Spiral - smerter

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Annione » 20. jun 2018, 18:48

Jeg fik sat kobber spiral op i februar. Jeg blev ikke bedøvet.
Min gyn bad mig hoste, og så sad den der. Min reaktion var “AV for helvede... var det det??” :-D
Det nev lidt resten af dagen, men ikke mere end at jeg sagtens kunne cykle på job.
Den nev en smule den første måned, og nu mærker jeg intet til det.

Jeg har ikke født.
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Spiral - smerter

Indlægaf DenBlødeJyde » 20. jun 2018, 19:00

Tak for alle jeres input. Sætter virkelig pris på det! :-)
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Spiral - smerter

Indlægaf ina » 20. jun 2018, 19:02

Jeg har født tre gange og har fået sat en spiral op to gange. Sidst for en uge siden. Begge gange har min egen læge gjort det. Første gang mærkede jeg et lille niv og så en murren med det samme. Anden gang mærkede jeg intet, men da hun sagde at den sad som den skulle, kom murren. Denne gang havde jeg desuden kvalme og menstruationssmerter i to dage efter, ligesom jeg blødte lidt den dag den blev sat op. Jeg havde spist to panodiler inden.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Spiral - smerter

Indlægaf HappyPaww » 20. jun 2018, 20:09

Jeg har fået den lagt to gange ved gynækolog begge gange som jeg til hver en tid vil anbefale. Egen læge prøvede to gange første gang og kunne ikke få den på plads :tie: (dog pga af arvæv fra kejsersnit). Men ved gynækolog mærkede jeg intet :gogo:
Blev rådet til at tage to Panodil og to Ipren en time før :)
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Freya » 21. jun 2018, 06:31

Jeg har født og mærkede ingen smerter, hverken da den blev sat op eller da den blev fjernet igen.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Hewlett » 21. jun 2018, 06:50

Jeg fik et chok da jeg skulle have lagt min op, men min (mandlige) gynækolog var så også meget "bum.bum.bum.sådan.der.og.sådan.der."

Ikke særlig forsigtig :cuss:

Og jeg vil ikke lyve. Det gjorde nas. Og bagefter tænkte min livmoder "Hell no" og gav sig til at krampe så jeg blev bleg og fik sved på overlæben.

Jeg havde en aftale senere samme dag. Den måtte jeg aflyse. I stedet lå jeg i fosterstilling i sengen og kastede op en enkelt gang pga. smerter.

Sorry, det var nok ikke det du havde håbet på. Det mærkelige er, at min skal tages ud senest til maj næste år og jeg tænker umiddelbart bare, at jeg skal have sat en ny op igen. Nu ved jeg ligesom hvad jeg skal forvente, så skræmmer det mig ikke så meget.
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Straniera » 21. jun 2018, 07:22

Jeg har ikke født og fik lagt en spiral op uden bedøvelse - det gjorde en lille smule ondt, men ikke noget nævneværdigt. Jeg slappede af så godt jeg kunne og tog nogle dybe indåndinger, og så var det hurtigt overstået.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Daybreak » 21. jun 2018, 11:26

Jeg synes overhovedet ikke det gjorde ondt de to gange jeg har fået lagt spiral.
Det nev, men meget hurtigt og så var det dét. Havde lidt murren de efterfølgende timer, men ikke noget nævneværdigt.
Så smerteoplevelsen tror jeg er meget individuel.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Spiral - smerter

Indlægaf FruKuk » 26. jun 2018, 21:11

Jeg har fået lagt spiral op 4 gange. 2 gange hos gynækolog og 2 gange hos egen læge. Min erfaring er, at forskellen ligger i “oplæggerens” færdigheder. 2 gange (hhv ved gynækolog og egen læge) gjorde det ondt som i “jeg skal
lige trække vejret og samle mig” ondt og 2 gange har det været “var det det”
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Spiral - smerter

Indlægaf LaScrooge » 31. aug 2018, 05:23

Jeg har lige fået lagt kobberspiral i onsdags. Hun forberedte mig på at det ville føles som en ve, men jeg blev alligevel overrasket over det fordi det var en ukendt smerte. Den var kraftig og MEGET kortvarig, et splitsekund. Jeg følte murren og små niv resten af dagen og lidt om morgenen, men har ellers ikke mærket noget ud over at jeg bløder lidt.

Jeg havde udvalgt mig hende, fordi jeg kendte hende fra en tidligere undersøgelse, hvor hun simpelthen var så rar, informativ og tillidsvækkende, én der tager sig tid til at svare på spørgsmål, lytte og forklare, og fordi hun er erfaren. Hun har lagt tusindvis af spiraler på alle typer kvinder. Jeg har ikke født og har en smal livmoderhals, så jeg frygtede at det ville gøre ekstra ondt, og jeg fortalte hende om min frygt. Hun scannede mig og forklarede om hvor fin jeg så ud indvendigt, fik mig til at holde en scanner ovenfra, instruerede mig i at slappe af, fortalte mig alt hvad hun gjorde hvornår og havde bare tjek på det.

For mig betyder det virkelig meget, at behandleren anerkender mit behov for at vide hvad der sker med min krop. Det gør hele forskellen ifht hvor tryg jeg føler mig bagefter. Jeg kan virkelig anbefale hende, så hvis nogen leder efter en god gynækolog på Amager, skal de gå efter Astrid :) Hun kunne i øvrigt lægge den med en uges varsel, hvilket er normal praksis hos hende, fordi den skal lægges 7 dage efter menstruationens start. Så heller ingen månedlange ventetider.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Annione » 31. aug 2018, 05:40

Hvor godt at høre Scrooge! Det gør nas - men så kort, at man nærmest ikke opdager det, før det er for sent :-D

Jeg havde mens-agtige smerter i dagene efter. Og nu har jeg flere smerter og længere blødning ved menstruation, men jeg er stadig helt høj over, hvor vild jeg er med min cyklus.
Og ham jeg ser er også meget begejstret for den, når jeg har ægløsning :slem:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Spiral - smerter

Indlægaf LaScrooge » 31. aug 2018, 06:17

Annione skrev:Hvor godt at høre Scrooge! Det gør nas - men så kort, at man nærmest ikke opdager det, før det er for sent :-D

Jeg havde mens-agtige smerter i dagene efter. Og nu har jeg flere smerter og længere blødning ved menstruation, men jeg er stadig helt høj over, hvor vild jeg er med min cyklus.
Og ham jeg ser er også meget begejstret for den, når jeg har ægløsning :slem:


Jeg er meget spændt på hvad det gør ved min menstruation. Jeg har overvåget den i omkring et år, hvor jeg ikke har brug hormonprævention og har kortvarig blødning der ret hurtigt går over i restblødning og egentlig ikke specielt kraftige smerter, til gengæld varer de længere. Før havde jeg ondt på førstedagen, nu er det mere en generel baggrundssmerte der varer alle dagene (omkring 5), omend aftagende. Så det bliver spændende om det nu er full-blown svedende, vridende smerte og pulsblødning.

Til gengæld undrer jeg mig lidt over min blødning nu. Den er frisk, men ikke voldsom. Jeg regnede med, at der ville være lidt fordi hun tog et skrab og møffede rundt derinde, men at det ville hele og dermed også aftage og blive brunt. Men det er friskt stadig. Er det noget at være bekymret over, mon?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Spiral - smerter

Indlægaf ina » 31. aug 2018, 07:04

LaScrooge skrev:
Annione skrev:Hvor godt at høre Scrooge! Det gør nas - men så kort, at man nærmest ikke opdager det, før det er for sent :-D

Jeg havde mens-agtige smerter i dagene efter. Og nu har jeg flere smerter og længere blødning ved menstruation, men jeg er stadig helt høj over, hvor vild jeg er med min cyklus.
Og ham jeg ser er også meget begejstret for den, når jeg har ægløsning :slem:


Jeg er meget spændt på hvad det gør ved min menstruation. Jeg har overvåget den i omkring et år, hvor jeg ikke har brug hormonprævention og har kortvarig blødning der ret hurtigt går over i restblødning og egentlig ikke specielt kraftige smerter, til gengæld varer de længere. Før havde jeg ondt på førstedagen, nu er det mere en generel baggrundssmerte der varer alle dagene (omkring 5), omend aftagende. Så det bliver spændende om det nu er full-blown svedende, vridende smerte og pulsblødning.

Til gengæld undrer jeg mig lidt over min blødning nu. Den er frisk, men ikke voldsom. Jeg regnede med, at der ville være lidt fordi hun tog et skrab og møffede rundt derinde, men at det ville hele og dermed også aftage og blive brunt. Men det er friskt stadig. Er det noget at være bekymret over, mon?


Jeg pletblødte friskt blod i en måneds tid (eller mere) efter oplægning. Snakkede med lægen, som sagde det var helt normalt og at det kunne tage 6 måneder før det havde stabiliseret sig - hvilket i øvrigt også er min erfaring fra sidste gang jeg fik en sat op.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Annione » 31. aug 2018, 13:55

LaScrooge skrev:
Annione skrev:Hvor godt at høre Scrooge! Det gør nas - men så kort, at man nærmest ikke opdager det, før det er for sent :-D

Jeg havde mens-agtige smerter i dagene efter. Og nu har jeg flere smerter og længere blødning ved menstruation, men jeg er stadig helt høj over, hvor vild jeg er med min cyklus.
Og ham jeg ser er også meget begejstret for den, når jeg har ægløsning :slem:


Jeg er meget spændt på hvad det gør ved min menstruation. Jeg har overvåget den i omkring et år, hvor jeg ikke har brug hormonprævention og har kortvarig blødning der ret hurtigt går over i restblødning og egentlig ikke specielt kraftige smerter, til gengæld varer de længere. Før havde jeg ondt på førstedagen, nu er det mere en generel baggrundssmerte der varer alle dagene (omkring 5), omend aftagende. Så det bliver spændende om det nu er full-blown svedende, vridende smerte og pulsblødning.

Til gengæld undrer jeg mig lidt over min blødning nu. Den er frisk, men ikke voldsom. Jeg regnede med, at der ville være lidt fordi hun tog et skrab og møffede rundt derinde, men at det ville hele og dermed også aftage og blive brunt. Men det er friskt stadig. Er det noget at være bekymret over, mon?


Overhovedet ikke. Jeg pletblødte også lidt i dagene efter.

Jeg har ondt, men ikke mere end at det kan tages med en bonyl og panodiler.
0

Tilbage til "Helbred"