INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2016, 12:47

Når der er noget, der efter et godt stykke tid ikke er gået væk af sig selv og som er generende eller bekymrende. Fx havde jeg i over en måned ekstremt meget snort-skorpe i næsen, det stoppede så meget, at jeg en nat vågnede ved at jeg satte mig op og HEV efter vejret, fordi jeg ikke havde kunnet trække vejret gennem næsen. Og når jeg rensede næse var der blod. Og det blev ved og ved. En podning viste at jeg havde en stafylokok/streptokok-infektion i næsen og jeg skulle have behandling.

En anden gang gik jeg til lægen fordi jeg pludselig kunne mærke min livmoderhals. Det havde jeg aldrig kunnet før. Det lyder måske ikke så slemt, men for mig var det bekymrende, fordi det var uvant. Jeg kender min krop rigtig godt og har haft den i 35 år, så jeg ved også når noget er usædvanligt. Jeg blev bekymret for livmoderhalskræft, nedfalden livmoder osv, men undersøgelsen viste ikke noget forkert og lægen kunne ikke forklare hvorfor jeg pludselig kunne nå den med en finger.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Badesandalen » 20. feb 2016, 16:01

Indenfor de sidste ti år har jeg kun været ved lægen af to grunde; den første var en vaccine, og den anden var efter 3-4 dage med stærkt nedsat hørelse. Jeg tilslutter mig den gruppe der ikke bryder sig om at gå til lægen.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Karkluden » 20. feb 2016, 17:35

Hvis vi sorterer cervixskrab og den kontakt jeg har med lægen for at få fornyet recepten på mit medicin og mine p-piller, så er jeg sjældent i kontakt med lægen. De ovenstående ting er jo af praktisk karakter og mere "fast", men også kvikt overstået.

Jeg går til lægen, hvis jeg er bekymret for, om kroppen selv kan klare det. Hvilket betyder, at jeg ikke har set en læge mhp. akut sygdom i knapt 8 år. Eneste undtagelse er blærebetændelse, der har jeg ringet til vagtlægen 2 gange de sidste 3-4 år med det. Så snart jeg fortalte, at jeg var sygeplejerske, og at jeg har lidt tendens til det, og kender symptomerne 120%, så har jeg fået udskrevet medicin uden at blive set.
Det ville jeg aldrig gøre ved fx luftvejsproblemer, da det er noget sværere at vurdere, om man har lungebetændelse fx, men en urinvejsinfektion er TEMMELIG nem at diagnosticere selv, især når man har haft 10 ugers klinik på nyremedicinsk og 20 uger i gynækologi og obstetrik. Jeg kan lugte en UVI på 20 meters afstand.

Derudover kontakter jeg lægen, hvis der er noget, jeg er bekymret for om kan udvikle sig til noget værre. Fx havde jeg fået en byld, og eftersom min mor var ved at dø af sådan en for nogle år siden, er jeg lidt sart med den slags, så fik lige set på den.

Alt i alt er jeg i kontakt med lægen ca 1 gang om året ud over receptfornyelser. Det synes jeg ikke er galt for en kronisk syg, og ofte kan det ordnes over emailkonsultation.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2016, 18:30

Jeg har ringet til vagtlægen med blærebetændelse et par gange, og så ringede jeg til vagtlægen dengang jeg havde blodig diarre og kastede voldsomt op - hvilket var en ret god ting, da jeg endte med at blive kørt på sygehuset i ambulance og være indlagt de næste tre dage...

Ellers er jeg nogle gange taget ind til min læge i akut-tiden, fordi jeg har haft voldsom bihule-betændelse og skulle bruge penicilin. Man møder bare op, melder sig i skranken og bliver så kaldt ind efter tur. Ret smart system synes jeg.

Det er dog ikke hver gang jeg har bihulebetændelse jeg tager til lægen, jeg kan tydeligt mærke, hvornår antibiotika er nødvendigt og hvornår det ikke er.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Mi55y » 22. feb 2016, 10:08

Jeg kontakter min læge i forbindelse med skader, blærebetændelse og når jeg skal have fornyet min p-pillerecept. Når jeg har småspørgsmål, klarer jeg dem via e-konsultation.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. feb 2016, 10:19

Når jeg skal have min b12 injektion. Dvs ca. hver 2. måned.

Og så har jeg været der en del i forbindelse med stress/depression sidste år.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Torn » 22. feb 2016, 12:16

Meget, meget sjældent. Jeg fejler stort set aldrig noget og hvis jeg gør (og det ikke er akut*), mailer jeg lægen i stedet. En mailkonsultation er billigere end et opkald eller fremmøde.

*Jeg tror aldrig, jeg har fejlet noget akut og har derfor aldrig haft behov for at ringe. Ved maveinfektioner, influenza, m.m. venter jeg bare til det går over. Det er så også kun sket 2 gange i min levetid.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Luffegås » 22. feb 2016, 13:07

Jeg skriver som regel en email, men får ofte det svar at jeg så skal dukke op i akuttiden, så ser vi på det...
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf oOxXxOo » 22. feb 2016, 14:02

Jeg ringer til lægen, hvis det er noget jeg ikke har oplevet før, og ellers plejer jeg at vente og se tiden an.
Jeg oplevede f.eks i efteråret at jeg pludselig blev meget svimmel og ikke kunne bevæge mig uden det hele gyngede, der måtte jeg have fat på vagtlægen for lige at sikre mig at det hele var som det skulle være, og at det kunne vente til dagen efter hos egen læge.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Joe » 22. feb 2016, 15:32

Når jeg har et problem, jeg vurderer kræver lægehjælp. Jeg er ikke sådan en der trækker tiden helt vildt længe inden jeg ringer, til gengæld ringer jeg heller ikke med ting, der ikke er noget. Som regel er det ikke akut, og jeg kan klare mig med at bestille tid over nettet, hvor der så går ca. tre uger inden min tid.
Vagtlæge har jeg kun fundet nødvendigt en gang.
Jeg synes der et en tendens til, at man helst skal kunne klare sig uden nogensinde at kontakte lægen. Måske har andre bare et bedre helbred end mig, men jeg synes ikke der er noget misundelsesværdigt i det, hvis det også betyder at folk venter så længe med at kontakte lægen, at det er blevet værre i mellemtiden.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Annione » 22. feb 2016, 16:39

Det er kun, når jeg skal bestille en tid eller ike kan komme på nettet og forny mine recepter selv (eller som sidst, skulle have ppiller og antihistamin til 8 måneder).
Ellers tager jeg snakken med min kæreste, som faktisk også kan skrive recepter til mig, i en snæver vending.
0

Tilbage til "Helbred"