Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Polaris » 15. maj 2021, 09:20

Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:
Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:Jeg har ikke bedt dig blande dig i hvordan vi gør i vores hjem eller familie. Jeg har bedt dig komme med nogle eksempler på ansvar jeg kunne give min datter, så hun blev mere selvstændig og løsrev sig fra sine forældre nu det var så sindssygt nemt her under corona. Der er ikke noget af det du har nævnt, som er nyt i forhold til hvad hun allerede gør/har gjort bortset lige fra at købe ind på nemlig (et firma jeg ikke har lyst til at støtte).

Dit tænkte eksempel med at de selvfølgelig skulle ses med venner i jeres hjem, fortæller jo noget om en manglende tillid til trods for at det skulle være venner fra familier med værdier I stolede på. Af aktiviteter mellem de unge så er beerpong da nok den ringeste ever i forhold til risiko for smitte; så kan de da lige så godt kysse. Det er jeg meget overrasket over, at du tilsyneladende synes det ville være helt i orden.

Som jeg nævnte, så har vi kun ses med de allernærmeste faktisk meget efter den model du beskriver med pauser og test mellem besøgene. Det giver så ganske få besøg i forhold til hvad vi plejer. Mine svigerbørn har jo også en familie de gerne vil se. Min svigersøn er den yngste af tre, hvilket betyder, at hans søskende har ægtefæller og to børn hver. Dertil kommer at han er skilsmissebarn, så der er også dobbelt op der. Så alt i alt så kan boblen hurtig blive meget stor.

Derfor har vi begrænset os til kun at se allernærmeste familie og så har hun set veninden udenfor. Vi (forældrene) har fx ikke set vores søskende. Vi har begge to brødre med familier, som bor tæt på os og som vi plejer at ses med inkl. fætre/kusiner (også teenagere). Vi havde nok valgt anderledes, hvis hun var enebarn, men så havde boblen også været meget mindre.

Rettet stavefejl plus tilføjet det sidste afsnit


Jeg har læst dit indlæg. Der er ting, du fejlfortolker, men jeg tænker ikke, det giver mening at fortsætte.

Nej, det giver sikkert ikke mening at fortsætte. Du snakker udenom og vil ikke forstå, at andres situation kan være en anden end din. Det er nok ikke så “sindssygt nemt” alligevel, når det kommer til stykket.


Jeg tænkte nu mere på, at hvis du ikke vil omsætte mine eksempler til ting, der dur i din familie, så giver det ikke mening. Når du slår ned på, at du ikke vil støtte nemlig i stedet for at tænke, at du kan handle ved et andet firma, vil du jo bare kritisere.

Hold nu op. Er din verden virkelig så lille? Jeg vil gerne forberede min, nu myndige, datter på et voksenliv. Det er ikke noget, der er startet som 17-årig, men har været en løbende del af hendes opvækst. Således kan hun selvfølgelig lave mad, vaske tøj, købe ind og gøre et badeværelse rent. Hun har brug for noget ude af huset fx at tjene sine egne penge, tage på sprogrejse til England (som var planen sidste år) samt tage kørekort for bare at nævne nogle eksempler. Det kan ikke helt sammenlignes med at bestille varer på Bilka to go, som jeg altså ikke anser for en life skill.
Senest rettet af Polaris 15. maj 2021, 09:25, rettet i alt 1 gang.
7
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Delfin » 15. maj 2021, 09:22

IrmaPigen skrev:
Delfin skrev:Naboen skider tydeligvis højt og flot på restriktioner. Det lyder som fuldt hus med stinkende berusede gæster - og det er ikke de unge, der fester. Naboen er vist i 50erne. Jeg troede eller at sønnen var i højrisikogruppe :gruble:


Det føles en anelse provokerende.

Kærestens ene barn skulle have været konfirmeret i denne weekend. Det er self aflyst, og nu er konfirmation og fest splittet ad på forskellige dage i efteråret med over en måned imellem.

Vi har fået spoleret 4 ferier af det her lort. Og det har ikke været muligt at booke sommerhus i sommerferien, da alt var revet væk.

Min gamle forældre har jeg ikke set ret meget siden efteråret, da de først for nyligt er blevet vaccineret. Mine kollegaer har jeg stort set ikke set siden december (undtagen en dag, til et kort informationsmøde for 5 af os). Venner har jeg nærmest slet ikke haft samvær med, undtagen en enkelt frokost i påsken for 5 personer, hvor alle var testet op til.

Så næ, jeg kan stadig ikke se, det skulle være værre for unge end for folk i 30'erne, 40'erne, 50'erne, 60'erne osv., eller de gamle der gennem to perioder har siddet isoleret på plejehjem.

Så ja, jeg synes det er noget forkælet fis at sige det er ekstra synd for de unge fordi de ikke kan drikke sig stive til fester og kysse i flæng.


Jeg blev også provokeret af det

Jeg ved ikke, hvem det er mest synd for. Det giver ikke ret meget mening for mig at sidde og veje aldersgrupper op mod hinanden. Alle har forskellige omstændigheder i livet, og nogle er hårdt ramt af, at hverdagen ikke er som den plejer at være, mens andre godt kan være i det. Jeg synes, det er synd for alle der mistrives voldsomt med det, uanset om det er en på 17 eller en på 50
4
14 11 14
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf LadyFox » 15. maj 2021, 09:43

Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:Altså det ville være rart, hvis også voksne etablerede mennesker evnede at se ud over deres næsetip. Det er lidt svært at frigøre sig for sine forældre, når det nærmest er de eneste mennesker man har set i et år.


Men lige netop selvstændiggørelse og frigørelse er da sindssyg nemt at gøre noget ved som forælder. Det har corona i mine øjne ikke den store indflydelse på. Mani beskriver, hvor gode de unge hun kender, er til at finde på aktiviteter og holde sig indenfor restriktionerne. Som forælder kan man give den unge mere ansvar og give rum til aktiviteter.

Jeg forstår godt, at det må være virkelig besværligt i forhold til uddannelse, og at det er utrolig skuffende ikke at kunne udføre de traditioner, der er omkring f.eks. at blive student.

Jeg synes bare, vi skal sætte det i perspektiv; man tager ikke skade af ikke at komme på festival eller køre studenterkørsel - faktisk er der virkelig mange unge, der ikke prøver nogen af delene.

Jeg synes, man dels skal stoppe med at generalisere sådan omkring unge, fordi rigtig mange passer virkelig godt på, og det må være utrolig irriterende at blive sat i bås på den måde. Vi skal så også stoppe med at generalisere over, hvordan det rammer de unge, for det er jo også forskelligt, og det forstærker også de unges følelse, at de konstant kan læse, hvor synd det er for dem, og hvor meget de tager skade.

Lad os fokusere på problemerne, der hvor de er. På de unge der ikke overholder restriktionerne. På de unge der har psykiske problemer. På de forældre der ikke magter at bakke op om deres børn. Der skulle der have været lavet en indsats for længe siden.


Det har du ret i, det handler om interesse, så alle unge udlever selvfølgelig ikke alle af de her ungdoms-ting. Men mange af de unge der ikke tager på festival og stundenterkørsel de taget så i på spejderlejr, på højskole, udtjener værnepligt, holder svendelgilde, backpacker ud i verden i deres sabbatår, på begynder drømme uddannelsen eller noget helt 10'ende.
Så er der selvfølgelig nogle unge mennesker der ikke har drømme om de her store begivenheder der som enten har været umulige eller stærkt begrænset på udfoldelsen. Og det er da fedt for dem at de ikke har mistet noget, de ikke får igen - der er bare rigtig mange unge der er gået glip af hvad jeg mener et vigtige ting for ens dannelse og historie, altså vigtigt hvis det interesserer en.

Jeg synes ikke vi skal stoppe med at snakke om hvordan det rammer de unge hårdt, og at det er synd for dem. Jeg synes det skal anerkendes, og udtrykkes at vi er mange der forstår dem og hvor meget de har ofret for andres skyld. I stedet for at negligere det med en attitude af at "det overlever de nok" - ja, det gør de nok, men derfor er det sgu da stadig pisse uretfærdigt for dem.

Og jeg synes da også at vi skal fokusere på problemerne, jeg synes også bare der er andre problematikker end psykisk syge og omsorgssvigtede unge, og de skal også tages alvorligt selvom nogle måske har det værre.

Jeg tror der er nogle voksne der har glemt hvordan det et at være ung, og hvor sårbar en livsfase det er, selv hvis man er en velfungerende, rask ung fra en ressource stærk familie.
7
...
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Fruity » 15. maj 2021, 09:47

Jeg synes, det er et kæmpe samfundsproblem, at de unge ikke har haft uddannelse i den kvalitet, som de burde.

Det er fint, man aflyser eksaminer, der redder dem fra nederlag, men det er alt for længe, de har haft andenrangs undervisning. (Og det er IKKE en kritik af deres lærere.)
8
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Myresluger » 15. maj 2021, 10:04

Nu er det jo ikke en konkurrence om hvem det er mest synd for. Man har valgt at åbne for barer - og det er primært unge der bruger dem, så det må vel være en del af åbningsplanen. Der er jo færre andre der kan smittes da de er vaccineret, så det er vel ret logisk at de unge kommer til at fylde mere i statistikken.
0
Polaris
Indlæg: 332
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 614

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Polaris » 15. maj 2021, 11:27

Polaris skrev:
Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:
Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:Jeg har ikke bedt dig blande dig i hvordan vi gør i vores hjem eller familie. Jeg har bedt dig komme med nogle eksempler på ansvar jeg kunne give min datter, så hun blev mere selvstændig og løsrev sig fra sine forældre nu det var så sindssygt nemt her under corona. Der er ikke noget af det du har nævnt, som er nyt i forhold til hvad hun allerede gør/har gjort bortset lige fra at købe ind på nemlig (et firma jeg ikke har lyst til at støtte).

Dit tænkte eksempel med at de selvfølgelig skulle ses med venner i jeres hjem, fortæller jo noget om en manglende tillid til trods for at det skulle være venner fra familier med værdier I stolede på. Af aktiviteter mellem de unge så er beerpong da nok den ringeste ever i forhold til risiko for smitte; så kan de da lige så godt kysse. Det er jeg meget overrasket over, at du tilsyneladende synes det ville være helt i orden.

Som jeg nævnte, så har vi kun ses med de allernærmeste faktisk meget efter den model du beskriver med pauser og test mellem besøgene. Det giver så ganske få besøg i forhold til hvad vi plejer. Mine svigerbørn har jo også en familie de gerne vil se. Min svigersøn er den yngste af tre, hvilket betyder, at hans søskende har ægtefæller og to børn hver. Dertil kommer at han er skilsmissebarn, så der er også dobbelt op der. Så alt i alt så kan boblen hurtig blive meget stor.

Derfor har vi begrænset os til kun at se allernærmeste familie og så har hun set veninden udenfor. Vi (forældrene) har fx ikke set vores søskende. Vi har begge to brødre med familier, som bor tæt på os og som vi plejer at ses med inkl. fætre/kusiner (også teenagere). Vi havde nok valgt anderledes, hvis hun var enebarn, men så havde boblen også været meget mindre.

Rettet stavefejl plus tilføjet det sidste afsnit


Jeg har læst dit indlæg. Der er ting, du fejlfortolker, men jeg tænker ikke, det giver mening at fortsætte.

Nej, det giver sikkert ikke mening at fortsætte. Du snakker udenom og vil ikke forstå, at andres situation kan være en anden end din. Det er nok ikke så “sindssygt nemt” alligevel, når det kommer til stykket.


Jeg tænkte nu mere på, at hvis du ikke vil omsætte mine eksempler til ting, der dur i din familie, så giver det ikke mening. Når du slår ned på, at du ikke vil støtte nemlig i stedet for at tænke, at du kan handle ved et andet firma, vil du jo bare kritisere.

Hold nu op. Er din verden virkelig så lille? Jeg vil gerne forberede min, nu myndige, datter på et voksenliv. Det er ikke noget, der er startet som 17-årig, men har været en løbende del af hendes opvækst. Således kan hun selvfølgelig lave mad, vaske tøj, købe ind og gøre et badeværelse rent. Hun har brug for noget ude af huset fx at tjene sine egne penge, tage på sprogrejse til England (som var planen sidste år) samt tage kørekort for bare at nævne nogle eksempler. Det kan ikke helt sammenlignes med at bestille varer på Bilka to go, som jeg altså ikke anser for en life skill.

Og så skulle jeg måske lige tilføje, at det allervigtigste for mig i forhold til min datter er, at hun er glad og trives. Det gjorde hun ikke fra hun blev hjemsendt i december indtil hun fik lov at komme afsted igen. Efter jul blev hun tiltagende irritabel, grådlabil og omklamrende i forhold til specielt mig men også hendes far og søskende. Jeg var typisk afsted på arbejde 1-2 dage om ugen, og mens jeg var væk, kom der ex beskeder fra hende om, hvornår jeg var hjemme igen. Det har aldrig været et problem før. Hun brød grædende sammen en aften ved middagsbordet og fortalte om vanskeligheder ved at holde fokus under online-undervisning og bekymringer om hendes venner stadigvæk var der, når de kom tilbage til skole. Jeg tror ikke, at hun er et særtilfælde.

Hun er tilbage 50% nu og har kunne genoptage sin sport, og det har gjort alverden til forskel. Så forsvinder corona-topmaven nok igen og de faglige huller bliver forhåbentlig fyldt ud efterhånden. Men løsrivelsesmæssigt i forhold til sine forældre så er hun sat mindst et år tilbage.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Mani » 15. maj 2021, 12:32

IrmaPigen skrev:
Delfin skrev:Naboen skider tydeligvis højt og flot på restriktioner. Det lyder som fuldt hus med stinkende berusede gæster - og det er ikke de unge, der fester. Naboen er vist i 50erne. Jeg troede eller at sønnen var i højrisikogruppe :gruble:


Det føles en anelse provokerende.

Kærestens ene barn skulle have været konfirmeret i denne weekend. Det er self aflyst, og nu er konfirmation og fest splittet ad på forskellige dage i efteråret med over en måned imellem.

Vi har fået spoleret 4 ferier af det her lort. Og det har ikke været muligt at booke sommerhus i sommerferien, da alt var revet væk.

Min gamle forældre har jeg ikke set ret meget siden efteråret, da de først for nyligt er blevet vaccineret. Mine kollegaer har jeg stort set ikke set siden december (undtagen en dag, til et kort informationsmøde for 5 af os). Venner har jeg nærmest slet ikke haft samvær med, undtagen en enkelt frokost i påsken for 5 personer, hvor alle var testet op til.

Så næ, jeg kan stadig ikke se, det skulle være værre for unge end for folk i 30'erne, 40'erne, 50'erne, 60'erne osv., eller de gamle der gennem to perioder har siddet isoleret på plejehjem.

Så ja, jeg synes det er noget forkælet fis at sige det er ekstra synd for de unge fordi de ikke kan drikke sig stive til fester og kysse i flæng.

Det er vel heller ikke den del der er i fokus?
For mit vedkommende er det den begrænsede online undervisning og den manglende mulighed for at være social i skole/til fritidsaktiviteter mv der er problemet. Ikke at de har begrænset mulighed for at drikke sig spritstive!
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Slettet bruger » 15. maj 2021, 18:19

Delfin skrev:Jeg blev også provokeret af det

Jeg ved ikke, hvem det er mest synd for. Det giver ikke ret meget mening for mig at sidde og veje aldersgrupper op mod hinanden. Alle har forskellige omstændigheder i livet, og nogle er hårdt ramt af, at hverdagen ikke er som den plejer at være, mens andre godt kan være i det. Jeg synes, det er synd for alle der mistrives voldsomt med det, uanset om det er en på 17 eller en på 50


Så kan man jo aldrig tale om grupper. Hvordan kommer man frem til hvem der skal have vaccinen først hvis man ikke må opdele i grupper? Det giver mening at dele i aldersgrupper for at finde ud af hvem der skal vaccineres først, og på samme måde giver det mening at opdele for at vurdere hvem har betalt den højeste pris som gruppe. Det mener jeg helt uden sammenligning at de unge har. Og det kan vel ikke være egoistisk hvis man ikke selv er ung.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Delfin » 15. maj 2021, 20:31

abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg blev også provokeret af det

Jeg ved ikke, hvem det er mest synd for. Det giver ikke ret meget mening for mig at sidde og veje aldersgrupper op mod hinanden. Alle har forskellige omstændigheder i livet, og nogle er hårdt ramt af, at hverdagen ikke er som den plejer at være, mens andre godt kan være i det. Jeg synes, det er synd for alle der mistrives voldsomt med det, uanset om det er en på 17 eller en på 50


Så kan man jo aldrig tale om grupper. Hvordan kommer man frem til hvem der skal have vaccinen først hvis man ikke må opdele i grupper? Det giver mening at dele i aldersgrupper for at finde ud af hvem der skal vaccineres først, og på samme måde giver det mening at opdele for at vurdere hvem har betalt den højeste pris som gruppe. Det mener jeg helt uden sammenligning at de unge har. Og det kan vel ikke være egoistisk hvis man ikke selv er ung.


Det er helt klart en voldsomt svær øvelse at lave den rækkefølge, og jeg er da glad for, at jeg ikke skal gøre det. Man er naturligvis tvunget til at tage nogle valg, men som jeg ser det, skal de ikke tages på baggrund af, hvem det er synd for, men hvad der giver bedst mening i forhold til at undgå svære sygdomsforløb. Hvis jeg skulle give et bud, uden at være ekspert, så ville det give mest mening for mig at vaccinere de svageste grupper først, når det er sket skulle vi gerne undgå størsteparten af alvorlige forløb og sundhedsvæsenet kan følge med, selvom smitten får lov at brede sig mere. Spørgsmålet er, om man strengt taget behøver vaccinere alle, hvis vi har beskyttet de svage. Måske i denne omgang for at få styr på det, men engang i fremtiden håber jeg da, at vi kan nøjes med at revaccinere de svage grupper

Jeg kan ikke bruge en vurdering af, hvem der har betalt den højeste pris til noget. Hvad synes du jeg skal bruge den til?
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2021, 04:28

Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg blev også provokeret af det

Jeg ved ikke, hvem det er mest synd for. Det giver ikke ret meget mening for mig at sidde og veje aldersgrupper op mod hinanden. Alle har forskellige omstændigheder i livet, og nogle er hårdt ramt af, at hverdagen ikke er som den plejer at være, mens andre godt kan være i det. Jeg synes, det er synd for alle der mistrives voldsomt med det, uanset om det er en på 17 eller en på 50


Så kan man jo aldrig tale om grupper. Hvordan kommer man frem til hvem der skal have vaccinen først hvis man ikke må opdele i grupper? Det giver mening at dele i aldersgrupper for at finde ud af hvem der skal vaccineres først, og på samme måde giver det mening at opdele for at vurdere hvem har betalt den højeste pris som gruppe. Det mener jeg helt uden sammenligning at de unge har. Og det kan vel ikke være egoistisk hvis man ikke selv er ung.


Det er helt klart en voldsomt svær øvelse at lave den rækkefølge, og jeg er da glad for, at jeg ikke skal gøre det. Man er naturligvis tvunget til at tage nogle valg, men som jeg ser det, skal de ikke tages på baggrund af, hvem det er synd for, men hvad der giver bedst mening i forhold til at undgå svære sygdomsforløb. Hvis jeg skulle give et bud, uden at være ekspert, så ville det give mest mening for mig at vaccinere de svageste grupper først, når det er sket skulle vi gerne undgå størsteparten af alvorlige forløb og sundhedsvæsenet kan følge med, selvom smitten får lov at brede sig mere. Spørgsmålet er, om man strengt taget behøver vaccinere alle, hvis vi har beskyttet de svage. Måske i denne omgang for at få styr på det, men engang i fremtiden håber jeg da, at vi kan nøjes med at revaccinere de svage grupper

Jeg kan ikke bruge en vurdering af, hvem der har betalt den højeste pris til noget. Hvad synes du jeg skal bruge den til?


Jeg synes ikke de unge skal vaccineres først.

Jeg synes anerkendelsen af at de unge har betalt den højeste pris, skal bruges til primært bare anerkendelsen af at det har de. Jeg synes de har fået for megen skæld ud. Corona er mindst en trussel for unge mennesker, men det er dem der har ofret mest, og til gengæld kan de så få skæld ud når de holder en fest. Jeg er sur på deres vegne.
6
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Delfin » 16. maj 2021, 11:23

abcd skrev:
Delfin skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg blev også provokeret af det

Jeg ved ikke, hvem det er mest synd for. Det giver ikke ret meget mening for mig at sidde og veje aldersgrupper op mod hinanden. Alle har forskellige omstændigheder i livet, og nogle er hårdt ramt af, at hverdagen ikke er som den plejer at være, mens andre godt kan være i det. Jeg synes, det er synd for alle der mistrives voldsomt med det, uanset om det er en på 17 eller en på 50


Så kan man jo aldrig tale om grupper. Hvordan kommer man frem til hvem der skal have vaccinen først hvis man ikke må opdele i grupper? Det giver mening at dele i aldersgrupper for at finde ud af hvem der skal vaccineres først, og på samme måde giver det mening at opdele for at vurdere hvem har betalt den højeste pris som gruppe. Det mener jeg helt uden sammenligning at de unge har. Og det kan vel ikke være egoistisk hvis man ikke selv er ung.


Det er helt klart en voldsomt svær øvelse at lave den rækkefølge, og jeg er da glad for, at jeg ikke skal gøre det. Man er naturligvis tvunget til at tage nogle valg, men som jeg ser det, skal de ikke tages på baggrund af, hvem det er synd for, men hvad der giver bedst mening i forhold til at undgå svære sygdomsforløb. Hvis jeg skulle give et bud, uden at være ekspert, så ville det give mest mening for mig at vaccinere de svageste grupper først, når det er sket skulle vi gerne undgå størsteparten af alvorlige forløb og sundhedsvæsenet kan følge med, selvom smitten får lov at brede sig mere. Spørgsmålet er, om man strengt taget behøver vaccinere alle, hvis vi har beskyttet de svage. Måske i denne omgang for at få styr på det, men engang i fremtiden håber jeg da, at vi kan nøjes med at revaccinere de svage grupper

Jeg kan ikke bruge en vurdering af, hvem der har betalt den højeste pris til noget. Hvad synes du jeg skal bruge den til?


Jeg synes ikke de unge skal vaccineres først.

Jeg synes anerkendelsen af at de unge har betalt den højeste pris, skal bruges til primært bare anerkendelsen af at det har de. Jeg synes de har fået for megen skæld ud. Corona er mindst en trussel for unge mennesker, men det er dem der har ofret mest, og til gengæld kan de så få skæld ud når de holder en fest. Jeg er sur på deres vegne.


De har heller ikke fortjent skæld ud, medmindre de opfører sig helt tåbeligt. Jeg anerkender at det har været en hård tid for mange unge, og jeg føler med dem, men at de nødvendigvis skulle have ofret mest i forhold til flertallet, det kan jeg stadig ikke se. Og som sagt kan jeg heller ikke se, hvad jeg skal bruge den målestok til. Det de har brug for er vel, at vi anerkender at de har haft en fandens hård tid, og at det er synd for dem, men andre der har lidt meget under det har vel også behov for at få anerkendt at deres liv er noget lort i øjeblikket.

Personligt er jeg ikke særlig hårdt ramt, udover at jeg som risikogruppe har måttet tage nogle ekstra forholdsregler, men jeg er stadig ude af huset til mit arbejde, og jeg har aldrig været socialt udfarende. Jeg kan sagtens undvære en tur ud at spise, så hvis man sammenligner med mig, så har de ofret enormt meget mere, men der findes mennesker i alle aldersgrupper, der har lidt rigtig meget under det her setup
1
14 11 14
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Fruity » 16. maj 2021, 12:50

Jeg synes, det er fjollet at åbne barer mm og så blive sur over, de unge bruger dem og bliver smittede.
6
Sofakartoflen
Indlæg: 3758
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Sofakartoflen » 18. maj 2021, 10:32

Polaris skrev:
Polaris skrev:
Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:
Sofakartoflen skrev:
Polaris skrev:Jeg har ikke bedt dig blande dig i hvordan vi gør i vores hjem eller familie. Jeg har bedt dig komme med nogle eksempler på ansvar jeg kunne give min datter, så hun blev mere selvstændig og løsrev sig fra sine forældre nu det var så sindssygt nemt her under corona. Der er ikke noget af det du har nævnt, som er nyt i forhold til hvad hun allerede gør/har gjort bortset lige fra at købe ind på nemlig (et firma jeg ikke har lyst til at støtte).

Dit tænkte eksempel med at de selvfølgelig skulle ses med venner i jeres hjem, fortæller jo noget om en manglende tillid til trods for at det skulle være venner fra familier med værdier I stolede på. Af aktiviteter mellem de unge så er beerpong da nok den ringeste ever i forhold til risiko for smitte; så kan de da lige så godt kysse. Det er jeg meget overrasket over, at du tilsyneladende synes det ville være helt i orden.

Som jeg nævnte, så har vi kun ses med de allernærmeste faktisk meget efter den model du beskriver med pauser og test mellem besøgene. Det giver så ganske få besøg i forhold til hvad vi plejer. Mine svigerbørn har jo også en familie de gerne vil se. Min svigersøn er den yngste af tre, hvilket betyder, at hans søskende har ægtefæller og to børn hver. Dertil kommer at han er skilsmissebarn, så der er også dobbelt op der. Så alt i alt så kan boblen hurtig blive meget stor.

Derfor har vi begrænset os til kun at se allernærmeste familie og så har hun set veninden udenfor. Vi (forældrene) har fx ikke set vores søskende. Vi har begge to brødre med familier, som bor tæt på os og som vi plejer at ses med inkl. fætre/kusiner (også teenagere). Vi havde nok valgt anderledes, hvis hun var enebarn, men så havde boblen også været meget mindre.

Rettet stavefejl plus tilføjet det sidste afsnit


Jeg har læst dit indlæg. Der er ting, du fejlfortolker, men jeg tænker ikke, det giver mening at fortsætte.

Nej, det giver sikkert ikke mening at fortsætte. Du snakker udenom og vil ikke forstå, at andres situation kan være en anden end din. Det er nok ikke så “sindssygt nemt” alligevel, når det kommer til stykket.


Jeg tænkte nu mere på, at hvis du ikke vil omsætte mine eksempler til ting, der dur i din familie, så giver det ikke mening. Når du slår ned på, at du ikke vil støtte nemlig i stedet for at tænke, at du kan handle ved et andet firma, vil du jo bare kritisere.

Hold nu op. Er din verden virkelig så lille? Jeg vil gerne forberede min, nu myndige, datter på et voksenliv. Det er ikke noget, der er startet som 17-årig, men har været en løbende del af hendes opvækst. Således kan hun selvfølgelig lave mad, vaske tøj, købe ind og gøre et badeværelse rent. Hun har brug for noget ude af huset fx at tjene sine egne penge, tage på sprogrejse til England (som var planen sidste år) samt tage kørekort for bare at nævne nogle eksempler. Det kan ikke helt sammenlignes med at bestille varer på Bilka to go, som jeg altså ikke anser for en life skill.

Og så skulle jeg måske lige tilføje, at det allervigtigste for mig i forhold til min datter er, at hun er glad og trives. Det gjorde hun ikke fra hun blev hjemsendt i december indtil hun fik lov at komme afsted igen. Efter jul blev hun tiltagende irritabel, grådlabil og omklamrende i forhold til specielt mig men også hendes far og søskende. Jeg var typisk afsted på arbejde 1-2 dage om ugen, og mens jeg var væk, kom der ex beskeder fra hende om, hvornår jeg var hjemme igen. Det har aldrig været et problem før. Hun brød grædende sammen en aften ved middagsbordet og fortalte om vanskeligheder ved at holde fokus under online-undervisning og bekymringer om hendes venner stadigvæk var der, når de kom tilbage til skole. Jeg tror ikke, at hun er et særtilfælde.

Hun er tilbage 50% nu og har kunne genoptage sin sport, og det har gjort alverden til forskel. Så forsvinder corona-topmaven nok igen og de faglige huller bliver forhåbentlig fyldt ud efterhånden. Men løsrivelsesmæssigt i forhold til sine forældre så er hun sat mindst et år tilbage.


Din uddybning viser jo med al tydelighed, hvorfor jeg ikke kan kommentere på din familie.

Jeg synes stadig ikke, at det giver mening, at jeg skal forholde mig helt specifikt til din datter.

Jeg hæfter mig ved, at du ikke tror, hun er et særtilfælde. Tror.

Jeg kan ikke se, at vi får en konstruktiv debat ved, at jeg går ind og kommenterer specifikt på dit barn. Kun at du bliver vred eller ked af det. Så det har jeg ikke tænkt mig at gøre.
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3758
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Sofakartoflen » 18. maj 2021, 10:35

Mavis skrev:
Sofakartoflen skrev:
fisken80 skrev:
Det ER skide synd for de unge. Når jeg tænker på de år jeg gik på efterskole, i gymnasiet, på uni kommer jeg faktisk næsten til at tude lidt på vegne af de unge, der går glip af alt det, der gjorde mit ungdomsliv noget helt særligt.


Tror du, at de oplever samme savn, som du forestiller dig?

Du har jo oplevet det og følt på din krop og dit sind, hvordan det påvirkede dig. Men de er et andet sted. De kan kun forstille sig, hvordan det ville have været.

Jeg tænker ikke, at det ikke påvirker dem, men jeg tror, at de fleste vil kunne håndtere det, fordi det er deres virkelighed. Især hvis de voksne bakker dem op og hjælper dem med at begå sig i det og finde alternativer. (jeg ved godt, at der er unge, der ikke har støtte hjemmefra, men det er jo også et problem i uden corona)


Jeg er 18. Det blev jeg i februar. Det glemmer jeg nogle gange, for jeg kunne jo ikke rigtigt fejre det eller bruge det til noget...

Det er ikke “vores virkelighed” ikke at nå alle de her ting, for vi kender jo alligevel mange i vores egen aldersgruppe der nåede på efterskole, Roskilde, studietur og udlandsophold, der i 2017-18-19 stykker.

Men ja. Jeg har vist bare lært at leve med at mit ungdomsliv så bliver i 20’erne i stedet for. Andet er der vel ikke at gøre. Det er sikkert ikke mere synd for mig end andre.

Men det er stadig synd for mig.


Jeg skriver jo netop også, at det påvirker de unge.

Min kommentar til fisken bygger kun på, at hun overfører sine følelser, - hvor hun skuer tilbage - på de unge, der må undvære nu. Det synes jeg ikke giver mening, psykologisk set.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3758
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Smitten stiger, og det er især blandt de unge

Indlægaf Sofakartoflen » 18. maj 2021, 10:38

fisken80 skrev:Og du vælger så at slå ned på den ene ting selv om polaris tydeligt skriver, at alle de ting du nævner, de kan gøre, det gør de allerede. Så hvem er det egentlig, der bare vil kritisere? Du har virkelig svært ved at sætte dig ind i, at situationer er forskellige.
Og så snart du skal forholde dig til noget så er du bare blevet misforstået og fejlfortolket og så trækker du dig.


Hvad mener du med, at jeg trækker mig?
0

Tilbage til "Helbred"