Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Grissebassen » 8. jun 2018, 20:13

Jeg kan ikke finde tråden og har et hurtigt spørgsmål, så nu opretter jeg lige min egen :)

Jeg bruger kun menstruationskop i slutningen af min menstruation, hvor jeg ikke har smerter og bløder mindst. Men jeg er alligevel nødsaget til at tømme mindst to gange dagligt. Jeg er lidt bekymret i forhold til, at man jo gerne skulle kunne sove med den og den skulle kunne sidde i 12 timer. Så bløder jeg for meget?
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Zonta » 8. jun 2018, 21:17

Måske skal du have en, der er større?

Jeg kan ikke altid have min i i fulde 12 timer, når menstruationen er kraftigst - som udgangspunkt plejer jeg at kunne nøjes med at tømme morgen og aften og så måske en gang i løbet af dagen.
1
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf godtnavn » 8. jun 2018, 21:36

Jeg tømmer min 2 gange i døgnet, altså hver 12. time, og jeg gør det kun fordi "det skal man", ellers kunne den snildt sidde et døgn uden at være fyldt. Måske lige med undtagelse af den første dag, men selv her går 12 timer fint, tror bare ikke 24 ville :)
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Studsgaard » 8. jun 2018, 22:11

Hos mig varierer det virkelig meget.
Den ene gang bløder jeg næsten ikke og kunne fint lade den være i er helt døgn hvis det var sikkert. Den næste kan det være jeg skal tømme den hver 2-4 time pga meget blødning.

Men det er alligevel få gange jeg har oplevet at den flyder over når jeg sover
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf JoyNips » 9. jun 2018, 02:16

På dag 1 tømmer jeg 3-4 gange. Øvrige dage morgen og aften.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Grissebassen » 9. jun 2018, 08:19

Tak for jeres svar! Jeg blev lidt bekymret, da jeg ikke plejer at bløde så meget i slutningen af min mens.
Nu er jeg mere rolig.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf avdotja » 9. jun 2018, 13:29

Jeg synes det lyder af meget, men jeg gætter på at der er ret vidde rammer for hvad der er normalt og jeg er nok bare ikke en af dem der bløder mest. Jeg tømmer normalt min kop en 3-4 gange i alt. Altså de to første dage, bliver den tømt efter en 20-24 timer og derefter lader jeg den tit bare sidde...
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 06:53

avdotja skrev:Jeg synes det lyder af meget, men jeg gætter på at der er ret vidde rammer for hvad der er normalt og jeg er nok bare ikke en af dem der bløder mest. Jeg tømmer normalt min kop en 3-4 gange i alt. Altså de to første dage, bliver den tømt efter en 20-24 timer og derefter lader jeg den tit bare sidde...


Må man det? :genert: Jeg troede det var farligt at lade den sidde for længe, så jeg tømmer troligt hver 12 time, men kan jeg vente vil jeg da gøre det fremover.
0
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Lalana » 10. jun 2018, 09:09

godtnavn skrev:
avdotja skrev:Jeg synes det lyder af meget, men jeg gætter på at der er ret vidde rammer for hvad der er normalt og jeg er nok bare ikke en af dem der bløder mest. Jeg tømmer normalt min kop en 3-4 gange i alt. Altså de to første dage, bliver den tømt efter en 20-24 timer og derefter lader jeg den tit bare sidde...


Må man det? :genert: Jeg troede det var farligt at lade den sidde for længe, så jeg tømmer troligt hver 12 time, men kan jeg vente vil jeg da gøre det fremover.


Nej det var også min opfattelse at den max måtte sidde i 12 timer inden man tømte den. På grund af risiko for udvikling af bakterier går jeg ud fra. Jeg tømmer altid efter max 12 timer, men oftest før
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Panton » 10. jun 2018, 09:30

Spørgsmål fra en novice, jeg tænker man på en måde klemmer den sammen ved udtagning, render blodet så ikke "over" eller sviner når man fjerner den??

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg bløder meget og er lidt nervøs over det vil svine meget :gruble:

Også når man sætter den op, render der så ikke blod ved siden af??

Håber nogen vil svarer på disse ret meget nybegynder spørgsmål :genert:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 15:10

Panton skrev:Spørgsmål fra en novice, jeg tænker man på en måde klemmer den sammen ved udtagning, render blodet så ikke "over" eller sviner når man fjerner den??

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg bløder meget og er lidt nervøs over det vil svine meget :gruble:

Også når man sætter den op, render der så ikke blod ved siden af??

Håber nogen vil svarer på disse ret meget nybegynder spørgsmål :genert:


Jeg troede jeg blødte meget indtil jeg skiftede til kop, der er langt mindre blod end forventet. Så jeg har ikke rigtig svar på dine spørgsmål, andet end at måske kommer der slet ikke så meget som du tror.

Derudover vil jeg give dig rådet at give koppen lidt tid, første gang jeg satte den op sad den perfekt, hvilket var heldigt for ellers havde jeg nok givet op da jeg de nsæte gange fik sat den lidt dårligt, og der derfor kom en lille smule blod ud. Så man skal lige få teknikken, både til at få den til at sidde rigitgt og til at få den op og ud uden det gør ondt. Nu mener jeg det er et af de bedste valg jeg har gjort, jeg har endda fået mindre smerter ved mens nu end jeg havde før.
2
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf avdotja » 10. jun 2018, 16:09

godtnavn skrev:
avdotja skrev:Jeg synes det lyder af meget, men jeg gætter på at der er ret vidde rammer for hvad der er normalt og jeg er nok bare ikke en af dem der bløder mest. Jeg tømmer normalt min kop en 3-4 gange i alt. Altså de to første dage, bliver den tømt efter en 20-24 timer og derefter lader jeg den tit bare sidde...


Må man det? :genert: Jeg troede det var farligt at lade den sidde for længe, så jeg tømmer troligt hver 12 time, men kan jeg vente vil jeg da gøre det fremover.

Altså jeg er i hvert fald ikke kommet i fængsel endnu :D

Jeg vil gerne starte med at understrege at jeg ikke læge :) Men en kop er ret forskellig fra en tampon. Den er ikke i forbindelse med tisbakterier og lignende, da den sidder helt inde i dig. Der er kun blodet (som jeg formoder kroppen fint kan opbevare et par ekstra dage) samt silikonekoppen (som jeg har svært ved at forestille mig er særlig baktievenlig). En tampon er derimod lavet af dejlig vat/bomuld (hvor bakterierne rigtig kan boltre sig) og har ydermere en snor - som jævnlig er i kontakt med mindre rene dele af underlivet - til at opfange diverse baktier.
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Panton » 10. jun 2018, 17:38

godtnavn skrev:
Panton skrev:Spørgsmål fra en novice, jeg tænker man på en måde klemmer den sammen ved udtagning, render blodet så ikke "over" eller sviner når man fjerner den??

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg bløder meget og er lidt nervøs over det vil svine meget :gruble:

Også når man sætter den op, render der så ikke blod ved siden af??

Håber nogen vil svarer på disse ret meget nybegynder spørgsmål :genert:


Jeg troede jeg blødte meget indtil jeg skiftede til kop, der er langt mindre blod end forventet. Så jeg har ikke rigtig svar på dine spørgsmål, andet end at måske kommer der slet ikke så meget som du tror.

Derudover vil jeg give dig rådet at give koppen lidt tid, første gang jeg satte den op sad den perfekt, hvilket var heldigt for ellers havde jeg nok givet op da jeg de nsæte gange fik sat den lidt dårligt, og der derfor kom en lille smule blod ud. Så man skal lige få teknikken, både til at få den til at sidde rigitgt og til at få den op og ud uden det gør ondt. Nu mener jeg det er et af de bedste valg jeg har gjort, jeg har endda fået mindre smerter ved mens nu end jeg havde før.


Tak for svar, det kan være jeg bare skal springe ud i det. Men hvordan gør I den rent når I tømmer? Skolder man den eller bare skyller?

Hvilken een vil I anbefale? Jeg har fået barn men ikke født rigtigt :P
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf godtnavn » 10. jun 2018, 17:41

Panton skrev:
godtnavn skrev:
Panton skrev:Spørgsmål fra en novice, jeg tænker man på en måde klemmer den sammen ved udtagning, render blodet så ikke "over" eller sviner når man fjerner den??

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg bløder meget og er lidt nervøs over det vil svine meget :gruble:

Også når man sætter den op, render der så ikke blod ved siden af??

Håber nogen vil svarer på disse ret meget nybegynder spørgsmål :genert:


Jeg troede jeg blødte meget indtil jeg skiftede til kop, der er langt mindre blod end forventet. Så jeg har ikke rigtig svar på dine spørgsmål, andet end at måske kommer der slet ikke så meget som du tror.

Derudover vil jeg give dig rådet at give koppen lidt tid, første gang jeg satte den op sad den perfekt, hvilket var heldigt for ellers havde jeg nok givet op da jeg de nsæte gange fik sat den lidt dårligt, og der derfor kom en lille smule blod ud. Så man skal lige få teknikken, både til at få den til at sidde rigitgt og til at få den op og ud uden det gør ondt. Nu mener jeg det er et af de bedste valg jeg har gjort, jeg har endda fået mindre smerter ved mens nu end jeg havde før.


Tak for svar, det kan være jeg bare skal springe ud i det. Men hvordan gør I den rent når I tømmer? Skolder man den eller bare skyller?

Hvilken een vil I anbefale? Jeg har fået barn men ikke født rigtigt :P


Skyller den bare under vandhanen, skolder den når mens er slut, faktisk både når mens er slut og inden næste mens, fordi den ligger og roder i en skuffe, og selvom den er i en lille stofpose føler jeg der godt kan komme skidt ind, så kan godt lide at skolde den en ekstra gang inden mens så den er helt ren, men det er sikkert ikke nødvendigt.

Jeg har ikke undersøgt det så meget, jeg købte spontant en i Matas da den var på tilbu og jeg var løbet tør for tampax. Men der e rsikkert andre der har gode bud :)
2
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf avdotja » 10. jun 2018, 18:13

Jeg har en fra mooncop, som har fungeret rigtig godt. Når jeg skal have ny, bliver det dog en ruby cup. Den er dansk og ved hvert køb, doneres der samtidig en til en pige/kvinde i Afrika, som ikke selv har midlerne til at købe en.

http://rubycup.com
http://menstruationskoppen.dk/alle-maerker/rubycup/
1

Tilbage til "Helbred"