Adhd medicin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 5. apr 2019, 18:00

Tak for at du ikke citerer, så en evt dobbelttråd kan slettes.

Er der en tråd til diskussion af ADHD medicin?

Jeg er ny på dette og skal lure, om jeg er forsigtig eller min psyk gavmild. Jeg får pt 60mg dagligt i tabletform. Min psyk vil i skiftet til depot doble til 120mg dagligt. Dét synes jeg er lige voldsomt nok, så vi endte med 75mg.

Den nuværende dosis fungerer ok indtil eftermiddagen. Når trætheden sætter ind, så vælter jeg alt for ofte om i træthed. Også selvom jeg tager dosis der. Det hjælper ligesom ikke - og så kan jeg ikke sove. Og bum, cirklen er selvforstærkende. Pt har jeg det som om at alt det, jeg før bearbejdede i løbet af dagen, rammer mig på samme tidspunkt om aftenen. Så meget at jeg to gange har måtte få konen hjem til at hjælpe med børn, fordi jeg ikke kunne magte dem alene.

Det - koblet med en mærkbar forskel på før / under / efter medicin personen i løbet af dagen gør, at jeg gerne vil prøve højere dosis. Men så høj? Og hvad er normalt?

Og er det ikke et advarselstegn på dårlig psyk, hvis spørgsmål og udfordring af dosis modtages mindre positivt (spørgmål om henfaldstider mm var... træls mærkede jeg).

Jeg er selvfølgelig på venteliste til en ny psyk for anden vurdering. Også fordi jeg simpelthen ikke mærker samme kemi / interesse i mig, som jeg gør hos andre tidligere behandlere.

Hvad tænker i? Og kom lige med et link, hvis der er en bedre tråd :)
Senest rettet af MrMister 6. apr 2019, 18:46, rettet i alt 1 gang.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23360

Re: Adhd medicin

Indlægaf Aragorn » 5. apr 2019, 18:38

Men hvilken medicin får du? Methylphenidat?

I så fald er det en relativt høj dosis der ikke er normal efter min egen erfaring, men det er svært at forudsige hvilken dosis en person skal have. Folk reagerer meget forskelligt på den samme dosis, og jeg mener at en normaldosis varierer fra 0.5 til 2.0 mg pr. kg. kropsvægt, hvilket må siges at være et stort spænd.

Jeg får selv 2 x 40 mg Ritalin Uno.

Ritalin kan lige som amfetamin og kokain have den effekt at det brænder energi af, som man egentlig ikke har. Særligt hvis man udvikler madlede og ikke får spist ordentligt samtidigt med at søvnen forstyrres.

60 mg på en enkelt dosis ville kunne give mange mennesker ubehag, en følelse af anspændthed og angst, i hvert fald til man var tilvænnet dosis.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 5. apr 2019, 18:44

Tak. Jeg blev foreslået 2x60mg. Plus evt aftenskolen. Det synes jeg var ret vildt spring at 2x dosis og 4x pr indtag. Ren logisk og matematisk gav det ikke mening.

Jeg døjer allerede med ubehag og - særligt om aftenen - anfald af angst og nervøsitet, som jeg aldrig har lidt af før.

Får iøvrigt meth... (staveplade). Jeg har dog mærkeligt nok høj sukkertrang og lav appetit. :s Dét skubber vist Beach Body planen til 2025 :D
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Adhd medicin

Indlægaf AgentPixie » 5. apr 2019, 19:08

Hvor længe har du taget medicinen?
Da min kæreste startede, havde han de samme bivirkninger i ca 6 ugers tid, hvorefter det ellers bare kørte.

Han mistede dog helt appetitten med tiden, og måtte af medicinen igen, efter 8-9 mdr.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 5. apr 2019, 19:18

Siden start feb. Først 15 mg. Så 60 mg. Op hver måned.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Adhd medicin

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. apr 2019, 19:54

Jeg har meldt mig ind i en gruppe på facebook for forældre til ADHD børn - og der er ret mange opslag omkring medicin derinde.
Det har ihvertfald slået mig, hvor tydeligt det er at nogle bare ikke har effekt og gavn af enkelte præperater, hvor andre fungerer helt vildt godt.
Så måske du skal prøve noget helt andet end det du har fået hidtil...

Men jo det lyder som en markant øgning i dosis! Som jeg også ville være ambivalent med.

Men jeg tænker også, du har jo fungeret med din adhd i rigtig mange år, fungerer du reelt væsentligt bedre uden medicin? end med ?
Det skal du, og din hustru, også overveje!
Samt om du skal afprøve andre former for adhd medicin og se om du har bedre effekt og gavn af disse.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 5. apr 2019, 20:08

Madam Pomfrey skrev:Jeg har meldt mig ind i en gruppe på facebook for forældre til ADHD børn - og der er ret mange opslag omkring medicin derinde.
Det har ihvertfald slået mig, hvor tydeligt det er at nogle bare ikke har effekt og gavn af enkelte præperater, hvor andre fungerer helt vildt godt.
Så måske du skal prøve noget helt andet end det du har fået hidtil...

Men jo det lyder som en markant øgning i dosis! Som jeg også ville være ambivalent med.

Men jeg tænker også, du har jo fungeret med din adhd i rigtig mange år, fungerer du reelt væsentligt bedre uden medicin? end med ?
Det skal du, og din hustru, også overveje!
Samt om du skal afprøve andre former for adhd medicin og se om du har bedre effekt og gavn af disse.


Enig. Det virkede voldsomt dosisændring. Vi er også forældre til et barn med adhd, og husker derfra hvor forsigtigt man gik frem med medicinen.

Skræmmende nok mærker jeg en absurd tydelig forskel. Absurd fordi det er så klart nu, at jeg har kompenseret voldsomt meget for at komme til, hvor jeg er i dag. Med medicin har jeg for første gang prøvet ikke at tænke 100 ting på samme tid. Ret fedt at prøve ro i hovedet.

Men fordi det ikke er depot mærker jeg - desværre - også rejsen mellem med/uden medicin. Det er ikke ret fedt at kunne mærke dét. Og tilsat at søvnbesvær, at min verden imploderer om aftenen og at jeg sågar er grådlabil, skal der ske et eller med medicin stabiliteten. Dér tror/ved jeg Uno er meget bedre end tabletter & motiron. Men 2x 60 mg om dagen plus en aftenpille virkede MEGET voldsomt for mig.

Så glæder mig til second opinionen snart
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 19. apr 2019, 16:05

Aragorn skrev:Men hvilken medicin får du? Methylphenidat?

I så fald er det en relativt høj dosis der ikke er normal efter min egen erfaring, men det er svært at forudsige hvilken dosis en person skal have. Folk reagerer meget forskelligt på den samme dosis, og jeg mener at en normaldosis varierer fra 0.5 til 2.0 mg pr. kg. kropsvægt, hvilket må siges at være et stort spænd.

Jeg får selv 2 x 40 mg Ritalin Uno.

Ritalin kan lige som amfetamin og kokain have den effekt at det brænder energi af, som man egentlig ikke har. Særligt hvis man udvikler madlede og ikke får spist ordentligt samtidigt med at søvnen forstyrres.

60 mg på en enkelt dosis ville kunne give mange mennesker ubehag, en følelse af anspændthed og angst, i hvert fald til man var tilvænnet dosis.


Jeg tester dosis. Den lave var for lav - den høje som speed.

Hvad er din oplevelse af træthed / hovedpine når medicinen kommer ud af kroppen? Og oplever du nogensinde at du “brænder” medicinen af hurtigere?

Og er der egentligt et godt (anonymt) forum for folk med adhd?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Adhd medicin

Indlægaf vibbsen » 21. apr 2019, 09:23

Får du Ritalin eller Concerta ??

Der er nemlig MEGET stor forskel på udløsningskurven på de 2. Concerta udløses over meget længere tid end Ritalin Uno. Ligesom der også er forskel på om man tager den originale Concerta eller om man tager en kopi.

I princippet burde det rent udløsningsmæssigt være ligemeget om man tager originalen eller en af kopierne...Men lige præcis Concerta orginal har et patenteret udløsningssystem som KUN findes ved originalen. Kopierne har det ikke.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 21. apr 2019, 17:23

vibbsen skrev:Får du Ritalin eller Concerta ??

Der er nemlig MEGET stor forskel på udløsningskurven på de 2. Concerta udløses over meget længere tid end Ritalin Uno. Ligesom der også er forskel på om man tager den originale Concerta eller om man tager en kopi.

I princippet burde det rent udløsningsmæssigt være ligemeget om man tager originalen eller en af kopierne...Men lige præcis Concerta orginal har et patenteret udløsningssystem som KUN findes ved originalen. Kopierne har det ikke.


Tager Uno. Den havde jeg hørt bedst om. Men ofte føles det so’ om, at den er “brændt” af inden det er tid til næste dosis - og oplever også at det kan mærkes, når dosis #2 i depotet frigives.

Det er selvfølglig ekstremt meget bedre end Motiron, som - udover at være en vildt rutsjebanetur - gav nogle sindsyge psykiske bivirkninger. Nu ved jeg ihvertfald hvad angst og nervøsitet er for en størrelse.

Er bare overrasket over hvor subjektiv dosis administreres vs anden medicin og hvor svært det er at finde “balancen” ift, hvad der skal være normalt. For lige så dejligt det er at slippe for hypet & uopmærksomheden, lige så meget savner jeg ofte den uendelige energi / motoren indeni :/
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Adhd medicin

Indlægaf Modesty Blame » 22. apr 2019, 07:28

Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 22. apr 2019, 08:54

Modesty Blame skrev:Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).


Jeg var oppe at peake på 120 mg Uno plus 2x 20mg Motiron. Dvs 160mg på én dag til ca 90 kg mand. Nu er jeg på 100mg om dagen fordelt på 80mg Uno og 20mg Motiron.

Synes bare at det er en ret høj mængde medicin. Men ok, mærkede ikke nogen signifikant effekt af Motiron før jeg fik 60mg fordelt på 4 dosis - og selv der havde jeg vilde dyk mellem dosis (og MEGET ubehagelige bivirkninger).

Uno har færre bivirkninger, men stadig kæmper jeg med at finde balancen. For lidt og jeg er hyper. For meget og jeg er hyper. Det er træls!
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Adhd medicin

Indlægaf Modesty Blame » 22. apr 2019, 08:58

MrMister skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).


Jeg var oppe at peake på 120 mg Uno plus 2x 20mg Motiron. Dvs 160mg på én dag til ca 90 kg mand. Nu er jeg på 100mg om dagen fordelt på 80mg Uno og 20mg Motiron.

Synes bare at det er en ret høj mængde medicin. Men ok, mærkede ikke nogen signifikant effekt af Motiron før jeg fik 60mg fordelt på 4 dosis - og selv der havde jeg vilde dyk mellem dosis (og MEGET ubehagelige bivirkninger).

Uno har færre bivirkninger, men stadig kæmper jeg med at finde balancen. For lidt og jeg er hyper. For meget og jeg er hyper. Det er træls!

Jeg har kun fået concerta og medikinet, og jeg mærker intet ud over, at jeg kan falde i søvn som et normalt menneske, og at jeg slipper for tankemylder (det er selvfølgelig lidt det samme, eftersom tankemylder er årsagen til, at jeg ikke kan falde i søvn).

Når folk opdager, at jeg får adhd-medicin bliver de altid overraskede, fordi jeg er en relativt rolig person. Jeg er snakkende, men det var jeg såmænd også før. Jeg er til gengæld stadig doven.

Da jeg begyndte, tror jeg, at jeg vejede en del mere, end jeg gør nu. Men det er ti år siden, og jeg kan simpelthen ikke huske det.
1
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Adhd medicin

Indlægaf Thitida-No-Chey » 23. apr 2019, 05:53

Problemet er lidt, at det, der virker skidegodt for nogen, virker ikke skidegodt for alle. Jeg startede på Methylphenidate, og jeg tror måske jeg ville foretrække de svimmelhedsanfald jeg havde frem for de hedeture, jeg har nu på Strattera... Ingen af dem virker som om de rigtigt gør den store forskel. Jo, Strattera nedsætter antallet af tanker (hvilket for sådan en som mig med et megabega mentalt H er riiiimelig brugbart), så det er nemmere at sortere mellem relevante og irrelevante tanker, og det er nemmere at fokusere på de relevante. Til gengæld har jeg svært ved at fastholde interessen på enkelte opgaver. At sætte fem ting på plads kan godt tage en time, hvor det før medicinering tog fem minutter max...

My point is... Nogle gange får man det rigtige medicin med det samme, andre gange er man nødt til at prøve nogle forskellige eller kombinationer af nogle forskellige for at finde ud af, hvad der virker bedst... Jeg tror, psykiater og jeg sammen er nået frem til, at vi skal prøve en kombination af strattera depot med methylphenidate spike piller som vores næste projekt... For det var methyl depot pillerne, der fuckede mig op sidste år....!
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 23. apr 2019, 20:19

Kan sagtens genkende det med tankerne. Jeg blev forsinket med medicinen en dag med meget travlt arbejde om aftenen. Nåede lige til en “krise”, huskede medicinen og pludselig forsvandt krisen igen. Meget mærkeligt - men nok den største umiddelbare forandring fra tidligere (hvor jeg ville dø indvendigt - nu var der ingen død). :)
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Helbred"