hvor mange timer sover I om natten?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf OberstNasig » 31. maj 2019, 21:41

Mellem 7 og 8 timer. Jeg er begyndt at sove markant bedre, men jeg er også flyttet til et sted med mere ro og jeg har fået en meget dyr seng. Det gør altså en stor forskel.
0
Katten
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12. sep 2015, 13:15
Kort karma: 31
Likede indlæg: 651

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Katten » 1. jun 2019, 18:11

6, en sjælden gang 7 timer, typisk med en opvågning. Går i seng 23-23:30-tiden og står op 6:15 til hverdag. Sønnike sover lidt sent-ish om aftenen (men jeg skal ikke klage, for han vågner til gengæld meget sjældent, 7-9-13), og så skal jeg typisk ordne noget arbejde, evt. netindkøb, mad osv inden jeg snøvler mig i seng. Har brug for den tid til at falde ned. For tiden vågner jeg af og til om natten, dels fordi jeg er gravid, men desværre mest grundet stress og bekymring over et projekt på mit arbejde, som er totalt uløseligt.
Senest rettet af Katten 1. jun 2019, 18:49, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Animi » 1. jun 2019, 18:21

Hverdage: 5-7 timer
Weekende: 8-9 timer

Jeg burde være bedre til at gå tidligere i seng i hverdagen, men ender altid med at lave alt muligt andet :genert:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf girl_beat » 1. jun 2019, 18:57

Før baby: 7,5 - 8,5 timer til hverdag, 9 - 10 timer i weekenden

Efter baby: 7 - 7,5 timer med én eller to opvågninger

Savner godt nok at sove længe i weekenderne...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Grissebassen » 3. jun 2019, 09:04

kattekonen skrev:
Grissebassen skrev:
kattekonen skrev:
Grissebassen skrev:Jeg lider af voldsomme søvnproblemer og har gjort det siden jeg var omkring 20 år - dvs. over 10 år nu. Jeg drikker kun én kop kaffe om morgenen, slukker alle skærme efter kl 20, dyrker motion og undgår sukker. Jeg har prøvet flere forskellige slags sovepiller, men intet har en holdbar effekt. Jeg er gået ned i tid på arbejdet, fordi min hjerne simpelthen ikke fungerer, når jeg i perioder kun får ca. 3-4 timers søvn om natten. Har intet problem med indsovning, men vågner og kan ikke falde i søvn igen. Så en gang eller to om ugen står jeg op, tager en sovepille, er vågen et par timer og går i seng igen hen ad morgenen og sover til omkring kl 11-12. Så får jeg i det mindste sovet, omend min søvnkvalitet er meget dårlig og jeg stadig er påvirket af det.

Jeg gad faktisk rigtig godt høre fra jer andre med søvnproblemer. Hvad har I været igennem af behandling? Jeg føler lidt min læge er ved at give op på mig, og jeg er også træt af at gå til læge igen og igen med det samme problem.


Jeg hæfter mig ved at du ikke har problemer med indsovning, men alligevel kun er vågen et par timer inden det er morgen, efter 3-4 timers søvn. Det må betyde, at selv om du slukker alle skærme efter kl. 20, så går du stadig først i seng ved 24-tiden. Der vil jeg mene at du så skulle gå i seng kl. 20, istedet for. I forhold til din soverytme vil du vågne ved 24-tiden, være vågen et par timer, og herefter kunne sove igen til 6-7 tiden. På den måde burde du kunne passe dit arbejde, uden at skulle gå ned i tid.

Det passer meget godt, at jeg går i seng ved 24-tiden :) Men jeg kan ikke helt se pointen i at gå i seng kl 20, som du forslår :gruble: For det første så ville jeg helt sikkert have problemer med indsovning, hvis jeg skulle gå i seng kl 20, og ville alligevel ikke falde i søvn før ved 24-tiden. For det andet, så lever jeg ikke for at arbejde - jeg arbejder for at leve, og hvis jeg skulle gå i seng kl 20 og arbejde fuldtid, ville jeg ikke have noget som helst liv ved siden af. Så hellere gå ned i tid og leve med at jeg kun får sovet ud 2-3 dage om ugen. Men måske har jeg misforstået din pointe? :genert:


Så vil jeg faktisk mene, at der ikke er tale om at du har et søvnproblem, men at du har truffet et valg og en prioritet dit liv. Foreksempel: Da jeg havde mindre børn stod de altid op kl. 5 om morgenen. For at jeg kunne passe mit arbejde, var jeg derfor nødt til at vænne mig til at gå i seng kl. 21. Hvis jeg havde fastholdt at jeg først ville gå i seng kl. 24, ("fordi jeg arbejder for at leve, og ikke for at arbejde") så var jeg endt i samme situation som dig, d.v.s. at jeg havde været nødt til at gå ned i tid, fordi jeg så blev nødt til at sove om formiddagen.

At du ikke ved om du kan sove kl. 20, vidner også om at du ikke har gjort et forsøg. Jeg vil mene at gøre et forsøg, er bedre end at besøge lægen flere gange, eller at få sovemiddel. Jeg læste engang en artikel, som tog udgangspunkt i at, det at vi tror at vi skal sove 8 timer i træk, faktisk er en myte. Det har mennesket som udgangspunkt aldrig gjort. I gamle dage stod man op og malkede køer, så til dyrene, lagde brænde i kaminen eller sad og hæklede i et par timer, for derefter at sove videre.

Hvis du går i seng kl. 20, vil du stadig have aftenstid fra 24-2 om natten, hvor du kunne hygge og se tv. Jeg er temmelig sikker på, at dine udfordringer med at sove, bunder i at du går for sent i seng.

Prøv at google "søvnvindue":

http://vibekemanniche.dk/sovnvindue-kender-du-dit-eget/

http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=42 ... 8/menu=14/

Jeg synes ikke der er nogen grund til at blive nedladende og læse ting ind i mit indlæg. Du har ret beset ingen idé om mine arbejdstider, hvad jeg har prøvet og hvad jeg ikke har prøvet. Jeg har haft flere læger inde over, og jeg vil vove at påstå de har bedre styr på, om mine søvnproblemer er selvforskyldt, end du kan vurdere ud fra et enkelt indlæg.
Og jo - jeg har prøvet at gå i seng kl 21 og stå op kl 5 hver dag i et halvt år. Det blev mine søvnproblemer kun værre af. Jeg arbejder desuden ofte om aftenen, hvorfor det vil være umuligt at gå i seng kl 20. Jeg har lavet en aftale med mig selv om, at jeg går i seng kl 24 og står op kl 8 fordi det er det, der passer bedst til mine varierende arbejdstider, og fordi det er den døgnrytme der har forvoldt mig færrest søvnproblemer og som jeg kan overholde rimeligt stabilt på tværs af skiftende arbejdstider.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf sigge » 3. jun 2019, 09:43

Til hverdag ca. 7 timer med enkelte, korte opvågninger og en enkelt nattisning. I perioder med travlhed har jeg en dårlig vane med at vågne efter 4-5 timers søvn og ikke kunne falde i søvn igen, fordi tanker myldrer rundt, og jeg tænker på arbejde.

Optimalt set skal jeg gerne have 8 timers søvn, men jeg står op kl. 4:45 til hverdag, og jeg kan simpelthen ikke få mig selv i seng allerede 20:45, så derfor bliver det kun til de 7 timer i hverdagene. Derfor tager jeg også gerne revanche i weekenden og sover 8-10 timer, hvis jeg har tid.

I lørdags havde jeg det, som om jeg havde tømmermænd, hvilket alene skyldtes for lidt søvn, da jeg ikke drikker alkohol. Men jeg var kommet i seng omkring kl. 1 både torsdag og fredag, og jeg havde fået mindre end 8 timers søvn 3 nætter i træk, så jeg var bare helt kvæstet og havde ondt i hovedet. Heldigvis er jeg blevet i stand til at tage en lur på sofaen, så det hjalp på det at få en middagslur lørdag eftermiddag. Tidligere har jeg ellers kun kunnet sove i min seng om natten, så bliver det lidt svært at rette op på et søvnunderskud med en powernap.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf heysamaysa » 3. jun 2019, 09:44

Grissebassen skrev:Jeg lider af voldsomme søvnproblemer og har gjort det siden jeg var omkring 20 år - dvs. over 10 år nu. Jeg drikker kun én kop kaffe om morgenen, slukker alle skærme efter kl 20, dyrker motion og undgår sukker. Jeg har prøvet flere forskellige slags sovepiller, men intet har en holdbar effekt. Jeg er gået ned i tid på arbejdet, fordi min hjerne simpelthen ikke fungerer, når jeg i perioder kun får ca. 3-4 timers søvn om natten. Har intet problem med indsovning, men vågner og kan ikke falde i søvn igen. Så en gang eller to om ugen står jeg op, tager en sovepille, er vågen et par timer og går i seng igen hen ad morgenen og sover til omkring kl 11-12. Så får jeg i det mindste sovet, omend min søvnkvalitet er meget dårlig og jeg stadig er påvirket af det.

Jeg gad faktisk rigtig godt høre fra jer andre med søvnproblemer. Hvad har I været igennem af behandling? Jeg føler lidt min læge er ved at give op på mig, og jeg er også træt af at gå til læge igen og igen med det samme problem.




jeg får en slags allergimedicin der hedder Phenergan der virker en smule søvndyssende. min læge vil under ingen omstændigheder udskrive andet til mig. (jeg får det for søvn og ikke allergi)

jeg kan dog max bruge det 1-2 gange hver 14 dag for at få effekt af det. og ikke hverdag som hun foreslog. til gengæld bliver man ikke afhængig af det som så meget andet.

jeg har også fået melatonin, men der havde jeg en meget sjælden bivirkning der gav uro i kroppen om natten (restless legs syndrome som jeg i forvejen godt kan døje med) - hvilket er lig med ingen søvn. :/


jeg får engang imellem en 1/2 indslumringspille af min mor og så kombinerer jeg det med 2 panodiler og en en ibuprofen og det virker så jeg sover flere timer i træk.


min læge sagde sidst vi snakkede om det, at en psykolog ville være godt for mig - men hun ville IKKE udskrive en lægehenvisning og jeg har altså ikke 1000 kr at smide hver gang.
1
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Vixen » 3. jun 2019, 09:48

Jeg stræber efter 7-8 timer, så har jeg det bedst. I perioder kan jeg godt holde mig kørende på mindre, men som abcd kan jeg også mærke, hvordan mine kognitive evner simpelthen daler, når jeg er i søvnmangel. Det er meget anstrengende udover selve det fysiske ved at være søvnig.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 886

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Jydepigen » 3. jun 2019, 09:55

Jeg prøver at få 7-8 timers søvn hver nat.
Har på det seneste lagt mobilen væk en times tid før sengetid og det har hjulpet til at give en mere dyb søvn, så jeg føler mig mindre træt om morgenen.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf dykkersild » 4. jun 2019, 11:28

Jeg skal helst have 8 timer - hvis jeg sover uden vækkeur så bliver det som oftes 9 timer.

Mindre kan gøre det men ikke mere end 1 -2 gange pr. uge - ellers "halter" jeg efter, og kan mærke det i dagevis.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Tilly » 14. jun 2019, 19:38

For tiden sover jeg kun 5-7 timer, og det er for lidt! På mine arbejdsdage står jeg op kl. 4.40, og jeg har bare pokkers svært ved at gå tidligt nok i seng, så jeg kan nå at få de 8 timers søvn jeg trives bedst med. Jeg håber jeg lærer det snart!
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Kattefjæs » 14. jun 2019, 19:52

I den ideelle verden ville jeg sove 5 timer om natten og 1-2 timer om eftermiddagen, men det duer jo ikke når man har fuldtidsjob. Det er dog sådan jeg fungerer bedst, hvis jeg helt selv må vælge.

Jeg skal op kl.6 hver dag uanset hvad jeg ellers måtte foretrække, og jeg kan ikke fungere uden ordentlig søvn, så kl. 22 gør jeg klar til at gå i seng. Jeg er som regel i seng mellem 22.15 - 22.30 og sover absolut ikke senere end 23.00.

Jeg er forholdsvis heldig - sover generelt som en sten, dog har jeg en tendens til at vågne kl.4 og tro at det er morgen, og jeg skal gøre en aktiv indsats for at lukke øjnene og overbevise mig selv om at jeg skal sove videre. Som regel falder jeg i søvn igen og sover til kl.6 som jeg skal.

Det er dog lidt irriterende fordi jeg reelt ER klar til at vågne kl.4, men det nytter ikke noget at stå op, for så vil jeg have brug for at sove en time eller to omkring kl.14, men det kan jeg jo ikke få - jeg arbejder til 17.00 og er tidligst hjemme 18.15. Så jeg er død og pine NØDT til at sove til kl.6, ellers kan jeg ikke klare mig igennem dagen.

Det moderne arbejdsmarked er ikke indrettet optimalt efter folks søvnbehov. Min mand ville helst sove 03 - 11 hvis han kunne, men den duer heller ikke. Det er egentlig røvirriterende.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Sorenspige » 14. jun 2019, 20:09

Jeg sover omkring 7,5 time med varierende antal afbrydelser.

Jeg forsøger at lægge mig til at sove sejeste kl. 22, og vækkeuret ringer kl. 5.40. Nogle dage bliver det dog senere og andre dage lidt tidligere.

Optimalt ville jeg sove fra ca. 23-8.30, men det sker så nærmest aldrig.
0
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Halldora » 13. jul 2019, 07:48

7,5-8 timers søvn hver nat.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: hvor mange timer sover I om natten?

Indlægaf Little_Woman » 13. jul 2019, 11:21

6-7-8 stykker, med diverse afbrydelser og vågne perioder, pga barn. Så reelt noget mindre, i varierende grad
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:

Tilbage til "Helbred"