Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 15. apr 2018, 19:56

Jeg er i fredags startet op på Combar (Mirtazapin) mod depression. Jeg starter op den første uge med 7,5 mg.

Er der nogen herinde, der har erfaringer med præparatet? Jeg tænker, hvor hurtigt der opstod en virkning, hvilke bivirkninger o.l.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Honningprut » 15. apr 2018, 20:06

Jeg har prøvet det, det havde ikke nogen egentlig effekt på mig, udover at jeg fik en del bivirkninger som tørhed i munden og svimmelhed. Normalvis skal der også gå en periode på 1 - 3 måneder, før man mærker nogen egentlig effekt. :D
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf zembra1986 » 15. apr 2018, 20:42

Jeg har taget det i ca. 8 måneder nu og jeg har stor glæde af det: udover at det hjælper mig til at falde i søvn (det har en sederende effekt) har det også en god antidepressiv effekt. Det eneste lille minus ved det er at man får lidt større appetit som bivirkning, men det gør ikke mig noget da jeg er ret slank i forvejen.....indtil videre har jeg heller ikke taget på så vidt jeg ved.....men det kan godt være du ikke oplever den bivirkning på så lille en dosis, jeg er selv på 30 mg.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Zonta » 16. apr 2018, 16:37

Generelt set for antidepressiver vil du mærke bivirkninger ret hurtigt, men den fulde virkning ses vist først efter 6-8 uger. Hvis man i forvejen er suicidial, skal man være opmærksom på, at man lige i starten faktisk kan få det endnu værre.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 16. apr 2018, 17:11

zembra1986 skrev:Jeg har taget det i ca. 8 måneder nu og jeg har stor glæde af det: udover at det hjælper mig til at falde i søvn (det har en sederende effekt) har det også en god antidepressiv effekt. Det eneste lille minus ved det er at man får lidt større appetit som bivirkning, men det gør ikke mig noget da jeg er ret slank i forvejen.....indtil videre har jeg heller ikke taget på så vidt jeg ved.....men det kan godt være du ikke oplever den bivirkning på så lille en dosis, jeg er selv på 30 mg.


Tak for dit svar :)

Min læge og jeg havde mistanke om lavt stofskifte, men da alle blodprøver var fine, kiggede vi igen på mine symptomer, og lægen mente, der var tale om moderat depression. Jeg går ud fra, jeg skal op i dosis efterhånden. Lige nu mærker jeg selvfølgelig intet, udover at jeg allerede sover bedre. Appetitten kan jeg godt undvære - efter et vægttab på 22 kg holdt jeg vægten i to år, hvorefter jeg begyndte at tage på igen uden at have ændret på kosten. Så det vil jeg lige være opmærksom på.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 16. apr 2018, 17:12

Zonta skrev:Generelt set for antidepressiver vil du mærke bivirkninger ret hurtigt, men den fulde virkning ses vist først efter 6-8 uger. Hvis man i forvejen er suicidial, skal man være opmærksom på, at man lige i starten faktisk kan få det endnu værre.


Jeg er ikke suicidal :)
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 24. apr 2018, 09:05

Nu har jeg været i gang i halvanden uge og siden fredag sat op på 15 mg. Jeg sover meget bedre om natten (samme mængde timer, men nu uden eller max. én opvågning ifht. tidligere 4-5 gange), og mit reaktionsmønster er stærkt i bedring. Jeg kan stadig blive presset på lunten om aftenen, især min eksamensstressede mand og pubertære søn trækker tænder ud, men ikke helt så grelt som tidligere.

I går trak mit ene hold historie til afgangsprøven. For tre uger siden ville jeg have ligget og rallet i fosterstilling, men i går tog jeg det noget mere roligt. Jeg ved godt, medicinen ikke virker 100% endnu efter kun halvanden uge, men det føles virkelig, som det går den rigtige vej.
10
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Rosen » 25. apr 2018, 11:34

Jeg tog det i en måneds tid nogle år tilbage.

Det virkede godt på depressionen men havde bivirkninger som jeg ikke kunne leve med seksuelt. Jeg kunne under ingen omstændigheder opnå orgasme hvilket var ganske deprimerende i sig selv ;)
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 11. feb 2019, 12:34

Jeg hiver lige denne tråd op igen.

Jeg tager stadig Mirtazapin (15 mg) hver aften og sover helt fantastisk. Det viste sig dog, det ikke var nok i sig selv, og i august startede jeg på Sertralin (først 25 mg og nu 50). Hele efteråret var humøret i top og jeg havde det generelt rigtig godt. Min angst er også mærkbart dæmpet, og det bedste af det hele er, at jeg nu kun oplever lette humørsvingninger i forbindelse med PMS, hvor jeg helt ærligt var fuldstændig rædsom at være sammen en hel uge op til mens.

Samtidig med min opstart på Mirtazapin begyndte jeg også at tage 35 mg D-vitamin dagligt, da mine blodprøver viste et større underskud.

Jeg synes dog, jeg efter jul er begyndt at føle mig mere depressiv igen. Jeg føler mig trist, uoplagt, har svært ved at holde overblikket og humøret kører lidt op og ned henover dagen. Spørgsmålet er, om jeg skal tale med min læge om optrapning i dosis eller jeg skal prøve noget andet?
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf TinaW » 11. feb 2019, 12:57

Guilded_Lily skrev:Jeg hiver lige denne tråd op igen.

Jeg tager stadig Mirtazapin (15 mg) hver aften og sover helt fantastisk. Det viste sig dog, det ikke var nok i sig selv, og i august startede jeg på Sertralin (først 25 mg og nu 50). Hele efteråret var humøret i top og jeg havde det generelt rigtig godt. Min angst er også mærkbart dæmpet, og det bedste af det hele er, at jeg nu kun oplever lette humørsvingninger i forbindelse med PMS, hvor jeg helt ærligt var fuldstændig rædsom at være sammen en hel uge op til mens.

Samtidig med min opstart på Mirtazapin begyndte jeg også at tage 35 mg D-vitamin dagligt, da mine blodprøver viste et større underskud.

Jeg synes dog, jeg efter jul er begyndt at føle mig mere depressiv igen. Jeg føler mig trist, uoplagt, har svært ved at holde overblikket og humøret kører lidt op og ned henover dagen. Spørgsmålet er, om jeg skal tale med min læge om optrapning i dosis eller jeg skal prøve noget andet?


Uden at være fagperson eller på anden måde ekspert i depressioner, så er januar altså bare en dødssyg måned. Kan det ikke være helt almindelig vinter tristhed?
Men det er selvfølgelig smartest lige at vende det hele med din læge.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Guilded_Lily » 11. feb 2019, 13:07

TinaW skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg hiver lige denne tråd op igen.

Jeg tager stadig Mirtazapin (15 mg) hver aften og sover helt fantastisk. Det viste sig dog, det ikke var nok i sig selv, og i august startede jeg på Sertralin (først 25 mg og nu 50). Hele efteråret var humøret i top og jeg havde det generelt rigtig godt. Min angst er også mærkbart dæmpet, og det bedste af det hele er, at jeg nu kun oplever lette humørsvingninger i forbindelse med PMS, hvor jeg helt ærligt var fuldstændig rædsom at være sammen en hel uge op til mens.

Samtidig med min opstart på Mirtazapin begyndte jeg også at tage 35 mg D-vitamin dagligt, da mine blodprøver viste et større underskud.

Jeg synes dog, jeg efter jul er begyndt at føle mig mere depressiv igen. Jeg føler mig trist, uoplagt, har svært ved at holde overblikket og humøret kører lidt op og ned henover dagen. Spørgsmålet er, om jeg skal tale med min læge om optrapning i dosis eller jeg skal prøve noget andet?


Uden at være fagperson eller på anden måde ekspert i depressioner, så er januar altså bare en dødssyg måned. Kan det ikke være helt almindelig vinter tristhed?
Men det er selvfølgelig smartest lige at vende det hele med din læge.


Det har jeg også tænkt, hvor jeg dog i år synes, jeg ikke har mærket helt så meget til januar - sandsynligvis pga. forberedelser til kobberbryllup og diverse fødselsdage sammen med travlhed på jobbet. For ellers synes jeg nemlig også, januar er årets mest rådne måned, totalt uendelig og downright shite. Men jeg skal selvfølgelig ikke underkende underbevidstheden og kroppens hukommelse. At kroppen stadig kan påvirkes trods min fornemmelse af, at jeg ikke er specielt vinterramt i år. Jeg har dog en tendens til, at min stress blusser op efter sommer og igen efter jul, og det har den også gjort i år (efter jul). Og den stress mærkede jeg ikke noget til i efteråret, så der følte jeg virkelig, medicinen virkede. Jeg har det som om, jeg er godt på vej til at falde tilbage i samme hul som i foråret sidste år...
0
honeybee
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf honeybee » 11. feb 2019, 21:57

Jeg tænker det er helt relevant at tale med læge omkring din ændrede sindsstemning. Evt få taget ny D-vitamin status, da den også kan være lav endnu og gøre noget ved humøret. Jeg har desuden altid taget d-vitamin og fiskeolie samtidigt med min antidepressiv, da jeg tog dem.
Men som en anden skriver, så er de her måneder forfærdigelig og det behøver derfor ikke være andet end er lille udsving grundet “tiden på året”.
0
Anwin67
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. feb 2019, 16:27
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Anwin67 » 21. feb 2019, 16:32

Er blevet anbefalet lysterspi 5 gange om ugen i den mørke tid, måske værd at overveje også :)
0
Mette72
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. sep 2019, 07:17
Kort karma: 0

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf Mette72 » 17. sep 2019, 07:53

Så vidt jeg ved er Mirtazapin hverken et SSRI eller SNRI præparat (det man somme tider hører omtalt som lykkepiller), og man vil begynde at mærke en effekt ret hurtigt, allerede i løbet af 1-2 uger, i modsætning til SSRI/SNRI præparaterne, hvor man skal vente tålmodigt i ugevis, 6-8 uger, på virkningen (hvis det overhovedet virker).
Jeg har tidligere fået flere forskellige typer "lykkepiller", helt uden effekt, og var ikke optimistisk da jeg fik udskrevet Mirtazapin (15mg). Jeg kunne dog hurtigt mærke, at Mirtazapin er anderledes, efter en lille uge følte jeg mig mindre ulykkelig og opgivende, og allerede første nat havde jeg gavn af den sederende effekt. Sover ikke så ultra dårligt som tidligere, og der har ikke været en eneste søvnløs nat i de 3 uger jeg har taget dem.
I forhold til bivirkninger har jeg ikke det store - og dog. Et par dage med mundtørhed, det er til at overskue. Muligvis lidt let svimmelhed om morgenen, men måske er det bare træthed. Dér hvor jeg føler det kan gå galt, er i forhold til appetitten. De første dage var det ikke noget jeg lagde mærke til, men nu mærker jeg tydeligt en craving efter sukker, det er meget udtalt, og jeg spiser mere end jeg plejer, selvom jeg forsøger at holde igen. Vægtøgning er en ret almindelig bivirkning ved Mirtazapin, og det er frustrerende og et problem jeg er bekymret over. Jeg har for nylig tabt mig 25kg og nu fornemmer jeg at de kg meget hurtigt kan ryge på igen.

Hvis nogen har lyst til at dele erfaringer med bivirkninger, både i forhold til appetit og andre ting, så er jeg meget interesseret i at høre om det ☺
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mirtazapin mod depression - erfaringer?

Indlægaf billiebean » 18. sep 2019, 14:21

Det er nok en god ide at forklare hvad man tog Mirtazapinen for.

Jeg startede også på dem sidste efterår ifm angstreaktion efter fødsel. Jeg kæmpede med massive søvnproblemer og der hjalp de prompte. Til gengæld gik min appetit amok og jeg følte mig ret dopet og ikke specielt tilpas på dem. Udtrapning gik nok lidt for hurtigt for min angst kom tilbage som en tsunami. Det var helt og aldeles rædselsfuldt. Begyndte så på sertralin 50 mg og it worked like a charm - faktisk allerede efter få dage kunne jeg mærke effekt (husk på det var primært ifht angst og søvnproblemer).
0

Tilbage til "Helbred"