Problemer med maven :(

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 19:25

Jeg har igennem flere måneder døjet med min mave. Jeg har ofte ondt i maven, underlig afføring, får ofte ondt i maven når jeg har spist og når jeg har ondt i maven bliver min mave oppustet.
I går ringede jeg til lægen og forklarede hende mine symptomer, hun snakkede om at jeg måske kunne have irriteret tyktarm. I dag har jeg været inde ved en læge, hun følte mig på maven og stillede forskellige spørgsmål. Jeg fik taget en blodprøve, jeg skal have målt levertal og infektions tal. Jeg skulle så aflevere en afførings prøve og så vil de undersøge om jeg har betændelse i tarmen.
Er der nogle af jer der har prøvet det samme eller noget lignende ?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5889
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 21. feb 2018, 19:30

Jeg er diagnosticeret med IBS (Irritable Bowel Syndrome) og det er en ret svær en af slagsen også. Dog var min udredning ikke så dybdegående igen fordi mine symptomer passede SÅ godt på beskrivelsen.
Senere har jeg dog fået foretaget colonoscopy og venter pt. på indkaldelse til videre undersøgelser.

Hvis det IBS du har, vil jeg anbefale at du kigger på Low FODMAP diæten. Der er rigtig mange der oplever bedring efter at have været på den. Det er en skide træls ting at have, for symptomerne er ofte meget og ned - selvfølgelig mest oppe når man er allermest stresset og bare har brug for at have det nogenlunde.
Det er ikke jordens undergang at have, specielt ikke hvis det bliver managed korrekt, men det kan også bare være svært at finde lige det der hjælper for dig.
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Giraffie » 21. feb 2018, 19:36

Har du nogen fødevareallegier?
Min allergier er først kommet som voksen. Fx giver avocado mig skrækkeligt ondt i maven. Jeg må ligge i flere timer og stønne med oppustet mave og efterfølgende diarré.
Rød peberfrugt, gulerødder, ananas og melon går jeg også symptomer af, dog slet ikke som avocado.
0
Cody
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. dec 2016, 18:45
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Cody » 21. feb 2018, 19:47

På nær det med den oppustede mave, så kan jeg nikke genkendende til de ting du skriver. Jeg lider Colitis Ulcerosa, som er blødende tyktarmsbetændelse. Jeg gennemgik samme prøver som dig. Efterfølgende fik jeg taget kikkertundersøgelse og MR-scanning. Det er 4 år siden, at jeg fik stillet diagnosen. Jeg har i over 3 år taget piller hver dag, og levet helt normalt uden nogen symptomer.
Selvom det er en kronisk sygdom, er der heldigvis en masse typer medicin og kostråd, som gør det muligt at leve et normalt liv.
1
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Neverkont » 21. feb 2018, 19:53

Prosperity74 skrev:Jeg har igennem flere måneder døjet med min mave. Jeg har ofte ondt i maven, underlig afføring, får ofte ondt i maven når jeg har spist og når jeg har ondt i maven bliver min mave oppustet.


Det er rigtig fint, at du får lavet blodprøver, så nogle ting forhåbentlig kan udelukkes.

Jeg har haft fordøjelsesproblemer i mange år, og oplevede ikke den store hjælp fra de læger jeg har haft. Men er ved at få styr på det ved egen hjælp.

Hvad mener du med "underlig afføring"?

Du skriver, at du ofte får ondt i maven når du har spist. Hvor længe efter du har spist begynder det, at gøre ondt?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Juki » 21. feb 2018, 20:00

Jeg ville også læse om IBS/Irriteret tyktarm og afhængig af dit afføringsmønster kan det måske også være gavnligt at læse om forstoppelse, enten skjult forstoppelse eller bare forstoppelse.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:24

Neverkont skrev:
Prosperity74 skrev:Jeg har igennem flere måneder døjet med min mave. Jeg har ofte ondt i maven, underlig afføring, får ofte ondt i maven når jeg har spist og når jeg har ondt i maven bliver min mave oppustet.


Det er rigtig fint, at du får lavet blodprøver, så nogle ting forhåbentlig kan udelukkes.

Jeg har haft fordøjelsesproblemer i mange år, og oplevede ikke den store hjælp fra de læger jeg har haft. Men er ved at få styr på det ved egen hjælp.

Hvad mener du med "underlig afføring"?

Du skriver, at du ofte får ondt i maven når du har spist. Hvor længe efter du har spist begynder det, at gøre ondt?


Jeg får ondt i maven cirka en halv time efter et måltid. Underlig afføring, min afføring er ikke ordentlig “fast” og er også ind imellem tynd ( ved ikke om det giver mening ? )
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf kidkomb » 21. feb 2018, 21:25

Det kan også være lactose-intolerans.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:28

Giraffie skrev:Har du nogen fødevareallegier?
Min allergier er først kommet som voksen. Fx giver avocado mig skrækkeligt ondt i maven. Jeg må ligge i flere timer og stønne med oppustet mave og efterfølgende diarré.
Rød peberfrugt, gulerødder, ananas og melon går jeg også symptomer af, dog slet ikke som avocado.


Jeg har fødevare allergi. Jeg kan ikke tåle konserveringsmidler i mad, citrus frugter, chokolade og rødvin - disse ting giver mig nældefeber udbrud. Mælk, fløde ( laktose ) giver mig ondt i maven og diarré, så det undgår jeg, eller køber det i laktose fri udgave hvis jeg skal have det. Jeg får også rigtig ondt i maven af løg
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:31

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg er diagnosticeret med IBS (Irritable Bowel Syndrome) og det er en ret svær en af slagsen også. Dog var min udredning ikke så dybdegående igen fordi mine symptomer passede SÅ godt på beskrivelsen.
Senere har jeg dog fået foretaget colonoscopy og venter pt. på indkaldelse til videre undersøgelser.

Hvis det IBS du har, vil jeg anbefale at du kigger på Low FODMAP diæten. Der er rigtig mange der oplever bedring efter at have været på den. Det er en skide træls ting at have, for symptomerne er ofte meget og ned - selvfølgelig mest oppe når man er allermest stresset og bare har brug for at have det nogenlunde.
Det er ikke jordens undergang at have, specielt ikke hvis det bliver managed korrekt, men det kan også bare være svært at finde lige det der hjælper for dig.


Jeg har været inde og kigge på den her hjemmeside
http://www.maveguiden.dk/irriteret-tykt ... t-tyktarm/
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:33

Kan psyken ikke også spille ind ? Jeg har en skrøbelig psyke, har tilbagevendende depressioner mm
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf kidkomb » 21. feb 2018, 21:34

Prosperity74 skrev:Kan psyken ikke også spille ind ? Jeg har en skrøbelig psyke, har tilbagevendende depressioner mm

Hvis man skal tro nyeste forskning er det nok nærmere omvendt.
At din psyke lider under at din mave-tarmflora ikke er optimal.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:38

På mandag skal jeg ringe til lægen og have svar på afførings prøven
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf Prosperity74 » 21. feb 2018, 21:43

kidkomb skrev:
Prosperity74 skrev:Kan psyken ikke også spille ind ? Jeg har en skrøbelig psyke, har tilbagevendende depressioner mm

Hvis man skal tro nyeste forskning er det nok nærmere omvendt.
At din psyke lider under at din mave-tarmflora ikke er optimal.


Ja, jeg skal da ærligt indrømme at min dumme mave påvirker mit humør. Det er ikke rart at gå rundt og have så ofte ondt og ubehag...
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Problemer med maven :(

Indlægaf kidkomb » 21. feb 2018, 21:50

Prosperity74 skrev:
kidkomb skrev:
Prosperity74 skrev:Kan psyken ikke også spille ind ? Jeg har en skrøbelig psyke, har tilbagevendende depressioner mm

Hvis man skal tro nyeste forskning er det nok nærmere omvendt.
At din psyke lider under at din mave-tarmflora ikke er optimal.


Ja, jeg skal da ærligt indrømme at min dumme mave påvirker mit humør. Det er ikke rart at gå rundt og have så ofte ondt og ubehag...

Nej, det er ikke det jeg mener (selvom det bestemt er reelt nok) -der er nyere forskning der påviser en mulig sammenhæng, således at ubalance i bakterierne i fordøjelsessystemet er den reelle årsag til depression.
Der skal helt sikkert mere forskning på banen, men det er da et interessant perspektiv synes jeg.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"