Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11408

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Kerrigan » 17. jun 2021, 18:17

Hvis vores datter var gammel nok, ville jeg ikke have betænkeligheder.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Elverpigen » 17. jun 2021, 21:01

Wizzze skrev:Sundhedsstyrelsen vil anbefale at de 12-15årige vaccineres, de vil formegentligt komme i kalenderen fra september. Men det er ikke alle i det lægefaglige miljø der anbefaler vaccination. Selv på pressemødet hvor Brostrøm talte om de nye anbefalinger var der ikke total enighed, og på TV2 siger læger at de ikke anbefaler vaccine til de helt unge, det er bedre at de bliver syge og lader immunitet komme på den naturlige måde, fordi de ikke bliver ret syge af Corona, og modstanden mod senere smitte bliver bedre og mere længerevarende end ved en vaccine.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06- ... egen-skyld

Vil du lade din 12-15årige vaccinere?



Jeg synes, at det er et rigtigt godt etisk spørgsmål.

Børn og unge har i forvejen betalt en relativt høj pris på et følsomt tidspunkt i deres udvikling for, at de voksne ikke kunne finde ud af at slå epidemien ned. Jeg er godt nok glad for, at jeg ikke står og skal tage den beslutning for børn med en vaccine, der kun er testet på meget få i aldersgruppen (lidt over 1.000 så vidt jeg husker originalartiklen) og langtidseffekterne ikke er kendt, og det er sjældent at børn bliver særlig syge af de nuværende Covid-19-varianter.

Jeg må springe ud som egoist: Som det kan ses i en anden tråd, har jeg takket ja til den vaccine, som jeg blive tilbudt. Det har jeg primært gjort for min egen skyld. Ikke fordi jeg er helt tryg ved de her nye vacciner, som vi ikke kender langtidseffekterne af, men fordi data for corona tyder på, at det er en rigtig lortesygdom for ens helbred generelt, og jeg er smådesperat for at få mine manøvremuligheder i livet tilbage igen = primært for min egen skyld. Hvis jeg selv skulle tage en vaccine alene for andres skyld, ville jeg gerne se langtidsdata for samlet sygelighed og dødelighed, så jeg havde et overblik over de uspecifikke effekter, der både kan være positive og negative.

Selv om det stadig er frivilligt her i DK, så bliver der nok i en eller anden grad et socialt pres på både børn og forældre for at tage vaccinen, før der foreligger data over længere tid.

På nuværende tidspunkt er jeg betænkelig ved etikken i at vaccinere raske børn uden risiko for alvorlige sygdomsforløb.

Økonomisk kan jeg godt se, at det både er billigere og nemmere at vaccinere børn end at tage sig sammen og få rigtigt kontrol med Covid-19, forudsat at man satser på, at vaccinen ikke skader børns helbred.
2
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf HappyHippo » 17. jun 2021, 22:10

Mine børn er ikke gamle nok, men nej, de skal ikke have den. Både mig eller deres far takker også nej til vaccinen.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Delfin » 17. jun 2021, 23:46

Jeg tror det ikke. Efter min mening synes jeg slet ikke, at skal gå efter flokimmunitet, så alle skal have en årlig vaccine i fremtiden. Lige nu har det nok været en god løsning at vaccinere så mange som muligt, men når vi har fået åbnet biksen er det tid at orientere os mod, hvordan det skal håndteres i fremtiden.
Mit håb er at vi lander et sted, hvor vi, som ved influenza, kan nøjes med at vaccinere de sårbare grupper og dem der ellers måtte ønske det. Jeg tror alligevel ikke, det er muligt at udrydde Covid fuldstændigt, den vil blive ved med at mutere, så at gå efter flokimmunitet giver ikke så meget mening. Når man er vaccineret kan man forvente at få et mildere forløb, hvis man skulle være så uheldig at blive smittet på trods af vaccinen, så de få indlagte der måtte komme i fremtiden, burde vores sundhedssystem kunne håndtere.
7
14 11 14
Lander
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 245

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Lander » 18. jun 2021, 06:39

Under ingen omstændigheder. Nu er vores datter kun 5 år, så det er ikke aktuelt. Jeg er mere bekymret for evt. langtidseffekt af vaccinen end sygdommen, når den i langt de fleste tilfælde er helt harmløs for den aldersgruppe.
2
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf ajnaM » 18. jun 2021, 07:14

Min ældste er 9, så det er ikke relevant, men jeg er ikke superglad for det med at vaccinere børn for noget, der ikke er farligt. Jeg er egentlig ikke så bange for selve vaccinen, men jeg kan godt lide princippet om, at vi vaccinerer børn, når det er absolut nødvendigt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Fræksak » 18. jun 2021, 09:36

Jeg kender et par teenagere, der er blevet alvorligt syge en god måneds tid efter et Covid-forløb, så sådan 100% ufarligt er det altså ikke, heller ikke for unge. Bare lige for at slå det fast. Både i DK og andre lande har man set de her efterforløb, hvor børn og unge må indlægges og er alvorligt syge. Jeg er helt med på, at det sker meget sjældent, og det er ikke noget hverken jeg eller min teenager går og frygter til daglig, men ufarligt er det altså ikke, heller ikke for børn og unge.
8
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Panton » 18. jun 2021, 13:33

Fræksak skrev:Jeg kender et par teenagere, der er blevet alvorligt syge en god måneds tid efter et Covid-forløb, så sådan 100% ufarligt er det altså ikke, heller ikke for unge. Bare lige for at slå det fast. Både i DK og andre lande har man set de her efterforløb, hvor børn og unge må indlægges og er alvorligt syge. Jeg er helt med på, at det sker meget sjældent, og det er ikke noget hverken jeg eller min teenager går og frygter til daglig, men ufarligt er det altså ikke, heller ikke for børn og unge.



Enig, min søn har været rask i en god uge, men hold da op et problematisk forløb med covid. Jeg har aldrig oplevet noget værre og han havde altså 40.9 i feber op til flere gange og jeg var i tlf med 1813 flere gange. Han er slet ikke tilbage til normalen endnu, og han skulle have haft vaccinen 3 dage efter han blev smittet.

Så jeg ville helt sikkert vaccinerer de unge, har hørt fra flere at deres unge menneske også havde hårde forløb.
3
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Fræksak » 18. jun 2021, 18:02

Fræksak skrev:Min datter på 15 vil gerne have den, og det regner jeg med hun får lov til.


Jeg kan supplere med, at hun skal på efterskole efter ferien. Det er én ting - det ville være super praktisk, hvis ikke de blev sendt hjem pga. smitte hele tiden. Noget andet er, at de skal rejse en del. Også i den forbindelse må jeg bare konstatere, at det ville gøre mig mere tryg at vide, at hun er vaccineret og derfor i noget mindre risiko for at blive syg i Hong Kong eller Jaipur eller Vermont eller hvor hun nu er til den tid.
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Aesel82 » 18. jun 2021, 19:03

Min ældste datter på 12, snart 13, vil gerne have vaccinen, og det tænker jeg umiddelbart, at hun får lov til.
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Petrix » 28. aug 2021, 14:22

Der begynder vel efterhånden at komme et større pres på forældrene om at lade deres børn vaccinere?
0
27102021
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf TomKah » 28. aug 2021, 14:57

Petrix skrev:Der begynder vel efterhånden at komme et større pres på forældrene om at lade deres børn vaccinere?


Jeg følger måske ikke nok med til at føle et stor pres, men jeg er træt af coronahjemsendelserne.
Min ældste søn startede i skole. Blev syg (ikke corona), var hjemme 3 dage. Kom i skole og blev sendt hjem inden for en time fordi en kammerat testede positiv i quicktesten. Hjemmeundervisning i 1 uge.
Min datter er pt i corona isolation - og der er rimelig stor risiko for at hun er smittet for hun har været overordentlig tæt på en som tester positiv torsdag. Vi skal holde konfirmation næste weekend så det er rimelig ubelejligt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf Sophies-mor » 28. aug 2021, 15:00

Sophies-mor skrev:Jeg følger som udgangspunkt vaccinationsprogrammet.
P.t er det jo ikke i et fastlagt program, og jeg ville rigtig gerne have flere data, før jeg giver den til min datter.

Men når de data foreligger og det er sikkert nok, absolut.

Hun er blevet vaccineret med begge doser og bortset fra lidt klatøjethed dagen efter dem begge, ingen problemer.
Hellere det end Covid.
Og hun er 14.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21050

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf catnip » 28. aug 2021, 15:39

Havde jeg haft børn havde de begge fået vaccinen. Uden tvivl.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Skal din 12-15årige vaccineres mod Corona?

Indlægaf TinaW » 28. aug 2021, 16:19

Her endte vi med at beslutte os for at få vaccinen til den snart 13-årige.
Han har fået første stik og skal have andet stik på fredag.
0

Tilbage til "Helbred"