Spiral - smerter

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Spiral - smerter

Indlægaf DenBlødeJyde » 20. jun 2018, 09:43

Jeg har i går været oppe og tale med min læge om, hvorvidt jeg skulle få en spiral.

Jeg har fået en henvisning til gynækolog, samt recept på spiralen. Nu er jeg dog ved at få kolde fødder :genert:

Flere jeg har snakket med, har sagt at det gjorde afsindigt ondt at få den lagt op. Jeg har ikke født.

Jeg vil derfor lige høre jeres erfaringer med at få den lagt op.

Gør det meget ondt? Jeg er som sådan ikke en pivskid, men ved, hvordan jeg bliver når jeg har menstruationssmerter.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2018, 09:46

DenBlødeJyde skrev:Jeg har i går været oppe og tale med min læge om, hvorvidt jeg skulle få en spiral.

Jeg har fået en henvisning til gynækolog, samt recept på spiralen. Nu er jeg dog ved at få kolde fødder :genert:

Flere jeg har snakket med, har sagt at det gjorde afsindigt ondt at få den lagt op. Jeg har ikke født.

Jeg vil derfor lige høre jeres erfaringer med at få den lagt op.

Gør det meget ondt? Jeg er som sådan ikke en pivskid, men ved, hvordan jeg bliver når jeg har menstruationssmerter.

Din gynækolog kan lokalbedøve, inden oplægning. Min erfaring er, at det gør de fleste automatisk. Ellers spørg efter det.
Ja, det kan godt gøre ondt alligevel, men det går relativt hurtigt over.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Spiral - smerter

Indlægaf D.itsen » 20. jun 2018, 09:50

Det gjorde ondt, men kun meget kortvarigt. Mener jeg blev bedøvet da jeg fik den lagt første gang, men ikke anden. Det kan anbefales at tage et par almindelige smertestillende inden

Min krop overreagerede så totalt første gang bagefter, så jeg blev svimmel og var nødt til at ligge ned et pænt stykke tid (i venteværelset... Charmerende). Men det er noget min krop gør af alle mulige årsager, så tror ikke det er særlig udbredt. Det var slet ikke det samme da jeg fik den skiftet, men havde kæresten til at køre mig alligevel.

Jeg har heller ikke født
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Purple » 20. jun 2018, 10:00

Jeg har ikke født, og jeg har fået det gjort 2 gange. Første gang med bedøvelse, andet gang uden. Næste gang, der vil det også blive uden bedøvelse, for det gjorde ingen forskel syntes jeg. Det var ikke slemt,- det er et ganske hurtigt niv, som kan sammenlignes med et menstruationsjag, også er det overstået. Første gang var jeg vildt nervøs - anden gang var det på ingen måde noget jeg var skræmt over. Behageligt? Nej - men bestemt noget der ikke må give dig kolde fødder :)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Viskelæder » 20. jun 2018, 11:10

Jeg tør ikke få den, netop fordi jeg har hørt fra så mange, at det er den værste smerte ever. Så jeg er en total pivskid.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21828

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Purple Haze » 20. jun 2018, 11:25

Ja det gør ondt, og kan gøre ondt/være ømt i nogle dage efterfølgende. Men så er det overstået for de næste mange år, og man er beskyttet mod uønsket graviditet.

Hvis man som mig har en kobberspiral så undgår man desuden hormoner og de bivirkninger der er ved dem.
Og man slipper for at skulle bruge kondomer (mod graviditet).

Ville godt nok ikke risikere forhøjet risiko for kræft og blodpropper eller brug af kondomer, fordi noget vil gøre ondt, måske et par dage.
Forstår ikke den tilgang, men det må i selvfølgelig selv om.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Spiral - smerter

Indlægaf DenBlødeJyde » 20. jun 2018, 11:38

Jeg tror jeg tager mig en god snart med gynækologen. De har jo prøvet det før, så ser om ikke vi kan finde en løsning.
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Spiral - smerter

Indlægaf DenBlødeJyde » 20. jun 2018, 11:41

Jeg har fået en recept på en ny spiral, der er mere tiltænkt kvinder, der har ikke har født, så den er mindre og holder også "kun" 3 år.

Jeg er egentlig ret fortrøstningsfulde, og det er jo ikke værre, end at hvis det gør for ondt, så må man jo bare stoppe "indgrebet" og så finder jeg en anden løsning.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Honningprut » 20. jun 2018, 13:44

Jeg synes det gjorde ondt at få den sat op. Min læge sagde at jeg gerne måtte tage smertestillende efter opsættelse.

Jeg har født.

Jeg skal snart have taget min ud, da den er for gammel om 2 måneder. Jeg har også bestilt tid til det, men afbestilt igen, fordi jeg frygter at det gør ondt.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2018, 13:47

Jeg vil så sige, at smerten plejer ikke at være vedvarende som i lang tid efter.
Ved mig var det et kraftigt niv, og så lidt svimmelhed bagefter her sidste gang. Moderat til let ømhed i et par timer efter, men ikke noget voldsomt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Spiral - smerter

Indlægaf D.itsen » 20. jun 2018, 15:00

Viskelæder skrev:Jeg tør ikke få den, netop fordi jeg har hørt fra så mange, at det er den værste smerte ever. Så jeg er en total pivskid.

Jeg har godt nok oplevet mange ting der er væsentligt værre end at få sat en spiral op. Ellers havde jeg nok næppe fået nummer to.
Jeg tror man, som med alt andet, hører meget om de få, der har oplevet det som meget slemt.
Jeg elsker virkelig min spiral
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Tibbler » 20. jun 2018, 15:12

Jeg har lige fået skiftet min hormonspiral hos egen læge.

Det gjorde pænt ondt - Jeg skulle virkelig koncentrere mig om at huske at trække vejret. Men med det sagt, så var det hurtigt overstået, og det er godt givet ud - Den sidste spiral gav mig 5 år uden blødninger og menssmerter.
Når jeg tænker på, hvad jeg får ud af det, så gør jeg det gerne igen.

Jeg havde taget 2 panodiler og 2 Ipren en times tid inden.
Der var i øvrigt ikke de store smerter bagefter, kun lettere menssmerter i et par dage.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2018, 15:14

Tibbler skrev:Jeg har lige fået skiftet min hormonspiral hos egen læge.

Det gjorde pænt ondt - Jeg skulle virkelig koncentrere mig om at huske at trække vejret. Men med det sagt, så var det hurtigt overstået, og det er godt givet ud - Den sidste spiral gav mig 5 år uden blødninger og menssmerter.
Når jeg tænker på, hvad jeg får ud af det, så gør jeg det gerne igen.

Jeg havde taget 2 panodiler og 2 Ipren en times tid inden.
Der var i øvrigt ikke de store smerter bagefter, kun lettere menssmerter i et par dage.

Helt enig.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Indomie
Indlæg: 207
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Indomie » 20. jun 2018, 18:00

Jeg synes det var ubehageligt men kunne cykle tilbage på arbejde og fortsætte dagen. Fik 2 Panodil efter oplæggelsen men tog ikke andet - jeg har dog født
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Spiral - smerter

Indlægaf Buller » 20. jun 2018, 18:40

Det var nok ca. en af de værste smerter jeg har oplevet...

men jeg ville gøre det igen, for det var fantastisk ikke at have mens eller andet i de år bagefter.
0

Tilbage til "Helbred"