Anbefal et hospice på Sjælland.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Jedi » 10. mar 2019, 23:17

Purple Haze skrev:
Jedi skrev:Derudover har mange kommuner et palliativt team, skulle din mor ikke være interesseret i at forlade sin bolig. Så kan man få noget "hjemmehospice", som typisk koordineres med et hospice, men det foregår som sagt i egen bolig. Det kan også være en god løsning, alt efter hvad man fejler.


Tak, har kikket lidt på palliative teams og det ser ud til at det måske er en mulighed.
Ddt lyder i al fald til at være noget hun godt kunne bruge.

​‘Smertelindrende ​​behandling

Vi undersøger og behandler dig med smertelindrende behandling, hvis du har en livstruende sygdom. Det kan for eksempel:
Kræftsygdomme
Hjertesygdomme
Lungesygdomme
Sygdomme i hjerne, rygmarv, nerver og muskler.​
Vi fokuserer som regel på at behandle symptomerne og ikke selve sygdommen. Vi tilbyder hjælp til lindring af problemer af både fysisk, psykisk, social og følelsesmæssig karakter.​
Den lindrende behandlingen har til formål at fremme livskvaliteten hos dig og dine pårørende, som står overfor problemer, der er forbundet med livstruende sygdom.’

(Bitterhed on)
Altså jeg ville langt hellere have at hun fik noget behandling for sin kræft, Mens hun har en chance for at blive helbredt (hvis det ikke allerede er for sent).
Går nu på 3 måned efter de opdagede det og venter på behandling, mens det bare bliver værre og værre dag for dag.

Men det er så ikke en prioritet.
Sådan er det jo at bo det “forkerte” sted og bare være en ufaglært arbejder uden privatforsikringer i Danmark.

Så tvivler egentlig lidt på de gider .... undskyld “kan” rykke ud.

Måske vi skulle se på om vi evt kunne få hende indlagt på en afdeling for spiseværring, vil skyde på hun efterhånden vejer max 40 kg, så det kan da være hun opfylder kravene for behandling der.

(Bitterhed off)


Man kan opnå en masse lindring af smerter, angst, kvalme, lufthunger, osv., hvilket jeg helt sikkert synes man skal søge, uanset om man er der hjemme, på hospital eller hospice. Der bliver også rullet noget socialrådgiver ud, så man ikke selv skal navigere i det system.

Hvad er årsagen til, at din mor ikke modtager behandling?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Purple Haze » 11. mar 2019, 06:28

Jedi skrev:Hvad er årsagen til, at din mor ikke modtager behandling?


Pas.
Det er vi en del der gerne ville have svar på.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2019, 06:37

Purple Haze skrev:
Jedi skrev:Hvad er årsagen til, at din mor ikke modtager behandling?


Pas.
Det er vi en del der gerne ville have svar på.


Går hun og venter på indkaldelse til behandling, eller hvor er hun i processen?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Purple Haze » 11. mar 2019, 06:57

DetSorteCirkus skrev:
Purple Haze skrev:
Jedi skrev:Hvad er årsagen til, at din mor ikke modtager behandling?


Pas.
Det er vi en del der gerne ville have svar på.


Går hun og venter på indkaldelse til behandling, eller hvor er hun i processen?


Det er der vist ikke rigtig nogen af os der kan gennemskue.

Hun blev behandlet for tarmkræft i efteråret, og i først januar fandt de ud af at det har spredt sig til huden.

Hun er blevet scannet/undersøgt 4 gange tror jeg det er indtil videre på div forskellige hospitaler (hver gang : undersøges, vente minimum en uge på svar, så vente minimum en uge på en ny undersøgelse osv) så blev hun sendt til behandling i sidste uge, hvor de kikkede på hende, rystede på hovedet og fortalte at hun var for langt fremskreden til at de kunne hjælpe hende der, så de vil henvise til nogle nye undersøgelser på andre hospitaler.
Og det venter vi så på nu.

Siden september har hun været på:
Riget
Herlev
Køge
Ringsted
Roskilde
Næstved
Århus
Slagelse
Og hvis ikke kræften tager livet af hende, så gør alt den køren frem og tilbage. Hun taber sig helt vildt, hun spiser men jeg mistænker hun ikke kan optage det hun spiser eftersom hun mangler ret meget tarm, så vil skyde på hun vejer under 40 kg efterhånden. Og så sover hun stort set hele tiden, hvis hun ikke ligger og kniber sammen pga smerter.

[bitterhed on] Men det skal nok gå, for nu kommer der en sygeplejerske og giver hende plaster på hver anden dag.... [bitterhed off]
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Jedi » 11. mar 2019, 11:28

Purple Haze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Purple Haze skrev:
Jedi skrev:Hvad er årsagen til, at din mor ikke modtager behandling?


Pas.
Det er vi en del der gerne ville have svar på.


Går hun og venter på indkaldelse til behandling, eller hvor er hun i processen?


Det er der vist ikke rigtig nogen af os der kan gennemskue.

Hun blev behandlet for tarmkræft i efteråret, og i først januar fandt de ud af at det har spredt sig til huden.

Hun er blevet scannet/undersøgt 4 gange tror jeg det er indtil videre på div forskellige hospitaler (hver gang : undersøges, vente minimum en uge på svar, så vente minimum en uge på en ny undersøgelse osv) så blev hun sendt til behandling i sidste uge, hvor de kikkede på hende, rystede på hovedet og fortalte at hun var for langt fremskreden til at de kunne hjælpe hende der, så de vil henvise til nogle nye undersøgelser på andre hospitaler.
Og det venter vi så på nu.

Siden september har hun været på:
Riget
Herlev
Køge
Ringsted
Roskilde
Næstved
Århus
Slagelse
Og hvis ikke kræften tager livet af hende, så gør alt den køren frem og tilbage. Hun taber sig helt vildt, hun spiser men jeg mistænker hun ikke kan optage det hun spiser eftersom hun mangler ret meget tarm, så vil skyde på hun vejer under 40 kg efterhånden. Og så sover hun stort set hele tiden, hvis hun ikke ligger og kniber sammen pga smerter.

[bitterhed on] Men det skal nok gå, for nu kommer der en sygeplejerske og giver hende plaster på hver anden dag.... [bitterhed off]


Jeg er ikke læge - jeg er sygeplejerske, så der er uden tvivl mange ting, jeg ikke ved. Nogle ting ved jeg dog: det er vigtigt at skille kræften fra diverse afledte lidelser.
Dvs. der er nogen, som meget gerne skulle have hånd i hanke med hendes cancer, behandlingen af denne og det eventuelle videre forløb. De skal overholde nogle tidsrammer eller henvise til nogen, som kan. Mig bekendt er der ingen privathospitaler, som tager sig af cancer udredning eller behandling (din tidligere kommentar omkring manglende forsikring), men de laver undersøgelser som f.eks. scanninger osv., hvilket din mor har krav på skal udføres inden for en fastsat grænse. Hvis det er f.eks. Rigshospitalet, hun hører til, er det dem, man skal rive i ørerne. Det kan give mening at skrive en mail til den læge, som har behandlet hende - adressen kan man finde på det respektive hospitals hjemmeside, hvis ikke hun har fået et kort eller kan komme igennem pr telefon. Grundet til, at det er bedre på skrift er, at telefontider kan være meget begrænsede, man får alligevel ikke den rette i røret OG man får dokumenteret sin henvendelse, hvilket også giver modtageren mulighed for at svare korrekt (efter gennemlæsning af journal mv).

Derudover kan man have nogle helbredsmæssige gener, som er associeret til canceren men som ikke er cancer som sådan (hvis det giver mening?). I din mors tilfælde kunne det være væskemangel eller fejlernæring, fordi hendes tarm er blevet forkortet. Det kan kræve indlæggelse til væskebehandling og optimering af ernæringen, hvilket man sagtens kan klare andre steder. Det samme med diverse infektioner, som man kan få efter kemobehandling eller blot som imunsupprimeret, som man er som cancerpatient. Osv. osv. Det mest optimale er, at det er denne samme medicinske afdeling, man kommer på, således at de kender en.

Jeg går ud fra, det er et smertestillende plaster, din mor får på? Uanset, så skal man dækkes ind for smerter, angst, kvalme osv. i en situation som din mors. Det er ligegyldigt, om man har en god eller dårlig prognose, fordi man har det rigtigt dårligt ligemeget, om det går den ene eller anden vej. I den henseende giver det god mening på en eller anden måde at være koblet op på ihvertfald kommunens palliative team, således at de kender din mor godt, hvis hun får større behov for hjælp i fremtiden. Egen læge kan være en god sparringspartner i den henseende, både for din mor, for dig og for hjemmesygeplejen.

Hvis du har mod på det, kan du læse din mors journal igennem (med hendes billigelse, selvfølgelig) for at finde ud af, hvad hun egentligt fejler (altså hvad er primærtumor, hvad er metastaser), om hun skal have mere behandling eller de anser hende for uhelbredelig syg. Egentligt er det ikke noget, jeg vil anbefale som sådan, da man dels kan få noget at vide, som man virkelig gerne ville være foruden. Derudover kan det være utroligt hårdt at være pårørende med alle de følelser, man har, og hvis man så også samtidig føler man skal tage sig af at tingene overhovedet sker, ja så kan det bare blive alt for overvældende.
Jeg mener godt, man helt uden at fremstå pushy, kan bede om en samtale med dem, som har varetaget selve cancerudredningen og behandlingen. Det vil sikkert være godt at have en bisidder med, som dels kan høre de samme som hende OG kan stille alle de spørgsmål, som man typisk glemmer som patient midt i al forvirringen af beskeder.
Derudover kan man også, helt rimeligt, forvente at få en samtale med hendes egen læge for at lægge en plan for, hvad der skal ske derhjemme. Det er vel ham, der har udskrevet recepten (forudsat at det er et smertestillende plaster), så han har nok en holdning til det.

Det er monsterhårdt at være pårørende. Man bliver mindet om, hvor skrøbeligt livet er. Jeg synes, det er lidt plat at skrive "god bedring med din mor" men jeg håber, du forstår hvad jeg mener.
9
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Purple Haze » 11. mar 2019, 16:19

Nå men min onkel har heldigvis fået kontakt til mine forældres ‘omsorgsperson’ som er blevet sat på sagen og har fået min mor indlagt. Hun vil også snakke med min mors læge om at få hende på noget plaeativ behandling, hvis/når hun kommer hjem igen.

På Herlev havde de ikke givet besked til hverken Slagelse eller Roskilde, som de sagde de ville. på Roskilde havde de selvfølgelig ikke fulgt op på hvad der skete da min mor var på Herlev.
Så hvis min mor ikke havde haft sin familie, til at hjælpe sig, så havde de vel bare ladet hende ligge derhjemme og dø.

Nå men nu sker der forhåbentlig noget.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lisette
Indlæg: 32
Tilmeldt: 18. apr 2016, 05:52
Kort karma: 3
Likede indlæg: 41

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Lisette » 11. mar 2019, 17:50

Min mor var på Skt. Lukas Hospice og det var en sand fornøjelse (hvis man kan kalde det det)

Min mor havde rigtig ringe sygdomsindsigt og mente lige indtil det sidste at hun ville blive rask. Personalet imødekom det og gav hende de snakke som hun havde brug for. Min lillebror og jeg havde ligeledes mange lange snakke med sygeplejersken, hvor vores behov for forståelse og frustration blev mødt.
Det var faktisk først på hospice at hun blev rigtigt smertedækket, hvilket gjorde hendes sidste tid holdbar. De har desuden nogle rum, hvor pårørende kan overnatte, hvis det er ved at være tid. Det benyttede jeg mig af og blev forsigtigt vækket af natsygeplejersken, da de mente at det var ved at nu var det ved at være.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Purple Haze » 12. mar 2019, 06:17

Jeg har fået nogle gode tips, tak for det.

Så bede om at få tråden låst, da det er lidt for sårbart for mig at risikere ar den bliver ved med at poppe op.

Edit: inden tråden evt bliver låst, synes jeg lige jeg vil opdatere jer med at min mor har fået et team tilknyttet, som kommer hjem hos dem på mandag.
Og vi har i familien fået at vide at de vil prøve at overbevise hende om at hun skal 14 dage på hospice, så hun forhåbentlig kan tage lidt på og blive stærk nok til at komme i behandling.
Så jeg tager hjem til dem, og vil gøre alt jeg kan for at det bliver løsningen (der må gerne krydses fingre).
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Eden
Indlæg: 552
Tilmeldt: 14. jul 2018, 18:41
Kort karma: 14
Likede indlæg: 547

Re: Anbefal et hospice på Sjælland.

Indlægaf Eden » 14. mar 2019, 18:31

Lukket på TS’ anmodning
0

Tilbage til "Helbred"