Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf ajnaM » 12. nov 2019, 19:58

Primerose skrev:Mit gæt er, at man ikke kan se på billederne fra din mr scanning, om processen er solid eller ej, og derfor kan man heller ikke begynde at gætte på hvad det er.
En ultralydsscanning vil kunne afgøre om processen er fast. I tilfælde af at den er det, kan der (og nu må du ikke hænge mig op på det) være begrundet mistanke om at det kan være en tumor - og først der, ved begrundet mistanke, henviser lægen til en kræftpakke.
Det er i hvert fald det jeg umiddelbart har kunne læse mig til.
Jeg siger bestemt ikke, at det er det der kommer til at ske, men det er mere for at kunne svare lidt på dine spørgsmål om ventetid/kræftpakker osv.

Jeg har på et tidspunkt selv fået lavet en ultralydsscanning af min lever og området omkring, da der var noget på en scanning, som så mistænkeligt ud. Heldigvis kunne lægen der scannede med det samme afkræfte mistanken og der var ingenting.


Med min knude på skjoldbruskkirtlen blev jeg scannet flere gange - og fik foretaget en scintigrafi og i sidste ende en biopsi. De tjekker den i øvrigt med scanninger hvert 2. år for at sikre, at den ikke vokser sig større og/eller kommer til at genere mig. Men de har aldrig sat en kræftpakke i gang. Simpelthen fordi risikoen for, at den var ondartet, efter sigende var forsvindende lille (og det var den så heldigvis heller ikke).

Bare lige for at sige, at man godt kan se frem til et længere forløb, inden man får svar, også selvom de ikke som sådan mistænker cancer. Med mig brugte de bare utroligt lang tid på at udelukke enhver tvivl.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf ajnaM » 12. nov 2019, 20:01

Pink_Panther skrev:Tak, begge to. Nu er der under 24 timer til at jeg forhåbentlig får godt nyt og kan trække vejret roligt igen. Puh, altså.


Uh, jeg tænker på dig - jeg håber, alt ser helt normalt ud, og at du får ro ned i maven efter at have talt med lægen. Sådan har jeg oprigtigt haft det efter alle de undersøgelser og samtaler, jeg har været til - bortset fra lige den første, hvor øre-næse-halslægen (der af en eller anden grund ikke var vores faste ØNH) fandt knuden. Efterfølgende har de formået at tale mig ret meget ned, så venteperioden har været udholdelig - håber du får samme oplevelse! :kys:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Pink_Panther » 12. nov 2019, 22:47

ajnaM skrev:
Pink_Panther skrev:Tak, begge to. Nu er der under 24 timer til at jeg forhåbentlig får godt nyt og kan trække vejret roligt igen. Puh, altså.


Uh, jeg tænker på dig - jeg håber, alt ser helt normalt ud, og at du får ro ned i maven efter at have talt med lægen. Sådan har jeg oprigtigt haft det efter alle de undersøgelser og samtaler, jeg har været til - bortset fra lige den første, hvor øre-næse-halslægen (der af en eller anden grund ikke var vores faste ØNH) fandt knuden. Efterfølgende har de formået at tale mig ret meget ned, så venteperioden har været udholdelig - håber du får samme oplevelse! :kys:


Tak! Jeg har godt tænkt på, at forløbet næppe slutter i morgen med ultralydsundersøgelsen. Så skal det være fordi, at ham der vurderede MR-scanningen simpelthen har set noget, der ikke er der. Og så heldig er jeg nok ikke. Og jeg tænker, at næsten uanset hvad det er (knock on wood, og alt det dér), så vil de sikkert tage en biopsi/dræne/fjerne/foretage sig et eller andet der går udover undersøgelsen i morgen.
Men som du selv skriver, så kan de forhåbentlig, forhåbentlig, forhåbentlig reducere mine bekymringer betydeligt, måske endda næsten fjerne dem, i morgen. Det er dét, jeg sætter min lid til lige nu. For så kan jeg også godt leve med, at hele processen trækker lidt ud.
2
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Fræksak » 13. nov 2019, 10:37

Husk endelig at opdatere os :kys: Hvornår har du tid? Krydser fingre for, at du bliver beroliget!
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16949
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Misantropen » 13. nov 2019, 11:06

Held og lykke i dag!
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11591
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18647

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf PaleSeptember » 13. nov 2019, 12:19

Hvordan er det gået?
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Pink_Panther » 13. nov 2019, 14:45

Så er det endelig overstået. Og alt er med 99,9 procents sikkerhed godt. Det er et hæmangiom, som pga. størrelsen skal MR-scannes en ekstra gang, for sikkerhedens skyld, men det er fuldstændig ufarligt og behandles kun, hvis det generer mig.

Hold.nu.kæft. Hvor er jeg lettet.
35
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Ado » 13. nov 2019, 14:46

Åh, hvor fuldstændig fantastisk! :love:
1
Donna Martin Graduates!
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Pink_Panther » 13. nov 2019, 14:46

Og hvor er I søde, at I spørger.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11591
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18647

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf PaleSeptember » 13. nov 2019, 15:25

Godt at det ikke var værre. Jeg var nu ikke specielt nervøs på dine vegne, men det var bare en fornemmelse, ud fra det du fortalte og min erfaring med sundhedsvæsnet.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Pink_Panther » 13. nov 2019, 15:37

PaleSeptember skrev:Godt at det ikke var værre. Jeg var nu ikke specielt nervøs på dine vegne, men det var bare en fornemmelse, ud fra det du fortalte og min erfaring med sundhedsvæsnet.


Min fornuft sagde mig også, at når jeg nu ikke havde nogle symptomer, så måtte pilen da pege i regning af noget ufarligt. Men kan VED det jo ikke, før det er blevet tjekket. Og jeg havde ikke rigtig fantasi til at forestille mig andet end kræft.. puh. Skal lige kramme mine børn lidt ekstra i dag!
3
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Fræksak » 13. nov 2019, 16:24

Dejligt at læse, forstår godt du er lettet! :)
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Fræksak » 14. nov 2019, 12:12

San.Dee skrev:
ajnaM skrev:
Primerose skrev:Mit gæt er, at man ikke kan se på billederne fra din mr scanning, om processen er solid eller ej, og derfor kan man heller ikke begynde at gætte på hvad det er.
En ultralydsscanning vil kunne afgøre om processen er fast. I tilfælde af at den er det, kan der (og nu må du ikke hænge mig op på det) være begrundet mistanke om at det kan være en tumor - og først der, ved begrundet mistanke, henviser lægen til en kræftpakke.
Det er i hvert fald det jeg umiddelbart har kunne læse mig til.
Jeg siger bestemt ikke, at det er det der kommer til at ske, men det er mere for at kunne svare lidt på dine spørgsmål om ventetid/kræftpakker osv.

Jeg har på et tidspunkt selv fået lavet en ultralydsscanning af min lever og området omkring, da der var noget på en scanning, som så mistænkeligt ud. Heldigvis kunne lægen der scannede med det samme afkræfte mistanken og der var ingenting.


Med min knude på skjoldbruskkirtlen blev jeg scannet flere gange - og fik foretaget en scintigrafi og i sidste ende en biopsi. De tjekker den i øvrigt med scanninger hvert 2. år for at sikre, at den ikke vokser sig større og/eller kommer til at genere mig. Men de har aldrig sat en kræftpakke i gang. Simpelthen fordi risikoen for, at den var ondartet, efter sigende var forsvindende lille (og det var den så heldigvis heller ikke).

Bare lige for at sige, at man godt kan se frem til et længere forløb, inden man får svar, også selvom de ikke som sådan mistænker cancer. Med mig brugte de bare utroligt lang tid på at udelukke enhver tvivl.

Jeg har fået fjernet det meste af min skjoldbruskkirtel pga knuder. Der blev aldrig mistænkt kræft.


Det samme har jeg - og der blev mistænkt kræft, selv om risikoen er lille. Jeg var i kræftpakkeforløb. Måske kommer det bare lidt an på, hvor man bliver behandlet?
0
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf ajnaM » 15. nov 2019, 09:56

San.Dee skrev:
Fræksak skrev:
San.Dee skrev:
ajnaM skrev:
Primerose skrev:Mit gæt er, at man ikke kan se på billederne fra din mr scanning, om processen er solid eller ej, og derfor kan man heller ikke begynde at gætte på hvad det er.
En ultralydsscanning vil kunne afgøre om processen er fast. I tilfælde af at den er det, kan der (og nu må du ikke hænge mig op på det) være begrundet mistanke om at det kan være en tumor - og først der, ved begrundet mistanke, henviser lægen til en kræftpakke.
Det er i hvert fald det jeg umiddelbart har kunne læse mig til.
Jeg siger bestemt ikke, at det er det der kommer til at ske, men det er mere for at kunne svare lidt på dine spørgsmål om ventetid/kræftpakker osv.

Jeg har på et tidspunkt selv fået lavet en ultralydsscanning af min lever og området omkring, da der var noget på en scanning, som så mistænkeligt ud. Heldigvis kunne lægen der scannede med det samme afkræfte mistanken og der var ingenting.


Med min knude på skjoldbruskkirtlen blev jeg scannet flere gange - og fik foretaget en scintigrafi og i sidste ende en biopsi. De tjekker den i øvrigt med scanninger hvert 2. år for at sikre, at den ikke vokser sig større og/eller kommer til at genere mig. Men de har aldrig sat en kræftpakke i gang. Simpelthen fordi risikoen for, at den var ondartet, efter sigende var forsvindende lille (og det var den så heldigvis heller ikke).

Bare lige for at sige, at man godt kan se frem til et længere forløb, inden man får svar, også selvom de ikke som sådan mistænker cancer. Med mig brugte de bare utroligt lang tid på at udelukke enhver tvivl.

Jeg har fået fjernet det meste af min skjoldbruskkirtel pga knuder. Der blev aldrig mistænkt kræft.


Det samme har jeg - og der blev mistænkt kræft, selv om risikoen er lille. Jeg var i kræftpakkeforløb. Måske kommer det bare lidt an på, hvor man bliver behandlet?

Jeg blev behandlet i Vejle til at starte med og blev nogle år efter sendt i Esbjerg.
Ingen af gangene mistænkte de kræft.


Det kan sagtens ske, jeg ender med at skulle have den fjernet. Det har bare ikke været nødvendigt endnu, så jeg venter. Jeg kan forstå, at arret bliver virkelig stort og grimt, og at man meget nemt risikerer at skulle være på stofskiftemedicin resten af livet, så det vil jeg gerne undgå så længe som muligt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Tilfældigt fund ved MR-scanning. Hjælp mig med at få ro i sindet

Indlægaf Fræksak » 15. nov 2019, 11:44

^Dem jeg kender, der er blevet opereret i skjoldbruskkirtlen, har stort set usynlige ar, fordi man kan lægge snittet i de naturlige ... æh, folder, man får med alderen dét sted. Mit eget ar er ikke usynligt, men det er fordi jeg er dårlig til at lave pæne ar :-D. Men dét sagt forstår jeg godt, at du venter. Der er ingen grund til at blive opereret, hvis man kan undgå det.

Jeg får selv medicin nu, da min halve kirtel ikke helt kan følge med, og jeg har det heldigvis fint på medicinen. Jeg kender dog flere, der har haft en del problemer efter samme operation, så det er ikke altid helt enkelt.

(og undskyld TS, at vi spammer!)
0

Tilbage til "Helbred"