Genbruger du engangsmundbind?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.

Genbruger du engangsmundbind?

Nej
37
29%
Ja, jeg bruger det 2 gange
22
17%
Ja, jeg bruger det 3-5 gange
41
32%
Ja, jeg bruger det mere end 5 gange
27
21%
 
Afgivne stemmer: 127
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16949
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Misantropen » 10. nov 2020, 10:24

Artem skrev:
Misantropen skrev:Det er svært for mig at argumentere for eller imod når jeg ikke kan genkende den forskel :D Men jeg er enig i resten du skriver.

Så vidt jeg husker hed det sig at Danmark var ret striks i starten i forhold til mange andre lande? Det har vel også noget at sige når/hvis smitten steg, da den lockdown og diverse restriktioner blev lempet, og der ikke internationalt var enighed om hvordan det skulle håndteres.

Kan det ikke tænkes at mange tænker "vi gjorde det i foråret og vi kan gøre det igen, om det så kræver brug af mundbind, trods modstridende udmeldinger i foråret"?

Når jeg er kritisk i forhold til mundbind er det i forhold til praktisk brug ude i virkeligheden hvor folk genbruger dem osv...

For der er ingen tvivl om at de virker i et laboratorieforsøg, eller under kliniske forhold inden for sundhedsvæsnet, hvor folk er uddannet til at bruge dem og bruger dem korrekt.

Ude i virkeligheden stiller jeg mig meget mere tvivlende, som skyldes at mange vil bruge dem forkert, genbruge alt for mange gange osv....
Man kan også bare se på udlandet hvor mange andre lande har haft krav om mundbind siden foråret. Har de klaret sig bedre end vi har her i danmark. Nej nærmest lige modsat.

Jeg er stadig spændt på resultatet af den danske undersøgelse af mundbind? og hvordan de har lavet den?
Som jeg ser det findes der kun en rigtig måde at lave sådan en undersøgelse på, og det er at tage 100.000 personer. Hvor halvdelen skal bruge mundbind ude offentlige, mens den anden halvdel ikke gør, i feks 3 måneder. og så se efter om den halvdel som brugte mundbind blev mindre syge end referencegruppen.

Det må jeg være dig svar skyldig i.
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6844

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Fledermäuslein » 10. nov 2020, 11:40

Misantropen skrev:
Fledermäuslein skrev:
Misantropen skrev:
Fledermäuslein skrev:
Misantropen skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg har egentlig forstået det omvendt. Effekten i forhold til at beskytte en selv er ringe, medmindre det er kirurgiske masker brugt korrekt.

Men forkert brugte masker/uvaskede stofmasker osv. beskytter stadig andre mod min eventuelle smitte, da den hverken spredes i luften eller lander på ting, som efterfølgende berøres af andre.

Jeg bruger kun stofmasker, som jeg glemmer at vaske og som roder rundt i lommer og tasker. Sådan har jeg gjort siden marts, hvor der blev indført maskepligt, hvor jeg bor.

Jeg hører til på den fløj, der hælder til, at effekten er tvivlsom (jeg tror ikke det meste smitte sker i feks supermarked eller blandt fremmede på restaurant), men jeg kan godt klare at være med ud fra et forsigtighedsprincip.

Jeg synes i øvrigt, det har været megafascinerende at se danskerne gå fra “det virker ikke, det behøver vi ikke” til “du har glemt din maske, du bruger den forkert, du er til fare for os andre” osv. på en lille uges tid.

Har du oplevet det er de samme mennesker der gør det? Det kan jeg ikke genkende. Tværtimod synes jeg at mange af dem der fra start var imod kravet om brug af mundbind(fordi det var en unødvendig indgriben i deres frihed eller hvad argumenterne nu var) bare er blevet flere og endnu mere højrøstede. Jeg synes også det virker til at flere stiller sig tvivlende overfor kravets effekt, fordi der mange gange og steder ikke har været en sammenhæng mellem logikken og retstriktionerne.

Jeg tvivler ikke selv på at mundbind i sig selv har en effekt og jeg har ikke noget imod at bruge det, men jeg synes generelt regeringen har været alt for sløve til at melde klart og tydeligt ud. Det dur simpelthen ikke at folk selv skal vurdere om de skal bruge mundbind eller ej(anbefalingen for et par måneder siden) og at der gives modstridende retningslinjer. Her skal du bruge mundbind, men 2 meter længere fremme med samme rend af mennesker skal du ikke.

Jeg synes mest jeg oplever folk bruger det fordi de skal, for at kunne være diverse steder, og skal de skal andre selvfølgelig også. Better safe than sorry. Jeg forstår godt at folks tillid til regeringen er påvirket og at folk tvivler på at mundbind gør en forskel på coronasmitten, når regeringens tiltag har været så diffuse.

Nej, det er med al sandsynlighed ikke de samme mennesker. Men det er alligevel fascinerende, at alle disse mennesker, som nu nidkært går op i, at maskerne anvendes rigtigt, ikke i langt højere grad opfordrede til maskebrug i foråret. Eller af sig selv anvendte dem, når det tilsyneladende er så vigtigt. Det er den forskel i adfærd, jeg har iagttaget og som er interessant.

Danmark klarede sig jo mere eller mindre sammenligneligt med de lande, der indførte maskepligt fra starten. Hvorfor klarer disse lande sig ikke langt bedre, hvis masker er så vigtige? Jeg udelukker slet ikke, at de kan have en smittehæmmende effekt, jeg tror bare ikke de situationer, hvor de hjælper, i forvejen var de mest smittende.

Det er svært for mig at argumentere for eller imod når jeg ikke kan genkende den forskel :D Men jeg er enig i resten du skriver.

Så vidt jeg husker hed det sig at Danmark var ret striks i starten i forhold til mange andre lande? Det har vel også noget at sige når/hvis smitten steg, da den lockdown og diverse restriktioner blev lempet, og der ikke internationalt var enighed om hvordan det skulle håndteres.

Kan det ikke tænkes at mange tænker "vi gjorde det i foråret og vi kan gøre det igen, om det så kræver brug af mundbind, trods modstridende udmeldinger i foråret"?


Danmark var ikke spor strengere end de andre lande. Flere andre europæiske lande havde (og har nu igen) udgangsforbud, bevægelsesrestriktioner, restriktioner i private boliger i forhold til antallet af gæster samt politikontrol til at sørge for overholdelsen.

Danmark åbnede også op for skoler og institutioner ret tidligt i forhold til andre (hvilket var en god idé).

Men det hed det sig da, gjorde det ikke? Ikke at det gør den store forskel. Jeg kan også huske forkert.


Gjorde det? Jeg husker snarere sådan en underliggende 'trussel' om, at hvis man ikke var god til at følge regerings påbud, ville der skulle tages skrappere midler i brug som i de andre lande.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16949
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Misantropen » 10. nov 2020, 12:19

Fledermäuslein skrev:Gjorde det? Jeg husker snarere sådan en underliggende 'trussel' om, at hvis man ikke var god til at følge regerings påbud, ville der skulle tages skrappere midler i brug som i de andre lande.

Jeg kan sagtens huske forkert. Jeg er træt og syg så min feberhjerne spiller mig måske et puds :stoned:
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf A 7 » 10. nov 2020, 15:00

Jeg synes, det er mystisk, at når nu empiri viser at virusset dør indenfor to døgn, hvis det er uden for en menneskekrop. Hvorfor er det så, at vores mest miljøvenlige regering nogensinde anbefaler, at mundbindene kasseres efter at have været brugt en gang. Man burde opfordre folk til at henlægge deres bind i to døgn, og derefter bruge dem igen.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf zembra1986 » 10. nov 2020, 15:14

A 7 skrev:Jeg synes, det er mystisk, at når nu empiri viser at virusset dør indenfor to døgn, hvis det er uden for en menneskekrop. Hvorfor er det så, at vores mest miljøvenlige regering nogensinde anbefaler, at mundbindene kasseres efter at have været brugt en gang. Man burde opfordre folk til at henlægge deres bind i to døgn, og derefter bruge dem igen.


Jeg synes jeg har hørt noget med 72 timer.......og at man ikke rigtig ved hvor længe vira kan overleve på stof :gruble:
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Elverpigen » 14. nov 2020, 20:13

icelady skrev:Mangler en mulighed der hedder: "Enkelte gange,"

Som udgangspunkt gør jeg ikke.

Men hvis jeg er i en butik ganske kortvarigt (få minutter), og der ikke har været mange mennesker og man derfor ikke har været tæt på andre, kan jeg godt genbruge.
Det er dog kun sket få gange.

(...)


Det samme her.

Hvis jeg f.eks. har været få minutter inde i en biks, hvor der både er plexiglas over det meste af disken og jeg er den eneste kunde, så kan det godt komme i en frysepose til genbrug. Hvis jeg har været et sted med flere mennesker eller i længere tid, kasserer jeg det.

Jeg foretrækker at bruge mere tætsluttende stofmundbind i flere lag, der kan vaskes. Jeg supplerer med engangsmundbind i forskellige situationer, bl.a. hvis jeg er løbet tør for stofmundbind og til at give væk, hvis nogen mangler.

Der er efterhånden ingen tvivl om, at mundbind/masker har en effekt, der bremser smitten, selv om de ikke stopper smitte 100 %. Tommelfingerreglen er, at når masken dækker brugerens næse og mund, så beskytter masken først og fremmest andre, og jo dygtigere brugeren er til at håndtere masken korrekt, jo mere kan masken også beskytte brugeren.

Se f.eks. en populærvidenskabelig artikel fra Nature: https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8
Eller den tungere opsamling fra flere studier i The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(20)31142-9/fulltext
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Delfin » 14. nov 2020, 20:20

Jeg har svaret nej, men jeg må vist ændre til enkelte gange. Tirsdag hentede jeg en pakke på tanken. Ingen kø og personale bag plexiglas. Den ligger stadig i en pose i bilen, og den kommer til at ligge weekenden over, før jeg igen får behov maske. Det overskrider langt de 72 timer, som man taler om at virus kan overleve på overflader. Den kommer altså på igen.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Genbruger du engangsmundbind?

Indlægaf Pagunette » 14. nov 2020, 22:23

Nej, jeg genbruger det ikke, da jeg bruger visir. Har flere jeg skifter mellem, så det ikke er det samme jeg bruger hele tiden.
0

Tilbage til "Helbred"