Erfaring med øjenoperation?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf limitededition » 1. apr 2019, 06:44

HappyPaww skrev:Nu har jeg lige været ved optikeren og både linser og briller skulle op i styrke, så nu er brillestyrken -6.0 og -5.75. Mon man så kvalificerer sig til offentlig behandling? De sagde at jeg havde en smule bygningsfejl, der måske kan begunde yderligere ( :banan: :lol:)

Og hvad gør man egentlig? Skal man forbi en øjenlæge for at undersøges og få sat en evt. proces igang? :gruble: Og er det med henvisning fra lægen..?


De anbefaler at man venter med operation til styrken står stille over en længere periode, for ikke at stå i samme situation igen kort tid efter :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf HappyPaww » 1. apr 2019, 06:51

limitededition skrev:
HappyPaww skrev:Nu har jeg lige været ved optikeren og både linser og briller skulle op i styrke, så nu er brillestyrken -6.0 og -5.75. Mon man så kvalificerer sig til offentlig behandling? De sagde at jeg havde en smule bygningsfejl, der måske kan begunde yderligere ( :banan: :lol:)

Og hvad gør man egentlig? Skal man forbi en øjenlæge for at undersøges og få sat en evt. proces igang? :gruble: Og er det med henvisning fra lægen..?


De anbefaler at man venter med operation til styrken står stille over en længere periode, for ikke at stå i samme situation igen kort tid efter :)

Den har egentlig også stået stille i flere år, men tror det er pga. min sidste graviditet at det alligevel har ændret sig. Men ja, kan i hvert fald trække den til næste kontrol, og så se om det ikke stadig er det samme...
0
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf limitededition » 1. apr 2019, 07:02

HappyPaww skrev:
limitededition skrev:
HappyPaww skrev:Nu har jeg lige været ved optikeren og både linser og briller skulle op i styrke, så nu er brillestyrken -6.0 og -5.75. Mon man så kvalificerer sig til offentlig behandling? De sagde at jeg havde en smule bygningsfejl, der måske kan begunde yderligere ( :banan: :lol:)

Og hvad gør man egentlig? Skal man forbi en øjenlæge for at undersøges og få sat en evt. proces igang? :gruble: Og er det med henvisning fra lægen..?


De anbefaler at man venter med operation til styrken står stille over en længere periode, for ikke at stå i samme situation igen kort tid efter :)

Den har egentlig også stået stille i flere år, men tror det er pga. min sidste graviditet at det alligevel har ændret sig. Men ja, kan i hvert fald trække den til næste kontrol, og så se om det ikke stadig er det samme...


Årh okay :) Jeg venter også selv på at det står stille, men minimum en gang om året bliver den højere. :panik:
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf englishchannel » 1. apr 2019, 07:43

Jeg har overvejet det i en meget lang periode, og til sidst konkluderede jeg, at jeg ikke tør. Jeg har læst statistikkerne og de positive historier, og har to venner, der har fået det lavet med gode resultater, men de (få) risici, der er, er simpelthen for store til at jeg tør tage chancen. For nyligt læste jeg et interview med en af de givetvis meget få mennesker, hvor en SMILE er gået galt, og jeg ville seriøst tage livet af mig selv, hvis jeg skulle leve som han gjorde.

Samtidig har artikler som denne yderligere bekræftet, at jeg ikke skal have det indgreb: https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... icide.html

Og ja, jeg er 100% med på, at ovenstående er sensationsjournalistik, og at indgrebet i det store hele er sikkert. Jeg synes bare ikke, at risikoen for at være den ene ud af 10.000, der ender med permanente nerveskader i øjet er det værd.
3
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14878

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf Ata » 1. apr 2019, 08:00

englishchannel skrev:Jeg har overvejet det i en meget lang periode, og til sidst konkluderede jeg, at jeg ikke tør. Jeg har læst statistikkerne og de positive historier, og har to venner, der har fået det lavet med gode resultater, men de (få) risici, der er, er simpelthen for store til at jeg tør tage chancen. For nyligt læste jeg et interview med en af de givetvis meget få mennesker, hvor en SMILE er gået galt, og jeg ville seriøst tage livet af mig selv, hvis jeg skulle leve som han gjorde.

Samtidig har artikler som denne yderligere bekræftet, at jeg ikke skal have det indgreb: https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... icide.html

Og ja, jeg er 100% med på, at ovenstående er sensationsjournalistik, og at indgrebet i det store hele er sikkert. Jeg synes bare ikke, at risikoen for at være den ene ud af 10.000, der ender med permanente nerveskader i øjet er det værd.

Pyha, jeg troede faktisk, at risikoen "kun" var, at man fik permanente skader på synet. Men hvis man kan få nerveskader der ikke kan kureres, tror jeg heller ikke, at jeg synes, det er det værd.

Har en gang haft en rift i øjet og det var da det mest uudholdelige, jeg nogensinde har prøvet! Tænk så at have det sådan år efter år!
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf achillaxedprune » 18. maj 2019, 12:24

Nu har jeg bestilt tid til en forundersøgelse. :gisp:

Nogen som har været her? https://scandinavianeyecenter.com/andre-behandlinger/
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
nianaia
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10. okt 2018, 13:38
Kort karma: 7
Likede indlæg: 121
Kontakt:

Slettet

Indlægaf nianaia » 19. maj 2019, 10:44

Slettet
Senest rettet af nianaia 20. jan 2021, 13:24, rettet i alt 2 gange.
0
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf Spoock » 23. maj 2019, 12:14

Jeg fik mit lavet på Århus hospital på det offentliges regning for en 7-8 år siden. Det var vidst nok LASIK.

Jeg har aldrig fortrudt. Mit syn er tæt på perfekt. Der dog et par ting. Efter operationen synes jeg, at at jeg ser dårligere i mørke end før. Derudover har små lyskilder (fx sterinlys) en tendens til at blive til stjerner så at sige - som lygter i regnvejr. Disse småting er dog bestemt til at leve med i forhold til omkirng -10 på begge øjne.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf milisa » 18. jun 2019, 17:51

D.itsen skrev:Jeg fik lasek for mere end 10 år siden, et øje af gangen. Lægen var meget lidt empatisk, og så lugter det at brændt hår når de brænder i øjet :tie: jeg var rimelig hjælpeløs et par dage efter hver operation, det føltes som om der var grus i det opererede øje. Efter en lille uge kunne jeg se.
Jeg havde tæt på - 10 og tynde hornhinde, derfor lasek, og de ramte aldrig nul, hvilket jeg var forberedt på inden. Jeg havde noget tid uden briller, nu ligger jeg omkring - 1.5.

Jeg er lysfølsom (jeg er meget glad for mine solbriller) og jeg synes ikke mit nattesyn er fantastisk (er især længe om at vænne mig til mørket), om det er relateret til operationen eller det er alderen der har gjort det ved jeg ikke.
For mig var operationen det værd, fordi min styrke var så høj som den var (jeg fik også operationen betalt af staten), men jeg anbefaler den ikke ubetinget til alle

Edit : jeg fik det lavet i prismet i Århus, hos dem der nu hedder memira


Jeg hiver lige denne lidt små-gamle tråd op igen, for d.itsen, kan du lokkes til at uddybe ovenstående indlæg lidt? Hvorfor var det stadig operationen værd for dig, når du ikke blev normalseende?

Jeg har overvejet operationen mange gange, men da jeg i forvejen har lidt tørre øjne, skal jeg ikke nyde noget - men det er jo selvfølgelig ud fra en cost-benefit analyse: Mine linser fungerer fint, og bortset fra til tider tørre og irriterede øjne sidst på aftenen er jeg ikke generet. Så for mig at se, hvis jeg både risikerer invaliderende tørre øjne OG ikke at få normalt syn, så giver det ikke mening for mig at få operationen.

Jeg mener, med -9 på begge øjne kunne det da være svært rart at slippe for linser og kunne se om natten osv, men hvis resultatet efter noget tid alligevel kræver linser, virker det spildt?
0
Tally-ho
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf D.itsen » 18. jun 2019, 19:26

milisa skrev:
D.itsen skrev:Jeg fik lasek for mere end 10 år siden, et øje af gangen. Lægen var meget lidt empatisk, og så lugter det at brændt hår når de brænder i øjet :tie: jeg var rimelig hjælpeløs et par dage efter hver operation, det føltes som om der var grus i det opererede øje. Efter en lille uge kunne jeg se.
Jeg havde tæt på - 10 og tynde hornhinde, derfor lasek, og de ramte aldrig nul, hvilket jeg var forberedt på inden. Jeg havde noget tid uden briller, nu ligger jeg omkring - 1.5.

Jeg er lysfølsom (jeg er meget glad for mine solbriller) og jeg synes ikke mit nattesyn er fantastisk (er især længe om at vænne mig til mørket), om det er relateret til operationen eller det er alderen der har gjort det ved jeg ikke.
For mig var operationen det værd, fordi min styrke var så høj som den var (jeg fik også operationen betalt af staten), men jeg anbefaler den ikke ubetinget til alle

Edit : jeg fik det lavet i prismet i Århus, hos dem der nu hedder memira


Jeg hiver lige denne lidt små-gamle tråd op igen, for d.itsen, kan du lokkes til at uddybe ovenstående indlæg lidt? Hvorfor var det stadig operationen værd for dig, når du ikke blev normalseende?

Jeg har overvejet operationen mange gange, men da jeg i forvejen har lidt tørre øjne, skal jeg ikke nyde noget - men det er jo selvfølgelig ud fra en cost-benefit analyse: Mine linser fungerer fint, og bortset fra til tider tørre og irriterede øjne sidst på aftenen er jeg ikke generet. Så for mig at se, hvis jeg både risikerer invaliderende tørre øjne OG ikke at få normalt syn, så giver det ikke mening for mig at få operationen.

Jeg mener, med -9 på begge øjne kunne det da være svært rart at slippe for linser og kunne se om natten osv, men hvis resultatet efter noget tid alligevel kræver linser, virker det spildt?

Hvorfor det var det værd:
Jeg behøver ikke briller for a finde i seng, og kan faktisk det meste hjemme uden briller eller linser. Jeg træder heller ikke på mine briller, hvis jeg taber dem på gulvet (yep, den har jeg lavet inden, men jeg kunne simpelthen ikke se brillerne på gulvet). Jeg kan løbe en tur uden briller eller linser. Jeg behøver ikke briller for at læse i sengen. Jeg træner oftest uden briller eller linser (medmindre der virkelig er behov for at se noget på lidt afstand), det gjorde jeg bestemt heller ikke inden.
Jeg kan lægge make up uden at have linser på ( før skulle jeg så tæt på spejlet for at se, at jeg ikke havde plads til en pensel), make up var altså ikke rigtig muligt, hvis jeg ikke ville have linser på.

Der er sikkert mere, men basalt set så føler jeg mig bare ikke nær så afhængig
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf achillaxedprune » 18. jun 2019, 20:23

achillaxedprune skrev:Nu har jeg bestilt tid til en forundersøgelse. :gisp:

Nogen som har været her? https://scandinavianeyecenter.com/andre-behandlinger/


Og nu skal jeg have foretaget en Smile-operation den 28.! :gisp: :gisp:

Ai, jeg glæder mig faktisk helt vildt! Jeg er ikke så bange længere, nu glæder jeg mig bare.
5
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf milisa » 18. jun 2019, 21:10

D.itsen skrev:
milisa skrev:
D.itsen skrev:Jeg fik lasek for mere end 10 år siden, et øje af gangen. Lægen var meget lidt empatisk, og så lugter det at brændt hår når de brænder i øjet :tie: jeg var rimelig hjælpeløs et par dage efter hver operation, det føltes som om der var grus i det opererede øje. Efter en lille uge kunne jeg se.
Jeg havde tæt på - 10 og tynde hornhinde, derfor lasek, og de ramte aldrig nul, hvilket jeg var forberedt på inden. Jeg havde noget tid uden briller, nu ligger jeg omkring - 1.5.

Jeg er lysfølsom (jeg er meget glad for mine solbriller) og jeg synes ikke mit nattesyn er fantastisk (er især længe om at vænne mig til mørket), om det er relateret til operationen eller det er alderen der har gjort det ved jeg ikke.
For mig var operationen det værd, fordi min styrke var så høj som den var (jeg fik også operationen betalt af staten), men jeg anbefaler den ikke ubetinget til alle

Edit : jeg fik det lavet i prismet i Århus, hos dem der nu hedder memira


Jeg hiver lige denne lidt små-gamle tråd op igen, for d.itsen, kan du lokkes til at uddybe ovenstående indlæg lidt? Hvorfor var det stadig operationen værd for dig, når du ikke blev normalseende?

Jeg har overvejet operationen mange gange, men da jeg i forvejen har lidt tørre øjne, skal jeg ikke nyde noget - men det er jo selvfølgelig ud fra en cost-benefit analyse: Mine linser fungerer fint, og bortset fra til tider tørre og irriterede øjne sidst på aftenen er jeg ikke generet. Så for mig at se, hvis jeg både risikerer invaliderende tørre øjne OG ikke at få normalt syn, så giver det ikke mening for mig at få operationen.

Jeg mener, med -9 på begge øjne kunne det da være svært rart at slippe for linser og kunne se om natten osv, men hvis resultatet efter noget tid alligevel kræver linser, virker det spildt?

Hvorfor det var det værd:
Jeg behøver ikke briller for a finde i seng, og kan faktisk det meste hjemme uden briller eller linser. Jeg træder heller ikke på mine briller, hvis jeg taber dem på gulvet (yep, den har jeg lavet inden, men jeg kunne simpelthen ikke se brillerne på gulvet). Jeg kan løbe en tur uden briller eller linser. Jeg behøver ikke briller for at læse i sengen. Jeg træner oftest uden briller eller linser (medmindre der virkelig er behov for at se noget på lidt afstand), det gjorde jeg bestemt heller ikke inden.
Jeg kan lægge make up uden at have linser på ( før skulle jeg så tæt på spejlet for at se, at jeg ikke havde plads til en pensel), make up var altså ikke rigtig muligt, hvis jeg ikke ville have linser på.

Der er sikkert mere, men basalt set så føler jeg mig bare ikke nær så afhængig


Tak for svar! :)

Ja ok, jeg troede ikke, man kunne så meget med -1.5. Hehe, ja, det er sgu lidt svært fx at plukke øjenbryn, når man er nødt til at komme så tæt på spejlet for at se, at pincetten ikke kan være der......!

Så du bruger kun briller (linser?), når du skal køre bil fx, eller?
0
Tally-ho
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf D.itsen » 19. jun 2019, 04:11

milisa skrev:
D.itsen skrev:
milisa skrev:
D.itsen skrev:Jeg fik lasek for mere end 10 år siden, et øje af gangen. Lægen var meget lidt empatisk, og så lugter det at brændt hår når de brænder i øjet :tie: jeg var rimelig hjælpeløs et par dage efter hver operation, det føltes som om der var grus i det opererede øje. Efter en lille uge kunne jeg se.
Jeg havde tæt på - 10 og tynde hornhinde, derfor lasek, og de ramte aldrig nul, hvilket jeg var forberedt på inden. Jeg havde noget tid uden briller, nu ligger jeg omkring - 1.5.

Jeg er lysfølsom (jeg er meget glad for mine solbriller) og jeg synes ikke mit nattesyn er fantastisk (er især længe om at vænne mig til mørket), om det er relateret til operationen eller det er alderen der har gjort det ved jeg ikke.
For mig var operationen det værd, fordi min styrke var så høj som den var (jeg fik også operationen betalt af staten), men jeg anbefaler den ikke ubetinget til alle

Edit : jeg fik det lavet i prismet i Århus, hos dem der nu hedder memira


Jeg hiver lige denne lidt små-gamle tråd op igen, for d.itsen, kan du lokkes til at uddybe ovenstående indlæg lidt? Hvorfor var det stadig operationen værd for dig, når du ikke blev normalseende?

Jeg har overvejet operationen mange gange, men da jeg i forvejen har lidt tørre øjne, skal jeg ikke nyde noget - men det er jo selvfølgelig ud fra en cost-benefit analyse: Mine linser fungerer fint, og bortset fra til tider tørre og irriterede øjne sidst på aftenen er jeg ikke generet. Så for mig at se, hvis jeg både risikerer invaliderende tørre øjne OG ikke at få normalt syn, så giver det ikke mening for mig at få operationen.

Jeg mener, med -9 på begge øjne kunne det da være svært rart at slippe for linser og kunne se om natten osv, men hvis resultatet efter noget tid alligevel kræver linser, virker det spildt?

Hvorfor det var det værd:
Jeg behøver ikke briller for a finde i seng, og kan faktisk det meste hjemme uden briller eller linser. Jeg træder heller ikke på mine briller, hvis jeg taber dem på gulvet (yep, den har jeg lavet inden, men jeg kunne simpelthen ikke se brillerne på gulvet). Jeg kan løbe en tur uden briller eller linser. Jeg behøver ikke briller for at læse i sengen. Jeg træner oftest uden briller eller linser (medmindre der virkelig er behov for at se noget på lidt afstand), det gjorde jeg bestemt heller ikke inden.
Jeg kan lægge make up uden at have linser på ( før skulle jeg så tæt på spejlet for at se, at jeg ikke havde plads til en pensel), make up var altså ikke rigtig muligt, hvis jeg ikke ville have linser på.

Der er sikkert mere, men basalt set så føler jeg mig bare ikke nær så afhængig


Tak for svar! :)

Ja ok, jeg troede ikke, man kunne så meget med -1.5. Hehe, ja, det er sgu lidt svært fx at plukke øjenbryn, når man er nødt til at komme så tæt på spejlet for at se, at pincetten ikke kan være der......!

Så du bruger kun briller (linser?), når du skal køre bil fx, eller?

Nej, jeg bruger briller det meste af tiden. Det er svært at genkende folk på lidt afstand f. Eks uden briller og jeg synes jeg mister for meget ved ikke at kunne se klart i de fleste tilfælde. Men en sløv søndag hjemme, kan godt være uden briller - i hvert fald indtil jeg skal se tv, det kniber altså uden briller
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Erfaring med øjenoperation?

Indlægaf milisa » 19. jun 2019, 05:01

Tak for svar, d.itsen. :)
1
Tally-ho

Tilbage til "Helbred"