Modermærker

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Modermærker

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jun 2018, 11:59

Jeg har et lille spørgsmål, som jeg er lidt i tvivl - hvornår ville i få tjekket op på et modermærke der ændrer sig?

Jeg har nemlig et, under håret over øret. Det har altid været to farvet. Lyserødt i midten og lysebrunt i kanten, ret rundt i faconen. Det har altid været helt fladt.

Nu er det så i midlertid fra den ene dag til den anden “poppet” og ændret farve en smule.
Det er nu mere rødligt, men stadig brunt i kanten. Buler ud og er udspændt/hårdt. Og så klør det..

Er det noget i ville få tjekket, eller vente et par dage og se om det falder til ro igen af sig selv?
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Modermærker

Indlægaf Zonta » 1. jun 2018, 12:04

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har et lille spørgsmål, som jeg er lidt i tvivl - hvornår ville i få tjekket op på et modermærke der ændrer sig?

Jeg har nemlig et, under håret over øret. Det har altid været to farvet. Lyserødt i midten og lysebrunt i kanten, ret rundt i faconen. Det har altid været helt fladt.

Nu er det så i midlertid fra den ene dag til den anden “poppet” og ændret farve en smule.
Det er nu mere rødligt, men stadig brunt i kanten. Buler ud og er udspændt/hårdt. Og så klør det..

Er det noget i ville få tjekket, eller vente et par dage og se om det falder til ro igen af sig selv?

Jeg ville nok lige se det an over weekenden og så ringe til lægen mandag. Sørg evt. for at få taget et par billeder af det, så du har noget at vise lægen, hvis du skal derop og det er faldet i hævelse i mellemtiden.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Modermærker

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jun 2018, 12:28

Zonta skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har et lille spørgsmål, som jeg er lidt i tvivl - hvornår ville i få tjekket op på et modermærke der ændrer sig?

Jeg har nemlig et, under håret over øret. Det har altid været to farvet. Lyserødt i midten og lysebrunt i kanten, ret rundt i faconen. Det har altid været helt fladt.

Nu er det så i midlertid fra den ene dag til den anden “poppet” og ændret farve en smule.
Det er nu mere rødligt, men stadig brunt i kanten. Buler ud og er udspændt/hårdt. Og så klør det..

Er det noget i ville få tjekket, eller vente et par dage og se om det falder til ro igen af sig selv?

Jeg ville nok lige se det an over weekenden og så ringe til lægen mandag. Sørg evt. for at få taget et par billeder af det, så du har noget at vise lægen, hvis du skal derop og det er faldet i hævelse i mellemtiden.


Så du ville få det tjekket selvom hævelsen falder?

Det er ikke til at få tid herovre, så hvis jeg skal ses i næste uge skal jeg ringe i dag. Så kan jeg MÅSKE få en tid :ninja:
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Modermærker

Indlægaf sansera » 1. jun 2018, 12:28

Jeg ville vente et par dage, men ikke mere før jeg gik til læge.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Modermærker

Indlægaf Stitch » 1. jun 2018, 12:32

Jeg ville få det tjekket. Men jeg er også sart lige når det kommer til det. Hellere en gang for meget.


(siger jeg som venter flere uger ved andre sygdomme).
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Modermærker

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jun 2018, 12:48

Jeg ringede til lægen for en tid slut næste uge. Det kunne de ikke. Hvis det ikke var et ‘medical emergency’ så var der ventetid på fire uger :nerve:

Sagde til hende at det synes jeg var lige lovlig lang tid at vente, når forandringen i det var så drastisk og det faktisk er en kende ubehageligt. Så nu har jeg fået en tid senere i dag. Ville faktisk foretrække at vente lidt, men hvis det er et spørgsmål om i dag eller fire uger, så vil jeg egentlig helst have det ud af verden i dag.
3
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Modermærker

Indlægaf sansera » 1. jun 2018, 13:05

:ae: Afsted med dig
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Modermærker

Indlægaf IrmaPigen » 1. jun 2018, 15:12

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har et lille spørgsmål, som jeg er lidt i tvivl - hvornår ville i få tjekket op på et modermærke der ændrer sig?

Jeg har nemlig et, under håret over øret. Det har altid været to farvet. Lyserødt i midten og lysebrunt i kanten, ret rundt i faconen. Det har altid været helt fladt.

Nu er det så i midlertid fra den ene dag til den anden “poppet” og ændret farve en smule.
Det er nu mere rødligt, men stadig brunt i kanten. Buler ud og er udspændt/hårdt. Og så klør det..

Er det noget i ville få tjekket, eller vente et par dage og se om det falder til ro igen af sig selv?


Ændringer som du beskriver, ville jeg spæne til lægen med.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Modermærker

Indlægaf IrmaPigen » 1. jun 2018, 15:13

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg ringede til lægen for en tid slut næste uge. Det kunne de ikke. Hvis det ikke var et ‘medical emergency’ så var der ventetid på fire uger :nerve:

Sagde til hende at det synes jeg var lige lovlig lang tid at vente, når forandringen i det var så drastisk og det faktisk er en kende ubehageligt. Så nu har jeg fået en tid senere i dag. Ville faktisk foretrække at vente lidt, men hvis det er et spørgsmål om i dag eller fire uger, så vil jeg egentlig helst have det ud af verden i dag.


Helt forståeligt.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Modermærker

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jun 2018, 18:58

Så fik jeg været til lægen - nåede at føle mig godt dum mens jeg sad i venteværelset, men sådan er det. Ville have nået at blive rigtig bekymret over 4 uger hvis jeg skulle vente, så det var nok den rigtige beslutning at tage derind alligevel.

Det modermærke jeg oprindeligt ville have ham til at kigge på er helt okay. Han sagde at det er meget normalt at de begynder at vokse og ændre sig i det område. Der var intet at være bekymret for med det, men han ville gerne henvise mig til at få det fjernet hvis jeg følte at det var generende, eller ville blive det i fremtiden, for det ville nok ikke gå tilbage til normalt. Tværtimod vokser det nok mere, så sagde pænt ja tak til at få det fjernet.

Jeg var så også lidt flabet og spurgte om han kunne se på to andre modermærker jeg har på siden. De er begge kommet indenfor det sidste år, vokser stadig, er to farvede og har en virkelig sjov facon. Dem havde han et hurtigt kig på. Han sagde at der nok ikke var noget at bekymre sig om, men der var "justification" for en dermatolog til at kigge på dem og vurdere dem.

Så nu venter jeg på henvisning til at få det ene fjernet og de to andre kigget på. Er egentlig ikke så bekymret, men nu er der styr på det hele :genert:
7
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Modermærker

Indlægaf oOxXxOo » 7. jun 2018, 14:11

Godt du fik det tjekket.
Jeg er selv ved dermatolog for at få kontrolleret mine modermærker da jeg har dysplastisk naevus syndrom, dvs mange modermærker i forskellig form og farve. Jeg kan ikke selv skelne skidt fra kanel. Det du selv kan gøre er at holde øje med dine modermærker og hvis de ændre karakter kontakte læge. Så du har gjort det helt rigtige!
0

Tilbage til "Helbred"