dry socket efter tandudtrækning

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 17. feb 2019, 16:29

Conne14 skrev:Det er jeg virkelig ked af at høre!

Hvordan har du ondt? Jeg har ondt oppe ved øret og nogen gang lige i såret. Der er også kommet et enkelt stykke knogle op af såret. Men det er normalt ved dry socket.

Jeg er også gange for om det er noget kronisk når nu det bliver ved at gøre ondt! Det er virkelig frygteligt!

Jeg har fået en 3D scanning (dog på en anden tand) det tog min nuværende tandlæge og fandt en ubehandlet rodkanal i en ellers rodbehandlet tand. Så han vil rodbehandle den sidste kanal næste uge.



Den tand jeg har fået rykket ud havde faktisk også en ekstra kanal der ikke var færdigbehandlet da den blev rodbehandlet for snart 20 år siden. Det fandt min nye tandlæge ud af også ved en 3D skanning.

jeg har ondt lige i såret, en skarp jagende/hvinnende smerte og så har jeg en dybere smerte der mærker som om den kommer længere oppe fra i kæbeknoglen, en sjælden gang i mellem prikker og stikker det og så har jeg ofte en trykken i såret nogle gange er den trykken så voldsom jeg helt føler mit hovede bliver skævt.

jeg skal ind på torsdag igen hvor min tandlæge nok laver en ny 3D skanning af hullet for at se om det kan give et vink om hvorfor jeg bliver ved med at have ondt. og måske hvorfor mit sår ikke vil hele som det skal.


men seriøst jeg er ved at blive skør og det går så meget ud over mit humør!!!!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Conne14
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:36
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Conne14 » 17. feb 2019, 18:08

Har du prøvet at massagere det område hvor du ondt ( der hvor nerven løber) jeg er begyndt at gøre det og syntes at det har lidt positiv effekt.

Kunne tandlægen ikke se noget på din første 3D scanning?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Misantropen » 17. feb 2019, 18:42

Conne14 skrev:Det er jeg virkelig ked af at høre!

Hvordan har du ondt? Jeg har ondt oppe ved øret og nogen gang lige i såret. Der er også kommet et enkelt stykke knogle op af såret. Men det er normalt ved dry socket.

Jeg er også gange for om det er noget kronisk når nu det bliver ved at gøre ondt! Det er virkelig frygteligt!

Jeg har fået en 3D scanning (dog på en anden tand) det tog min nuværende tandlæge og fandt en ubehandlet rodkanal i en ellers rodbehandlet tand. Så han vil rodbehandle den sidste kanal næste uge.

Jeg synes det tog lang tid(måneder) før jeg var helt uden gener.

Det er nogle år siden så jeg husker det ikke i detaljer, men det var ikke kraftige og konstante smerter som ved dry socket. Nok nærmere fantomsmerter :gruble:
0
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Purple » 17. feb 2019, 18:54

heysamaysa skrev:
Conne14 skrev:Det er jeg virkelig ked af at høre!

Hvordan har du ondt? Jeg har ondt oppe ved øret og nogen gang lige i såret. Der er også kommet et enkelt stykke knogle op af såret. Men det er normalt ved dry socket.

Jeg er også gange for om det er noget kronisk når nu det bliver ved at gøre ondt! Det er virkelig frygteligt!

Jeg har fået en 3D scanning (dog på en anden tand) det tog min nuværende tandlæge og fandt en ubehandlet rodkanal i en ellers rodbehandlet tand. Så han vil rodbehandle den sidste kanal næste uge.



Den tand jeg har fået rykket ud havde faktisk også en ekstra kanal der ikke var færdigbehandlet da den blev rodbehandlet for snart 20 år siden. Det fandt min nye tandlæge ud af også ved en 3D skanning.

jeg har ondt lige i såret, en skarp jagende/hvinnende smerte og så har jeg en dybere smerte der mærker som om den kommer længere oppe fra i kæbeknoglen, en sjælden gang i mellem prikker og stikker det og så har jeg ofte en trykken i såret nogle gange er den trykken så voldsom jeg helt føler mit hovede bliver skævt.

jeg skal ind på torsdag igen hvor min tandlæge nok laver en ny 3D skanning af hullet for at se om det kan give et vink om hvorfor jeg bliver ved med at have ondt. og måske hvorfor mit sår ikke vil hele som det skal.


men seriøst jeg er ved at blive skør og det går så meget ud over mit humør!!!!


Vi har skrevet lidt sammen jo :blomst: - jeg vil lige høre.. havde du prøvet at få penicillin? - og i så fald, hvad var reaktionen så på dette? Mærkede du nogen ændring?
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 18. feb 2019, 09:52

Purple skrev:
heysamaysa skrev:
Conne14 skrev:Det er jeg virkelig ked af at høre!

Hvordan har du ondt? Jeg har ondt oppe ved øret og nogen gang lige i såret. Der er også kommet et enkelt stykke knogle op af såret. Men det er normalt ved dry socket.

Jeg er også gange for om det er noget kronisk når nu det bliver ved at gøre ondt! Det er virkelig frygteligt!

Jeg har fået en 3D scanning (dog på en anden tand) det tog min nuværende tandlæge og fandt en ubehandlet rodkanal i en ellers rodbehandlet tand. Så han vil rodbehandle den sidste kanal næste uge.



Den tand jeg har fået rykket ud havde faktisk også en ekstra kanal der ikke var færdigbehandlet da den blev rodbehandlet for snart 20 år siden. Det fandt min nye tandlæge ud af også ved en 3D skanning.

jeg har ondt lige i såret, en skarp jagende/hvinnende smerte og så har jeg en dybere smerte der mærker som om den kommer længere oppe fra i kæbeknoglen, en sjælden gang i mellem prikker og stikker det og så har jeg ofte en trykken i såret nogle gange er den trykken så voldsom jeg helt føler mit hovede bliver skævt.

jeg skal ind på torsdag igen hvor min tandlæge nok laver en ny 3D skanning af hullet for at se om det kan give et vink om hvorfor jeg bliver ved med at have ondt. og måske hvorfor mit sår ikke vil hele som det skal.


men seriøst jeg er ved at blive skør og det går så meget ud over mit humør!!!!


Vi har skrevet lidt sammen jo :blomst: - jeg vil lige høre.. havde du prøvet at få penicillin? - og i så fald, hvad var reaktionen så på dette? Mærkede du nogen ændring?


hej Purple og tak for din sidste besked! jeg har ikke glemt dig.


jeg har fået en del penicilin i juleferien bla to forskellige slags på en gang og jeg er ikke sikker på at det gjorde den helt store forskel. jeg er i tvivl om der overhovedet var betændelse i eller om det simpelthen er nervesmerter pga en ødelagt nerve.

på torsdag skal jeg formentlig have lavet en 3D skanning af tanden og mon ikke man kan se på den om der sidder betændelse :gruble:
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 9. mar 2019, 16:15

Conne14 skrev:Det er jeg virkelig ked af at høre!

Hvordan har du ondt? Jeg har ondt oppe ved øret og nogen gang lige i såret. Der er også kommet et enkelt stykke knogle op af såret. Men det er normalt ved dry socket.

Jeg er også gange for om det er noget kronisk når nu det bliver ved at gøre ondt! Det er virkelig frygteligt!

Jeg har fået en 3D scanning (dog på en anden tand) det tog min nuværende tandlæge og fandt en ubehandlet rodkanal i en ellers rodbehandlet tand. Så han vil rodbehandle den sidste kanal næste uge.



hvordan går det med dig har du stadig ondt?


min tandlæge har lige givet mig svar på en 3d skanning jeg fik lavet (og betalt for i dyre domme) - efter 12 dage måtte jeg selv rykke for svar. og han skrev en meget kort mail til mig om skanning viste at der "stadig sidder et stykke tandrod i såret som desværre skal fjernes"


flot at de finder ud af efter 3 måneder, at der stadig sidder et stykke (formentligt inficeret) tand deroppe. jeg har været inkl vagttandlæge til tandlæge ca. 10 gange siden den blive rykket ud, pga smerter. og tanden har efterhånden kostet mig en bondegård!

det der skulle til var åbenbart at jeg nævnte en kæbekirurg - men min tandlæge synes (tror jeg) at det var pinligt at sende mig til kæbekirrug hvis der var en åbenlys grund til at jeg havde ondt. derfor 3d skanningen.

så nu skal jeg på tirsdag have fjernet det stykke tand der sidder deroppe og så håber jeg det tager nogle af smerterne!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf IrmaPigen » 10. mar 2019, 06:49

Nu ved jeg ikke om det kan klassificeres som at der er sket en fejl fra tandlægens side, men det ville jeg helt sikkert undersøge. Og i bekræftende fald vil jeg ikke mene du selv skal betale.

Og så stort tillykke med at du nu har fået en diagnose - mon ikke problemet så kan løses?
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf IrmaPigen » 10. mar 2019, 08:20

Lemonella skrev:
IrmaPigen skrev:Nu ved jeg ikke om det kan klassificeres som at der er sket en fejl fra tandlægens side, men det ville jeg helt sikkert undersøge. Og i bekræftende fald vil jeg ikke mene du selv skal betale.

Og så stort tillykke med at du nu har fået en diagnose - mon ikke problemet så kan løses?


Jeg ville i hvert fald klassificere det som en ret stor fejl at tandlægen ikke tjekker om hele tanden er kommet med ud. Det må da være hans ansvar.
Det har jo kostet en mindre formue p.ga ekstra tandlægebesøg og andre dyre undersøgelser.


Jeg ved bare ikke om der på nogen måde er handlet uagsomt af tandlægen, eller om det vitterlig er en fejl der kan forekomme pga omstændighederne, selvom man er en helt vildt god tandlæge og i situationen har handlet som man skulle.

Det kommer jo an på om tandlægen har handlet inden for den fagligt forsvarlige norm for tandlæger - og det har jeg helt ærlig ikke kendskab nok til tandlægegerningen og til de tandlægefaglige regler til at kunne udtale mig om.

Det forhold, at det har kostet TS nogle penge, er jo ikke tilstrækkeligt til at statuere et erstatningsansvar hos tandlægen. Han skal også have handlet uagtsomt i forhold til normen.

Derfor vil jeg ikke udtale mig om hvorvidt han HAR begået en faglig fejl.

Men muligheden er der self. og det synes jeg TS bør undersøge nærmere.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 10. mar 2019, 17:35

for et par måneder siden fik jeg opereret en visdomstand ud og der sad der også et stykke tand tilbage. Det blev dog opdaget efter "kun" 14 dage. Så der skulle jeg også ind og åbnes op igen for at få stykket ud. Det lavede dog ikke ravage som det har gjort denne gang.

sidste gang skulle jeg betale for bedøvelsen.

men seriøst jeg håber godt nok ikke jeg skal betale noget den her gang, da jeg vitterligt synes jeg har betalt på alle tænkelige måder - både økonomisk men smertemæssigt har jeg godt nok også betalt en stor pris. jeg har ondt helt op i øret.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Conne14
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:36
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Conne14 » 14. mar 2019, 18:30

Hej!

Hvor er jeg glad for at der endelig blev fundet ud af at der faktisk var/er en grund til din smerte!! Jeg håber sådan du får ro når det sidste tand er ude...

Jeg har stadig de samme smerter op mod øret(dog ikke særlig slemt, men nok til at jeg mærker det hver eneste dag)

Der er stadig et lille bitte dybt hul som ikke heler ligesom resten af såret som er helet rigtig fint. Jeg er sikker på at det er der lille sår der giver mig smerterne.

Jeg skal også have taget et røntgen for at tjekke alt er som det skal være! Pyha det er frygteligt at vågne hver morgen uvidende om hvor ondt det bliver den dag.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 15. mar 2019, 11:37

Conne14 skrev:Hej!

Hvor er jeg glad for at der endelig blev fundet ud af at der faktisk var/er en grund til din smerte!! Jeg håber sådan du får ro når det sidste tand er ude...

Jeg har stadig de samme smerter op mod øret(dog ikke særlig slemt, men nok til at jeg mærker det hver eneste dag)

Der er stadig et lille bitte dybt hul som ikke heler ligesom resten af såret som er helet rigtig fint. Jeg er sikker på at det er der lille sår der giver mig smerterne.

Jeg skal også have taget et røntgen for at tjekke alt er som det skal være! Pyha det er frygteligt at vågne hver morgen uvidende om hvor ondt det bliver den dag.



jeg fik fjernet den rodrest der sad tilbage i tirsdags og det har bare forstærket mine nervesmerter!!!!

Det var SÅ frustrende at de skulle rykke op i et sår der i forvejen efter 3 måneder ikke vil hele. jeg er bare syet på kryds og tværs i hullet. Der var ingen infektion så det er ikke det der giver smerterne. desværre det havde jeg ellers håbet på så antibiotika kunne hjælpe.

så jeg er bare dybt ulykkeligt.


lige nu er mine smerter faktisk værst om natten, men mærker det bestemt også om dagen.

jeg har også stadig smerter der stråler op i øret, dog ikke så tit. Det værste er for mig nervesmerterne hvor det bare hviner, jager og stikker!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Conne14
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:36
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Conne14 » 23. jun 2019, 20:27

Hej.

Det er jo længe siden nu! Jeg vil bare høre hvordan det går? Og fortælle om dig at det hele er endt med jeg har udviklet kroniske nervesmerter da jeg havde så frygtelig mange smerter i så langtid.

Jeg tog til min egen læge tilsidst og fortalte hele min lange historie...lægen har givet mig en henvisning til en smertelæge samt neurolog. Envidere har jeg fået nervemedicin. Medicinen virkede efter kun 3 dage! Da medicinen virkede gik det op for mig at jeg dagligt havde gået rundt med smerter i 6 mdr (jeg græd af glæder) Men også over at det virkelig var nerverne der var blevet så ekstrem sensible at det udviklet sig til kroniske smerter. På en eller anden måde havde jeg fået vendt mig så meget til smerterne at jeg ligesom i perioder syntes de gik væk...det gjorde de ikke!

Jeg er glad for at min læge har ramt spot-on med medicinen men sidder også tilbage med en stor ærgrelse over det skulle gå så galt.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 24. jun 2019, 15:00

Conne14 skrev:Hej.

Det er jo længe siden nu! Jeg vil bare høre hvordan det går? Og fortælle om dig at det hele er endt med jeg har udviklet kroniske nervesmerter da jeg havde så frygtelig mange smerter i så langtid.

Jeg tog til min egen læge tilsidst og fortalte hele min lange historie...lægen har givet mig en henvisning til en smertelæge samt neurolog. Envidere har jeg fået nervemedicin. Medicinen virkede efter kun 3 dage! Da medicinen virkede gik det op for mig at jeg dagligt havde gået rundt med smerter i 6 mdr (jeg græd af glæder) Men også over at det virkelig var nerverne der var blevet så ekstrem sensible at det udviklet sig til kroniske smerter. På en eller anden måde havde jeg fået vendt mig så meget til smerterne at jeg ligesom i perioder syntes de gik væk...det gjorde de ikke!

Jeg er glad for at min læge har ramt spot-on med medicinen men sidder også tilbage med en stor ærgrelse over det skulle gå så galt.



jeg tror også jeg har kroniske nervesmerter efter tandoperationen - det er bare desværre svært at sige om det er det. jeg døjer med voldsomme kæbespændinger som giver tandpine og nervesmerter i mange tænder og ørepine og jag i kæbeleddet. Smerterne er dog værst i den tand der ikke er der længere.

jeg er startet hos en specialfysioterapeut der har uddannelse inden for kæbespændinger og har været der 3 gange uden den store effekt. hvis det ikke snart virker må jeg til lægen, jeg har nemligt også overvejen medicin mod nervesmerterne.

er det Garbapentin du får?
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Conne14
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:36
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf Conne14 » 15. jul 2019, 04:45

Ørepinen og jag i kæbeleddet/kæbespændinger lyder som nervesmerter. Det havde jeg også dagligt. Jeg har erfaret at nervesmerter kan føles på alle mulige måder! Jeg prøvet med muskelbalsam/mynteolie/varmepude/massage osv osv...havde aldrig tænkt over at det kunne være en over sensible nerve før der var gået så lang tid at alt stort set var udelukket. Heldigvis har jeg verdens bedste læge som straks hjalp mig på rette vej.

Skynd dig til lægen og få en recept! Jeg får Lyrica - 150mg 3xdgl. Det er den perfekt dosis til mig. Jeg fr ikke andet smertestillende. Jeg startede dog på 25mg 2xdgl, ca 4 dage og derefter 100mg 2Xdgl 4 dage. For at ende på de 150mg. Efter start på medicinen føler jeg rask og mig selv igen 90% af tiden! Jeg har det SÅ meget bedre.

Var hos smertelægen som sagde jeg skulle forvente at gå 2 år på medicin - MEN han sagde også at jeg godt kan blive rask igen. Der må så ikke blive lavet implantat /tandrensning osv i det område! Implantatet vil forårsage endnu større smerter. Så jeg giver det ro de næste to år.

Jeg skal stadig til neurolog for at tjekkes for om det kan være Trigenimusneurolog eller smerterne er forårsaget af tandudtrækningen.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: dry socket efter tandudtrækning

Indlægaf heysamaysa » 23. jul 2019, 09:43

Conne14 skrev:Ørepinen og jag i kæbeleddet/kæbespændinger lyder som nervesmerter. Det havde jeg også dagligt. Jeg har erfaret at nervesmerter kan føles på alle mulige måder! Jeg prøvet med muskelbalsam/mynteolie/varmepude/massage osv osv...havde aldrig tænkt over at det kunne være en over sensible nerve før der var gået så lang tid at alt stort set var udelukket. Heldigvis har jeg verdens bedste læge som straks hjalp mig på rette vej.

Skynd dig til lægen og få en recept! Jeg får Lyrica - 150mg 3xdgl. Det er den perfekt dosis til mig. Jeg fr ikke andet smertestillende. Jeg startede dog på 25mg 2xdgl, ca 4 dage og derefter 100mg 2Xdgl 4 dage. For at ende på de 150mg. Efter start på medicinen føler jeg rask og mig selv igen 90% af tiden! Jeg har det SÅ meget bedre.

Var hos smertelægen som sagde jeg skulle forvente at gå 2 år på medicin - MEN han sagde også at jeg godt kan blive rask igen. Der må så ikke blive lavet implantat /tandrensning osv i det område! Implantatet vil forårsage endnu større smerter. Så jeg giver det ro de næste to år.

Jeg skal stadig til neurolog for at tjekkes for om det kan være Trigenimusneurolog eller smerterne er forårsaget af tandudtrækningen.



jeg er lige startet på medicin (gabapentin) kort efter dit indlæg. Jeg er på laveste dosis og det virker bestemt ikke optimalt endnu, men lægen har 3 ugers ferie. Så der er lang tid til at vi kan skrue på styrken endnu.

man bruger også Lyrica mod angst og det fik jeg faktisk for 12 år siden - jeg udviklede en vanvittigt sjælden form for vistnok nælde allergi hvor man bliver allergisk over for sit eget sved. Meget upraktisk og smertefuldt. Heldigvis gik det væk med det samme igen da jeg stoppede med Lyricaen.

og ja nervesmerter kan godt nok føles på mange måder!!! det har jeg godt nok også erfaret. Heldigvis går det lange om længe bedre med mine spændinger som forårsager nogle af nervesmerterne, men jeg er også bange for at der er sket en nerveskade efter jeg fik tanden rykket ud - det fik i hvert fald min nervesmerter til at eksplodere!

du må meget gerne opdatere hvordan det går især når du har været til neurolog!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"

Tilbage til "Helbred"