Dovent øje

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Dovent øje

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2019, 14:31

Lillebror på 6 år har i onsdag været akut til øjenlæge grundet pludselig opstået dobbeltsyn, der så viser sig skyldes et dovent øje. Øjenlægen bad os træne det frem til hans næste tid ved at lade ham kigge på en blyant og så føre den mod hans næse, til han fik dobbeltsyn. Og så gentage i max 1 minut om dagen. Lillebror giver dog udtryk for, at han får dobbeltsyn allerede, når han skal fokusere på blyanten, så nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan vi lige griber det der træning an :gruble:

Så hvis nogen af jer har haft en 6-7 årig med et dovent øje, vil jeg gerne høre, om I har oplevet noget tilsvarende? Og hvad I evt. gjorde?
Senest rettet af FruKuk 13. jan 2019, 08:10, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Dovent øje

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2019, 15:38

Lemonella skrev:Mit barnebarn har tendens til et dovent øje. Jeg mener, hans forældre fik besked på at lade ham sidde med klappen på øjet og spille spil på sin iPad og tegne og male i sin malebog. Det synes han er sjovt og får trænet en times tid hver dag.


Øjenlæge gav ingen klap, og vi fik besked på max at træne øjet 1 minut dagligt. Og det er denne træning, jeg ikke helt kan hitte ud af :genert:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dovent øje

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. jan 2019, 15:59

Jeg har selv et dovent øje...og er dertil nærsynet.
Jeg gik med klap/plaster for øjet som barn, et års tid,, optrappende i tid for at træne øjet, uden specielt gode resultater.
Derefter fik jeg briller, dem havde jeg vist fra ca. 6 års alderen, og så smed jeg dem da jeg var 14-15 år gammel, og har ikke brugt briller siden.
Det dovne øje og min nærsynethed var i den grad et handicap, i plaster tiden havde jeg nærmest kronisk bule i panden, fordi jeg gik ind i dørhåndtag, da jeg ikke kunne afstandbedømme korrekt :stoned:
Jeg tror/husker ikke at jeg har været påvirket af det på samme måde som din søn, med hovedpine og dobbeltsyn, men jeg har helt sikkert været mærkbart udfordret på andre punkter. Egen læge opdagede ved synstest ved 4 års alderen at jeg så dårligt, men ville ikke henvise til øjenlæge men derimod se det an til næste år, - dumt, for jeg ville helt sikkert ha haft glæde af at komme tidligere igang med plaster træning og briller.


Jeg ser så dårligt på mit øje at jeg ville være temmelig handicappet hvis jeg kom til skade med det andet. jeg ville f.x. ikke kunne køre bil, ikke kunne læse osv. Men med syn på begge øjne kompenserer jeg rigtig fint, og ser udemærket og har ikke behov for brillerne. Jeg er ikke plaget af hovedpine eller andet. Og i og med jeg er nærsynet så går det jo, sådan ifht alder, den rigtige vej, da de fleste jo bliver langsynede med alderen, der har jeg noget at gi af :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Dovent øje

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2019, 18:47

Lemonella skrev:
FruKuk skrev:
Lemonella skrev:Mit barnebarn har tendens til et dovent øje. Jeg mener, hans forældre fik besked på at lade ham sidde med klappen på øjet og spille spil på sin iPad og tegne og male i sin malebog. Det synes han er sjovt og får trænet en times tid hver dag.


Øjenlæge gav ingen klap, og vi fik besked på max at træne øjet 1 minut dagligt. Og det er denne træning, jeg ikke helt kan hitte ud af :genert:


Måske øjenlæger har forskellige meninger om, hvordan man træner sådan et dovent øje. Du kan vel ringe og fortælle at du ikke rigtig synes det virker optimalt.


Han er ikke færdig “udredt”, så måske det er derfor. Jeg ringer til øjenlægen på mandag og hører, hvad hun siger.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dovent øje

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2019, 19:00

Min søn var gennem samme forløb. Han blev også svimmel det første stykke tid. Han fik så også briller, og den hjælp sammen med de daglige øvelser betød, at han efter et par år havde normalt syn.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Helbred"