Efter udtrapning af antidepressiver.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jedi » 6. jun 2019, 17:32

Ata skrev:Generelt er det min erfaring, at bivirkninger og eftervirkninger af lægemidler er stærkt underdokumenteret. Jeg synes jævnligt, at jeg oplever bivirkninger, som lægerne aaaaldrig har hørt om. Og så googler man det og kan se, at der sidder cirka 10.000 personer med samme oplevelse derude.


Man kan selv indrapportere bivirkninger https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/bivi ... ennesker/#
hvilket jeg synes, folk skal benytte sig af aht os alle sammen.
1
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. jun 2019, 22:03

paint skrev:SNRI (N, står for Noradrenalin). Cymbalta indeholder i modsætning f.eks Cipramil (SRI/SSRI) også en Noradrenalin reuptake hæmmer. Det gør et præparat som Effexor også. Disse præparater er kendt for at være svære at komme ud af og have ubehagelige bivirkninger efterfølgende.

Det aktive stof i Cymbalta er Duloxetin, som blokerer de modtagere i hjernen, som optager signalstofferne serotonin og noradrenalin. Medicinen gør altså, at mængden af de to stoffer i hjernen bliver større, fordi de ikke optages.

Kendte bivirkninger ved ophør (især hurtigt ophør)

svimmelhed.
prikkende følelse, som når noget sover eller følelse af elektriske stød (især i hovedet)
søvnforstyrrelser (livagtige drømme, mareridt, søvnløshed)
træthed, søvnighed.
rastløshed eller uro.
angst.
kvalme eller opkastning.

Vil det sige at der så er for meget når man trapper ud, eller at hjernen holder op med at producere det? Eller noget 3.?
0
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jin_ah » 6. jun 2019, 22:09

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.

Hvor lang tid gik der før du begyndte igen?


Der gik kun nogle dage. Lige inden jeg skulle trappe helt ud (var nede på 5 mg) fik jeg de første symptomer med svimmelhed, forstyrrelser i kroppen og en (ser jeg nu) tiltagne angst. Men på det tidspunkt forbandt jeg det ikke rigtig med udtrapningen. Det var sidste år lidt på sommeren, og flere gange troede jeg faktisk det hang sammen med den ekstreme varme og for lidt væske.
Derudover har jeg aldrig nogensinde haft et angstanfald før medicinering, der var jeg “kun” depressiv.
Den sidste dag jeg tog en pille mærkede jeg symptomer allerede dagen efter, og i dagene efter havde jeg simpelthen den største nedtur med angst.

Jeg skal ikke kunne sige om det ville være lykkedes, hvis jeg havde “holdt ud”. Men jeg havde undervejs selvmordstanker, og jeg er, vil jeg påstå, ellers et helt “normalt” (kan ikke lige finde bedre udtryk) fungerende og tænkende menneske. Jeg har et arbejde jeg er glad for og mand og 2 børn, jeg tør simpelthen ikke prøve igen.

Jeg ville ønske min hjerne fungerede uden, men lige nu lever jeg bedst med, alternativet tær jeg ikke tænke på.

Jeg har dog læst efterfølgende, at det er meget normale bivirkninger, og at man i dag helst ikke giver det præparat og så langvarigt, specielt ikke i teenagealderen, da hjernen ikke er færdigudviklet, og det gør mig ked af det, at jeg evt. er blevet afhængig af noget, fordi man dengang ikke vidste mere om det.

Undskyld det blev så langt, jeg vil bare gerne forklare det ordentligt, da jeg ikke vil tage modet fra dig. Jeg tror det er meget individuelt, som du også kan læse i tråden, hvordan kroppen reagerer, og så har min fiasko med udtrapning kom også noget at gøre med, hvor jeg er i livet nu. Med 2 små børn som jeg elsker overalt på jorden, er jeg selvfølgelig nødt til at tænke på dem også.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf paint » 6. jun 2019, 23:00

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
paint skrev:SNRI (N, står for Noradrenalin). Cymbalta indeholder i modsætning f.eks Cipramil (SRI/SSRI) også en Noradrenalin reuptake hæmmer. Det gør et præparat som Effexor også. Disse præparater er kendt for at være svære at komme ud af og have ubehagelige bivirkninger efterfølgende.

Det aktive stof i Cymbalta er Duloxetin, som blokerer de modtagere i hjernen, som optager signalstofferne serotonin og noradrenalin. Medicinen gør altså, at mængden af de to stoffer i hjernen bliver større, fordi de ikke optages.

Kendte bivirkninger ved ophør (især hurtigt ophør)

svimmelhed.
prikkende følelse, som når noget sover eller følelse af elektriske stød (især i hovedet)
søvnforstyrrelser (livagtige drømme, mareridt, søvnløshed)
træthed, søvnighed.
rastløshed eller uro.
angst.
kvalme eller opkastning.

Vil det sige at der så er for meget når man trapper ud, eller at hjernen holder op med at producere det? Eller noget 3.?


Det er ikke helt klarlagt og der er uenighed om, hvad der sker. Det eneste man umiddelbart er enige om er, at 'dual-action' præparaterne (SNRI Serotonin OG Noradrenalin), er sværere at trappe ud af og har flere bivirkninger ved seponering/ophør end SSRI.

Begge præparater virker ved at hæmme genoptagelsen af hhv Serotonin eller både Serotonin og Noradrenalin (dual action), derved stiger niveauet af stofferne i hjernen. Ved ophør, falder niveauet (hjernen genoptager igen) og hjernen skal have tid til at vænne sig til et lavere niveau, samtidigt med at der er sket nogle ændringer i hjernens måde at fungere på, på dette område (ikke på andre). Dette kan tage tid at vænne sig til. I visse (ret sjældne) tilfælde, anbefaler man at fortsætte med meget små doser af præparatet. Dette vil i et vist omfang, reducere bivirkningerne helt eller delvist.
Men det er mest hypoteser. Hjernens måde at fungere/reagere på, er stadig ret uudforsket og gådefuld.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 7. jun 2019, 05:47

Jin_ah skrev:
Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.

Hvor lang tid gik der før du begyndte igen?


Der gik kun nogle dage. Lige inden jeg skulle trappe helt ud (var nede på 5 mg) fik jeg de første symptomer med svimmelhed, forstyrrelser i kroppen og en (ser jeg nu) tiltagne angst. Men på det tidspunkt forbandt jeg det ikke rigtig med udtrapningen. Det var sidste år lidt på sommeren, og flere gange troede jeg faktisk det hang sammen med den ekstreme varme og for lidt væske.
Derudover har jeg aldrig nogensinde haft et angstanfald før medicinering, der var jeg “kun” depressiv.
Den sidste dag jeg tog en pille mærkede jeg symptomer allerede dagen efter, og i dagene efter havde jeg simpelthen den største nedtur med angst.

Jeg skal ikke kunne sige om det ville være lykkedes, hvis jeg havde “holdt ud”. Men jeg havde undervejs selvmordstanker, og jeg er, vil jeg påstå, ellers et helt “normalt” (kan ikke lige finde bedre udtryk) fungerende og tænkende menneske. Jeg har et arbejde jeg er glad for og mand og 2 børn, jeg tør simpelthen ikke prøve igen.

Jeg ville ønske min hjerne fungerede uden, men lige nu lever jeg bedst med, alternativet tær jeg ikke tænke på.

Jeg har dog læst efterfølgende, at det er meget normale bivirkninger, og at man i dag helst ikke giver det præparat og så langvarigt, specielt ikke i teenagealderen, da hjernen ikke er færdigudviklet, og det gør mig ked af det, at jeg evt. er blevet afhængig af noget, fordi man dengang ikke vidste mere om det.

Undskyld det blev så langt, jeg vil bare gerne forklare det ordentligt, da jeg ikke vil tage modet fra dig. Jeg tror det er meget individuelt, som du også kan læse i tråden, hvordan kroppen reagerer, og så har min fiasko med udtrapning kom også noget at gøre med, hvor jeg er i livet nu. Med 2 små børn som jeg elsker overalt på jorden, er jeg selvfølgelig nødt til at tænke på dem også.

Tak for dit indlæg!
Jeg var heldigvis klar over det med svimmelheden og de fysiske symptomer, men det er svært at vurdere om de psykiske symptomer er min hjerne der er ved at finde sig selv, eller om det er fordi jeg reelt har brug for medicinen. Det svinger meget. Det værste er helt klart den belastning jeg føler jeg er for min mand og børn. Jeg er ikke som jeg plejer. Men jeg holder ud et par måneder og satser på det retter sig til.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Efter udtrapning af antidepressiver.

Indlægaf paint » 7. jun 2019, 09:16

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Jin_ah skrev:
Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Jin_ah skrev:Jeg er desværre ikke kommet af det efter udtrapning. Jeg var nødt til at begynde igen.
Men jeg har også fået det i snart 20 år, så jeg tror desværre ikke min hjerne fungerer uden.

Hvor lang tid gik der før du begyndte igen?


Der gik kun nogle dage. Lige inden jeg skulle trappe helt ud (var nede på 5 mg) fik jeg de første symptomer med svimmelhed, forstyrrelser i kroppen og en (ser jeg nu) tiltagne angst. Men på det tidspunkt forbandt jeg det ikke rigtig med udtrapningen. Det var sidste år lidt på sommeren, og flere gange troede jeg faktisk det hang sammen med den ekstreme varme og for lidt væske.
Derudover har jeg aldrig nogensinde haft et angstanfald før medicinering, der var jeg “kun” depressiv.
Den sidste dag jeg tog en pille mærkede jeg symptomer allerede dagen efter, og i dagene efter havde jeg simpelthen den største nedtur med angst.

Jeg skal ikke kunne sige om det ville være lykkedes, hvis jeg havde “holdt ud”. Men jeg havde undervejs selvmordstanker, og jeg er, vil jeg påstå, ellers et helt “normalt” (kan ikke lige finde bedre udtryk) fungerende og tænkende menneske. Jeg har et arbejde jeg er glad for og mand og 2 børn, jeg tør simpelthen ikke prøve igen.

Jeg ville ønske min hjerne fungerede uden, men lige nu lever jeg bedst med, alternativet tær jeg ikke tænke på.

Jeg har dog læst efterfølgende, at det er meget normale bivirkninger, og at man i dag helst ikke giver det præparat og så langvarigt, specielt ikke i teenagealderen, da hjernen ikke er færdigudviklet, og det gør mig ked af det, at jeg evt. er blevet afhængig af noget, fordi man dengang ikke vidste mere om det.

Undskyld det blev så langt, jeg vil bare gerne forklare det ordentligt, da jeg ikke vil tage modet fra dig. Jeg tror det er meget individuelt, som du også kan læse i tråden, hvordan kroppen reagerer, og så har min fiasko med udtrapning kom også noget at gøre med, hvor jeg er i livet nu. Med 2 små børn som jeg elsker overalt på jorden, er jeg selvfølgelig nødt til at tænke på dem også.

Tak for dit indlæg!
Jeg var heldigvis klar over det med svimmelheden og de fysiske symptomer, men det er svært at vurdere om de psykiske symptomer er min hjerne der er ved at finde sig selv, eller om det er fordi jeg reelt har brug for medicinen. Det svinger meget. Det værste er helt klart den belastning jeg føler jeg er for min mand og børn. Jeg er ikke som jeg plejer. Men jeg holder ud et par måneder og satser på det retter sig til.


Som vejledende regel, siger man normalt at indtræder der væsentlige (bi)virkninger ca.1-3 dage efter ophør, så er det 'ophørssymptomer'. Går der derimod 2-3 uger, er det sandsynligt at det er en tilbagevenden af depressionen (angst mv) og så skal medicinen genoptages. Men i det hele taget, kan det være svært at vurdere om der er tale om ophørssymptomer eller tilbagevenden af tilstanden
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Helbred"