De gode erfaringer med “lykkepiller”

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10134
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18214

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf .Magic. » 20. mar 2022, 14:03

Mani skrev:
.Magic. skrev:Jeg tager Lamotrigin og Sertralin og har kun gode erfaringer med det. Jeg svinger i vægt men det skyldes overspisning. Ikke en decideret appetitændring pga medicinen.

Jeg kan mærke en kæmpe forskel på mit humør og generel mentalt velbefindende. Det er ikke mirakelpiller, men de er lidt som en krykke. De giver mig overskud til at arbejde med de ting jeg har svært ved :-)
Mine støttehjul :D

Jeg får 100 mg Lamotrigin og 100 mg Sertralin. Mine diagnoser er angst, ængstelig personlighedsforstyrrelse og tilbagevendende depression - Derfor ved jeg at de issues jeg har ikke er noget jeg slipper af med, men de kan dæmpes og det er nødvendigt for at man kan arbejde med sig selv.

Jeg har i mange år fået samme kombination uden bivirkninger og vægtøgning (jo, lidt bivirkninger ved dosisændring - dog max en uge).
Jeg trappede ud for 5 år siden fordi en anden type var bedre i kombination med forebyggelse af migræne i mit tilfælde. Igen mindre bivirkninger en lille uge ved hver dosis ændring.

Jeg har ikke angst med er bipolar.

Jeg har fået et ret afslappet forhold til medicin indenfor de seneste måneder fordi jeg ved, hvor meget de hjælper mig. Jeg ved at jeg ville være på røven hvis jeg ikke tog dem. Det er min erfaring.
Og lige nu vil jeg hellere være tyk og glad. Jeg ved nemlig også at når jeg har det godt så har jeg også overskud til at tabe mig og jeg overspiser ikke så meget.
Jeg har tabt mig 40 kg og det seneste år har jeg taget 7 af dem på igen. Sådan er det. Jeg ved jeg kan tabe dem igen plus mere end dem. Jeg har ikke travlt og jeg accepterer for det meste at det er sådan det er lige nu.

Ingen ved hvordan det ser ud om 6 måneder. Jeg har overskud til (for det meste) at tage én ting ad gangen og ikke dunke mig selv i hovedet hver gang noget ikke går som jeg håbede.

Det er stort for mig fordi jeg er pessimist og er blevet det efter alle de år med sygemeldinger osv.
Nu er jeg begyndt at være optimist og det skyldes pillerne samt at jeg har indset at jeg er nødt til at arbejde med mig selv for at få det bedre.
Jeg kan ikke bare tage noget medicin og vupti så går det fint.

Jeg tænker lige højt så det er ikke nødvendigvis lige til dig :-)
3
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf Kolibrien » 20. mar 2022, 18:57

Tusind tak for alle jeres svar og kommentarer - gode, som mindre gode. Jeg sætter pris på det hele, selvom jeg i startindlægget skrev, at jeg søgte gode erfaringer, så synes jeg alle svarene og diskussionen er spændende.

Min egen læge var meget udtalt omkring, at jeg altid bare kunne stoppe igen, hvis bivirkningerne blev for slemme! Min viden om medicin er ret sparsom, da det ikke er noget, jeg tidligere har overvejet, så det er ikke et emne, jeg har søgt meget information omkring. Så at det måske ikke forholder sig sådan, er jeg faktisk glad for at høre.

Jeg er i løbet af de sidste fire dage trappet op til 50 mg. og heldigvis er der stadig ingen bivirkninger. Lidt løs mave, men det er okay, og ikke noget, der generer. Omvendt ved jeg heller ikke om, jeg har så meget effekt/gavn af pillerne endnu, da jeg ikke har været sådan voldsomt udfordret på angsten.

Jeg har besluttet at give det seks måneder, og så må vi se, om jeg vil trappe ud eller om jeg synes, det gør en forskel.

Der er én, der spørger til naturmedicin. Jeg har tidligere prøvet med Bachs dråber, men har ingen effekt af dem. Så jeg vil da gerne vide mere. Gerne her i tråden, så andre har mulighed for at kommentere.

Generelt må diskussionen - for min skyld - gerne fortsætte her i tråden, da jeg synes det er vigtigt at belyse alle sider og alle erfaringer.
8
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf billiebean » 20. mar 2022, 19:58

Ata skrev:
Ado skrev:
zembra1986 skrev:
Nomnom skrev:Ej øv.
Jeg sidder jo i samme situation som TS. Jeg håbede på de gode historier. Det er dem TS efterlyser.
Synes det er skide tarveligt at gå ind i en tråd som denne og fraråde/komme med de dårlige erfaringer. Det var ikke det der blev spurgt om. Nu taler jeg selvfølgelig for mig selv, men jeg er fyldt med tvivl i forvejen omkring medicin. Jeg har prøvet meget andet igennem 15 år. Det er ikke det første jeg kaster mig over nu, men efter lang tid overvejelser. TS har haft angst i 20, så mon ikke det er det samme for hende (undskyld hvis jeg tager fejl TS)
Den gør i hvert fald intet godt for mig denne tråd.


Jeg har intet problem med at være tarvelig. Det er en pris jeg gerne betaler for at kæmpe for at samfundet stopper med at "sugarcoate" antidepressiva, og udbrede misforståelser om dem.

Men...argh, det er fint at du har en kæphest. Men du kan jo ikke tage egne erfaringer og udlægge dem som en sandhed.

Det gør hun da heller ikke? Der er jo en grund til at der findes Facebook-grupper med titusindvis af mennesker, som har problemer med at komme af deres antidepressiva. Efterhånden er der også mere og mere forskning der belyser denne problematik. Hvilket er årsagen til at nogle læger for nyligt foreslog at det skulle mærkes på samme måde som anden afhængighedsskabende medicin.


Afhængighed defineret af WHO:
-en stærk trang til at indtage det pågældende stof (craving)
-svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
-abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
-toleransudvikling
-dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
-fortsat brug trods erkendt skadevirkning

Man opbygger ikke tolerance på ssri, og man craver det heller ikke. Og derfor får man heller ikke abstinenser når man trapper ud. Men kroppen skal vænne sig til ikke at tage medicinen - og det kan være ganske ubehageligt, særligt hvis det sker abrupt og hurtigt. Men jeg er enig i at der burde stå noget andet i indlægssedlen end de 2 uger, der står det tager at trappe ud. Jeg kan dog stadig ikke se, at det at man skal trappe langsomt ud af medicinen skulle være grund nok til at gå udenom det.

I bund og grund synes jeg nok, at det største problem med ssri er når det gives til folk, der ikke har gavn af det. Som har en lidelse som ikke kan lindres med (denne type) medicin. Det er rigtig skidt for patienten af åbenlyse årsager og det er med til at reproducere et misvisende billede af medicinen, som noget der bare er placebo, giver en masse bivirkninger og som slet ikke hjælper.

TS Jeg har haft ok effekt af perikon “grønne lykkepiller”. Man anbefales bare kun at være på dem i 3 måneder (om end jeg ikke helt ved hvad dette skyldes). Samt virkningen af anden medicin kan påvirkes.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15045

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf Ata » 20. mar 2022, 20:36

billiebean skrev:
Ata skrev:
Ado skrev:
zembra1986 skrev:
Nomnom skrev:Ej øv.
Jeg sidder jo i samme situation som TS. Jeg håbede på de gode historier. Det er dem TS efterlyser.
Synes det er skide tarveligt at gå ind i en tråd som denne og fraråde/komme med de dårlige erfaringer. Det var ikke det der blev spurgt om. Nu taler jeg selvfølgelig for mig selv, men jeg er fyldt med tvivl i forvejen omkring medicin. Jeg har prøvet meget andet igennem 15 år. Det er ikke det første jeg kaster mig over nu, men efter lang tid overvejelser. TS har haft angst i 20, så mon ikke det er det samme for hende (undskyld hvis jeg tager fejl TS)
Den gør i hvert fald intet godt for mig denne tråd.


Jeg har intet problem med at være tarvelig. Det er en pris jeg gerne betaler for at kæmpe for at samfundet stopper med at "sugarcoate" antidepressiva, og udbrede misforståelser om dem.

Men...argh, det er fint at du har en kæphest. Men du kan jo ikke tage egne erfaringer og udlægge dem som en sandhed.

Det gør hun da heller ikke? Der er jo en grund til at der findes Facebook-grupper med titusindvis af mennesker, som har problemer med at komme af deres antidepressiva. Efterhånden er der også mere og mere forskning der belyser denne problematik. Hvilket er årsagen til at nogle læger for nyligt foreslog at det skulle mærkes på samme måde som anden afhængighedsskabende medicin.


Afhængighed defineret af WHO:
-en stærk trang til at indtage det pågældende stof (craving)
-svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
-abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
-toleransudvikling
-dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
-fortsat brug trods erkendt skadevirkning

Man opbygger ikke tolerance på ssri, og man craver det heller ikke. Og derfor får man heller ikke abstinenser når man trapper ud. Men kroppen skal vænne sig til ikke at tage medicinen - og det kan være ganske ubehageligt, særligt hvis det sker abrupt og hurtigt. Men jeg er enig i at der burde stå noget andet i indlægssedlen end de 2 uger, der står det tager at trappe ud. Jeg kan dog stadig ikke se, at det at man skal trappe langsomt ud af medicinen skulle være grund nok til at gå udenom det.

I bund og grund synes jeg nok, at det største problem med ssri er når det gives til folk, der ikke har gavn af det. Som har en lidelse som ikke kan lindres med (denne type) medicin. Det er rigtig skidt for patienten af åbenlyse årsager og det er med til at reproducere et misvisende billede af medicinen, som noget der bare er placebo, giver en masse bivirkninger og som slet ikke hjælper.

TS Jeg har haft ok effekt af perikon “grønne lykkepiller”. Man anbefales bare kun at være på dem i 3 måneder (om end jeg ikke helt ved hvad dette skyldes). Samt virkningen af anden medicin kan påvirkes.

SSRI er et præparat mod depression og alligevel har studier vist, at effekten stort set ikke kan skelnes fra placebo. Så det handler ikke om, at stoffet er udskrevet til den forkerte lidelse. Når det er sagt, har nogen gavn af det og det er jo godt for dem.

Og du har ret i, at man ikke udvikler tolerans eller craving af SSRI. Til gengæld udvikler man ret kraftige abstinenssymptomer, som er stort set identiske med dem du får af andre afhængighedsskabende stoffer. Læs evt mere om diskussionen her: https://videnskab.dk/krop-sundhed/forsk ... haengighed
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf zembra1986 » 20. mar 2022, 21:32

Kolibrien skrev:Tusind tak for alle jeres svar og kommentarer - gode, som mindre gode. Jeg sætter pris på det hele, selvom jeg i startindlægget skrev, at jeg søgte gode erfaringer, så synes jeg alle svarene og diskussionen er spændende.

Min egen læge var meget udtalt omkring, at jeg altid bare kunne stoppe igen, hvis bivirkningerne blev for slemme! Min viden om medicin er ret sparsom, da det ikke er noget, jeg tidligere har overvejet, så det er ikke et emne, jeg har søgt meget information omkring. Så at det måske ikke forholder sig sådan, er jeg faktisk glad for at høre.

Jeg er i løbet af de sidste fire dage trappet op til 50 mg. og heldigvis er der stadig ingen bivirkninger. Lidt løs mave, men det er okay, og ikke noget, der generer. Omvendt ved jeg heller ikke om, jeg har så meget effekt/gavn af pillerne endnu, da jeg ikke har været sådan voldsomt udfordret på angsten.

Jeg har besluttet at give det seks måneder, og så må vi se, om jeg vil trappe ud eller om jeg synes, det gør en forskel.

Der er én, der spørger til naturmedicin. Jeg har tidligere prøvet med Bachs dråber, men har ingen effekt af dem. Så jeg vil da gerne vide mere. Gerne her i tråden, så andre har mulighed for at kommentere.

Generelt må diskussionen - for min skyld - gerne fortsætte her i tråden, da jeg synes det er vigtigt at belyse alle sider og alle erfaringer.


Er da glad for du trods alt kan bruge vores afstikker diskussion :)

Ang. naturmedicin er der nok at valgmuligheder at gå om bord i. Jeg fik selv et link til denne meget udførlige liste, da jeg i sin tid efterspurgte naturlige midler mod angst: https://forums.phoenixrising.me/threads ... nts.18369/ - det er på engelsk. Håber det er okay. Sig til hvis der er noget du er i tvivl om.

Derudover findes der endnu flere muligheder som de mere kendte lavendel, citronmelisse og baldrian i pilleform til de mere ukendte som L-theanine, ashwaghanda, Reishi og Gaba. Jeg tager selv L-theanine og citronmelisse piller i øjeblikket og jeg synes det hjælper en lille smule, men om det er placebo eller faktisk virkning kan jeg ikke love noget om. Jeg køber det på Iherb, hvor det er ret billigt. Huske kun at prøve 1 eller max 2 produkter af gangen, for ellers bliver det svært at skelne hvad der virker, og giv det et par måneder på hvert produkt.

Og lige en lille "advarsel": Det er en god ting lige at tjekke for krydsinteraktioner, inden du starter på et naturprodukt. Ligesom forskellig slags almen medicin på én gang kan påvirke hinanden, kan noget naturmedicin også potentielt gå ind og påvirke almen medicin, så det er lidt vigtigt lige at tjekke op på.

Håber du kan bruge det til noget.
1
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf Rosen » 17. maj 2022, 11:54

Har været på setralin mere og mindre i 20 år. Er 40 og har generaliseret angst lidelse. Er meget vel fungerende; god mand, 2 børn, god uddannelse, godt job, venner, villa....du ved pakken som de "normale" har...

Jeg har været fra alt fra 50 mg til 150 mg. Jeg har kørt 100 mg for det meste og har ingen bivirkninger (forsvandt efter en måned) og setralin er ikke forbundet med vægtøgning generelt.

Den gang jeg kom op på 150 mg var min datter selvmordstruet og på vej at blive indlagt i psykiatrien...og til trods for 100 mg setralin blev jeg nødt til at køre mig selv på psykiatrisk skadestue og få mere hjælp (første gang i mit liv). Der blev jeg hævet op til 150 mg som hjalp. NÅr jeg fik det bedre kom jeg ned på 100 mg.

For mig har jeg et helt andet liv på setralin end uden. Jeg ser det som vitaminpille....jeg har brug for tilskud af serotonin, ligesom diabetikere har brug for insulin.

Jeg ville bare starte op og nyde effekten :).
5
Pandekagen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. feb 2024, 05:19
Kort karma: 0

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf Pandekagen » 10. feb 2024, 05:26

Rosen skrev:Har været på setralin mere og mindre i 20 år. Er 40 og har generaliseret angst lidelse. Er meget vel fungerende; god mand, 2 børn, god uddannelse, godt job, venner, villa....du ved pakken som de "normale" har...

Jeg har været fra alt fra 50 mg til 150 mg. Jeg har kørt 100 mg for det meste og har ingen bivirkninger (forsvandt efter en måned) og setralin er ikke forbundet med vægtøgning generelt.

Den gang jeg kom op på 150 mg var min datter selvmordstruet og på vej at blive indlagt i psykiatrien...og til trods for 100 mg setralin blev jeg nødt til at køre mig selv på psykiatrisk skadestue og få mere hjælp (første gang i mit liv). Der blev jeg hævet op til 150 mg som hjalp. NÅr jeg fik det bedre kom jeg ned på 100 mg.

For mig har jeg et helt andet liv på setralin end uden. Jeg ser det som vitaminpille....jeg har brug for tilskud af serotonin, ligesom diabetikere har brug for insulin.

Jeg ville bare starte op og nyde effekten :).


Må jeg spørge hvilke bivirkninger du havde i starten, for du skriver en måned ?
0
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: De gode erfaringer med “lykkepiller”

Indlægaf Rosen » 26. feb 2024, 13:05

Pandekagen skrev:
Rosen skrev:Har været på setralin mere og mindre i 20 år. Er 40 og har generaliseret angst lidelse. Er meget vel fungerende; god mand, 2 børn, god uddannelse, godt job, venner, villa....du ved pakken som de "normale" har...

Jeg har været fra alt fra 50 mg til 150 mg. Jeg har kørt 100 mg for det meste og har ingen bivirkninger (forsvandt efter en måned) og setralin er ikke forbundet med vægtøgning generelt.

Den gang jeg kom op på 150 mg var min datter selvmordstruet og på vej at blive indlagt i psykiatrien...og til trods for 100 mg setralin blev jeg nødt til at køre mig selv på psykiatrisk skadestue og få mere hjælp (første gang i mit liv). Der blev jeg hævet op til 150 mg som hjalp. NÅr jeg fik det bedre kom jeg ned på 100 mg.

For mig har jeg et helt andet liv på setralin end uden. Jeg ser det som vitaminpille....jeg har brug for tilskud af serotonin, ligesom diabetikere har brug for insulin.

Jeg ville bare starte op og nyde effekten :).


Må jeg spørge hvilke bivirkninger du havde i starten, for du skriver en måned ?


Det var denne her osteklokkefornemmelse og små "elektriske stød" i hovedet.
0

Tilbage til "Helbred"