år. Har stadig noget tilbage, der er vokset ind i tarmen, og kræver fjernelse af et stykke af tarmen, hvis det skal væk. Det gik først op for mig efter operationen hvor voldsomt indgribende i mit liv, sygdommen har været, da jeg har levet med det, siden jeg fik min første menstruation. Efter at have levet med det ubehandlet i 25 år var de fleste af mine organer i den nedre maveregion vokset sammen.
Med dine symptomer skal du bede om henvisning til gynækolog med henblik på afklaring af, hvor omfattende din endometriose er. Når du har symptomer fra tarmen skal gynækologen henvise dig til et endometriosecenter.
4
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Elverpigen » 30. mar 2024, 20:44

Disclaimer: NotAllDoctors ;)

Jeg bliver lidt træt, når læger advarer mod en "spirende myte" om, at det for nogle kan være meget smertefuldt at få sat spiral op https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03- ... rtevideoer

Ikke fordi at TikTok er et fantastisk sted at opsøge sundhedsinformation.

Mest fordi, at der er den samme bedrevidende tone "vi genkender ikke" kvindernes smerte.
Vi ved bl.a. fra de endometrioseramte, at kvinders smerter ikke tages tilstrækkeligt alvorligt, men negligeres og kaldes "naturlige" - er det gennemsnitligt 7 år det tager fra første henvendelse om uudholdelige menstruationssmerter til diagnosticering?

Læger advarede også mod, at Kvinde Kend Din Krop kunne gøre kvinder unødigt bekymrede (jf mit sidste indlæg i tråden her). Læger advarede også mod artiklerne med offentliggørelsen af undersøgelser af bivirkninger af p-piller som blodpropper, depression m.m.

Hvad med at give kvinderne et reelt oplyst valg?
Herunder muligheden for brug at håndkøbs-smertestillende som nævnt i den første artikel?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03- ... nogensinde

Der er sikkert stadigvæk mange, der vil vælge at få det hurtigt overstået hos den praktiserende læge, frem for ventetid.

Hvad med at være nysgerrig på, hvilke kvinder der oplever store smerter ved opsætningen af spiral?

Er det primært kvinder, der ikke har født? Kvinder med mange menstruationssmerter? Kvinder, der tager visse typer medicin, herunder p-piller? Er smerterne afhængig af, hvor kvinden er i sin cyklus, og ville det f.eks. være smertemæssigt optimalt at få sat spiralen op under ægløsning?

Jeg mener ikke, at kvinder absolut skal bedøves for alt muligt. Kvinder skal bare have et reelt informeret valg, præcis lige som ved alle mulige andre kontakter med sundhedsvæsnet.
13
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22072

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2024, 21:57

Elverpigen skrev:Jeg bliver lidt træt, når læger advarer mod en "spirende myte" om, at det for nogle kan være meget smertefuldt at få sat spiral op


Ja hvem skulle dog tro at det gør ondt at få tvunget livmoderhalsen åben og få sat et fremmedlegeme ind i din krop???
Stor overraskelse, eller noget.

Har prøvet det tre gange, og sidste gang gjorde åndssvagt ondt - men det var heldigvis meget kort tid, max et par minutter.
Lå bare og tænkte “hatten af for folk der føder”, at skulle udholde det i timevis…. :nerve:
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Ata » 31. mar 2024, 09:15

Purple Haze skrev:
Elverpigen skrev:Jeg bliver lidt træt, når læger advarer mod en "spirende myte" om, at det for nogle kan være meget smertefuldt at få sat spiral op


Ja hvem skulle dog tro at det gør ondt at få tvunget livmoderhalsen åben og få sat et fremmedlegeme ind i din krop???
Stor overraskelse, eller noget.

Har prøvet det tre gange, og sidste gang gjorde åndssvagt ondt - men det var heldigvis meget kort tid, max et par minutter.
Lå bare og tænkte “hatten af for folk der føder”, at skulle udholde det i timevis…. :nerve:

Jeg har fået sat spiral op 3-4 gange og det har gjort medium ondt.

Til gengæld synes jeg, at de der metalinstrumenter, som de sætter ind for at åbne, gør MEGA naller, hvis de sidder forkert. Sidst jeg sagde det til en gynækolog på hospitalet sagde hun: “Det her gør ikke ondt”. A hva?! Det er jeg da ved gud den eneste der kan mærke! Sjovt nok kom hendes overlæge øjeblikket efter og rettede dem til så det ikke gjorde ondt længere…
6
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24682

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf LaScrooge » 31. mar 2024, 11:01

Vi udsættes for smertefulde og voldsomme indgreb i vores kønsdele, og det tages ikke seriøst. Ejheller hvad det efterlader i kroppen, som ikke kan bortrationalisere det oplevede. "Det gør ikke ondt/Tag to panodiler". Tak for traumer, sundhedssystem!
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4209

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Galoldriel » 1. apr 2024, 15:01

Jeg får blodfortyndende medicin efter en blodprop, og det påvirker min menstruation. Det var ellers træls nok i forvejen.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Hewlett
Indlæg: 1461
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4389

Re: Det er bare såååå magisk at være kvinde

Indlægaf Hewlett » 2. apr 2024, 03:19

Elverpigen skrev:Disclaimer: NotAllDoctors ;)

Jeg bliver lidt træt, når læger advarer mod en "spirende myte" om, at det for nogle kan være meget smertefuldt at få sat spiral op https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03- ... rtevideoer


Det er sjældent at jeg lader mig hidse op over folks kommentarer på FB, men jeg blev ret påvirket af, hvor mange (danske) kvinder som kom med kommentarer der efterlod megen plads til empati over for de (danske) kvinder der har oplevet stor ubehag i forbindelse med opsætning/udtagning af spiral.

"Slap af. Det har jeg prøvet og det gjorde overhovedet ikke ondt"

"Så er det altså heller ikke værre"

"Det er ihvertfald ikke værre end at føde!".

Altså, wtf?

Når kvinder ikke engang kan anerkende hinanden, så er der sgu lang vej til at vi kan forvente at mændene gør det.

Hilsen en der lå ligbleg, koldsvedende og kastede op i timer pga. kramper i livmoderen allerførste gang jeg fik sat spiral op.
8

Tilbage til "Helbred"