Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 29. okt 2018, 21:47

Jeg har haft problemer med øjnene det sidste halve år, og lige nu er jeg ramt igen.

Var akut ved øjenlæge i fredags pga. stærke smerter i øjet. Han mener, jeg har herpes keratit på øjet og regbuehindebetændelse.

Jeg bliver behandlet med tre slags salver som jeg skal smøre med fem gange om dagen. Jeg var til kontrol i morges og skal til kontrol igen i morgen tidlig. I morges sagde han, at han syntes det ser ud som om der er sket lidt opheling siden i fredags, så han tror, jeg får den rigtige behandling.

Jeg synes ikke selv der er forskel fra fredag til nu rent smertemæssigt, og det sætter min tålmodighed på prøve. Jeg nævnte det selvfølgelig i morges og hans svar var at jeg bare skal fortsætte behandlingen og at det godt kan tage ‘noget tid’. Han sagde i fredags, at jeg skulle ringe til vagtlægen og ses af en øjenlæge med det samme, hvis det blev værre over weekenden. Det blev ikke værre men som skrevet heller ikke bedre overhovedet.

Har nogen herinde prøvet at have herpes eller regnbuehindebetændelse? I såfald, hvor længe gik der før I følte bare en lillebitte smule bedring?

Jeg har forbehold for alle disclaimers der måtte være, jeg ved godt sygdomshistorik ikke kan sammenlignes, og jeg har også en kronisk øjensygdom der givetvis komplicerer mit tilfælde yderligere, jeg kunne alligevel gost lige tænke mig at høre om nogen har prøvet det her. Jeg synes, fire dage i træk med konstant smerte er meget.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Patience » 29. okt 2018, 22:07

Jeg har haft regnbuehindebetændelse - det er noget af det værste jeg har prøvet. Jeg lå i et helt mørkt rum i flere dage fordi jeg ikke kunne udholde selv det mindste lys i mit øje.
Det er mange år siden, så jeg kan desværre ikke huske præcis hvor længe det tog fra jeg fik øjendråber til det hjalp - men mindst 3-4 dage.
Og så var jeg så "heldig" at få det i det andet øje selvom øjenlægen påstod at det ikke kunne smitte fra det ene øje til det andet.
Du har min dybeste sympati - det er virkelig ikke sjovt.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Indomie
Indlæg: 207
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Indomie » 29. okt 2018, 22:08

Jeg har haft en mild regnbuehindebetændelse for nogle år siden og jeg synes at kunne mindes at smerterne gik forholdsvis hurtigt over men at jeg dryppede øjne ret længe.
God bedring
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Studsgaard » 29. okt 2018, 23:11

Jeg har haft herpes i øjet.
Det var ret voldsomt udbrud fordi jeg aldrig før havde haft herpes virus i min krop (kunne lægerne se i mine blodprøver) det gjorde ret ondt og mit øje og øjenomgivelser så skrækkeligt ud.

Hele forløbet endte med at min tårekanal voksede sammen pga arvæv og jeg har endt med, at få en kunstig tårekanal , således tårene kan komme fra øjet.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 04:12

Tak for jeres svar.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der plager mig sådan, rent smertemæssigt, om det er herpes eller regnbuehindebetændelse. I princippet er det vel også ligegyldigt. Jeg vågnede pga. smerte for et kvarter siden og kunne kun tænke på at finde en smertestillende og en kølepose. Væltede cirka alt i køleskabet, for jeg må stå og dække øjet med den ene hånd og famle efter køleposen med den anden, for der er jo lys derinde og det er ikke til at holde ud.

Smerten er i øjet og i området omkring øjet og næmest bag øjet også, jeg synes den er grel lige nu, og havde jeg ikke haft en tid ved øjenlægen her 8.30 havde jeg nok ringet til vagtlægen.

Det er sgu lidt op ad bakke lige nu...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 04:37

Var jeres syn påvirket? Jeg Har i forvejen svært nedsat syn, man kalder det ‘socialt blind’ pga. min øjensygdom, men ser klart med mine speciallinser. Jeg kan dog tydeligt forbemme, jeg har en ‘ny’ synsforstyrrelse på det ramte øje. Jeg håber godt nok det bare er sår eller midlertidige forandringer på hornhinden.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf LaMariposa » 30. okt 2018, 05:29

Har ingen erfaring med hverken regnbuehindebetændelse eller herpes i øjet, men når jeg tænker på, hvor ondt et almindeligt forkølelsessår kan gøre, så kan jeg forestille mig, at det må gøre vanvittigt ondt i øjet :ae:

Rigtig god bedring og pøj pøj med lægen senere på morgenen :kram:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 06:39

^ Tusind tak :kys:

Jeg har haft problemer siden april, smerter i øjnene on/off og når jeg har henvendt mig til enten øjenafdelingen som har udredt mig for min sygdom eller vagtlæge fordi jeg var bekymret over smerterne var så voldsomme (det har jeg forsøgt to gange), har jeg fået noget drypværk mod inflammation og at vide at jeg skulle kontakte min optiker, fordi det med al sandsynlighed handlede om mine linser der ikke var tilpasset ordentligt. Jeg har været ved optiker et utal af gange, men det har bare ikke hjulpet. I perioder har øjnene haft en god periode, i andre har jeg udelukkende holdt mig kørende på både morfin og stesolid. Det meste af min sommer har jeg brugt i min lejlighed for nedrullede gardiner og med køleposer på øjnene, så de så nogenlunde kunne blive klar til at få linser på så jeg kunne passe mit arbejde.

Jeg kan ikke lade være med at spwkulere på om de gener i virkeligheden har skyldtes ubehandlet herpes som så nu har resulteret i regnbuehindebetændelse. Jeg håber det jo faktisk rigtigt meget, for så kan jeg måske få den rigtige behandling og få mit liv tilbage. Jeg nævnte mine tanker for øjenlægen i går, men jeg tror ikke helt han forstod, hvad jeg spurgte om. Han var sådan lidt “det kan man ikke rigtig sige noget om...” og det kan man vel heller ikke nødvendigvis.

Min mor henter mig om en halv time og nu glæder jeg mig bare til at få kontrollen overstået. Jeg håber også, jeg kan få lidt bedre svar på mine spørgsmål i dag.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Skorstenen » 30. okt 2018, 06:47

Aima skrev:^ Tusind tak :kys:

Jeg har haft problemer siden april, smerter i øjnene on/off og når jeg har henvendt mig til enten øjenafdelingen som har udredt mig for min sygdom eller vagtlæge fordi jeg var bekymret over smerterne var så voldsomme (det har jeg forsøgt to gange), har jeg fået noget drypværk mod inflammation og at vide at jeg skulle kontakte min optiker, fordi det med al sandsynlighed handlede om mine linser der ikke var tilpasset ordentligt. Jeg har været ved optiker et utal af gange, men det har bare ikke hjulpet. I perioder har øjnene haft en god periode, i andre har jeg udelukkende holdt mig kørende på både morfin og stesolid. Det meste af min sommer har jeg brugt i min lejlighed for nedrullede gardiner og med køleposer på øjnene, så de så nogenlunde kunne blive klar til at få linser på så jeg kunne passe mit arbejde.

Jeg kan ikke lade være med at spwkulere på om de gener i virkeligheden har skyldtes ubehandlet herpes som så nu har resulteret i regnbuehindebetændelse. Jeg håber det jo faktisk rigtigt meget, for så kan jeg måske få den rigtige behandling og få mit liv tilbage. Jeg nævnte mine tanker for øjenlægen i går, men jeg tror ikke helt han forstod, hvad jeg spurgte om. Han var sådan lidt “det kan man ikke rigtig sige noget om...” og det kan man vel heller ikke nødvendigvis.

Min mor henter mig om en halv time og nu glæder jeg mig bare til at få kontrollen overstået. Jeg håber også, jeg kan få lidt bedre svar på mine spørgsmål i dag.


Åh hvor lyder det dog skrækkeligt :( Har virkelig ondt af dig. Da jeg engang hamrede en hosta-gren lige ind i øjet på mig selv, fik jeg også meget stærke smerter, da fik jeg nogen dråber der bedøvede øjet. Kan du ikke høre om du ikke kan få lidt af det??
Jeg husker det godt nok som at lægen sagde, at han egentligt ikke måtte udlevere det, men han kunne jo fysisk se min smerte, og gav mig noget af det med hjem. Jeg var lige ved at kysse ham.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4590
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21054

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf catnip » 30. okt 2018, 08:16

Det lyder helt forfærdeligt. Jeg håber du får en afklaring og hurtigt bliver bedre med den rette behandling.

Hvis det er herpes vil du desværre få tilbagevendende udbrud. De gode nyheder er, at sygdommen i langt de fleste tilfælde "brænder ud" med tiden, og bliver mindre smertefuld og meget mindre hyppig. Patienter kan også lære symptomerne på et snarligt udbrud så godt at kende, at de kan tage det i opløbet med medicin, og derved leve stort set symptomfrit.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 09:29

Skorstenen skrev:
Aima skrev:^ Tusind tak :kys:

Jeg har haft problemer siden april, smerter i øjnene on/off og når jeg har henvendt mig til enten øjenafdelingen som har udredt mig for min sygdom eller vagtlæge fordi jeg var bekymret over smerterne var så voldsomme (det har jeg forsøgt to gange), har jeg fået noget drypværk mod inflammation og at vide at jeg skulle kontakte min optiker, fordi det med al sandsynlighed handlede om mine linser der ikke var tilpasset ordentligt. Jeg har været ved optiker et utal af gange, men det har bare ikke hjulpet. I perioder har øjnene haft en god periode, i andre har jeg udelukkende holdt mig kørende på både morfin og stesolid. Det meste af min sommer har jeg brugt i min lejlighed for nedrullede gardiner og med køleposer på øjnene, så de så nogenlunde kunne blive klar til at få linser på så jeg kunne passe mit arbejde.

Jeg kan ikke lade være med at spwkulere på om de gener i virkeligheden har skyldtes ubehandlet herpes som så nu har resulteret i regnbuehindebetændelse. Jeg håber det jo faktisk rigtigt meget, for så kan jeg måske få den rigtige behandling og få mit liv tilbage. Jeg nævnte mine tanker for øjenlægen i går, men jeg tror ikke helt han forstod, hvad jeg spurgte om. Han var sådan lidt “det kan man ikke rigtig sige noget om...” og det kan man vel heller ikke nødvendigvis.

Min mor henter mig om en halv time og nu glæder jeg mig bare til at få kontrollen overstået. Jeg håber også, jeg kan få lidt bedre svar på mine spørgsmål i dag.


Åh hvor lyder det dog skrækkeligt :( Har virkelig ondt af dig. Da jeg engang hamrede en hosta-gren lige ind i øjet på mig selv, fik jeg også meget stærke smerter, da fik jeg nogen dråber der bedøvede øjet. Kan du ikke høre om du ikke kan få lidt af det??
Jeg husker det godt nok som at lægen sagde, at han egentligt ikke måtte udlevere det, men han kunne jo fysisk se min smerte, og gav mig noget af det med hjem. Jeg var lige ved at kysse ham.


Tak for omsorg :kys:

Jeg har faktisk haft held med at rage det bedøvende dryp til mig, men det tager bare kun lige toppen fordi det kun bedøver overfladisk. De dybere smerter bag øjet kan ikke rigtigt dækkes, når det er for slemt slår jeg simpelthen mig selv ud med en stesolid.

catnip skrev:Det lyder helt forfærdeligt. Jeg håber du får en afklaring og hurtigt bliver bedre med den rette behandling.

Hvis det er herpes vil du desværre få tilbagevendende udbrud. De gode nyheder er, at sygdommen i langt de fleste tilfælde "brænder ud" med tiden, og bliver mindre smertefuld og meget mindre hyppig. Patienter kan også lære symptomerne på et snarligt udbrud så godt at kende, at de kan tage det i opløbet med medicin, og derved leve stort set symptomfrit.


Tak!

Jeg synes faktisk det lyder helt lovende med de tilbagevendende udbrud, for det underbygger jo min egen teori om at det her ikke er første gang, men at det kan være herpesinfektion der har været problemet siden april. On and off. Jeg vil bare gerne have en afklaring på alle de gener jeg har haft, så jeg har bedre vilkår ift. behandling. Jeg har fået maxidex og chloramfenikol indtil nu, og det har ikke haft synderlig effekt. Smerterne og irritationen er i perioder nogenlunde i ro indtil det så har blusset op igen. Det har simpelthen været så stressende at jeg ikke har vidst hvornår det næste ‘anfald’ kom og at jeg ikke har kunne mærke effekt af de præparater jeg fik.

Status ved øjenlægen var at sårene ‘så fine’ ud og at jeg skal komme igen i morgen tidlig. Dét, han tjekker er at sårene ikke bliver dybere, og det skal han så gøre alle hverdage de kommende uger. Hvis jeg ikke har det bedre i slutningen af næste uge henviser han mig akut til Århus.

Jeg synes stadig ikke, jeg får nogle særligt klare svar på mine spørgsmål. Da jeg spurgte direkte om han kunne se at det ER herpes keratit, svarede han “det kunne det tyde på”. Jeg ved godt det er fordi han ikke kan sige noget med 100% sikkerhed. Han sagde også at det var normalt at det kunne svinge så meget med smerterne. Jeg skal bare fortsætte med at smøremidler gange om dagen med tre forskellige salver og tage smerterne med oxynorm.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf TomKah » 30. okt 2018, 09:41

Får du slet ingen mod virus? Acyclovir?

En af mine veninder blev deprimeret i flere år pga herpes i øjet. Hun havde også udbrud flere gange årligt. Det var hårdt at se på hvor dårligt hun havde det. Nu tror jeg ikke det plager hende så meget mere - det er nok små ti år siden det startede.
Hun får profylaktisk acyclovir.
2
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4590
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21054

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf catnip » 30. okt 2018, 09:47

TomKah skrev:Får du slet ingen mod virus? Acyclovir?


Ja, det undrer jeg mig også over. Især hvis "det godt kunne se ud til" at det er herpes du har.

Præparater mod herpes er enormt effektive hvis de tages så snart symptomerne på et udbrud opstår - jo før jo bedre for at stoppe virus i at dele sig.

Jeg synes du skal slå i bordet i morgen og bede om et af de mange -clovir præparater på markedet.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf LaScrooge » 30. okt 2018, 10:18

Ej, hvor lyder det forfærdeligt :(

Herpes gør ondt og det gør regnbuehindebetændelse også. Man må ikke bruge sine linser før infektionen er væk og så vidt jeg husker, skal man også bruge klap for øjet. Skåner du dine øjne på denne måde?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 30. okt 2018, 10:19

TomKah skrev:Får du slet ingen mod virus? Acyclovir?

En af mine veninder blev deprimeret i flere år pga herpes i øjet. Hun havde også udbrud flere gange årligt. Det var hårdt at se på hvor dårligt hun havde det. Nu tror jeg ikke det plager hende så meget mere - det er nok små ti år siden det startede.
Hun får profylaktisk acyclovir.


Nej, jeg ved slet ikke hvad det er? Er det tabletter?
Jeg får tre slags salve. Zovir, Chloramfenikol og Ciloxan.

Jeg sagde faktisk til min kæreste, da jeg for tre uger siden lå på et hotelværelse i Kuala Lumpur med stærke smerter, at jeg blev nødt til at forholde mig til det mentale, når jeg kom hjem. Jeg sagde direkte at jeg troede, jeg havde brug for professionel hjælp til at håndtere den psykiske del af at være mere eller mindre kronisk smertepatient, for jeg var bange for at ende med at få en depression. Siden april har jeg vel sammenlagt haft to måneder, hvor jeg har været smertefri, resten af tiden har jeg haft ondt af svingende omfang, men ret ofte så slemt at jeg intet kunne foretage mig.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Helbred"