TMI coming up, lugter svamp?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 27. jun 2018, 20:46

Jeg har kløen i ørene og har haft det i over 20 år.
Ingen har nogensinde fundet ud af hvorfor (jeg har også andre allergi-symptomer og må nok snart gå til lægen)
Anyway, jeg opdager i dag at mit ene øre (kun det ene) lugter lidt af, ahem, fisk.....
Er det et sikkert tegn på svamp? Eller hvad foregår der lige?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf superboa » 27. jun 2018, 21:24

Det kunne være eksem i øregangene?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 27. jun 2018, 21:30

superboa skrev:Det kunne være eksem i øregangene?

Ja, det tænkte jeg også. Det har jeg haft før, men da lugtede det ikke. Til gengæld gjorde det møgondt og jeg fik feber.
Sådan er det ikke nu. Heller ikke selvom jeg hiver i øret gør det ondt. Det klør bare ondt og har gjort det flere uger (altså mere end det plejer at klø)

EDIT: Jeg må have været træt her, for jeg læste det som infektion/betændelse
Senest rettet af kidkomb 28. jun 2018, 10:59, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf superboa » 27. jun 2018, 21:32

Jeg har ikke prøvet at få feber eller smerter ved eksem i ørene - men der imod vædske, der løb ud, med sådanne en lidt fishy lugt :genert:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 27. jun 2018, 21:34

superboa skrev:Jeg har ikke prøvet at få feber eller smerter ved eksem i ørene - men der imod vædske, der løb ud, med sådanne en lidt fishy lugt :genert:

Det må være det så! Tak, jeg må hellere ringe til lægen i morgen tidlig. De går på ferie fra næste uge, så det vil nok være dumt at vente.
Jeg går ikke ud fra at man kan få sådan nogle ting i håndkøb...
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. jun 2018, 21:35

kidkomb skrev:
superboa skrev:Det kunne være eksem i øregangene?

Ja, det tænkte jeg også. Det har jeg haft før, men da lugtede det ikke. Til gengæld gjorde det møgondt og jeg fik feber.
Sådan er det ikke nu. Heller ikke selvom jeg hiver i øret gør det ondt. Det klør bare ondt og har gjort det flere uger (altså mere end det plejer at klø)


men så har det vel tidligere udviklet sig til en infektion i øregangen, som ja gør pisse hamrende møgondt...

Eksem vil typisk skabe rød hud med flager, og sår i overfladen, umiddelbart være tørt, men fugtigt ved irritation
svamp vil nok mere være tilbøjelig til at være fugtigt, og dermed skabe noget flåd og deraf lugt.

Ved ikke hvor meget du lige er til selvmedicinering, men jeg har oplevet at læger generelt tilråder at prøve med håndkøbspræperater som lamisil eller brentan, når man har en mildere infektion af svamp, uanset hvor det er. Så det kunne jo være aktuelt at prøve om det kunne afhjælpe symptomerne :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf didas » 27. jun 2018, 21:35

kidkomb skrev:
superboa skrev:Det kunne være eksem i øregangene?

Ja, det tænkte jeg også. Det har jeg haft før, men da lugtede det ikke. Til gengæld gjorde det møgondt og jeg fik feber.
Sådan er det ikke nu. Heller ikke selvom jeg hiver i øret gør det ondt. Det klør bare ondt og har gjort det flere uger (altså mere end det plejer at klø)


Jeg har mere eller mindre kronisk øreeksem og har opgivet at gøre noget ved det, for det kommer bare tilbage. Det kan nogen gange godt lugte lidt, tror det er hvis jeg har kløet for meget og der er kommer bakterier til. Der er også nogen gange lidt klar væske ved kløen. Det gør ikke ondt overhovedet.

Jeg har engang hos lægen fået nogle dråber, som ligesom hærdede til et tyndt lag “lim”, der skulle sidde natten over. Det hjalp en overgang. Måske man stadig kan få det.
2
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 27. jun 2018, 21:36

Madam Pomfrey skrev:
kidkomb skrev:
superboa skrev:Det kunne være eksem i øregangene?

Ja, det tænkte jeg også. Det har jeg haft før, men da lugtede det ikke. Til gengæld gjorde det møgondt og jeg fik feber.
Sådan er det ikke nu. Heller ikke selvom jeg hiver i øret gør det ondt. Det klør bare ondt og har gjort det flere uger (altså mere end det plejer at klø)


men så har det vel tidligere udviklet sig til en infektion i øregangen, som ja gør pisse hamrende møgondt...

Eksem vil typisk skabe rød hud med flager, og sår i overfladen, umiddelbart være tørt, men fugtigt ved irritation
svamp vil nok mere være tilbøjelig til at være fugtigt, og dermed skabe noget flåd og deraf lugt.

Ved ikke hvor meget du lige er til selvmedicinering, men jeg har oplevet at læger generelt tilråder at prøve med håndkøbspræperater som lamisil eller brentan, når man har en mildere infektion af svamp, uanset hvor det er. Så det kunne jo være aktuelt at prøve om det kunne afhjælpe symptomerne :)

Fedt! Tak, så går jeg på apo i morgen og venter med læge. Det vil jeg også meget hellere for at være ærlig. Jeg hader at gå til lægen :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 27. jun 2018, 21:38

didas skrev:
kidkomb skrev:
superboa skrev:Det kunne være eksem i øregangene?

Ja, det tænkte jeg også. Det har jeg haft før, men da lugtede det ikke. Til gengæld gjorde det møgondt og jeg fik feber.
Sådan er det ikke nu. Heller ikke selvom jeg hiver i øret gør det ondt. Det klør bare ondt og har gjort det flere uger (altså mere end det plejer at klø)


Jeg har mere eller mindre kronisk øreeksem og har opgivet at gøre noget ved det, for det kommer bare tilbage. Det kan nogen gange godt lugte lidt, tror det er hvis jeg har kløet for meget og der er kommer bakterier til. Der er også nogen gange lidt klar væske ved kløen. Det gør ikke ondt overhovedet.

Jeg har engang hos lægen fået nogle dråber, som ligesom hærdede til et tyndt lag “lim”, der skulle sidde natten over. Det hjalp en overgang. Måske man stadig kan få det.

Tak, Didas, mon ikke det så bare er det jeg døjer med.
Hvad gør du så normalt? Har du prøvet nogle af de ting Pomfrey nævner i håndkøb?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf didas » 27. jun 2018, 21:40

Jeg gør ikke noget ved det. Der kan være længere perioder, hvor jeg ikke mærker noget til det og så et par dage med ekstra kløen og væske, men det går altid i bero i en periode igen
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf superboa » 27. jun 2018, 21:46

Når mit eksem har været voldsomt (med megen vædske, men ingen smerter), har jeg været ved ørelægen, som har "suget" vædsken ud og givet mig nogle Elocon-dråber til at dryppe med :)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf Sophies-mor » 27. jun 2018, 22:08

Nej. Infektion gør.
Fugtigt miljø gør..svamp i sig selv lugter ikke.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 28. jun 2018, 21:22

Nå, men damen på apo sagde at hun ikke sådan ville anbefale at putte ting i ørene der ikke decideret er til ørene, så jeg ringede til læge(sekretæren) og hun bad mig komme i morgen og så vil sygeplejersken lige kigge på min ører. (For min læge havde ikke tid og går på ferie i 3 uger efter i morgen)
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf kidkomb » 30. jun 2018, 10:31

Hun syntes at det så mærkeligt ud og min læge kom kortvarigt ind og kiggede mig i ørene også.
Lægen mente det bare var eksem, sygeplejersken syntes stadig at det så sært ud og farven på snask var for hvid.
Nå, men jeg fik et eller andet stinkende halløj som skal i ørene 3 gange om dagen i en uge.
Nøjjer, hvor det ikke er noget jeg lige gider at bruge tid på.
Så nu sidder jeg har med vandskyende vat og stinkedråber i ørene....
Jeg håber det hjælper.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: TMI coming up, lugter svamp?

Indlægaf Myresluger » 30. jun 2018, 11:36

Du ved godt at med ondt skal ondt fordrives - i dette tilfælde med stank skal stank fordrives :D

Håber det hjælper!
0

Tilbage til "Helbred"