Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Zonta » 2. jan 2019, 01:36

Bare en lille sidebemærkning - du skriver altså ret godt :lun:

Håber snart du får det bedre :blomst:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 2. jan 2019, 16:32

Zonta skrev:Bare en lille sidebemærkning - du skriver altså ret godt :lun:

Håber snart du får det bedre :blomst:


Det var godt nok sødt sagt. Tusind tak! Min chef har skrevet, at jeg bare skal række ud efter sparring, så snart jeg har mod på at skrive igen, og at jeg ikke skal tænke på hverken korrektur eller deadlines, men jeg føler bare virkelig selv, jeg skriver med røven og formulerer mig uskarpt, så din kompliment falder på et tørt sted :kys:
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 2. jan 2019, 16:36

Ulempen ved at have fået det så meget bedre, at jeg kan bruge øjnene lidt igen, i kombination med for meget tid, er i øvrigt behovet for at gå på Youtube og søge ‘acantamoeba’. Jeg skal seriøst stoppe med at søge viden om det her online.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 4. jan 2019, 02:29

For to år siden sad jeg i en hel skør lykkerus på mit køkkengulv, fordi jeg tidligere på dagen havde fået at vide, jeg har keratoconus, prøvet er par speciallinser og set alt skarpt for første gang i næsten fem år. Tre uger senere fik jeg mine egne speciallinser og så gik det ellers stærkt med at komme back on track med både studie og arbejde og at rejse den halve verden rundt og se alt muligt og, nåja, rage parasitter til mig som var jeg et fucking plankeværk.

Men det har været en helt vildt god dag. Jeg gik en tur for første gang, sådan helt selv. Fire kilometer og jeg var ikke synderligt generet af hverken lys eller luft. Det gik helt fint med solbriller, jeg skal bare passe lidt på kantsten og sådan.

Og så fandt jeg sgu en gruppe for folk der dealer med acantamøbe keratitis på facebook, den er international, så det er folk fra hele verden. Jeg var sådan helt, jamen jeg kan næsten ikke forklare det, men det var seriøst så vild en følelse at blive lukket ind i den gruppe og opdage flere hundrede mennesker der enten fejler eller har fejlet det samme som mig. Jeg troede, jeg var den eneste i verden. Eller, nej, men sådan føltes det.

Admin i gruppen lavede et velkomstopslag hvor hun taggede mig, og blandt de mange mennesker der byder mig velkommen og ønsker god bedring, dukkede en norsk og to danske kvinder op og rakte hånden ud og skrev, at de var der hvis jeg havde brug for støtte eller nogen der lyttede eller nogen at dele mit forløb med.

Derudover var der bare SÅ meget, jeg kunne relatere til i den gruppe. Alt fra beskrivelsen af de der hjernedøde smerter til en der skriver og spørger, om vi andre også døjer med at kroppen bare er ved at være belastet af at sidde eller ligge så længe (jeg har selv fået lændesmerter), og folk der har de samme problemer med tænderne som mlg. Jeg kan ikke lige huske, om jeg har skrevet det her i tråden, men jeg har flækket en kindtand, fordi jeg bider sådan sammen og spænder i kæben, når jeg har ondt. Det er åbenbart forholdsvist normalt med denne type øjensmerter, at man automatisk bider tænderne hårdt sammen. Min tand flækkede i starten af december, den gør heldigvis ikke ondt, men jeg skal have det lavet så snart jeg er frisk nok til at tage til tandlæge.

Der var mest skrækhistorier, adskillige havde fået fjernet hele øjet og mange havde fået transplanteret hornhinde, og selvfølgelig påvirker det mig at læse den slags, men jeg tænker, at overtallet af den slags indlæg ikke kun handler om, at sygdommen ER alvorlig, for det er den jo, men også at folk hvis forløb har haft en ærgerlig udgang, måske har større behov for søge fællesskabet og dele frustrationerne i sådan en gruppe, end de mere moderate forløb. Der var nogle stykker der skrev, at de havde haft et forløb på 3-5 måneder, havde været amøbefri i over et år og ikke havde fået varige skader, så jeg er selvfølgelig overbevist om, jeg ender som dem og ikke med et glasøje.

Jeg har det også rigtigt godt, faktisk. Nærmest ingen smerter, kun noget irritation og trætte øjne, så den fysiske del er efterhånden til at holde ud. Det mentale er også okay, altså jeg kan godt bekymre mig lidt om, hvad der sker når jeg engang får lov at trappe ud eller om risikoen for resistens, men jeg er ret god til ikke at lade bekymringerne fylde for meget. 90% af tiden er jeg helt overbevist om, jeg kan høre amøberne ligge og ralle derinde og at jeg er rask indenfor et halvt år.
32
I'll stick with hell no's and headphones...
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf limitededition » 4. jan 2019, 15:00

Lemonella skrev:Jeg har fulgt med i din beretning siden dit første indlæg. Har ikke budt ind med noget, fordi jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle skrive, som andre ikke allerede havde skrevet.
Nu er jeg så nødt til lige at komme med mine betragtninger. Du skriver, som en anden allerede har nævnt, så levende at jeg næsten føler, du sidder over for mig og fortæller mig om dine ubehag ved sygdommen. Jeg får simpelthen sådan en lyst til at give dig en kæmpekrammer.
Jeg er dybt imponeret over din kampgejst, selv når du har det allerværst, skinner det igennem, at det her skal besejres og jeg tror på, du kommer helskindet igennem det.

Jeg kender selv til det der med at bide sammen p.ga smerter. Det har jeg fået afhjulpet af en bideskinne. Det kostede mig 2 tænder, inden jeg fik skinnen. Så måske du skulle få lavet sådan en, bare for en sikkerheds skyld.

Det glæder mig, så meget at høre at du nu er på rette vej, rent helbredsmæssigt og ser frem til flere positive indlæg fra dig :kram:


Jeg har det på præcis samme måde. :)
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 4. jan 2019, 16:28

I er simpelthen så søde! Tusind tak, jeres indlæg betyder virkelig meget.

Jeg får at vide fra folk omkring mig at jeg er sej og håndterer det hele flot, og det er helt vildt rart at det er deres (og jeres) oplevelse. Jeg er vist typen der primært coper indad med det trælse og sætter ord og tanker på, når jeg lissom... har fået vendt tingene med mig selv. Jeg kan godt have lyst til at sige et eller andet højt for fx. min kæreste, men det er næsten altid mest for dét og ikke fordi jeg føler, han kan gøre al verden ved hvordan jeg nu lige føler, og det er nok lidt sådan jeg grundlæggende har det. Der er ikke så meget at gøre ved der her, andet end at ‘passe min sygdom’ og være god ved mig selv undervejs. Det var åbenbart mit lod og det er simpelthen så frustrerende for der var jo virkeligt andet jeg hellere ville bruge tid og energi på, men jeg ændrer ikke på min situation ved at ærgre mig eller rode for meget rundt i alle de ting jeg går glip af eller bekymre mig for meget om jeg kommer helskindet igennem. Det er sådan her mit liv er lige nu, og det kræver jo ikke mere af mig at fokusere på det gode end på det dårlige. Det kræver kun at jeg sommetider aktivt vælger det, hvis jeg lige tager et dyk.

Jeg trives elendigt med at være ked af det og sur (modsat dem der elsker det? :stoned: Ej, men I ved nok, hvad jeg mener), så hvis jeg ubevist fastholder mig selv forlænge i nogle negative følelser, får jeg altid sådan instinktivt behov for at vende bøtten. Jeg blev ked af det den anden aften, fordi jeg hørte en flok mennesker stå og grine og snakke nede i gården, og jeg blev misundelig og tænke, at de sikkert ikke engang vidste, hvor heldige de var at kunne stå der med hinanden uden at være syge og blinde lissom stakkels mig, og så var jeg i den følelse i fem minutter indtil den begyndte at irritere mig og jeg i stedet prøvede at forestille mig, hvor meganice det bliver den dag hvor alt bare er normalt og jeg går en tur med mine to veninder fra jobbet, fordi det er stjerneklart og jeg skal vise dem en satellit, jeg ved, der er mulig at spotte og de synes det er røvkedeligt og jeg synes det er megaawesome og vi ender med at sætte os på noget græs og snakke og ryge cigaretter, inden vi går op på McDonalds og bestiller en af alt. Ok, det var lige en konkret aften fra foråret jeg beskrev, men det var all that, og jeg bliver seriøst helt barnlig af forventningsglæde, når jeg tænker på, at alt indtil videre tyder på, det kan lade sig gøre til sommer.

For igen, selvom det er røv og nøgler at sidde her og være og ligne og føle mig som et vrag, så kunne det bare være så meget værre. Inde i den gruppe der er der en mor til en dreng, jeg gætter på, han er 11-12 år, og medicinen vil ikke rigtigt virke, han er så småt begyndt i skole igen efter et halvt års tid, men kun et par timer nogle få gange om ugen og han må bære kæmpestore solbriller konstant, også indendørs. Jeg synes simpelthen det er så synd for dem. Der er også en hustru til en mand der længe har været så ramt at han ikke selv kan skrive, han er vist på det tredje præparat nu og parasitterne fører stadig. Og så er der hende den danske kvinde som har fået akut-transplanteret hornhinden, men hvor kroppen afstøder fordi det nærmest er umuligt at transplantere i inflammeret væv. Hun er blevet 100% blind på det ramte øje.

Når jeg sammenligner mig med mange andre, føler jeg mig nærmest heldig, for mine amøber lader til at være nogle wannabes der spiller smarte uden at have en skid at have det i, og altså, når det nu skulle være er det trods alt rart det blev slapsvanseudgaven jeg fik.
12
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Lurende Peber » 4. jan 2019, 18:48

limitededition skrev:
Lemonella skrev:Jeg har fulgt med i din beretning siden dit første indlæg. Har ikke budt ind med noget, fordi jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle skrive, som andre ikke allerede havde skrevet.
Nu er jeg så nødt til lige at komme med mine betragtninger. Du skriver, som en anden allerede har nævnt, så levende at jeg næsten føler, du sidder over for mig og fortæller mig om dine ubehag ved sygdommen. Jeg får simpelthen sådan en lyst til at give dig en kæmpekrammer.
Jeg er dybt imponeret over din kampgejst, selv når du har det allerværst, skinner det igennem, at det her skal besejres og jeg tror på, du kommer helskindet igennem det.

Jeg kender selv til det der med at bide sammen p.ga smerter. Det har jeg fået afhjulpet af en bideskinne. Det kostede mig 2 tænder, inden jeg fik skinnen. Så måske du skulle få lavet sådan en, bare for en sikkerheds skyld.

Det glæder mig, så meget at høre at du nu er på rette vej, rent helbredsmæssigt og ser frem til flere positive indlæg fra dig :kram:


Jeg har det på præcis samme måde. :)

Dejligt at andre og mere talentfulde debattører kan formulere, i retning af hvad jeg forgæves har overvejet at poste.
Det er også rigtigt skønt at læse TS blomstrende billedsprog gradvist returnere.
Der krydses fingre og heppes og glædes over dine fremskridt og bandes, når det ind imellem går lidt baglæns for dig, Aima.
:gogo: :blomst:
5
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 4. jan 2019, 21:46

Lathyrus skrev:Jeg har først fået denne tråd læst efter jeg kom ind i din anden tråd om højlydt nabosex og så sammenhængen til denne her.

Sikke dog et frygteligt forløb!
Og hvor er det dejligt at læse du er i rigtig god bedring nu og kan se lyset....om man så må sige :)

Og du skriver virkelig godt og har nogle meget levende beskrivelser af dine oplevelser. Du skal tage og gøre noget mere ved skriveriet på sigt :gogo:


Tusind tak for det hele :kys:

Jeg arbejder som journalist, men som (fast) freelancer. I en kort periode levede jeg 100 % af at skrive, men det er som om jeg mister glæden ved det, når det bliver for meget på komando og i for faste rammer. Jeg har dog overvejet at gå op i tid, når jeg bliver rask, det kan jeg sagtens. Jeg tjener mere end det dobbelte som journalist end som tjener, og det ville jo være rart at fylde lidt på kontoen efter denne her omgang, men omvendt så passede det mig bare så godt at kombinere to forskellige jobs.

Det minder mig uanset om, at jeg som det første skal have kigget på mine arbejdsforhold i forbindelse med sygdom. Jeg er hverken berettiget til noget som freelancer eller timelønnet på trods af, jeg på mit tjenerjob i gennemsnit har arbejdet mere end en fuldtidstilling. Eller er det sådan noget A-kasse, måske?

Hold kæft jeg lyder som en teenager der skal holde sabatår :flov:
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 7. jan 2019, 10:22

Lathyrus skrev:Kan faktisk godt følge dig i det med at levere på kommando. I mine yngre dage (læs før børn) lavede jeg en del kreative ting og folk begyndte at opfordre mig til at sælge og forsøge at gøre det til en levevej. Men jeg havde ikke lyst - det skulle være en fornøjelse for mig, ikke ende som sur pligt.

Men du kunne måske få noget fast skrivearbejde på måske 25 timer og dermed både skrive mere og få en ordentlig kontrakt med nogle basale rettigheder skrevet ind. Eller måske skrive litteratur ved siden af?

Det med arbejdsforholdene er både et spørgsmål om ordentlige kontrakter, evt under en overenskomst og at melde sig (og betale til) en a-kasse :)


Jeg tror sagtens, jeg kunne få en fastansættelse, det var som udgangspunkt det jeg blev tilbudt, men mig selv der valgte at jeg kun skulle være tilknyttet som fast freelancer, fordi det gav mig nogle færre begrænsninger, og jeg så i højere grad selv kunne tilrettelægge mit arbejdsliv og gøre det muligt at rejse meget og lave andet ved siden af. Jeg elsker det der tjenerjob så højt, at det for det meste slet ikke har føltes som et job, så selvom det var til en sucky løn og på nogle uoptimale vilkår som fx. manglende overenskomst, har jeg valgt at prioritere det. Jeg skulle nok have garderet mig bedre ift. sygdom. Så lærte jeg det :)

Jeg prøver dog lige at undersøge mine muligheder igen, for jeg har fået nogle tips i grønne kort (tak!)

Uanset skal det nok gå, det er lidt træls hvis min opsparing ryger, men omvendt har jeg jo netop lavet den som et sikkerhedsnet, og well, det er jo bare penge :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 10. jan 2019, 16:56

Jeg bliver helt rask!

Jeg har været til kontrol i dag. Det ser ‘yndigt’ ud og jeg skal stoppe på det ene præparat i dag. Det andet skal jeg trappe ud af over de næste tre måneder, så hvis alt går godt er jeg back on track i slutningen af april.

Jeg sad uden solbriller hele vejen hjem i bilen, og jeg var så glad, at jeg i min eufori impulskøbte en guitar. Jeg er røvfattig, kan ikke læse noder og har aldrig spillet på et instrument. Jeg syntes bare, jeg havde fortjent den, selvom jeg egentligt ikke vidste, jeg ønskede mig den.
73
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Lurende Peber » 10. jan 2019, 17:03

Skønt :D
God fornøjelse med guitaren
:blomst:


Dejlig update :dåne:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf In_your_eyes » 10. jan 2019, 20:14

:kys: :blomst: Ej hvor er det dejligt :dance: :pompom:
1
:pompom:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Tibbler » 10. jan 2019, 20:18

Yay :banan2:

Hvor mange gange om dagen er du så nede på at dryppe øjne nu?
0
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Seance » 10. jan 2019, 21:09

Hold da op hvor er det bare fantastisk :banan: :banan: :banan:
0
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Primerose » 10. jan 2019, 21:59

Når du engang har det godt igen. Så lov at skriv en bog om alt det her. Fra du første gang mærkede symptomer. Op og nedturw.
Du skriver enormt godt, og jeg tror du kunne skrive om chokket ved at være en ung, frisk kvinde, der pludselig bliver bagholdsangrebet af sådan en snigeren sjælden sygdom.
Jeg er på en måde lidt i samme situation, men slet ikke i stand til at kunne skrive om det, som du tydeligs kan.
Og jeg ville læse alt hvad du skrev!
8
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.

Tilbage til "Helbred"