Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 10:20

catnip skrev:
TomKah skrev:Får du slet ingen mod virus? Acyclovir?


Ja, det undrer jeg mig også over. Især hvis "det godt kunne se ud til" at det er herpes du har.

Præparater mod herpes er enormt effektive hvis de tages så snart symptomerne på et udbrud opstår - jo før jo bedre for at stoppe virus i at dele sig.

Jeg synes du skal slå i bordet i morgen og bede om et af de mange -clovir præparater på markedet.


Men er det tabletter? Jeg får Zovir til øjet.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 10:25

LaScrooge skrev:Ej, hvor lyder det forfærdeligt :(

Herpes gør ondt og det gør regnbuehindebetændelse også. Man må ikke bruge sine linser før infektionen er væk og så vidt jeg husker, skal man også bruge klap for øjet. Skåner du dine øjne på denne måde?


Jeg har ondt som om der sidder en kniv i mit øje, linser er på ingen måde en mulighed. Jeg skal kun have klap for øjet, når jeg sover, for det skal også have luft.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 10:34

Han sagde derude i dag “ Vi behandler med alt vi kan nu og skyder så bredt vi kan” og så var det han sagde det med at jeg skulle til Århus, hvis ikke jeg havde det bedre i slutningen af næste uge.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf TomKah » 30. okt 2018, 10:40

Aima skrev:
catnip skrev:
TomKah skrev:Får du slet ingen mod virus? Acyclovir?


Ja, det undrer jeg mig også over. Især hvis "det godt kunne se ud til" at det er herpes du har.

Præparater mod herpes er enormt effektive hvis de tages så snart symptomerne på et udbrud opstår - jo før jo bedre for at stoppe virus i at dele sig.

Jeg synes du skal slå i bordet i morgen og bede om et af de mange -clovir præparater på markedet.


Men er det tabletter? Jeg får Zovir til øjet.

Godt at du får zovir i øjet.
Ja profylaktisk er tabletter for st holde virus nede i kroppen og minimere risiko for udbrud. Jeg er dog ikke sikker på at man behandler udbrud med tabletter.
Jeg får herpes i mundhulen når jeg er meget syg (immunforsvar væk) og det behandles også med tabletter. Jeg synes personligt tabletter virker meget bedre end salve.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Undtagelsen » 30. okt 2018, 12:19

Hvor lyder det skrækkeligt!
Jeg ved ikke om det er det samme, men jeg har i perioder døjet en del med herpes på læberne aka forkølelsessår og fordi det har været tilbagevendende, har jeg fået Zelitrex, som nærmest bare slår alt ihjel.
Blev kontaktet af sygesikring Danmark første gang jeg fik det for 10-15 år siden og skulle erklære at det ikke var pga HIV virus jeg fik det, da det normalt var til disse patienter, det blev brugt.

Det hjælper og holder det også nede på sigt.

Nu googlede jeg lige og kan se at det er det samme, som flere andre anbefaler.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 15:33

Min kæreste ringede lige, han er læge, og jeg spurgte ham, om han vidste, hvorfor jeg ikke fik noget i tabletform. Han kom med en helt vildt god forklaring, som jeg kun kan huske halvdelen af. Han sagde at jeg helt sikkert havde fået tabletter, hvis jeg også havde tegn på herpes andre steder, men når det kun sidder i øjet er der “ikke noget vundet” ved at give i tabletform fordi, øh, blodbaner og sådan noget. Han sagde også, at jeg faktisk har en pakke herpes-tabletter (jeg kan ikke huske navnet) stående ude i min køkkenskab. Han har udskrevet dem til mig og hentet dem sammen med den anden ‘ferie-medicin’, da vi for nylig var ude at rejse. Jeg får altid herpes på læberne, når jeg har været oppe at flyve, og jeg har også fået pillerne flere gange før, altså mod mundherpes. Jeg slap dog for dem denne gang, så han har bare sat æsken med tabletter op i mit skab.

Jeg er lige vågnet, øjet gør stadig pisseondt og jeg har ondt i maven fordi jeg, tror jeg, er forstoppet af al den stærke medicin. Min kæreste vil gerne have, jeg får min veninde til at køre mig ud til ham så han kan ‘tjekke lidt til mig’. Han er på døgnvagt, men bruger sin egen lejlighed som vagtværelse, fordi den ligger i forlængelse af sygehuset. Jeg er bare træt af at være sådan en belastning der skal have alle til at hjælpe mig hele tiden.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 15:43

Og tak fordi I har taget jer tid til at svare i øvrigt, det er virkeligt værdsat.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf TomKah » 30. okt 2018, 15:59

Det lyder ganske forfærdeligt, men godt at du har en kæreste og veninde der hjælper dig trods stærke smerte. Må være lækkert med sådan en læge kæreste - jeg køber aciclovir i ulande hvor det stadig er i håndkøb fordi lægerne herhjemme ikke vil udskrive det på trods af at jeg er virkelig plaget af forkølelsessår som bliver kæmpestore (i mundhulen og halvdelen af ansigtet).
Med piller bliver mine kun på størrelse med alm menneskers.

Rigtig god bedring
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf HerErJeg » 30. okt 2018, 16:17

Jeg har haft regnbuehindebetændelse 5 gange. Det giver ikke synsnedsættelser som sådan, men behandling med pupiludvidende øjendråber + antibiotika-agtigt, gør at øjet ikke kan fokusere, så alt på kort afstand bliver voldsomt sløret.
Når først regnbuehindebetændelsen er under behandling er der ingen smerter, så hvis du døjer med smerter er det ikke den den side at sygdommene.
Det er vildt smitsomt fra øje til øje, derfor foreskrives der som regel behandling på begge øjne, dog kun med pupiludvidende på det øje som er ramt.

Selv om det er afsindigt træls, så er det vigtigt at få behandlingen kørt til ende - fuldstændigt, risikoen for at det bryder ud igen er ret stor, hvis der slækkes på øjendråberne til sidst.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41792

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf LaMariposa » 30. okt 2018, 16:39

Aima skrev:
Jeg er lige vågnet, øjet gør stadig pisseondt og jeg har ondt i maven fordi jeg, tror jeg, er forstoppet af al den stærke medicin. Min kæreste vil gerne have, jeg får min veninde til at køre mig ud til ham så han kan ‘tjekke lidt til mig’. Han er på døgnvagt, men bruger sin egen lejlighed som vagtværelse, fordi den ligger i forlængelse af sygehuset. Jeg er bare træt af at være sådan en belastning der skal have alle til at hjælpe mig hele tiden.


Du er da ikke en belastning. Hvis han kan drage lidt omsorg, så er det da bare at tage imod :ae:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 16:49

HerErJeg skrev:Jeg har haft regnbuehindebetændelse 5 gange. Det giver ikke synsnedsættelser som sådan, men behandling med pupiludvidende øjendråber + antibiotika-agtigt, gør at øjet ikke kan fokusere, så alt på kort afstand bliver voldsomt sløret.
Når først regnbuehindebetændelsen er under behandling er der ingen smerter, så hvis du døjer med smerter er det ikke den den side at sygdommene.
Det er vildt smitsomt fra øje til øje, derfor foreskrives der som regel behandling på begge øjne, dog kun med pupiludvidende på det øje som er ramt.

Selv om det er afsindigt træls, så er det vigtigt at få behandlingen kørt til ende - fuldstændigt, risikoen for at det bryder ud igen er ret stor, hvis der slækkes på øjendråberne til sidst.


Tak for svar :)

Jeg får ikke pupiludvidende eller andre dråber, jeg får tre typer salve, men jeg behandler det raske øje to gange om dagen, netop for at undgå at smitte dét.

Det er nok herpes der er så smertefuldt så, men som jeg forstår det er det også den der har givet mig sår på hornhinden, så det giver mening.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 17:01

LaMariposa skrev:
Aima skrev:
Jeg er lige vågnet, øjet gør stadig pisseondt og jeg har ondt i maven fordi jeg, tror jeg, er forstoppet af al den stærke medicin. Min kæreste vil gerne have, jeg får min veninde til at køre mig ud til ham så han kan ‘tjekke lidt til mig’. Han er på døgnvagt, men bruger sin egen lejlighed som vagtværelse, fordi den ligger i forlængelse af sygehuset. Jeg er bare træt af at være sådan en belastning der skal have alle til at hjælpe mig hele tiden.


Du er da ikke en belastning. Hvis han kan drage lidt omsorg, så er det da bare at tage imod :ae:


Tak :kys: Du har ret, og egentligt er det nok også lige så meget for hans skyld, hvis jeg tager derud. Han bekymrer sig altid lidt over om jeg nu ligger og har for ondt og om jeg får smurt øjet ordentligt. Og om ‘der er gang i min mave’ :lol:

Det er også mere det med at min mor måtte flexe både fredag og i dag for at tage til øjenlæge, min kæreste var med i går og skal med i morgen og min veninde skal køre mig derud i aften. Og de skiftes også til at handle for mig, hente medicin på apoteket og lave mad til mig. Eller, jeg slap da nogenlunde afsted med selv at lave havregrød tidligere, men det er også cirka niveauet.
Jeg kan intet udover skiftevis at sidde i min seng og sofa med en kølepose på venstre øje. Men jeg får da hørt nogle podcast.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Undtagelsen » 30. okt 2018, 17:59

Aima skrev:
LaMariposa skrev:
Aima skrev:
Jeg er lige vågnet, øjet gør stadig pisseondt og jeg har ondt i maven fordi jeg, tror jeg, er forstoppet af al den stærke medicin. Min kæreste vil gerne have, jeg får min veninde til at køre mig ud til ham så han kan ‘tjekke lidt til mig’. Han er på døgnvagt, men bruger sin egen lejlighed som vagtværelse, fordi den ligger i forlængelse af sygehuset. Jeg er bare træt af at være sådan en belastning der skal have alle til at hjælpe mig hele tiden.


Du er da ikke en belastning. Hvis han kan drage lidt omsorg, så er det da bare at tage imod :ae:


Tak :kys: Du har ret, og egentligt er det nok også lige så meget for hans skyld, hvis jeg tager derud. Han bekymrer sig altid lidt over om jeg nu ligger og har for ondt og om jeg får smurt øjet ordentligt. Og om ‘der er gang i min mave’ :lol:

Det er også mere det med at min mor måtte flexe både fredag og i dag for at tage til øjenlæge, min kæreste var med i går og skal med i morgen og min veninde skal køre mig derud i aften. Og de skiftes også til at handle for mig, hente medicin på apoteket og lave mad til mig. Eller, jeg slap da nogenlunde afsted med selv at lave havregrød tidligere, men det er også cirka niveauet.
Jeg kan intet udover skiftevis at sidde i min seng og sofa med en kølepose på venstre øje. Men jeg får da hørt nogle podcast.


Men ved du hvad?
Du ville gøre det samme for dem!

Tag imod, selvom du har svært ved det, i vished om at du en dag kan "betale tilbage", fordi de står et sted i livet og har brug for dig.
7
Indomie
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Indomie » 30. okt 2018, 19:50

Hos mig var mit syn også kun sløret når jeg dryppede med det pupiludvidende, som jeg mindes jeg gjorde i en uges tid eller to, noget med risiko for at noget satte sig fast og det ville man gerne undgå.
Rigtig god bedring,det lyder på ingen måde som en sjov omgang.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 31. okt 2018, 01:01

Mit syn er påvirket på det syge øje, det er jeg slet ikke i tvivl om. I forvejen er jeg meget synsnedsat, det man kalder socialt blind, men har hårde sclera-linser der fixer mit syn. Dem kan jeg ikke have på nu hvor øjet er sygt, men jeg kan alligevel sagtens fornemme at der er kommet øvrig nedsættelse på det syge øje, for jeg er faktisk næsten helt blind på dét lige nu. Når jeg skal smøre det, vil jeg automatisk lukke det raske øje, men det går slet ikke, for så kan jeg ikke se noget overhovedet. Øjenlægen sagde at det var umuligt at sige noget om, om de nye skader på øjet vil forsvinde, men det er normalt at synet er påvirket, når cornea er fuld af sår. Han sagde også at sårene heldigvis ikke er så dybe, så selvom jeg er lidt nervøs, er jeg fortrøstningsfuld hvad det angår.

Derudover er det ren elendighed her på matriklen. Jeg blev hjemme hos mig selv, fordi jeg simpelthen ikke kunne overskue andet da det kom til stykket. Jeg kunne ikke overskue at skulle ned i en bil, et kvarters kørsel og lyset fra de modkørende biler eller lægefyrs vagttelefon der i sagens natur risikerer at larme natten lang. Jeg faldt i søvn og vågnede efter tre timer med kniv-i-øjet-følelse, den tid det tager at få pillet klappen af, dryppet med bedøvende, finde en kølepose og sluge en morfinpille er fucking hell. Derudover ligner jeg en der har slugt en fodbold, min mave har simpelthen givet op, det er ret ubehageligt. Jeg har pisseondt i nakke og det øverste af ryggen fordi jeg har kigget så meget ned i gulvet i seks dage nu. Jeg sidder i gennemsnit og venter en time i øjenlægens venteværelse og både dér og i bilen derud, må jeg glo ned på mine fødder pga. lyset. Jeg ligner en pukkelrygget kone med ondt i øjet der har slugt en fodbold.

Og så synes jeg også, jeg har fået det alment trælst her til aften. Stoppet i næsen og muskelsmerter cirka over det hele.

Jeg magter snart ikke det pis her mere. Ikke at jeg har noget valg, men havde jeg kræfter til det, blev jeg snart hysterisk.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Helbred"