Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf bluetof1 » 8. jan 2019, 19:41

JumboJette skrev:Min mand har den sidste uges tid tisset noget ud, han først troede var blod, men som sidenhen viste sig at være små "krystaller" eller sten. Rødorange.
Ingen smerter overhovedet, som der jo ellers ville være ved fx nyresten.

Han var hos lægen i dag og leverede en tisseprøve, som var fyldt med de der tingester i bunden af koppen. :(
Prøven viste ikke tegn på infektion eller andet, så nu skal han vente på en indkaldelse til urologen.

Kan det OVERHOVEDET være ufarligt? Jeg føler mig dum, fordi jeg spørger, og jeg ved, hvad I nok tænker.
Men jeg er altså samtidig sådan en "skal kende alle risici nu-nu-nu!"-type for faktisk at finde mere ro i det, så hvad kan I byde ind med?

Jeg selv kan google mig frem til, at det højst sandsynligt er urinvejssten, og de kan være tegn på
diabetes-debut
urinsyregigt
nyresygdomme af forskellig art
kræft et sted i området

Ingen af de nævnte lyder sjove.

Tråden er for min egen skyld, jeg tænker egentlig ikke at dele eventuelle svar med ham, da han er modsat af mig - vil ikke vide en masse på nuværende tidspunkt.


Det kan godt nok ikke sammenlignes direkte, men jeg havde dem da jeg var tvillingegravid og det var fordi mine nyrer var ekstremt belastede af graviditeten og fordi jeg var dehydreret.
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 778
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1179

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf Brutus » 8. jan 2019, 20:30

Det ligner ikke kræft i urinsystemet, det har jeg (haft), og det giver sig udslag på en anden måde. (nærmest som blærebetændelse)
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf hotlips » 8. jan 2019, 20:49

Det kan være noget rimeligt harmløst ubalance i systemet, galdeblæren eller leveren kan være overbelastet efter julen hvis han i forvejen er lidt sart på det område, eller er overvægtig, det kan i princippet være stort set alle fordøjelsesorganerne der kan gøre det.

Tænk på babyer der får gulsot, det kan være stort set det samme, og det går hurtigt over.

Jeg har engang passet en der fik det af blærebetændelse, det kan man jo normalt ikke men der var nogle særlige omstændigheder, noget ellers ret harmløst medicin eller sådan noget..jeg kan selvfølgelig ikke komme på hvad lige nu, men det var faktisk kun en virkelig led blærebetændelse med noget der ikke var sygdom der gjorde det, det er godt nok usædvanligt, men det kan lade sig gøre.


Men når det er sagt så er det jo ikke noget folk får normalt så det er fint i har fået ham til lægen, hvad det end skyldes er der ingen grund til at risikere noget der måske var harmløst bliver forværret.
0
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1783
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5009

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf Primerose » 9. jan 2019, 11:33

Det lyder som helt almindelige nyresten. Det er de her små krystaller som mange danner i løbet af livet.
Så længe de er så små, at han selv tisser dem ud uden problemer er de sådan set uskadelige.
Jeg kan forestille mig at urologisk vil scanne din mand, for at finde ud af om der ligger nogle større krystaller i galdevejene. De kan nemlig give voldsomme smerteproblematikker, hvis de bliver så store at de ikke selv kan passere. Hvis der ligger nogle store og gemmer sig, vil man formentlig knuse dem med ultralyd, så de også kan blive tisset ud.
Der er også mere omfattende operationer for de store sten.
Og så vil din mand sikkert få at vide at han skal følge kostrådene og undgå meget fed og salt mad, da det er med til at skabe nye sten.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf Velvet-Goldmine » 15. jan 2019, 08:55

Primerose skrev:Det lyder som helt almindelige nyresten. Det er de her små krystaller som mange danner i løbet af livet.
Så længe de er så små, at han selv tisser dem ud uden problemer er de sådan set uskadelige.
Jeg kan forestille mig at urologisk vil scanne din mand, for at finde ud af om der ligger nogle større krystaller i galdevejene. De kan nemlig give voldsomme smerteproblematikker, hvis de bliver så store at de ikke selv kan passere. Hvis der ligger nogle store og gemmer sig, vil man formentlig knuse dem med ultralyd, så de også kan blive tisset ud.
Der er også mere omfattende operationer for de store sten.
Og så vil din mand sikkert få at vide at han skal følge kostrådene og undgå meget fed og salt mad, da det er med til at skabe nye sten.


Nyresten og galdesten er altså ikke det samme :)
Nyresten er ganske rigtigt urologisk problem og skyldes mineraler der krystaliserer og skal tisses ud. Galden dannes i leveren og opbevares i, ja, galdeblæren og tømmes ud i tarmen. Galden dannes for at vi kan optage fedt fra kosten og derfor kan meget fed kost give et anfald da der tømmes mere galde og evt. sten kan sætte sig fast i galdegangen. Men altså, dette foregår i tarmen og kommer ud via aff. der er ingen kontakt til urinvejene.
Nyresten er ikke altid let at finde ud af hvorfor de opstår, hvor i mod galdesten ofte opstår pga. livsstil med kolesterolholdig mad osv.

Jumbojette: Jeg håber alt er helt tilforladeligt for din kæreste.
0
Knaldperle
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. apr 2019, 17:17
Kort karma: 0

Re: Røde sten/krystaller i urinen - voksen mand

Indlægaf Knaldperle » 11. apr 2019, 17:29

Jeg har også de røde krystaller i min urin og har været til læge hospitalet og operation i urinrøret efter operationen er der stadig få krystaller og har været til kontrol de sage jeg skulle have en ny operation for at løse problemet
Der bliver sagt at problemet er at urinrøret er for smalt og derfor er for svært at tisse
0

Tilbage til "Helbred"