Tennisalbuer og lignende skader

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Juki » 4. mar 2018, 02:23

Jeg har døjet med tennisalbuer og andre belastningsskader, pga. overbelastning, i perioder igennem de sidste 10-15 år.

Det startede nok som overbelastning pga. hypermobilitet, ikke kun i armene, finger- og albueled, men også i knæ, ankler og fødder.

Generelt mærker jeg det først når skaden er sket og kroppen er overbelastet. I de situationer er der ikke så meget andet end ro og hensyn der virker. Nogle gange er smertestillende også nødvendigt, hvilket ikke er optimalt.

For nogle måneder siden blev mine arme overbelastet igen pga. arbejdsopgaver. Jeg har ikke de arbejdsopgaver mere, men smerterne og generne er der stadig så jeg er blevet klar over at der må ske noget, men hvad? Det er jo ikke alle ting jeg kan lade være med at gøre. Fx kan jeg ikke altid spise med bestik. Ikke så meget pga. smerter, men fordi det føles som om at jeg mister evnen til at bruge kræfter i arme og fingre. Det er sådan en situation der er ret svær at undgå.

Jeg tænker der skal noget træning eller nogle øvelser til for at styrke muskler og sener, men jeg er i tvivl om hvem der kan hjælpe. Jeg giver nok ikke meget for at komme i et fitnesscenter og få lagt et program af dem :genert: Er det en fysioterapeut man skal til i stedet?

Jeg har prøvet at få blokader i albuerne ved egen læge, aldrig igen!! :shock:

Diverse støttebind har jeg også brugt. De har egentlig virket okay, men når jeg så ikke bruger dem opstår problemerne jo igen fordi kroppen ikke er styrket.

Jeg har i et tidligere job haft glæde af en tilknyttet fysioterapeut, men det var primært med udgangspunkt i arbejdsopgaverne da bl.a også ofte gav mig migræne.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4393

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf HappyHippo » 4. mar 2018, 23:29

Ekstension af håndled med fokus eksentrisk arbejde 3x15 dagligt. Start med let vægt fx en fyldt vandflaske.

Derudover udstrækning af håndleddet 5x20sek dagligt.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24626
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36775

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Daine » 5. mar 2018, 02:58

Jeg ville tage fat i en fysioterapeut eller måske en ergoterapeut og få lavet et træningsprogram/få træningsøvelser. Da jeg gik til fys med ondt i skuldre og nakke, fik jeg løbende en række øvelser jeg kunne lave - dem bruger jeg stadig efter behov, selvom jeg ikke længere er tilknyttet fys. Jeg ville heller ikke turde tro på en træner i et fitnesscenter, medmindre det var en uddannet fys/ergo og centeret slog sig an på den type hjælp.
Har du været omkring lægen? Mange steder vil de helst have en henvisning for at kunne starte behandling op, måske også for at komme hurtigere i gang(?).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Juki » 5. mar 2018, 03:12

HappyHippo skrev:Ekstension af håndled med fokus eksentrisk arbejde 3x15 dagligt. Start med let vægt fx en fyldt vandflaske.

Derudover udstrækning af håndleddet 5x20sek dagligt.

Det forstod jeg ikke meget af :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Juki » 5. mar 2018, 03:21

Daine skrev:Jeg ville tage fat i en fysioterapeut eller måske en ergoterapeut og få lavet et træningsprogram/få træningsøvelser. Da jeg gik til fys med ondt i skuldre og nakke, fik jeg løbende en række øvelser jeg kunne lave - dem bruger jeg stadig efter behov, selvom jeg ikke længere er tilknyttet fys. Jeg ville heller ikke turde tro på en træner i et fitnesscenter, medmindre det var en uddannet fys/ergo og centeret slog sig an på den type hjælp.
Har du været omkring lægen? Mange steder vil de helst have en henvisning for at kunne starte behandling op, måske også for at komme hurtigere i gang(?).

Jeg har tidligere været forbi lægen med det, men ikke i denne her omgang. Men altså det er et kendt problem hos mig, eller hvad man skal sige, som er noteret i min journal :D

Jeg var også i tvivl om det er noget der kræver en henvisning(afhængig af hvad I ville anbefale mig) Jeg har en tid ved lægen i næste måned, men jeg vil nødigt vente så længe, men måske det er noget der kan klares over telefonen hvis det kun er en henvisning og nu de kender min historik. Jeg vil gerne til en eller anden der tager udgangspunkt i mig, min krop og hvordan jeg bruger kroppen i løbet dagen. Ellers kunne jeg jo sagtens bare starte til svømning eller i et fitnesscenter.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24626
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36775

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Daine » 5. mar 2018, 03:36

Juki skrev:
Daine skrev:Jeg ville tage fat i en fysioterapeut eller måske en ergoterapeut og få lavet et træningsprogram/få træningsøvelser. Da jeg gik til fys med ondt i skuldre og nakke, fik jeg løbende en række øvelser jeg kunne lave - dem bruger jeg stadig efter behov, selvom jeg ikke længere er tilknyttet fys. Jeg ville heller ikke turde tro på en træner i et fitnesscenter, medmindre det var en uddannet fys/ergo og centeret slog sig an på den type hjælp.
Har du været omkring lægen? Mange steder vil de helst have en henvisning for at kunne starte behandling op, måske også for at komme hurtigere i gang(?).

Jeg har tidligere været forbi lægen med det, men ikke i denne her omgang. Men altså det er et kendt problem hos mig, eller hvad man skal sige, som er noteret i min journal :D

Jeg var også i tvivl om det er noget der kræver en henvisning(afhængig af hvad I ville anbefale mig) Jeg har en tid ved lægen i næste måned, men jeg vil nødigt vente så længe, men måske det er noget der kan klares over telefonen hvis det kun er en henvisning og nu de kender min historik. Jeg vil gerne til en eller anden der tager udgangspunkt i mig, min krop og hvordan jeg bruger kroppen i løbet dagen. Ellers kunne jeg jo sagtens bare starte til svømning eller i et fitnesscenter.

Det er heller ikke sikkert at fyssen vil have en henvisning. Min ville, for det var deres praksis, men jeg gætter på du kan tjekke det, hvis klinikken har en website. Jeg synes helt bestemt, at du skal til en prof, for ikke at træne forkert eller godt nok. At du har problemer med arme/hænder skal måske afhjælpes ved også at lave rygøvelser, men sådan noget er ikke til at vide som lægmand. Men prøv at giv din læge et ring vedr henvisning og så tag den derfra :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tennisalbuer og lignende skader

Indlægaf Juki » 5. mar 2018, 03:54

Daine skrev:
Juki skrev:
Daine skrev:Jeg ville tage fat i en fysioterapeut eller måske en ergoterapeut og få lavet et træningsprogram/få træningsøvelser. Da jeg gik til fys med ondt i skuldre og nakke, fik jeg løbende en række øvelser jeg kunne lave - dem bruger jeg stadig efter behov, selvom jeg ikke længere er tilknyttet fys. Jeg ville heller ikke turde tro på en træner i et fitnesscenter, medmindre det var en uddannet fys/ergo og centeret slog sig an på den type hjælp.
Har du været omkring lægen? Mange steder vil de helst have en henvisning for at kunne starte behandling op, måske også for at komme hurtigere i gang(?).

Jeg har tidligere været forbi lægen med det, men ikke i denne her omgang. Men altså det er et kendt problem hos mig, eller hvad man skal sige, som er noteret i min journal :D

Jeg var også i tvivl om det er noget der kræver en henvisning(afhængig af hvad I ville anbefale mig) Jeg har en tid ved lægen i næste måned, men jeg vil nødigt vente så længe, men måske det er noget der kan klares over telefonen hvis det kun er en henvisning og nu de kender min historik. Jeg vil gerne til en eller anden der tager udgangspunkt i mig, min krop og hvordan jeg bruger kroppen i løbet dagen. Ellers kunne jeg jo sagtens bare starte til svømning eller i et fitnesscenter.

Det er heller ikke sikkert at fyssen vil have en henvisning. Min ville, for det var deres praksis, men jeg gætter på du kan tjekke det, hvis klinikken har en website. Jeg synes helt bestemt, at du skal til en prof, for ikke at træne forkert eller godt nok. At du har problemer med arme/hænder skal måske afhjælpes ved også at lave rygøvelser, men sådan noget er ikke til at vide som lægmand. Men prøv at giv din læge et ring vedr henvisning og så tag den derfra :)

Det gør jeg :gogo:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Helbred"