Alkohol - forgiftning?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Alkohol - forgiftning?

Indlægaf musling » 16. apr 2018, 17:02

Jeg kan godt lide et glas vin, en cider, en irish coffee eller (især) en drink - men min krop kan ikke.

Jeg kan ikke huske, hvor længe det har stået på, men et sted mellem 5 og 10 år, vil jeg tro.
Nogle gange skal der bare en enkelt mundfuld til og andre gange et glas, før end kroppen begynder at reagere.
Min krop begynder at 'koge' - og det er ikke på 'hold-da-op-hvor-er-sommervarmen-formeget'-måden - det er en ubehagelig følelse af temperaturstigning og mindre tøj og udluftning/kold luft hjælper ikke.
Jeg så for nylig en udsendelse i tv om, at _alle_ kroppe reagerer på alkohol, men at det kun er nogle, der får disse oplevelser. Det er altså en ganske normal reaktion - men ganske ubehagelig. :boo:

Jeg er blevet anbefalet at prøve at spise en allergipille fra håndkøb. Jeg prøvede forleden - det hjalp ikke en dyt. Det tog måske toppen, men ikke på en brugbar måde.
Siden har jeg googlet og kun fundet frem til, at alkohol og allergimedicin er en dum kombination. Så jeg har ikke drukket alkohol siden.

Jeg har ikke, og har aldrig haft, et voldsomt alkoholforbrug, så det er ikke fordi min krop på den måde har fået for meget.

Jeg drikker ikke i hverdagen, men kan godt lide en god drink (især på en ferietur ned i varmen.. hvor jeg ikke behøver ekstra varme :lol2: ) eller en hyggelig lørdag aften med et glas kold hvidvin eller en irish coffee.
Men min lyst til alkohol bliver mindre og mindre og efter sidste uges overophedede krop er min lyst til alkohol nærmest ikke-eksisterende.

Mit liv bliver nok ikke dårligere af nul-alkohol, men set ud fra det hyggelige synspunkt synes jeg det bliver lidt kedeligt.

Er her mon nogen, der kender til lignende og har en ide til, hvad der kan hjælpe?
Jeg er næsten med på den værste.
Og jeg må hellere lige tilføje: Ja, det er al alkohol - blandet eller ej.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf Sophies-mor » 16. apr 2018, 17:32

Det er ikke en forgiftning. Men en ret normal relation på alkohol.
Medmindre vi taler sved i litervis.

Og det afhænger blandt andet af, hvor meget har du spist og drukket af almindelig væske gennem dagen. Hvor træt du er mm.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf Tata » 16. apr 2018, 17:44

Bliver du rød i kinderne ? Jeg får sådan en rødme-reaktion plus det du beskriver (ved bare ét glas), har aldrig drukket meget, kun ganske lidt, og det gør at der er ekstrem lidt fornøjelse ved alkohol, så derfor drikker jeg ikke alkohol. Jeg har overvejet om jeg er allergisk. Kunne ikke finde på at tage medicin for at drikke det, så hellere lade være.
Ved mig er der ingen forskel på, hvilken type det er, det er alting, jeg får en kogende følelse, sveder og mine kinder bliver mørkerøde. Nogle gange endda også hovedpine. Men ville da også ønske jeg kunne tage et glas vin eller en spritzer, som jeg synes smager er virkelig lækkert, men det har jeg så lært at det kan jeg så ikke, hver gang jeg har prøvet = yikes klam reaktion der ikke er prisen værd :ad!: Men ja, det er da lidt kedeligt, men hellere det end få det dårligt.

Jeg har læst alle mulige teorier, at det kan være asian flush (er ikke asiat, men kan jo være det ekstremt lille mindretal der har det alligevel? :lol:), histamin-allergi, sulfit-allergi, alkohol-allergi...

Vil lige tilføje, at for mig har sulfitfri vin ikke gjort nogen forskel, samme reaktion.
0
Timian :lun:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf musling » 16. apr 2018, 18:20

Tata skrev:Bliver du rød i kinderne ? Jeg får sådan en rødme-reaktion plus det du beskriver (ved bare ét glas), har aldrig drukket meget, kun ganske lidt, og det gør at der er ekstrem lidt fornøjelse ved alkohol, så derfor drikker jeg ikke alkohol. Jeg har overvejet om jeg er allergisk. Kunne ikke finde på at tage medicin for at drikke det, så hellere lade være.
Ved mig er der ingen forskel på, hvilken type det er, det er alting, jeg får en kogende følelse, sveder og mine kinder bliver mørkerøde. Nogle gange endda også hovedpine. Men ville da også ønske jeg kunne tage et glas vin eller en spritzer, som jeg synes smager er virkelig lækkert, men det har jeg så lært at det kan jeg så ikke, hver gang jeg har prøvet = yikes klam reaktion der ikke er prisen værd :ad!: Men ja, det er da lidt kedeligt, men hellere det end få det dårligt.

Jeg har læst alle mulige teorier, at det kan være asian flush (er ikke asiat, men kan jo være det ekstremt lille mindretal der har det alligevel? :lol:), histamin-allergi, sulfit-allergi, alkohol-allergi...

Vil lige tilføje, at for mig har sulfitfri vin ikke gjort nogen forskel, samme reaktion.


Jeg ved faktisk ikke, om jeg bliver rød i kinderne - men ellers lyder det umiddelbart meget som samme reaktion. Jeg har heller ikke noget asiasisk eller andet kulinarisk i blodet, så det er bestemt ikke det, der ligger bag..
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf musling » 16. apr 2018, 18:22

Sophies-mor skrev:Det er ikke en forgiftning. Men en ret normal relation på alkohol.
Medmindre vi taler sved i litervis.

Og det afhænger blandt andet af, hvor meget har du spist og drukket af almindelig væske gennem dagen. Hvor træt du er mm.


Ja, det belærte den britiske udsendelse mig også, men det forklarer jo ikke, om jeg kan gøre noget for at nyde alkohol UDEN den reaktion.

Jeg har svært ved at tro, at det afhænger af hvor meget/lidt jeg har spist og drukket i løbet af en dag, eftersom det kommer uanset forløbet forinden. Og det kommer hver eneste gang.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf Modesty Blame » 16. apr 2018, 19:43

Nu drikker jeg ikke alkohol, men da jeg gjorde, blev jeg også rød i hovedet, og varmere end normalt.

Hvis jeg bruger en skin tonic med alkohol, så brænder det i kinderne - lidt på samme måde (eller, faktisk værre). Og jeg ved derfor, at jeg ikke kan tåle skin tonic med alkohol. Så min teori er, hvis man får udslæt/brændende fornemmelse i huden af alkohol direkte på huden, så får man lidt samme reaktion på indersiden, når man drikker alkohol.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf Sophies-mor » 27. apr 2018, 18:57

Maanii skrev:Jeg bliver også varm af alkohol, også i små mængder. Tror det er ret normalt.

Er det ikke derfor man drikker det på feks skiture, og den det tegneserie redningshund har alkohol om halsen?

6806FCC6-B181-4AA9-A701-85BACDAED8BB.jpeg

Lige præcis.
Det er en helt normal reaktion.
For nogle kan det være en reaktion på en af sulfitterne i rødvin, men det er meget meget sjældent.
Og ja, derfor at rigtige redningshunde - som der ikke er så mange af tilbage mere - ikke har alkohol i dunken om halsen. Fordi man rent faktisk mister kropsvarme ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf musling » 27. apr 2018, 20:40

Jo jo, jeg ved godt, at det er helt normalt at få varmen, røde kinder m.v. - men direkte hedeture, hvor jeg ikke kan være i mig selv, hvor sveden drypper af panden og alt koger indvendigt synes jeg jo ikke er normalt.
Og egentlig vil jeg bare gerne have et godt tip eller to til, hvordan jeg kan modkæmpe kroppens reaktion, så jeg kan nyde bare et enkelt glas ind i mellem uden at få det voldsomt ubehageligt. :lun:
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Alkohol - forgiftning?

Indlægaf mariannaa » 28. apr 2018, 09:51

Jeg har det på samme måde, så derfor drikker jeg aldrig. jeg tilskriver det noget medicin (psykofarmaka)jeg får, for før jeg fik det var der aldrig noget.
0

Tilbage til "Helbred"