Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf Pjeps » 2. maj 2018, 07:02

Er der nogen der har erfaring med at bruge flerstyrke linser.

Jeg er ret nærsynet og har brugt linser de sidste 30 år! Nu har jeg så fået behov for læsebriller ( langsynet) oveni. Jeg har fået lavet et par briller, men jeg har virkelig svært ved at vænne mig til det der briller af og på noget.

Sidste gang foreslog optikeren at jeg fik en læselinse og en se linse på hvert sit øje , det kan jeg ikke forestille mig at jeg kan vænne mig til. Har også læst om flerstyrke linser, de er godt nok vældig dyre, men det er jeg så villig til at betale hvis de er det værd. Ved at det kan være svært at vænne sig til flerstyrke glas, og tænker at det er det nok også med linser.

Så har du flerstyrke linser/ eller har du løsningen med læse og se linse i hvert øje/ eller bruger du bare de skide læsenriller ovenpå linserne ?

Hvad fungerer for dig?
0
:ninja:
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf Neverkont » 2. maj 2018, 07:38

Jeg har briller med glidende overgang, altså ikke noget med, at skifte briller alt efter hvad jeg laver.
Jeg var meget længe om helt at vænne mig til brillerne, men havde ikke rigtigt et alternativ. Det der irriterer mig mest i dag er, at hvis jeg skal gå ned af trapper, så skal jeg bøje hovedet for at kunne se ordentligt hvor trinene er.

Inden jeg fik de briller prøvede optikeren at lave kontaktlinser til mig. Jeg var mest spændt på, om jeg kunne finde ud af, at tage dem af og på, havde jo aldrig prøvet det før :D, men det gik helt fint. Men kontaktlinserne fungerede ikke. Om det så var fordi jeg også har en bygningsfejl husker jeg ikke.

Dengang jeg forsøgte med linser var det fordi jeg havde set noget om et tilbud fra optikeren, hvor man kunne prøve gratis, men siden har jeg fået indtryk af, at man altid kan prøve det uden beregning, men måske tager jeg fejl. Snak med optikeren om det.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf RavenClaw » 2. maj 2018, 08:16

Jeg har altid haft flerstyrkelinser uden problemer. I starten kunne tekst godt blive sløret, når jeg havde linser på, men nu oplever jeg ingen forskel. Min optiker og jeg blev enige om den løsning, da jeg insisterede på, at læsebriller ikke var noget brugbart for mig.

Jeg betaler ikke særligt meget. Omkring 350 kr. for et fuldtidsabonnement på endagslinser, tror jeg. Jeg har dog kun deltid, så det er væsentligt billigere.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf RavenClaw » 2. maj 2018, 08:17

RavenClaw skrev:Jeg har altid haft flerstyrkelinser uden problemer. I starten kunne tekst godt blive sløret, når jeg havde linser på, men nu oplever jeg ingen forskel. Min optiker og jeg blev enige om den løsning, da jeg insisterede på, at læsebriller ikke var noget brugbart for mig.

Jeg betaler ikke særligt meget. Omkring 350 kr. for et fuldtidsabonnement på endagslinser, tror jeg. Jeg har dog kun deltid, så det er væsentligt billigere.


Jeg har dog ikke særlig høj styrke i mit læsefelt. De første par år var der slet ikke styrke i læsefeltet faktisk.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf Pjeps » 2. maj 2018, 09:14

RavenClaw skrev:Jeg har altid haft flerstyrkelinser uden problemer. I starten kunne tekst godt blive sløret, når jeg havde linser på, men nu oplever jeg ingen forskel. Min optiker og jeg blev enige om den løsning, da jeg insisterede på, at læsebriller ikke var noget brugbart for mig.

Jeg betaler ikke særligt meget. Omkring 350 kr. for et fuldtidsabonnement på endagslinser, tror jeg. Jeg har dog kun deltid, så det er væsentligt billigere.


Hvor har du linse abonnement, for det lød noget dyrere end 350 kr for et fuldtidsabonnement?

Jeg har nu aftalt med optiker at vi prøver de forskellige løsninger af og ser hvad der virker for mig. Det er meget prisværdigt at de anbefaler den billigste løsning, mennjeg er mest interesseret i den løsning der er bedst, og så er prisen knap så vigtig. Hun har bestilt linser hjem så jeg først forsøger med med en se og en læse linse, det er jeg lidt skeptisk overfor.
0
:ninja:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf RavenClaw » 2. maj 2018, 14:43

Pjeps skrev:
RavenClaw skrev:Jeg har altid haft flerstyrkelinser uden problemer. I starten kunne tekst godt blive sløret, når jeg havde linser på, men nu oplever jeg ingen forskel. Min optiker og jeg blev enige om den løsning, da jeg insisterede på, at læsebriller ikke var noget brugbart for mig.

Jeg betaler ikke særligt meget. Omkring 350 kr. for et fuldtidsabonnement på endagslinser, tror jeg. Jeg har dog kun deltid, så det er væsentligt billigere.


Hvor har du linse abonnement, for det lød noget dyrere end 350 kr for et fuldtidsabonnement?

Jeg har nu aftalt med optiker at vi prøver de forskellige løsninger af og ser hvad der virker for mig. Det er meget prisværdigt at de anbefaler den billigste løsning, mennjeg er mest interesseret i den løsning der er bedst, og så er prisen knap så vigtig. Hun har bestilt linser hjem så jeg først forsøger med med en se og en læse linse, det er jeg lidt skeptisk overfor.


Jeg har både været hos Louis Nielsen og Synoptik. Synoptik er jeg gladest for :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf Pjeps » 18. maj 2018, 16:29

JessicaD skrev:Hvor meget er forskellen i styrke på læse- og selinsen? Jeg synes, det lyder smart :D Jeg plejer at have forskellig styrke i mine linser (tidligere op til 1,5 forskel), men nu har den åbenbart udlignet sig med alderen, så der er 0,25 forskel, så for nemheds skyld har jeg nu samme styrke - dvs jeg faktisk ser lidt forskelligt på øjnene. Det er virkelig ikke noget, jeg lægger mærke til. Problemet med mine linser har før i tiden også været, at jeg havde enten svært ved at se ting langt væk eller tæt på, så på den måde er det her faktisk en god løsning. Jeg har før haft hos Thiele, men er nu hos Louis Nielsen. Jeg betaler 180 kr/mdr og har så linser til 20 dage om mdr., da jeg gerne vil variere det lidt med brillerne.


Jeg havde en forskel på 1,25 dvs se linsen var -6 og læse linsen var - 4,75. Det var helt katastrofalt, jeg følte mig træt og anspændt i det halve ansigt og jeg var meget længe om at fokuserer klart. Hvis jeg havde gået et stykke tid med samme se afstand gik det fint, indtil jeg igen skulle læse eller se længere væk.

Og når jeg skulle cykle var det desideret livsfarligt, jeg havde læselinsen på venstre øje, så jeg kunne ikke se klart eller bedømme afstande når jeg kiggede til venstre, jeg er heldigvis i live endnu :lol:

Jeg har så afprøvet en lidt mindre forskel også, men en læselinse på - 5,25, det gjorde det lidt bedre, men var stadig træt og anspændt om det øje jeg ikke så ordentligt på.

Nu har jeg for første dag en flerstyrkelinse på begge øjne og jeg er først lige kommet i tanke om det, dvs ingen gener og jeg både ser og læser perfekt :banan:
1
:ninja:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Multifokale Kontaktlinser/ flerstyrke linser, erfaringer?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. maj 2018, 20:11

Jeg har haft bifokale linser. Det fungerede glimrende, og jeg vil ikke betænke mig på at få det igen, hvis det bliver nødvendigt med læsefelt.

Læsefeltet sidder midt i linsen, så man skal have godt lys, når man læser. Pupillen trækker sig sammen, når lyset er stærkt nok, og så ser man gennem læsefeltet. Det er smart.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Helbred"