Øvelser til stiv og øm nakke søges

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Knirkemis » 21. apr 2018, 11:45

Jeg har fået et skrivebordsarbejde, og det er min krop slet ikke egnet til. Jeg er uddannet arkæolog, og vant til et fysisk krævende arbejde, og det har min krop altid haft det fint med. Så det er lidt træls, at jeg efter 2 måneder i det nye job, nærmest har kronisk hovedpine.

Min kollega et ergoterapeut, og hun har hjulpet med indstilling af stol, skærm og bord. Men jeg er alligevel fuldstændig stiv i nakken og skuldrene, og døjer virkelig med spændingshovedpine.

Har I nogle gode tip eller øvelser? Gerne noget som man ikke skal afsted til et fitnesscenter for, for det har jeg ikke rigtig mulighed for som enlig mor.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Flora » 21. apr 2018, 11:58

Jeg bruger denne, når jeg er øm i nakken:

Billede

Jeg smører den på og masserer den ind i de ømme muskler. Hvis det er rigtig slemt, lægger jeg en varmepude over i 5-10 minutter. Det er ret effektivt, synes jeg :)

https://www.matas.dk/soeg?search-query=muskelsalve
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2018, 12:39

Kan du indstille dit skrivebord så du kan stå op?
Det gør virkelig en forskel for min krop i hvert fald.
Ellers kan du forsøge at sidde på en pilatesbold istedet for en stol, det blev jeg anbefalet da jeg havde min diskusprolaps. (Jeg kunne så ikke, fordi det gjorde for ondt, men det hjalp at stå op og så svajede jeg sådan frem og tilbage, så der var konstant bevægelse af ledvæsken. Det hjalp meget.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Velvet-Goldmine » 21. apr 2018, 12:57

Hvis du lige kan se bort fra hans noget specielle, og en kende irriterende indledning, så er de her 5 øvelser fuldstændigt fantastiske. Mine skuldre blev helt løst op og kom om 'på plads' efter nogle gange.

https://www.facebook.com/LADbible/videos/4409996749047481/?hc_ref=ARRSKtYBF8YgymBH7egoKgs11rATH6UL7fecNSmxBAj6SokGiej6rbw0QWndnX8-6oE
1
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Knirkemis » 21. apr 2018, 13:04

kidkomb skrev:Kan du indstille dit skrivebord så du kan stå op?
Det gør virkelig en forskel for min krop i hvert fald.
Ellers kan du forsøge at sidde på en pilatesbold istedet for en stol, det blev jeg anbefalet da jeg havde min diskusprolaps. (Jeg kunne så ikke, fordi det gjorde for ondt, men det hjalp at stå op og så svajede jeg sådan frem og tilbage, så der var konstant bevægelse af ledvæsken. Det hjalp meget.

Ja, jeg har hæve-sænkebord og står indimellem op. Men uden det har hjulpet.
Jeg prøvede med en bold, da jeg var studerende og havde samme problem, men jeg er ikke god til, at sidde på sådan én. Jeg synes jeg falder sammen.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2018, 13:54

Knirkemis skrev:
kidkomb skrev:Kan du indstille dit skrivebord så du kan stå op?
Det gør virkelig en forskel for min krop i hvert fald.
Ellers kan du forsøge at sidde på en pilatesbold istedet for en stol, det blev jeg anbefalet da jeg havde min diskusprolaps. (Jeg kunne så ikke, fordi det gjorde for ondt, men det hjalp at stå op og så svajede jeg sådan frem og tilbage, så der var konstant bevægelse af ledvæsken. Det hjalp meget.

Ja, jeg har hæve-sænkebord og står indimellem op. Men uden det har hjulpet.
Jeg prøvede med en bold, da jeg var studerende og havde samme problem, men jeg er ikke god til, at sidde på sådan én. Jeg synes jeg falder sammen.

Jeg blev heller ikke venner med bold. Men at stå og svaje, som hvis man hørte god, langsom musik, sådan fra side til side, dét hjalp :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Neverkont » 21. apr 2018, 13:57

Jeg har haft problemer med spændinger i nakke og skulderområdet det meste af mit liv (siden jeg var 13 år), og har været til mange undersøgelser, og hos flere forskellige behandlere.
Først nu, hvor jeg er midt i 50'erne, er jeg sluppet af med dem. Det har handlet om fordøjelsesproblemer og mangel på nogle mineraler.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Knirkemis » 21. apr 2018, 19:32

Neverkont skrev:Jeg har haft problemer med spændinger i nakke og skulderområdet det meste af mit liv (siden jeg var 13 år), og har været til mange undersøgelser, og hos flere forskellige behandlere.
Først nu, hvor jeg er midt i 50'erne, er jeg sluppet af med dem. Det har handlet om fordøjelsesproblemer og mangel på nogle mineraler.

Jeg havde også store problemer indtil for 8-9 år siden. Så fik jeg en anatomisk hovedpude og en læsepult til bøgerne på studiet. Det ændrede nærmest mit liv :) Kort efter blev jeg færdiguddannet, og jeg har ikke døjet med det i al den tid, jeg har arbejdet som arkæolog. Så jeg er ret sikker på, at det er arbejdet foran computeren, der er problemet. Det falder helt sammen med start på det nye arbejde.
Men tak for at dele din erfaring :)
1
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Juliet » 21. apr 2018, 19:49

gigtforeningen har forskellige øvelser med små klip som er ret meget lige til at gå til, kan laves i små bider mens du er på arbejde og sidder ved skærmen. Når jeg sidder ved skærm spænder jeg også op, og jo længere jeg sidder jo mere spænder jeg, der hjælper det lige at bryde den onde cirkel, bruge 5 min på at spænde lidt af, og så starte igen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. apr 2018, 01:23

Jeg har ofte brugt denne her.

1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf IrmaPigen » 22. apr 2018, 08:05

Øvelsen, hvor man først trækker hagen helt ind uden at bøje hovedet (kig normalt fremad) (så man får dobbelthage) (man kan mærke det strækker i i nakken) og dernæst skyder man hagen helt frem, igen med hovedet i en position hvor man kigger lige ud. Dernæst gentager man øvelsen flere gange.

Man skal holde strækkene i noget tid, ellers hjælper det ikke.

Man ligner et total fjols, men det virker.
2
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf HappyHippo » 22. apr 2018, 08:48

Mckenzie øvelser er normalt det fysioterapeuter anbefaler. Der findes flere forskellige, fx dobbelthagen som irma skriver. 10 gentagelser 5-6 gange dagligt.

Ellers vil jeg anbefale dig at se en fysioterapeut, da det er umuligt at diagnosticere og vurdere over skrift.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18167

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Mi55y » 24. apr 2018, 13:46

Jeg har også haft problemer i flere år, men da det blev så slemt, at jeg måtte til fys, prøvede jeg noget - en rollermouse. Det har hjulpet mig helt af med mine gener! Det tog lige en uges tid at vænne sig til, men nu fungerer det bare skidegodt og jeg kan lave alle mine opgaver med den. Det kræver dog ofte, at man også har et tastatur, der passer til - i mit tilfælde skulle jeg have et nyt tastatur, der er meget kort fra spaceknappen og ud mod kanten, da der ellers bliver for langt fra rollermouse til tastatur.

Derudover fik jeg følgende elastikøvelser af fyssen (med ca. 2 m. træningselastik):
- Fold elastikken dobbelt, hold i enderne og stil dig på elastikken, træk skuldrene op mod ørerne, hold et par sekunder og langsomt tilbage til udgandspunkt, gentag 10 gange.
- Fold elastikken dobbelt, læg den om et håndtag, søjle eller lignende, der kan yde modstand, hold i enderne med strakte arme, træk skuldrene tilbage stadig med strakte arme, hold et par sekunder og langsomt tilbage til udgangspunkt, gentag 10 gange.
Fold elastikken dobbelt, hold elastikken i enderne over hovedet, træk armene langsomt ud til siderne og langsomt tilbage til udgangspunktet, gentag 10 gange.
- Lås hænderne i fingrene foran brystet, drej fra side til side kun med overkroppen

På mit kontor har vi i øvrigt indført elastikøvelser hver formiddag kl. 9:45. :)
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Lykke » 24. apr 2018, 14:05

Har har haft gavn af de øvelser Irmapigen snakker om.
Plus sådan nogle kontratræk i nakken.
1
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Øvelser til stiv og øm nakke søges

Indlægaf Freya » 24. apr 2018, 14:14

IrmaPigen skrev:Øvelsen, hvor man først trækker hagen helt ind uden at bøje hovedet (kig normalt fremad) (så man får dobbelthage) (man kan mærke det strækker i i nakken) og dernæst skyder man hagen helt frem, igen med hovedet i en position hvor man kigger lige ud. Dernæst gentager man øvelsen flere gange.

Man skal holde strækkene i noget tid, ellers hjælper det ikke.

Man ligner et total fjols, men det virker.

Den har jeg også fået anbefalet af min fys. til mine nakkespændinger. Er først lige selv begyndt med dem:)
1

Tilbage til "Helbred"