Blærebetændelse - selvtest?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf musling » 2. mar 2019, 10:21

Er ret sikker på, jeg har fået blærebetændelse.
Sidst jeg havde det - for flere år siden - var det også i en weekend, hvor jeg ringede til vagtlægen som ud fra min beskrivelse udskrev en recept uden at se mig. Det virkede!

Jeg overvejer at ringe til vagtlægen igen, i håb om, at det kan gå lige så nemt denne gang.
Men jeg har fundet ud af, at det findes selvtest for urinvejsinfektion og at de kan købes på apoteket.
Ligeledes kan man, hvis testen er positiv, også købe medicin i håndkøb.

Men er det ok at klare sagen selv eller skal jeg den tunge vej forbi lægen?

Nogen, der har erfaringer?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf Planten » 2. mar 2019, 10:32

Nej, jeg synes bestemt ikke, det er okay med selvtest. De kan ikke bestemme bakterietypen og deres følsomhed. En urin skal dyrkes og det skal bestemmes, hvilken type antibiotika bakterien er mest følsom for. Ja, jeg ved godt, man oftest giver sulfa, men hvis ikke det er e-coli der giver blærebetændelsen, så skal der måske noget andet til.

Generelt er jeg imod alle de selvtests - der alligevel ikke nødvendigvis er særligt præcise eller dækker hele området. De eneste selvtests, jeg kan komme på, som rigtig virker, er graviditetstests.

Så til lægen med dig og god bedring :)
4
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf musling » 2. mar 2019, 11:35

Tak for svar :lun:

Jeg er selv lidt skeptisk over for selvtests, men tanken om en tur forbi lægevagten var lige lidt uoverskuelig.
Men jeg ved også, at man ikke skal spøge med blærebetændelse, så nu har jeg ringet til vagtlægen.

Meget flink læge, der spurgte til mine symptomer og fortilfælde. Han har straks udskrevet Selecid til mig.
Jeg opsøger naturligvis læge på mandag, hvis jeg ikke får det bedre af penicillinen, men jeg sætter min lid til, at lægen i telefonen har givet mig den bedste vejledning.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf Planten » 2. mar 2019, 12:24

musling skrev:Tak for svar :lun:

Jeg er selv lidt skeptisk over for selvtests, men tanken om en tur forbi lægevagten var lige lidt uoverskuelig.
Men jeg ved også, at man ikke skal spøge med blærebetændelse, så nu har jeg ringet til vagtlægen.

Meget flink læge, der spurgte til mine symptomer og fortilfælde. Han har straks udskrevet Selecid til mig.
Jeg opsøger naturligvis læge på mandag, hvis jeg ikke får det bedre af penicillinen, men jeg sætter min lid til, at lægen i telefonen har givet mig den bedste vejledning.

Det er også det, man oftest giver. Godt du ringede. Og godt du tager til lægen, hvis du bliver ved med at have symptomer. Det er så dumt, hvis blærebetændelse går over i nyrebækkenbetændelse :)
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf musling » 2. mar 2019, 13:34

Planten skrev:
musling skrev:Tak for svar :lun:

Jeg er selv lidt skeptisk over for selvtests, men tanken om en tur forbi lægevagten var lige lidt uoverskuelig.
Men jeg ved også, at man ikke skal spøge med blærebetændelse, så nu har jeg ringet til vagtlægen.

Meget flink læge, der spurgte til mine symptomer og fortilfælde. Han har straks udskrevet Selecid til mig.
Jeg opsøger naturligvis læge på mandag, hvis jeg ikke får det bedre af penicillinen, men jeg sætter min lid til, at lægen i telefonen har givet mig den bedste vejledning.

Det er også det, man oftest giver. Godt du ringede. Og godt du tager til lægen, hvis du bliver ved med at have symptomer. Det er så dumt, hvis blærebetændelse går over i nyrebækkenbetændelse :)


Åh ja åh ja, det har jeg prøvet. Av av av, det er skrækkeligt! :(

Men nu har jeg været på apoteket og har efterfølgende slugt den første tablet, så er det bare at krydse for, at smerterne, ubehaget forneden og den lette feber snart aftager. Kan læse, at Selexid også bruges mod nyrebækkenbetændelse, så jeg føler mig tryg og helgarderet. :gogo:
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Blærebetændelse - selvtest?

Indlægaf Stars » 2. mar 2019, 14:08

musling skrev:
Planten skrev:
musling skrev:Tak for svar :lun:

Jeg er selv lidt skeptisk over for selvtests, men tanken om en tur forbi lægevagten var lige lidt uoverskuelig.
Men jeg ved også, at man ikke skal spøge med blærebetændelse, så nu har jeg ringet til vagtlægen.

Meget flink læge, der spurgte til mine symptomer og fortilfælde. Han har straks udskrevet Selecid til mig.
Jeg opsøger naturligvis læge på mandag, hvis jeg ikke får det bedre af penicillinen, men jeg sætter min lid til, at lægen i telefonen har givet mig den bedste vejledning.

Det er også det, man oftest giver. Godt du ringede. Og godt du tager til lægen, hvis du bliver ved med at have symptomer. Det er så dumt, hvis blærebetændelse går over i nyrebækkenbetændelse :)


Åh ja åh ja, det har jeg prøvet. Av av av, det er skrækkeligt! :(

Men nu har jeg været på apoteket og har efterfølgende slugt den første tablet, så er det bare at krydse for, at smerterne, ubehaget forneden og den lette feber snart aftager. Kan læse, at Selexid også bruges mod nyrebækkenbetændelse, så jeg føler mig tryg og helgarderet. :gogo:

Min datter har nok haft blærebetændelse 25-30 gange, og bakterierne har kun været resistente overfor Selexid 2-3 gange.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Helbred"