Blødningsforstyrrelser

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 17. aug 2019, 10:15

Jeg søger lidt efter andre, der har erfaring med det samme som mig.
Jeg døjer med blødningsforstyrrelser og har gjort det længe.
Det er alt lige fra en uges pletblødning før og efter menses. Menses i tre uger. Voldsomme blødninger. Bedst som man tror, det er overstået, står jeg i supermarkedet og bløder igennem.
Jeg har prøvet alt muligt; Mirenaspiral, Nuvaring, forskellige p-piller. Historien er den samme; efter 3-6 mdr. på et eller andet præparat, kommer blødningsforstyrrelserne igen. Jeg har gået tre måneder uden hormonpræp., og der bløder jeg fuldstændigt åndsvagt.
Dertil har jeg store gener som hovedpine - måske migræne, mavesmerter, fordøjelsesbesvær, vand i kroppen.

Jeg har selvf. haft min læge indeover og af flere omgange over de sidste to år været hos to forskellige gynækologer. Derfor bad jeg om en henvisning til sygehuset, og der var jeg i går. Men det var da spild af min tid og sundhedsvæsenets penge. Kom ind til en ung læge, som koncentrerede sig mere om at tage notater end om at lytte. Han kaldte en erfaren kollega, som jeg ville ønske havde taget hele konsultationen. Jeg gik derfra med besked om, at jeg jo kunne prøve minipiller. Hvis de ikke virker, skal jeg gå tre måneder uden hormoner og se hvad der sker. Jeg kunne også få en spiral igen. Jeg kunne også få fjernet underlivet.

Jeg står nøjagtig, hvor jeg gjorde, da jeg kom. Jeg har jo ligesom prøvet mange forskellige præparater og ingen præparater. Jeg føler mig fuldstændigt overladt til mig selv, og fik slet ikke den afklaring, jeg havde håbet på. Smertestillende og blødningsdæmpende sender han mig retur til egen læge for at få. Hvorfor så overhovedet komme på sygehuset?

Nogen med erfaring? Skal man bare leve med blødningsforstyrrelser og de øvrige gener?

Kanga
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Allmost_Famous » 17. aug 2019, 10:31

Jeg er desværre ikke overrasket over, at du har oplevet sundhedsvæsenet sådan i forbindelse med blødningsforstyrrelse. Jeg oplevede det samme.

Har du fået målt din blodprocent?

Og nej, man skal ikke bare leve med det. Nogen sagde til mig dengang, at det er som om, kvinders blødning ikke tages alvorligt. Hvis man blødte fra ethvert andet sted, ville ingen være ligeglade.

Du spørger efter erfaringer... Jeg prøvede alt, men blødte frem til den dag, de fjernede mit underliv. Kun kortvarig virkede enkelte ting en smule, men aldrig rigtigt.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 17. aug 2019, 11:16

Marott skrev:Er du blevet udredt for om du har en blødersygdom?

Nej. Hvad skulle sammenhængen være?

Kanga
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf musling » 18. aug 2019, 11:06

Sådan har jeg haft det de sidste 15-20 år.
Fordi blødningerne ofte kommer uden forvarsel, går jeg altid med bind. Altid.
I starten døjede jeg lidt med svamp - i dag er min krop vant til det. Jeg ved slet ikke, hvordan det føles at gå i trusser uden bind.
Har altid et dobbelt-foldet håndklæde på mit sæde i bilen og sørger altid for at have noget at sidde på hos andre - hvis jeg skulle bløde så meget, at det går igennem.

Har oplevet, at jeg på en uges charterferie slet ikke kom i poolen. Dvs, jeg var i i 10 min og ku mærke, at NU skulle jeg på toilettet og så stod det ellers ud af mig hele ugen. Non stop.

Det kan bløde helt vanvittigt og nogle timer efter er det væk. Dagen efter kommer det måske igen - eller der går et par dage.

Har på det seneste oplevet længere og længere pauser - helt op på et par uger. Jeg begyndte at overveje, om jeg var på vej i overgangsalderen, men pludselig, så var der rødt igen. On/off i et par uger.

Jeg er træt af det. Det ødelægger også sexlivet - omvendt har jeg lært at leve med det. Jeg orker ikke blive kastet rundt og blive undersøgt for at få at vide, at alt ser fint ud.

Min blodprocent er alarmerende lav. Jeg spiser jern HVER dag - det får min blodprocent op i den lave ende af det normale.

Er 'glad' for at høre, at jeg ikke er den eneste. Jeg føler mig virkelig alene med det. Og pinlig. Det er jo ikke noget 'man bare snakker om'.
Tak fordi du åbner op :lun:
2
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf HappyHippo » 18. aug 2019, 12:27

Jeg har også altid lidt af kraftig og hyppig menstruation. Jeg ophober væske, sveder så meget om natten jeg skal skifte sengetøj, og har migræne.
Jeg fik en hormonspiral for 2 år siden og efterhånden er min menstruation var at blive så kraftig igen, jeg skal bruge min menstruationskop 6-7dage i træk hver 3.uge. Så den har hjulpet på det, men ikke så meget, jeg havde håbet.

Jeg har også været igennem undersøgelser, fx er hpv det første, der ofte bliver testet. Men jeg fejler intet.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 18. aug 2019, 12:48

Musling og HappyHippo, har hysterktomi/fjerne livmoder været på tale for jeres vedkommende?

Kanga
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Anne Droid » 18. aug 2019, 13:48

Jeg havde også en længere periode med mange og lange blødninger. Min læge ville behandle det med spiral. Det ville jeg ikke. Så sendte han mig til gynækolog og hun fandt flere polypper i min livmoder. De blev fjernet ved 2 indgreb og mine blødninger forsvandt.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Anne Droid » 18. aug 2019, 13:53

musling skrev:Sådan har jeg haft det de sidste 15-20 år.
Fordi blødningerne ofte kommer uden forvarsel, går jeg altid med bind. Altid.
I starten døjede jeg lidt med svamp - i dag er min krop vant til det. Jeg ved slet ikke, hvordan det føles at gå i trusser uden bind.
Har altid et dobbelt-foldet håndklæde på mit sæde i bilen og sørger altid for at have noget at sidde på hos andre - hvis jeg skulle bløde så meget, at det går igennem.

Har oplevet, at jeg på en uges charterferie slet ikke kom i poolen. Dvs, jeg var i i 10 min og ku mærke, at NU skulle jeg på toilettet og så stod det ellers ud af mig hele ugen. Non stop.

Det kan bløde helt vanvittigt og nogle timer efter er det væk. Dagen efter kommer det måske igen - eller der går et par dage.

Har på det seneste oplevet længere og længere pauser - helt op på et par uger. Jeg begyndte at overveje, om jeg var på vej i overgangsalderen, men pludselig, så var der rødt igen. On/off i et par uger.

Jeg er træt af det. Det ødelægger også sexlivet - omvendt har jeg lært at leve med det. Jeg orker ikke blive kastet rundt og blive undersøgt for at få at vide, at alt ser fint ud.

Min blodprocent er alarmerende lav. Jeg spiser jern HVER dag - det får min blodprocent op i den lave ende af det normale.

Er 'glad' for at høre, at jeg ikke er den eneste. Jeg føler mig virkelig alene med det. Og pinlig. Det er jo ikke noget 'man bare snakker om'.
Tak fordi du åbner op :lun:


Til det sidste af det du har skrevet, jeg fortæller det til alle jeg har muligheden for at fortælle det. Og da jeg begyndte på det, oplevede jeg at flere kunne fortælle nærmest det samme som jeg gjorde. De turde bare ikke. Fortæl om det. Det pinlige går over.
1
Klimatosse
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Allmost_Famous » 18. aug 2019, 13:55

Musling, må jeg spørge hvad din blodprocent ligger på?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 18. aug 2019, 17:29

Anne Droid skrev:Jeg havde også en længere periode med mange og lange blødninger. Min læge ville behandle det med spiral. Det ville jeg ikke. Så sendte han mig til gynækolog og hun fandt flere polypper i min livmoder. De blev fjernet ved 2 indgreb og mine blødninger forsvandt.

Jeg blev gennemscannet den anden dag. Der er ingen polypper, cyster eller andet.

Kanga
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Allmost_Famous » 18. aug 2019, 18:31

Kanga, er der en grund til at du svarer alle andre end mig?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Fynerfin82 » 19. aug 2019, 09:54

Kanga skrev:
Anne Droid skrev:Jeg havde også en længere periode med mange og lange blødninger. Min læge ville behandle det med spiral. Det ville jeg ikke. Så sendte han mig til gynækolog og hun fandt flere polypper i min livmoder. De blev fjernet ved 2 indgreb og mine blødninger forsvandt.

Jeg blev gennemscannet den anden dag. Der er ingen polypper, cyster eller andet.

Kanga


Bruger du cup?

Jeg døjede med blødninger i tide og utide for et par år siden. Ringede til lægen, hun ville også bare starte mig op på p-piller. Jeg insisterede dog på at blive undersøgt, for at udelukke sygdom. Blev gennemscannet og fejlede ikke det mindste. Jeg fandt selv ud af at det var min cup, der var årsagen. Jeg prøvede at droppe den i en periode og ganske rigtigt stoppede de uregelmæssige blødninger.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 19. aug 2019, 17:05

Allmost_Famous skrev:Kanga, er der en grund til at du svarer alle andre end mig?

Næ, det er der nu ikke.
Blodprocent ikke målt. Udover træthed op til menses, er der ikke noget, der tyder på blodmangel.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf Kanga » 19. aug 2019, 17:07

Fynerfin82 skrev:
Kanga skrev:
Anne Droid skrev:Jeg havde også en længere periode med mange og lange blødninger. Min læge ville behandle det med spiral. Det ville jeg ikke. Så sendte han mig til gynækolog og hun fandt flere polypper i min livmoder. De blev fjernet ved 2 indgreb og mine blødninger forsvandt.

Jeg blev gennemscannet den anden dag. Der er ingen polypper, cyster eller andet.

Kanga


Bruger du cup?

Jeg døjede med blødninger i tide og utide for et par år siden. Ringede til lægen, hun ville også bare starte mig op på p-piller. Jeg insisterede dog på at blive undersøgt, for at udelukke sygdom. Blev gennemscannet og fejlede ikke det mindste. Jeg fandt selv ud af at det var min cup, der var årsagen. Jeg prøvede at droppe den i en periode og ganske rigtigt stoppede de uregelmæssige blødninger.

Nej, jeg bruger ikke cup. Jeg har godt hørt, at forskellige produkter, kan have indflydelse på blødningsmængden/varighed. Jeg ved ikke, om det er noget der er undersøgt, eller om det bare er folks egne erfaringer.

Kanga
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blødningsforstyrrelser

Indlægaf musling » 19. aug 2019, 18:11

Tak til jer, der har quoted mig :lun:

Først: tak for linket til trusserne. Anede ikke deres eksistens! Dem gad jeg godt have kendt til noget før! :D
Er dog en plus size og er i tvivl om, om jeg vil kunne passe dem - og at de kan sidde godt uden at skære i huden. Men det er helt sikkert noget, jeg vil undersøge! :lun:

Nej tak - jeg har ikke lyst til at få fjernet underlivet.
Dels fordi jeg ikke har lyst til hormon-helvede, tidlig overgangsalder - men også fordi jeg endnu ikke mentalt er klar til, at der nok ikke kommer børn i mit liv. Så længe jeg bløder har jeg håb.. Omend mange ting ville være meget lettere uden!

Som udgangspunkt er der heller ikke fundet noget, der kan forklare mine blødninger og jeg opgav flere undersøgelser for flere år siden - jeg var træt af at blive kastet rundt uden at nogen fandt noget.

Men jeg følger lige med i den her tråd - måske jeg kan blive klogere på nogle ting eller tage et skridt i en retning til at "gøre noget".

Det første jeg kan gøre er at øve mig i at tale om det - for som een siger, så er vi åbenbart mange med problemet...

Tak for jer :love: :love: :love:
1

Tilbage til "Helbred"