Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2019, 18:44

MrMister skrev:Mediter lidt. Ring til 1813 ift blodtryk og det mulige stress/angst anfald der er under opbygning. Måske de bedre ideer til at falde i søvn?

Ellers: Mørkt på værelset. Temperaturen ned. Strømper på fødderne. Ingen tv, net eller elektronisk en time før søvn. Dæmpet lys ligeså. Læs en bog. Bed en 12-trins godnatbøn.

Og husk: der er hjælp at få. Ikke først i morgen, men også i aften. Enten via 1813, eller hvis det er helt galt, psyk skadestue (det er temmelig galt når man efterspørger muligheder for at blande medicin og alkohol bedst muligt for at sove - uanset hvor pressst man er).

Tusind tak for omtanken, MrMister! :kys:
Jeg er dog ikke så langt ude som du (med rette, du kender mig jo ikke) er bekymret for. Jeg har, desværre, rigtig mange års erfaring i at have det skidt. Jeg har aldrig haft et decideret angst/stressanfald og jeg tror ikke at det kommer nu.
Min kæreste er her og han ved godt at jeg er meget presset og vil reagere med det samme, hvis noget er mere galt end det "plejer".
Han tager i øvrigt hunden i nat og jeg skal sove i husets mørkeste og mest stille rum.
Tak :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf TomKah » 18. mar 2019, 18:45

kidkomb skrev:
TomKah skrev:Skal du have sammenhængende søvn eller bare falde i søvn?
Hvis jeg drak 2-3 glas rødvin så ville jeg vågne kl 2 med bragende hovedpine uanset Panodil.
Jeg ville drikke cognac hvis jeg skulle falde til ro. Og så meditations Youtube fra Dyb ro. Hans stemme virker bedre på mig end alkohol.

Sammenhængende.
Jeg har haft søvnproblemer i 20 år, op og ned.
Jeg falder fint i søvn ca 30 min efter jeg lægger mig, men vågner så senere på natten og så er det slut med søvn. I perioder kan jeg ligge 3-4 timer og så få 2-3 timer hen ad formiddagen.
Men de sidste dage har jeg vågnet under to timer efter jeg faldt i søvn og kun blundet en smule efterfølgende (det er heller ikke nemt med en hundehvalp i huset) så jeg er fuldkommen udaset og det hjælper jo ikke ligefrem på psyken.

Jeg prøver lige at finde det der Dyb ro og lægge høretelefoner parat ved min seng :kys:


For mig hjælper de der meditationer ikke nødvendigvis til sammenhængende søvn men de får mig til at blunde on/off, så natten bliver lettere at komme igennem.
Men ellers ville jeg ikke være for fin til benzoater.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2019, 18:46

MrMister skrev:Iøvrig. Dit blodtryk er knapt 7% over anbefalingen. Det er absolut ikke livstruende. Det kan være din væskebalance er for høj, du er for varm, anstrengt eller lignende.

For en der ligger på sub-100 over max 60, lyder det meget rart :)

Nej, blodtrykket er ikke i sig selv alarmerende. Jeg var bare overrasket over hvor højt det er, når jeg er så presset som jeg er nu.
Jeg er hverken varm, anstrengt eller har fået for meget væske, så det er nok bare stresspåvirkning. Jeg kan godt mærke at mit hjerte banker vil jeg sige :genert:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2019, 18:48

TomKah skrev:
kidkomb skrev:
TomKah skrev:Skal du have sammenhængende søvn eller bare falde i søvn?
Hvis jeg drak 2-3 glas rødvin så ville jeg vågne kl 2 med bragende hovedpine uanset Panodil.
Jeg ville drikke cognac hvis jeg skulle falde til ro. Og så meditations Youtube fra Dyb ro. Hans stemme virker bedre på mig end alkohol.

Sammenhængende.
Jeg har haft søvnproblemer i 20 år, op og ned.
Jeg falder fint i søvn ca 30 min efter jeg lægger mig, men vågner så senere på natten og så er det slut med søvn. I perioder kan jeg ligge 3-4 timer og så få 2-3 timer hen ad formiddagen.
Men de sidste dage har jeg vågnet under to timer efter jeg faldt i søvn og kun blundet en smule efterfølgende (det er heller ikke nemt med en hundehvalp i huset) så jeg er fuldkommen udaset og det hjælper jo ikke ligefrem på psyken.

Jeg prøver lige at finde det der Dyb ro og lægge høretelefoner parat ved min seng :kys:


For mig hjælper de der meditationer ikke nødvendigvis til sammenhængende søvn men de får mig til at blunde on/off, så natten bliver lettere at komme igennem.
Men ellers ville jeg ikke være for fin til benzoater.

Jeg ved ikke hvad benzoater er (så uskyldig jeg er egentlig) og vi bor uden for lands lov og ret, så jeg klarer mig under alle omstændigheder med det vi har i huset. Og det er alkohol, Pinex, Kodimagnyl, hostesaft, almindelige allergipiller (ikke Benadryl) og Balancid.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf MrMister » 18. mar 2019, 18:49

kidkomb skrev:
MrMister skrev:Mediter lidt. Ring til 1813 ift blodtryk og det mulige stress/angst anfald der er under opbygning. Måske de bedre ideer til at falde i søvn?

Ellers: Mørkt på værelset. Temperaturen ned. Strømper på fødderne. Ingen tv, net eller elektronisk en time før søvn. Dæmpet lys ligeså. Læs en bog. Bed en 12-trins godnatbøn.

Og husk: der er hjælp at få. Ikke først i morgen, men også i aften. Enten via 1813, eller hvis det er helt galt, psyk skadestue (det er temmelig galt når man efterspørger muligheder for at blande medicin og alkohol bedst muligt for at sove - uanset hvor pressst man er).

Tusind tak for omtanken, MrMister! :kys:
Jeg er dog ikke så langt ude som du (med rette, du kender mig jo ikke) er bekymret for. Jeg har, desværre, rigtig mange års erfaring i at have det skidt. Jeg har aldrig haft et decideret angst/stressanfald og jeg tror ikke at det kommer nu.
Min kæreste er her og han ved godt at jeg er meget presset og vil reagere med det samme, hvis noget er mere galt end det "plejer".
Han tager i øvrigt hunden i nat og jeg skal sove i husets mørkeste og mest stille rum.
Tak :blush:


Godt han er der. Kunne du ikke få 1813 til at udskrive en sovepille som han kunne hente? :)

God bedring!
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2019, 18:51

MrMister skrev:
kidkomb skrev:
MrMister skrev:Mediter lidt. Ring til 1813 ift blodtryk og det mulige stress/angst anfald der er under opbygning. Måske de bedre ideer til at falde i søvn?

Ellers: Mørkt på værelset. Temperaturen ned. Strømper på fødderne. Ingen tv, net eller elektronisk en time før søvn. Dæmpet lys ligeså. Læs en bog. Bed en 12-trins godnatbøn.

Og husk: der er hjælp at få. Ikke først i morgen, men også i aften. Enten via 1813, eller hvis det er helt galt, psyk skadestue (det er temmelig galt når man efterspørger muligheder for at blande medicin og alkohol bedst muligt for at sove - uanset hvor pressst man er).

Tusind tak for omtanken, MrMister! :kys:
Jeg er dog ikke så langt ude som du (med rette, du kender mig jo ikke) er bekymret for. Jeg har, desværre, rigtig mange års erfaring i at have det skidt. Jeg har aldrig haft et decideret angst/stressanfald og jeg tror ikke at det kommer nu.
Min kæreste er her og han ved godt at jeg er meget presset og vil reagere med det samme, hvis noget er mere galt end det "plejer".
Han tager i øvrigt hunden i nat og jeg skal sove i husets mørkeste og mest stille rum.
Tak :blush:


Godt han er der. Kunne du ikke få 1813 til at udskrive en sovepille som han kunne hente? :)

God bedring!

Faktisk så er jeg ikke sikker på at jeg ville turde at tage en sovepille. Det har jeg aldrig prøvet så det vil jeg helst ikke uden at spørge min egen læge (man kan med rette spørge hvorfor der aldrig er blevet forsøgt medicin for mine søvnproblemer. Svaret er at jeg bare har indrettet mit liv efter det. Arbejder deltid og aften. Jeg er vokset op med at læger er for pussies og man klarer sine problemer selv. Dumt, I know, men det er svaret)
Og tusind tak :blomst:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf TomKah » 18. mar 2019, 19:02

Benzoater er bare sovepiller. Og nej de kan ikke fås i håndkøb og jeg tror ikke man får vagtlægen til at udskrive dem.
Man skal nok forbi psykiatrisk skadestue og det er måske lige voldsomt nok.

Jeg tror faktisk også det er bedre at indrette sit liv efter søvnproblemer end at bruge medicin til at fikse det, hvis det er vedvarende.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf kidkomb » 18. mar 2019, 19:11

Smiling_Goat skrev:For mig har det hjulpet at få tv i soveværelset (jajaja det må man ikke.)

Jeg har tankemylder, når jeg skal sove, og det stopper tv'et. Det skal bare ikke være et program, der er alt for interessant - evt. Noget man har set før og bare synes er hyggeligt.

Det kan jeg faktisk godt nikke genkendende til det der. Det har jeg brugt når jeg har været så søvn-desperat at jeg har måtte ty til at sove midt på dagen (der er det svært for mig at falde i søvn).
Det bedste er faktisk hvis kæresten gider at ligge ved siden af mig og se noget der keder mig lidt :lol:

Men vi har hundehvalp lige nu, så det kan ikke rigtig lade sig give sig i nat.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Bergen » 18. mar 2019, 19:18

Det bedste er nok at forsøge at slappe af. Hvor vanskeligt det end er.

En gåtur og et varmt bad inden sengetid kan være godt. Lidt massage af kæresten. Et glas vin og 2 pamol skader næppe og mindfullness kan være en god støtte, men i din situation med både kendt søvnløshed og stress, så kan det være vanskeligt at sove.

Jeg ville tale med lægen om Melatonin. Mange har nytte af det.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Misantropen » 18. mar 2019, 19:21

Jeg vil anbefale dig at køre dig selv fysisk træt i stedet, hvis du kan finde ro til det.

Når jeg er stresset eller i en presset situation hjælper det mig ikke at være hjemmefra for fx at gå en lang tur eller at køre mig træt med hård, fysisk aktivitet. Tværtimod gør det det meget værre, men det kan have en beroligende effekt på mig at gøre rent, rydde op, sortere ting, hænge vasketøj op og sammen m.m. Ting hvor man kan slå hjernen fra og køre på autopilot uden det behøver være "ordentligt" det man gør.

Det kan også være godt for mig at lave nogle små tricks og lege med mine hunde(noget simpelt der ikke kan gøre det værre fordi jeg bliver mere frustreret, irriteret og ked af det)

Hvis jeg er ked af det pga. stress virker det også beroligende på mig at nusse mine hunde. Det hjælper ikke altid hvis jeg ser tv eller hører musik imens, medmindre det er noget virkelig "kedeligt" og roligt. Kan jeg ikke overskue det kan jeg godt finde på at snakke til mine hunde i stedet imens de bliver nusset. Det kan være hvad som helst jeg siger. At jeg læser op fra teksttv, en tilbudsavis, opsummerer hvad der er sket i dag, gengiver hvad vi ser i tv(hvis der er ingen eller kun lav lyd) Det er ikke så vigtigt, de forstår jo ikke ordene.

En tudetur kan også være afslappende. God bedring :kram:
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Studsgaard » 18. mar 2019, 19:35

Jeg tænker om du har en øl i huset. Er det ikke noget med at humlen i øl er mere afslappende end vin er?
2
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf IrmaPigen » 18. mar 2019, 19:39

Jeg kan have probs med at sove efter løb eller på hotelværelser.

En halv 33 cl øl virker beroligende og søvndyssende på mig.
1
Seance
Indlæg: 382
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1904

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Seance » 18. mar 2019, 20:51

Gå en tur og tag et varmt bad når du kommer hjem. Afslut med en kop kamille the i sengen.
En helt anden ting, i forhold til din afbrudte søvn så kan der være flere grunde til du vågner så meget om natten f.eks din ryg. Du kan tage et par gange hos en kiropraktor, hvis der er et ryg problem så prøv en ny madras. Hvis det er pga snorken eller du stopper med at trække vejret (kortvarigt) så kan du kontakte en øre, næse hals læge og bed om en monitor som måler din vejrtrækningen når du sover. Hvis det er pga syre, så er nexium rigtig godt, og du kan tage en balancid lige inden du skal sove.
Hvis jeg vågner om natten begynder jeg at få dumme stress lignende tanker. Mit bedste våben er alfabetet. Pige navne i alfabetisk rækkefølge, drenge navne. Frugt, grønt og krydderier. Lande og byer osv. Det forhindre mig i at ryge ud på et negativt tankespor. Jeg skal som regel max igennem en række før jeg sover igen.
2
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Stitch » 18. mar 2019, 21:11

Det gør mig ondt at høre, at du er kommet så langt ud i dag. Håber du kan få sove bare lidt og kan få hjælp i morgen.
Stort kram.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad skal jeg gøre for at sove i nat? -smertestillende? Alkohol?

Indlægaf Stitch » 18. mar 2019, 21:14

Jeg lider også af søvnløshed og ting der hjælper er:

Melatonin
Smertestillende
Et varmt bad
Sleep/mindfulness på Spotify
Lytte til en serie eller stand up jeg kender.
Ligge med åbent vindue mens jeg er under den varme dyne
En kop varm mælk med honning
Varmepude
At blive nusset i søvn
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Helbred"