Sårheling og smerter?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Sårheling og smerter?

Indlægaf musling » 17. maj 2018, 12:46

Slog mit ben i lørdags. På bløde-måden. Det blødte ikke voldsomt, men det blødte! Og første gang jeg tørrede noget af, kom der også noget hvidligt slimet snask med på papiret. Ikke ret meget. :gruble:

Jeg fik det skyllet godt med lunkent vand. Det var det jeg følte for og fandt efterfølgende ud af, at det også er det bedste. :klap: til mig!

Har mere eller mindre haft kæmpe-plaster på siden. Mest for at skåne såret for skidt - dog plaster med åbning i enderne, så der kan komme lidt luft til. Det er mest et aflangt sår.

Det har ikke blødt siden søndag, hvor jeg skiftede plaster første gang. Der er dog kommet lidt gult snask ud i de første dage derefter.

Såret er 'pænt' og danner fint skorpe i enderne. Det halter lidt i midten af såret (som i i midten af det lange stykke), hvor også snasken kom ud i den sidste del af snaskeperioden.

Umiddelbart ser det pænt ud. Men det gør ondt!
Dvs det er nok mest ømt, men jeg kan fx ikke hvile benet på siden, når jeg kører bil og det er ømt at trykke på.
Det er ikke specielt rødt omkring såret, der er ingen smerter ved siden af såret og det er hverken varmt eller hævet, så jeg tænker ikke, at der er betændelse i.

Det er 5 dage siden nu. Er det normalt, at det fortsat gør ondt/er ømt?

Er ikke vant til at komme til skade på den måde, så har ingen erfaring med det :lol2:
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 13:03

Det er ikke helingen der gør ondt - det er såret :P

Det er fint med plaster, men det er ikke fint med plaster med åbne ender! Der kommer bakterier ind via de åbne ender, og de kommer ind i det fugtige og varme sårmiljø, og SÅ hygger de og formerer sig med lynets hast.
Du skal vaske såret og huden omkring med mild sæbe, skylle grundigt og duppe tør med rent klæde, og så sætter du et lukket plaster på og lader det sidde så længe som muligt - du kan godt bade med det på hvis det er et af de gode plastre. Moderne lukkede plastre har en overflade så der kan komme ilt til såret, uden at der kan komme vand ind, og sår heler bedst når de er fugtige - de skal ikke tørre ud. Hvis der er kommet hård skorpe på det, skal du faktisk helst prøve at få den opløst og fjernet (evt. efter bad, hvor såret har været blottet).
Hilsen sygeplejersken :-D
Senest rettet af Velvet-Goldmine 17. maj 2018, 13:10, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 13:08

Lemonella skrev:Nu ved jeg ikke, hvad du slog dit ben på, men der kan sagtens være kommet skidt og snavs ind i såret og så er rensning med lunkent vand altså ikke nok. Når man kommer på sygehuset med et sår der kan være snavs i, bruger de en børste til at gøre det rent med, samt noget desinficerende væske.
Det lyder som om der er gået betændelse i dit sår, så du burde nok smutte på apoteket og købe noget du kan rense det med.
Måske du kan bruge en blød neglebørste til at rense det op med. Ja, det gør ondt, men det hjælper.
God bedring.


NOOOO!!! :8:
Neglebørste i et nogenlunde rent sår der er ved at hele? Det skal du altså ikke gøre! Du river alt nyt væv totalt fra hinanden og det er helt unødvendigt. Desuden renser man faktisk mest med højt vandtryk (på specielle aggregater) på sygehuset, både pga. smerteissue, men også fordi en børste eller lign. vil ødelægge vævet.
Der skal ikke desinficerende noget som helst i et åbent sår! Det er vævsirriterende og skader mere end det gavner - mild sæbe og grundig skylning til inficerede sår. Desinficerende halløj bruger man på ubrudt hud inden man skærer eller stikker i den.
Hvis der er voldsom kontaminering med meget jord og sten feks, og såret er dybt, giver man måske antibiotika og renser forsigtigt med pincet for at få alle partikler ud, men neglebørste... never!
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 14:02

Lemonella skrev:Jeg har nu selv fået renset et sår på skadestuen, hvor sygeplejersken brugte en blød børste. Det samme fik min daværende kæreste gjort med et stort og meget snavset sår.
Jeg har også set det i de programmer på tv, hvor de har filmet på en skadestue og, hvor en patien kom ind med et beskidt sår og sygeplejersken brugte en lille blød børste a la en tandbørste.
Måske man ikke skal bruge en brugt neglebørste, men en ny og ubrugt og blød børste, gør vel ingen skade. Jeg bruger det også selv her hjemme, hvis jeg har skåret mig og jeg har aldrig haft problemer efterfølgende.


Så er vi også ovre i en lidt anden boldgade ift neglebørste og "det vil gøre ondt men er godt". Men uanset, så handler det om meget kontaminerede sår som jeg også skriver ovenover - ikke 'rene' hudafskrabninger. Det handler egentlig bare om at irritere vævet så lidt som muligt. Det behøver ikke at gøre ondt for at være godt, og så lidt skade på nyt væv som muligt er fokus.
Rens med mild sæbe og skyl grundigt, dup tør med rent klæde og pak det så ind og lad det være så længe som muligt (hvis ikke det er et sår der er blevet inficeret dvs. udvikler betændelse efter noget tid, så skal det skiftes dagligt men på samme måde).
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 14:06

Zinde skrev:Jeg er også sygeplejerske og ville heller aldrig anbefale, at man giver sig til at børste i et sår derhjemme. Don’t!

Derudover ville jeg pille plasteret af, medmindre du har et job, hvor du muger ud i svinestalde ell. lign. Såret bliver opblødt af at være pakket ind konstant.

Regel nr. 1 mht. sårheling: lad det være i fred!


Sår heler faktisk bedst i fugtigt miljø, dvs. plaster skal lægges på åbne sår så de opsuger ekssudat. Sårskorper er ikke gode, for de lukker bakterier og evt. betændelse inde og så hygger det indenunder.
Men igen - det handler om hvor meget sår der er tale om her, og hvor overfladisk det er. Hvis det snasker lidt ville jeg dog holde det under et plaster så det kan suge overskydende fugt til sig.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 14:23

Zinde skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Zinde skrev:Jeg er også sygeplejerske og ville heller aldrig anbefale, at man giver sig til at børste i et sår derhjemme. Don’t!

Derudover ville jeg pille plasteret af, medmindre du har et job, hvor du muger ud i svinestalde ell. lign. Såret bliver opblødt af at være pakket ind konstant.

Regel nr. 1 mht. sårheling: lad det være i fred!


Sår heler faktisk bedst i fugtigt miljø, dvs. plaster skal lægges på åbne sår så de opsuger ekssudat. Sårskorper er ikke gode, for de lukker bakterier og evt. betændelse inde og så hygger det indenunder.
Men igen - det handler om hvor meget sår der er tale om her, og hvor overfladisk det er. Hvis det snasker lidt ville jeg dog holde det under et plaster så det kan suge overskydende fugt til sig.


Jeg ved godt, at sår heler bedst i fugtigt miljø - når vi taler behandlingskrævende sår. TS’s sår er som jeg forstår det i en noget mere fredelig kategori, og så gør det imo mere skade end gavn at forsøge at holde det fugtigt.


Vi er helt enige om at TS' sår med garanti er i den helt lette ende, men et sår heler stadig bedst i fugtigt miljø, uanset hvilket slags sår det er :-D
Jeg ville nu nok ikke 'gide' gøre så meget ved det selv, hvis det var ukompliceret og uden infektion så jeg tror nu at vi ville gribe det ret ens an... i hvert fald uden neglebørste :lol:
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf musling » 17. maj 2018, 14:31

Tak for svar og hjælp. :lun:

Hvem der har ret og ikke ret - hvis nogen overhovedet har mere ret end andre, så frabeder jeg mig den der løsning med svamp/børste. Av av av. Nej tak :blush2:

Som nævnt virker det ikke til, at der er noget skidt eller betændelse i og jeg har skyllet det pænt over med bruseren et par gange.

Mest var jeg også bare nysgerrig mht om det kan passe, at det fortsat gør ondt. Men det fornemmer jeg er helt 'fint'?

Jeg synes begge plaster-løsninger giver mening :lol2: Lige pt bliver det den halvåbne løsning, da jeg ikke har tillukket plaster, der er stort nok til at dække over hele såret. Mon jeg kan få det på apoteket eller i Matas?

Jeg overvejer dog, om plastret skal have lidt luft, men i så fald kan jeg ikke have lange bukser på, da de så vil genere såret.
Kan egentlig også godt lide, så jeg føler, at der er lidt beskyttelse mod det ømme sted. Lige nu er det bare ømt og dumt! :(
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf Pjeps » 17. maj 2018, 14:46

Lemonella skrev:Jamen jeg lægger mig fladt ned og undskylder min manglende viden på sårrensningsområdet. :)
Jeg har bare selv fået det gjort og set det gjort på skadestuer. Måske de bare er blevet klogere på det område. :)

Ja et ny opstået sår bliver grundigt renset efter skaden er sket,Så helt forkert er det jo ikke. Men når det så er i heling, så skal der ikke skrubbes mere i det.
0
:ninja:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Sårheling og smerter?

Indlægaf musling » 17. maj 2018, 14:49

Zinde skrev:
musling skrev:Tak for svar og hjælp. :lun:

Hvem der har ret og ikke ret - hvis nogen overhovedet har mere ret end andre, så frabeder jeg mig den der løsning med svamp/børste. Av av av. Nej tak :blush2:

Som nævnt virker det ikke til, at der er noget skidt eller betændelse i og jeg har skyllet det pænt over med bruseren et par gange.

Mest var jeg også bare nysgerrig mht om det kan passe, at det fortsat gør ondt. Men det fornemmer jeg er helt 'fint'?

Jeg synes begge plaster-løsninger giver mening :lol2: Lige pt bliver det den halvåbne løsning, da jeg ikke har tillukket plaster, der er stort nok til at dække over hele såret. Mon jeg kan få det på apoteket eller i Matas?

Jeg overvejer dog, om plastret skal have lidt luft, men i så fald kan jeg ikke have lange bukser på, da de så vil genere såret.
Kan egentlig også godt lide, så jeg føler, at der er lidt beskyttelse mod det ømme sted. Lige nu er det bare ømt og dumt! :(

Ømhed er normalt. Der må bare ikke være rødme, varme eller hævelse. God bedring!


Og det var det med ømhed og smerte, jeg var mest bekymret for. Så tak :blomst:
0

Tilbage til "Helbred"