Køresyge

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Køresyge

Indlægaf Ata » 31. dec 2018, 09:03

Min datter på 9 år får køresygemedicin og bliver ikke sløv af det. Hun får en halv pille pr. tur (længere ture) og det holder fint i 5-6 timer. Oplever ingen problemer med, at det er sløvende på hende. Synes det er værd at teste, hvis hun bliver så dårlig.

Jeg lider selv meget af køresyge så jeg ved, hvor forfærdeligt det er.
Senest rettet af Ata 31. dec 2018, 09:05, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Køresyge

Indlægaf Ata » 31. dec 2018, 09:04

Vi bruger i øvrigt den der hedder GoTur eller sådan noget. :)
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Køresyge

Indlægaf Zonta » 31. dec 2018, 09:24

Køresyge og balance hænger klart sammen, så måske kan I lave nogle øvelser, hvor balancen bliver udfordret? Det kan både være at dreje rundt, men også at slå kolbøtter eller på anden måde komme rundt på hovedet.

Men jeg synes da også helt klart I skal prøve at finde en terapeut af en art, som kunne hjælpe på det punkt, for det er da virkelig ikke rart for hende, at hun bliver så dårlig :(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Køresyge

Indlægaf Ata » 31. dec 2018, 09:49

Zonta skrev:Køresyge og balance hænger klart sammen, så måske kan I lave nogle øvelser, hvor balancen bliver udfordret? Det kan både være at dreje rundt, men også at slå kolbøtter eller på anden måde komme rundt på hovedet.

Men jeg synes da også helt klart I skal prøve at finde en terapeut af en art, som kunne hjælpe på det punkt, for det er da virkelig ikke rart for hende, at hun bliver så dårlig :(

Vil hævde det er en sandhed med modifikationer. Begge vores børn har rigtig god balance og har altid tumlet meget. Den ene bliver køresyg, den anden gør ikke. Sådan har det været siden babytiden. Hende som bliver køresyg ligner i øvrigt mig meget - og jeg bliver også køresyg. Jeg tror det er en medfødt tendens. Min bror har det også.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Køresyge

Indlægaf AgentPixie » 31. dec 2018, 10:03

Jeg var gymnast som barn, så jeg tror også det nogle gange bare er arveligt. Min mor og søstre bliver også alle køresyge.
Forleden blev jeg køresyg, da vi skulle finde parkering :lol:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Køresyge

Indlægaf Rosie » 31. dec 2018, 10:29

Det er den sløvende effekt i antihistaminer, man anvender mod køresyge (egentlig en bivirkning). Netop så man nemmere kan falde til ro og evt. sove fra det. Det giver umiddelbart ikke mening at anvende ikke sløvende antihistaminer, da transportsyge ikke udløses af histaminer, men af en uvant stimuli af synet og balanceorganet i det indre øre.
0
Lisette
Indlæg: 32
Tilmeldt: 18. apr 2016, 05:52
Kort karma: 3
Likede indlæg: 41

Re: Køresyge

Indlægaf Lisette » 31. dec 2018, 10:47

Jeg bliver også slemt køre/flyve/søsyg.
Det er blevet forværret efter sidste år, hvor jeg havnede på en 3-timers bådtur. Vi blev kastet rundt mellem bølgerne, blev monster søsyg og var syg 3 dage efter - ikke fedt, da jeg var den eneste der kunne køre vores lejebil.

Anyways, efter den oplevelse undersøgte jeg hvad der var af muligheder. Jeg bliver sløv af både Marzine, GoTur og et andet præparat.
Jeg har gode erfaringer med ingefær - både på pilleform og som tyggegummi. Desuden tager jeg plaster på, som fås på apoteket. Scopoderm hedder det. Det er sløver ikke.
Jeg håber at I kan få løst det med nogle øvelser hos en fys eller lignende, for det er bare ikke sjovt.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Køresyge

Indlægaf Panton » 31. dec 2018, 12:12

Min søn har også en god balance og motorisk dygtig men har udviklet køresyge fra han var omkring 8-9 år. Han er 13 nu. Han får en halv marzine en time før længere køretur. Det gør ham lidt sløv men bedre end at han er syg. Her det sidste år har det været ok for ham, så længe han sad på forsædet og ikke gloede telefon under kørsel. Det har han gjort en del gange og uden marzine.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Køresyge

Indlægaf Panton » 31. dec 2018, 12:13

nå ja, han bliver også søsyg, og det gør jeg også, men det har vi faktisk klaret ved de sea band fra apoteket, ved ikke om det er placebo effekt men det har virket på os begge. Vi sejler hele sommeren og har ikke været søsyg de sidste to år. Jeg bliver ikke køresyg.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Køresyge

Indlægaf LaMariposa » 1. jan 2019, 07:04

Trappestige skrev:
AgentPixie skrev:Jeg har aldrig oplevet marzine som sløvende. Har dog oplevet det med dem der varer 8-12 timer.

Der står bare på medicin.dk at det er sløvende. Alnok skulle være de eneste der ikke sløver, så dem har vi en kæmpe stak af herhjemme- men jeg synes altså alligevel at hun bliver lidt mere træt af dem. Vil prøve at købe Marzine. Og de der Ingefærtabletter som Kid nævner. Men først tager vi lige forbi lægen.


Er der ikke noget med, at antihistaminerne i allergipiller og transportsygetabletter ikke er de samme og dermed ikke kan erstatte hinanden? Det mener jeg at have hørt :gruble:

Min tidligere kollega døjede i øvrigt også med alle former for transportsyge, og hun gik over til at bruge plaster bag øret med ret god effekt. Det var specialt smart på ferier, hvor man sådan kører om/off i en periode. Det er på recept, men det virker for hende.

Jeg bliver selv meget let køresyg ved bjergkørsel, og jeg har gavn af Marzine og så at sidde på forsædet og kigge ud hele tiden. Ja, det sløver, men hellere det end kvalme. For mig har det helt sikkert også en psykologisk effekt at vide, at jeg har taget noget mod kvalme.
Senest rettet af LaMariposa 18. jan 2019, 03:52, rettet i alt 1 gang.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Køresyge

Indlægaf paint » 1. jan 2019, 18:55

I programmet 'Mythbusters' på Discovery, tester de alverdens ting. De testede også på et tidspunkt midler mod søsyge. Én af folkene (Adam Savage) er hypersensitiv mht søsyge, bare en tur i en robåd kan gøre ham søsyg.

I programmet testede de alt hvad man kunne få på markedet (I USA) og intet af det havde andet end marginal effekt - lige indtil de kom til ingefær. Dét virkede på de af dem som havde tendens til søsyge. Det havde ingen af dem troet. Men 'Myten' at ingefær virkede, kunne så bekræftes.

Jeg ved (ad omveje) at kongefamilien, er storforbrugere af netop ingefær, især på længere ture til Færøerne og Grønland. Efter Margrethes eget udsagn, er de aldrig søsyge. Hun har dog intet sagt om ingefær. Men jeg har selv været i søværnet og der var det en offentlig hemmelighed, at man på Dannebrog, brugte store mængder ingefær.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Køresyge

Indlægaf Chichu » 1. jan 2019, 20:17

Jeg havde det lige som din datter, da jeg var barn. Jeg fik køresygepiller som marzine. Bruger dem stadig nogle gange, fx ved bjergkørsel. Tror ikke du skal være bekymret for der sløvende i dem. Det er jo ikke sovepiller:) så jeg tænker ikke at det skal afholde jer fra pillerne, hvis de kan hjælpe din datter.

jeg kan og kunne også da jeg var barn sagtens holde mig vågen på dem, fx ved aftensmadsstop på motorvej eller hvis jeg fik dem til køreturen til en familiefest. Omvendt var det rart at have lettere ved at fald i søvn, så jeg kunne sove fra ubehaget når køreturen var ekstra kringlet eller i bjerge.

I kan som en anden foreslår tage en testtur og se hvordan hun reagerer :)
0

Tilbage til "Helbred"