10 myter om p-piller

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Studsgaard » 11. feb 2016, 19:58

Jeg fik også oprindeligt p-piller imod meget stærke smerter ved mens. Og de hjalp virkelig meget - Men selv efter p-pille start havde jeg da kramper når jeg holdt pause og fik mens.
Som en anden siger. Hvis ikke livmoderen kramper og hjælper med at udstøde blodet/slimhinden hvordan skal det så komme ud? Jeg er slet ikke enig i nr 9.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Fru Sunshine » 11. feb 2016, 20:06

Mit underliv er ligeglad med den påstand. Det skaber sig i vildskab, når jeg holder pillepause. Dog slet ikke i samne grad, som da jeg ikke tog p-piller.
Jeg får også pms, når jeg nærmer mig afslutningen på en pillepakke. Så bliver jeg vildt sliksyg og grådlabil.
Det er faktisk lidt træls at tilbringe tid med at sidde og tude ned i en gigantisk pose bland-selv.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Maoam » 12. feb 2016, 07:51

Jeg har også smerter ved mens, og jeg bliver ofte sløj med træthed og forkølelses symptomer dagen inden og første dag.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Anilara » 12. feb 2016, 13:25

Jeg er gået fra at have voldsomme smerter, kaste op, besvime m.m. før p-piller, til overhovedet ikke at have nogle af de gener efter jeg kom på p-piller, så for mig passer det. :p
Jeg synes dog stadig menstruation er nedern, så jeg æder p-piller i et væk, indtil jeg sommetider pletbløder. Det er dog over et halvt år siden sidst.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Rapfisk » 12. feb 2016, 15:30

Jeg har oplevet mit livs værste PMS på p-piller, men skiftede og slap helt af med det. Det er også velkendt, at man kan behandle menstruationssmerter på den måde, men man kan sagtens opleve smerter alligevel.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Annione » 18. feb 2016, 16:47

Jeg har smerter ved mens - ikke nær så slemt, som når jeg ikke er på ppiller.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Shmartiesh » 18. feb 2016, 20:46

Mine smerter er mindsket efter jeg begyndte på p-piller. men det skifter meget. også hvor kraftige de er. Tror det er ligeså forskelligt for kvinder som det er hvis man ikke tager dem.

Men det var nyt for mig at man skulle være forsigtig hvis man glemte den første pille efter de 7 dages pause. Det er vist sket op til flere gange for mig.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Karkluden » 19. feb 2016, 01:42

Jeg har både spiral og p-piller som behandling af stærke underlivssmerter. Det er mindsket voldsomt på den behandling, men jeg får stadig pms-symptomer, hvor jeg bliver træt, øger 0,5-2 kg I vægt (der er væk så snart jeg har blødt) og får sukkertrang, særdeles mærkbare smerter og kraftig blødning I pausen. Forskellen er nu, at jeg kan klare smerterne med varme, panodil og ibuprofen, og at jeg kan gå på arbejde osv. Men det er sgu løgn, at man ikke skulle have ondt eller få pms overhovedet. For mig I hvert fald.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Grissebassen » 19. feb 2016, 15:39

Angelina skrev:
Spasserinde skrev:
Angelina skrev:Myte 1: Da jeg fik p-piller første gang, tog jeg 15 kg på, de forsvandt da jeg droppede p-pillerne, men det var åbenbart bare psykisk.

Arh - der står jo faktisk, at pillerne kan påvirke appetitten. :) Og at dét godt kan føre til vægtøgning. Det er bare ikke pillerne i sig selv.


Nej, der er jo naturligvis ikke kalorier nok i pillen til at du tager på - men alt hvad der fucker med din appetit kan jo naturligvis påvirke din vægt.

OG fucker med dine hormoner. Jeg tog selv 10+ kg på, da jeg første gang tog p-piller. Det tog mig ca. tre uger at tage de kilo på. Jeg ændrede ikke mine spise- eller motionsvaner. Og selvom jeg alligevel skulle have ændret dem en lille smule, så skulle jeg dælme have ædt meget, hvis det udelukkende skulle skyldes øget appetit. Så jeg køber den stadig ikke.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf LaScrooge » 22. feb 2016, 11:14

Det er dybt mærkeligt at de kan påstå at man ikke oplever smerter i forbindelse med blødningen, men jeg mistænker, at det er fordi de tager det bogstavligt - man oplever ikke menstruationssmerter, fordi der ikke er menstruation. I stedet oplever man så bortfaldssmerter, som jo er noget heeeeelt andet :rulle: - selvom det jo stadig er smerter man oplever i forbindelse med blødningen. Jeg har dem i øvrigt også selvom jeg bruger NUVA-ring. De føles akkurat som rigtige menstrutionssmerter, som jo også kommer af krampetrækninger. Jeg oplever desuden også nogle gange kvalme og feber og jeg oplever helt bestemt følelsesmæssig ustabilitet dagen inden.

I forhold til vægtøgningen, så er det som om de bevidst snyder med korrelationen. De siger Nej, det er ikke p-pillerne i sig selv der fører til vægtøgning, det er p-pillernes virkning på hjernens evne til at regulere appetitten. Så det er faktisk din hjerne og ikke p-pillerne der medfører vægtøgningen. :stoned: See what they did there?

Generelt bliver jeg rigtig træt af folk der prøver at fortælle andre hvad de oplever og ikke oplever i deres egen krop. Jeg er all for at man forstår at cyklussen er sat ude af drift og at de smerter man oplever derfor bør kaldes noget andet, men lad da være med at påstå at der slet ingen smerter er.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Bimmerdyret » 22. feb 2016, 11:30

Torn skrev:Samvirke afliver myter om p-pillen: http://samvirke.dk/sundhed/artikler/myter-p-piller.html.

... og jeg studsede virkelig over myte 9: "(...) Det betyder samtidig, at man hverken oplever PMS op til blødningen eller smerter under blødningen, fordi der ikke er nogen cyklus".

Nu har jeg været på p-piller, siden jeg blev seksuelt aktiv og jeg kan altså knap huske min menstruation, inden jeg begyndte på pillen. MEN, jeg har altså smerter under blødningen. Sådan nogle kramper i mellemgulvet/den nedre del af maven. Og ømme inderlår. Men nåh, det er så bare psykisk, eller hvad?


Stemmer myteaflivningen overens med jeres oplevelse af p-pillen? Og generelt - er I glade for pillen eller skaber den for store problemer/frygt for jeres helbred?


Jeg giver ikke en døjt for Myte 9.
For p-piller er det en almindelig bivirkning at man kan opleve humørsvingninger og alt efter p-pilletype så har nogen den effekt at de kan nedsætte PMS symptomer, men det er ikke alle, der gør det.
Efter p-pilleskift har jeg oplevet at mine blødninger nu være 3-4 dage længere end de hidtil har gjort - and surprice, det er jo netop fordi der er en cyklus. Det er ikke den naturlige men p-pille cyklus.
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Sukisaki » 9. mar 2016, 10:54

Bullshit!
Jeg tog også på da jeg startede på p-piller, og det røg først af da jeg skiftede mærke..
Jeg havde så store smerter ved menstruation, at det var grunden til 2/3 af mit sygefravær på arbejdet. Til gengæld kunne jeg slippe for dem ved at æde piller hver dag uden pause.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: 10 myter om p-piller

Indlægaf Torn » 12. mar 2016, 12:13

[quote="LaScrooge"]Det er dybt mærkeligt at de kan påstå at man ikke oplever smerter i forbindelse med blødningen, men jeg mistænker, at det er fordi de tager det bogstavligt - man oplever ikke menstruationssmerter, fordi der ikke er menstruation. I stedet oplever man så bortfaldssmerter, som jo er noget heeeeelt andet :rulle: - selvom det jo stadig er smerter man oplever i forbindelse med blødningen. Jeg har dem i øvrigt også selvom jeg bruger NUVA-ring. De føles akkurat som rigtige menstrutionssmerter, som jo også kommer af krampetrækninger. Jeg oplever desuden også nogle gange kvalme og feber og jeg oplever helt bestemt følelsesmæssig ustabilitet dagen inden
r.[/qoute]

Men de skriver eksplicit, at der ikke er smerter forbundet med blødningen. Blødningen, som jo er der uanset om det er menstruation eller bortfald.
0

Tilbage til "Helbred"