Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Fie1234 » 14. feb 2018, 22:41

Jeg har de sidste 3-4 år fået lungebetændelse oftere og oftere. De sidste par år med cirka 6 måneders mellemrum, så i 2017 havde jeg det også 2-3 gange, og nu er jeg syg igen med lungebetændelse, og det er ikke engang 3 måneder siden sidst. Det har også taget mig længere tid de sidste gange at komme mig over det på trods af penicillin. Jeg har skiftet læge for nylig, og fik konstateret astma i oktober/november sidste år hos min nye læge. Jeg fik en blå bricanyl til anfald, men den har ikke rigtig effekt, og får jeg et anfald, hvor jeg ikke kan få luft, kan jeg ikke tage medicinen, for jeg er ikke i stand til at suge ind. Jeg ryger også, og har gjort det i 7 år, men har aldrig hørt om andre rygere på min alder (22), som slås så meget med sine lunger. Min nye læge har sagt, at så snart jeg fremover bliver småsyg med hoste og andre luftvejssymptomer, skal jeg skynde mig op til dem og have penicillin, fordi han så hvor skidt jeg havde det sidst, da jeg ikke kunne få luft.

Min vejtrækning piber og raller, både i hvile og når jeg bevæger mig. Jeg kan ikke gå i normalt tempo for andre på min alder, for jeg kan slet ikke få luft, og dem jeg går sammen med er nødt til at stoppe op og vente på mig hele tiden. Jeg er nået til et punkt hvor jeg er ret bekymret for mine lunger, og det er mine forældre også. Jeg ved at det er fuldstændig hul i hovedet at jeg stadig ryger, men jeg føler ikke at jeg kan stoppe på nuværende tidspunkt. Mit egentlige spørgsmål er, om nogle har haft det på samme måde? Og er det muligt at få tjekket sine lunger ordentlig igennem ved f.eks røntgen? Det er vel lægen som skal henvise mig, men er det overhovedet realistisk at få sådan en henvisning, når lægen ved at jeg ryger? Vil de ikke bare bede mig om at stoppe?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Juki » 14. feb 2018, 22:53

Har du allergi og hvordan er indeklimaet hvor du bor?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 22:55

Min gamle mor ligger lige nu på sygehuset med lungebetændelse, hvor det gik lige så galt for 2 år siden. Men de har nu konstateret at hun har KOL (rygerlunger) Hun stoppede dog med at ryge for 5 år siden, men har været i en for sen alder til at det gjorde nogen forskel.
Men dine symptomer lyder meget som dem min mor har, så synes virkelig at du skal stoppe med at ryge hurtigst muligt. Dog er jeg helt enig med dig i at det er en unormal tidlig alder at få det problem, men der er bare nogle folks lunger der ikke så godt tåler røg som andre.

Håber for dig at jeg tager fejl, men ligegyldig hvad så er der noget der irriterer dine lunger, som du skal have undersøgt, og vil mene at lægen skal sende dig videre selv om du ryger.
6
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Fie1234 » 14. feb 2018, 23:07

Juki skrev:Har du allergi og hvordan er indeklimaet hvor du bor?


Jeg har husstøvmideallergi, og her er nok lidt støvet, men vi sørger for at få luftet ud.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. feb 2018, 23:37

har du boet samme sted imens det er tiltaget?? Så ville jeg få undersøgt indeklimet professionelt, svamp som f.x. skimmel kan forårsage astma, og og luftvejs infektioner i høj og alvorlig grad. Og er det indeklimaet der er synderen, bliver det kun værre og værre...

Og gør dig selv en tjenste og få kvittet de smøger ;) - man kan faktisk købe en medicinkur ved lægen, der tager al afhængighed inden for 1-2 måneder.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Orchidea » 14. feb 2018, 23:57

Det lyder ikke normalt at en ung kvinde får lungebetændelse så ofte. Hvordan er lungebetændelserne blevet diagnosticeret? Det undrer mig at der ikke er taget røntgen af dine lunger endnu. Hvor høje er dine infektionstal? Er det overhovedet lungebetændelse eller er det astma i forværring? Man skal jo ikke have penicillin bare fordi.

Gentagne lungebetændelser kan skyldes skimmelsvamp. Det bør undersøges.

Uden at ville være irriterende, så er det helt knald i låget at du ryger når du har astma. Det er du nødt til at stoppe med.

Du beskriver anfald hvor du får åndenød i en grad hvor din inhalationsmedicin ingen effekt har og at du nogle gange slet ikke er i stand til at tage medicinen. I de tilfælde skal du altså reagere og søge akut hjælp. Man vil ikke nægte at tage røntgen fordi du ryger. Du skal jo ikke straffes men hjælpes og røntgen bruges til at diagnosticere en evt lungebetændelse, hvor man i så fald vil kunne se infiltrater på lungerne.

Bor du hjemme? Hvordan reagerer dine forældre på at du får anfald af åndenød i så voldsom grad?


Du skal ses af en læge igen og så skal du kræve at blive ordentlig udredt. Rigtig god bedring til dig.
5
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 00:28

Fie1234 skrev:Jeg har de sidste 3-4 år fået lungebetændelse oftere og oftere. De sidste par år med cirka 6 måneders mellemrum, så i 2017 havde jeg det også 2-3 gange, og nu er jeg syg igen med lungebetændelse, og det er ikke engang 3 måneder siden sidst. Det har også taget mig længere tid de sidste gange at komme mig over det på trods af penicillin. Jeg har skiftet læge for nylig, og fik konstateret astma i oktober/november sidste år hos min nye læge. Jeg fik en blå bricanyl til anfald, men den har ikke rigtig effekt, og får jeg et anfald, hvor jeg ikke kan få luft, kan jeg ikke tage medicinen, for jeg er ikke i stand til at suge ind. Jeg ryger også, og har gjort det i 7 år, men har aldrig hørt om andre rygere på min alder (22), som slås så meget med sine lunger. Min nye læge har sagt, at så snart jeg fremover bliver småsyg med hoste og andre luftvejssymptomer, skal jeg skynde mig op til dem og have penicillin, fordi han så hvor skidt jeg havde det sidst, da jeg ikke kunne få luft.

Min vejtrækning piber og raller, både i hvile og når jeg bevæger mig. Jeg kan ikke gå i normalt tempo for andre på min alder, for jeg kan slet ikke få luft, og dem jeg går sammen med er nødt til at stoppe op og vente på mig hele tiden. Jeg er nået til et punkt hvor jeg er ret bekymret for mine lunger, og det er mine forældre også. Jeg ved at det er fuldstændig hul i hovedet at jeg stadig ryger, men jeg føler ikke at jeg kan stoppe på nuværende tidspunkt. Mit egentlige spørgsmål er, om nogle har haft det på samme måde? Og er det muligt at få tjekket sine lunger ordentlig igennem ved f.eks røntgen? Det er vel lægen som skal henvise mig, men er det overhovedet realistisk at få sådan en henvisning, når lægen ved at jeg ryger? Vil de ikke bare bede mig om at stoppe?


LÆS!!

Først input og forslag til dine spørgsmål og så min historie bagefter.

1. Grunden til du piber og raller både i hvile og bevægelse + at din Brincanyl ikke virker skyldes at du med stor sandsynlighed ikke er medicineret ordentligt.

2. Du skal have noget forebyggende astmamedicin (stoffet er budesonid) og den inhalator jeg har hedder Giona Easyinhaler, og ja,, jeg vil så også anbefale dig at skifte din Bricanyl ud eller kombinere anfaldsmedicinen med en astma spray ((den bedste hedder Airomir")

3. Du skal have en klar diagnose på at du har lungebetændelse - ikke bare hoppe på penicillin

4. Bed om en prednisolonkur (10 piller 1 pr dag) - til at komme lidt op på hægterne igen'

5. I starten skal du hver 3. mdr tage til din læge og få foretaget en pusteprøve. 1. gang skal de tjekke din nuværende tilstand, få forebyggende medicin og så 2 mdr efter tjekkes dine lunger igen for at se om den dosis du får virker. Du kan selv købe et peakflowmeter hedder det på apoteket - det koster godt 100 kr, hos lægen måles det digitalt.

.............

Min historie.
Stoppede med at ryge i slutningen af 2013. blev forkølet maj 14 og hostede efter jeg blev rask. Tænkte, nå ja man var jo ryger og lungerne er på vej op igen. Sommerferien brugte jeg på at hoste 1 timer hver nat, kunne ikke sove. Tog til lægen:

- fik hostesaft (ingen virkning)
- fik penicillin (ingen virkning, fik det faktisk værre)

Røg en fredag nat akut på hospitalet livstruende fordi jeg ikke kunne trække vejret.
2. dage senere efter røngten (der intet viste), fik jeg at vide havde astma.
Blev sendt hjem med en bricanyl.

2 uger senere - havde det lige skidt. Blev indlagt igen akut, CT-scanning og ja..jeg skulle jo også have noget forebyggende (Det havde hospitalet sådan set lige glemt) :fløjt:

...fra efteråret 14 til nu

Fik Bricanyl til anfald og Giona Easyhaler forebyggende (2 gange morgen og 2 gange aften)
Har haft mange perioder hvor jeg virkelig har haft det skidt, kan ikke sove, hoster hele natten, sover siddende, har på nogle nætter brugt omkring 15 doser anfaldsmedicin uden virkning. flere alleriprøver viser ingenting.
HAr været til pusteprøver mv for at få styr på medicineringen, der selv i dag er høj.

Min pusteniveau ligger for mit vedkommende på 400, jeg har vågnet om natten med langvarige anfald hvor den har været på 30.

Har gode perioder efter en prednisolonkur især hvis jeg bliver forkølet.

Jeg foreslog selv min læge at jeg prøvede en anden anfaldsmedicin fordi når jeg får et anfald, hoster jeg ...kan ikke trække vejret og lukker helt til i næsen. Så for mig var det logisk at jeg ikke kunne få pulveret ned i lungerne.
Fik en astmaspray - og den er supergod, fordi den kan jeg få ned i lungerne og den virker hurtigt.
Jeg har stadig gode og dårlige perioder men klart flere gode end dårlige.


Skriv bare hvis du har spørgsmål og pøj-pøj.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 00:36

Orchidea skrev:Det lyder ikke normalt at en ung kvinde får lungebetændelse så ofte. Hvordan er lungebetændelserne blevet diagnosticeret? Det undrer mig at der ikke er taget røntgen af dine lunger endnu. Hvor høje er dine infektionstal? Er det overhovedet lungebetændelse eller er det astma i forværring? Man skal jo ikke have penicillin bare fordi.


This..

Astma er jo kronisk betændelse i lungerne og der hjælper penicillin ikke.
Den betændelse astma giver kan ved at lytte på lungerne godt mistolkes som lungebetændelse.

Desværre er røngtenbilleder ikke altid til nogen nytte (ingen af mine eller en CT-scanning har vist noget), men det skal der klart gøres.
0
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Fie1234 » 15. feb 2018, 11:55

Orchidea skrev:Det lyder ikke normalt at en ung kvinde får lungebetændelse så ofte. Hvordan er lungebetændelserne blevet diagnosticeret? Det undrer mig at der ikke er taget røntgen af dine lunger endnu. Hvor høje er dine infektionstal? Er det overhovedet lungebetændelse eller er det astma i forværring? Man skal jo ikke have penicillin bare fordi.

Gentagne lungebetændelser kan skyldes skimmelsvamp. Det bør undersøges.

Uden at ville være irriterende, så er det helt knald i låget at du ryger når du har astma. Det er du nødt til at stoppe med.

Du beskriver anfald hvor du får åndenød i en grad hvor din inhalationsmedicin ingen effekt har og at du nogle gange slet ikke er i stand til at tage medicinen. I de tilfælde skal du altså reagere og søge akut hjælp. Man vil ikke nægte at tage røntgen fordi du ryger. Du skal jo ikke straffes men hjælpes og røntgen bruges til at diagnosticere en evt lungebetændelse, hvor man i så fald vil kunne se infiltrater på lungerne.

Bor du hjemme? Hvordan reagerer dine forældre på at du får anfald af åndenød i så voldsom grad?


Du skal ses af en læge igen og så skal du kræve at blive ordentlig udredt. Rigtig god bedring til dig.


Jeg har været ved vagtlægen nogle gange og ellers almindeligt læge, har haft 4 forskellige læger + nogle vagtlægebesøg de gange jeg har haft lungebetændelse. De almindelige læger har lyttet på mine lunger og tjekket infektionstal, som flere gange har været et godt stykke over 200 har jeg fået at vide, men flere gange har de ikke ville fortælle mig, hvad den lå på. Vagtlægerne har lyttet til mine lunger, tjekket temperatur og selvfølgelig set hvor skidt jeg har haft det.

Jeg bor ikke hjemme længere, men det gjorde jeg da disse lungebetændelser startede. Har både haft lungebetændelse da jeg boede hos min mor, når jeg var på besøg hos min far og de to steder jeg har boet efterfølgende. Min forældre er ved at være ret bekymrede også, og kan heller ikke forstå, at jeg bliver så syg ofte. Min mor har både været med mig ved vagtlægen og almindelig læge nogle gange, når jeg har været syg og har jo også set, hvor skidt jeg har det, og hun har måtte hente penicillin til mig på apoteket, fordi jeg ikke selv har været i stand til det.

Jeg har bare oplevet en tidligere læge som ikke engang ville lade mig blive tjekket med pusteprøve for astma dengang symptomerne startede, for hun var "ikke bekymret for mine lunger", og jeg skulle bare stoppe med at ryge. Jeg har meget dårlig erfaring på det punkt, og derfor jeg blev i tvivl om de overhovedet vil henvise mig, når jeg ryger, eller om de bare siger jeg skal stoppe.
0
Fie1234
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12. jan 2017, 13:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 13

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Fie1234 » 15. feb 2018, 12:05

Bimmerdyret skrev:
Fie1234 skrev:Jeg har de sidste 3-4 år fået lungebetændelse oftere og oftere. De sidste par år med cirka 6 måneders mellemrum, så i 2017 havde jeg det også 2-3 gange, og nu er jeg syg igen med lungebetændelse, og det er ikke engang 3 måneder siden sidst. Det har også taget mig længere tid de sidste gange at komme mig over det på trods af penicillin. Jeg har skiftet læge for nylig, og fik konstateret astma i oktober/november sidste år hos min nye læge. Jeg fik en blå bricanyl til anfald, men den har ikke rigtig effekt, og får jeg et anfald, hvor jeg ikke kan få luft, kan jeg ikke tage medicinen, for jeg er ikke i stand til at suge ind. Jeg ryger også, og har gjort det i 7 år, men har aldrig hørt om andre rygere på min alder (22), som slås så meget med sine lunger. Min nye læge har sagt, at så snart jeg fremover bliver småsyg med hoste og andre luftvejssymptomer, skal jeg skynde mig op til dem og have penicillin, fordi han så hvor skidt jeg havde det sidst, da jeg ikke kunne få luft.

Min vejtrækning piber og raller, både i hvile og når jeg bevæger mig. Jeg kan ikke gå i normalt tempo for andre på min alder, for jeg kan slet ikke få luft, og dem jeg går sammen med er nødt til at stoppe op og vente på mig hele tiden. Jeg er nået til et punkt hvor jeg er ret bekymret for mine lunger, og det er mine forældre også. Jeg ved at det er fuldstændig hul i hovedet at jeg stadig ryger, men jeg føler ikke at jeg kan stoppe på nuværende tidspunkt. Mit egentlige spørgsmål er, om nogle har haft det på samme måde? Og er det muligt at få tjekket sine lunger ordentlig igennem ved f.eks røntgen? Det er vel lægen som skal henvise mig, men er det overhovedet realistisk at få sådan en henvisning, når lægen ved at jeg ryger? Vil de ikke bare bede mig om at stoppe?


LÆS!!

Først input og forslag til dine spørgsmål og så min historie bagefter.

1. Grunden til du piber og raller både i hvile og bevægelse + at din Brincanyl ikke virker skyldes at du med stor sandsynlighed ikke er medicineret ordentligt.

2. Du skal have noget forebyggende astmamedicin (stoffet er budesonid) og den inhalator jeg har hedder Giona Easyinhaler, og ja,, jeg vil så også anbefale dig at skifte din Bricanyl ud eller kombinere anfaldsmedicinen med en astma spray ((den bedste hedder Airomir")

3. Du skal have en klar diagnose på at du har lungebetændelse - ikke bare hoppe på penicillin

4. Bed om en prednisolonkur (10 piller 1 pr dag) - til at komme lidt op på hægterne igen'

5. I starten skal du hver 3. mdr tage til din læge og få foretaget en pusteprøve. 1. gang skal de tjekke din nuværende tilstand, få forebyggende medicin og så 2 mdr efter tjekkes dine lunger igen for at se om den dosis du får virker. Du kan selv købe et peakflowmeter hedder det på apoteket - det koster godt 100 kr, hos lægen måles det digitalt.

.............

Min historie.
Stoppede med at ryge i slutningen af 2013. blev forkølet maj 14 og hostede efter jeg blev rask. Tænkte, nå ja man var jo ryger og lungerne er på vej op igen. Sommerferien brugte jeg på at hoste 1 timer hver nat, kunne ikke sove. Tog til lægen:

- fik hostesaft (ingen virkning)
- fik penicillin (ingen virkning, fik det faktisk værre)

Røg en fredag nat akut på hospitalet livstruende fordi jeg ikke kunne trække vejret.
2. dage senere efter røngten (der intet viste), fik jeg at vide havde astma.
Blev sendt hjem med en bricanyl.

2 uger senere - havde det lige skidt. Blev indlagt igen akut, CT-scanning og ja..jeg skulle jo også have noget forebyggende (Det havde hospitalet sådan set lige glemt) :fløjt:

...fra efteråret 14 til nu

Fik Bricanyl til anfald og Giona Easyhaler forebyggende (2 gange morgen og 2 gange aften)
Har haft mange perioder hvor jeg virkelig har haft det skidt, kan ikke sove, hoster hele natten, sover siddende, har på nogle nætter brugt omkring 15 doser anfaldsmedicin uden virkning. flere alleriprøver viser ingenting.
HAr været til pusteprøver mv for at få styr på medicineringen, der selv i dag er høj.

Min pusteniveau ligger for mit vedkommende på 400, jeg har vågnet om natten med langvarige anfald hvor den har været på 30.

Har gode perioder efter en prednisolonkur især hvis jeg bliver forkølet.

Jeg foreslog selv min læge at jeg prøvede en anden anfaldsmedicin fordi når jeg får et anfald, hoster jeg ...kan ikke trække vejret og lukker helt til i næsen. Så for mig var det logisk at jeg ikke kunne få pulveret ned i lungerne.
Fik en astmaspray - og den er supergod, fordi den kan jeg få ned i lungerne og den virker hurtigt.
Jeg har stadig gode og dårlige perioder men klart flere gode end dårlige.


Skriv bare hvis du har spørgsmål og pøj-pøj.


Min læge snakkede om, at hvis jeg fortsatte med at få lungebetændelse, skulle jeg have den brune bricanyl, som skulle være forebyggende. Jeg hoster nemlig også helt vildt, hvis jeg ikke kan få luft, og derfor hvis jeg prøver at tage den bicanyl til anfald, får jeg hostet det hele ud, og det er helt umuligt for mig at få det inhaleret, men synes heller ikke det har haft nogen effekt. Sidst jeg var syg omkring december ringede jeg til vagtlægen, som sagde at jeg skulle tage bricanylen så ofte jeg ville, og når jeg ikke kunne få luft. Jeg tømte en hel ny bricanyl på en uge, men synes overhovedet ikke det gjorde nogen forskel. Hvad er et peakflowmeter?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Sophies-mor » 15. feb 2018, 12:10

Fie1234 skrev:
Bimmerdyret skrev:
Fie1234 skrev:Jeg har de sidste 3-4 år fået lungebetændelse oftere og oftere. De sidste par år med cirka 6 måneders mellemrum, så i 2017 havde jeg det også 2-3 gange, og nu er jeg syg igen med lungebetændelse, og det er ikke engang 3 måneder siden sidst. Det har også taget mig længere tid de sidste gange at komme mig over det på trods af penicillin. Jeg har skiftet læge for nylig, og fik konstateret astma i oktober/november sidste år hos min nye læge. Jeg fik en blå bricanyl til anfald, men den har ikke rigtig effekt, og får jeg et anfald, hvor jeg ikke kan få luft, kan jeg ikke tage medicinen, for jeg er ikke i stand til at suge ind. Jeg ryger også, og har gjort det i 7 år, men har aldrig hørt om andre rygere på min alder (22), som slås så meget med sine lunger. Min nye læge har sagt, at så snart jeg fremover bliver småsyg med hoste og andre luftvejssymptomer, skal jeg skynde mig op til dem og have penicillin, fordi han så hvor skidt jeg havde det sidst, da jeg ikke kunne få luft.

Min vejtrækning piber og raller, både i hvile og når jeg bevæger mig. Jeg kan ikke gå i normalt tempo for andre på min alder, for jeg kan slet ikke få luft, og dem jeg går sammen med er nødt til at stoppe op og vente på mig hele tiden. Jeg er nået til et punkt hvor jeg er ret bekymret for mine lunger, og det er mine forældre også. Jeg ved at det er fuldstændig hul i hovedet at jeg stadig ryger, men jeg føler ikke at jeg kan stoppe på nuværende tidspunkt. Mit egentlige spørgsmål er, om nogle har haft det på samme måde? Og er det muligt at få tjekket sine lunger ordentlig igennem ved f.eks røntgen? Det er vel lægen som skal henvise mig, men er det overhovedet realistisk at få sådan en henvisning, når lægen ved at jeg ryger? Vil de ikke bare bede mig om at stoppe?


LÆS!!

Først input og forslag til dine spørgsmål og så min historie bagefter.

1. Grunden til du piber og raller både i hvile og bevægelse + at din Brincanyl ikke virker skyldes at du med stor sandsynlighed ikke er medicineret ordentligt.

2. Du skal have noget forebyggende astmamedicin (stoffet er budesonid) og den inhalator jeg har hedder Giona Easyinhaler, og ja,, jeg vil så også anbefale dig at skifte din Bricanyl ud eller kombinere anfaldsmedicinen med en astma spray ((den bedste hedder Airomir")

3. Du skal have en klar diagnose på at du har lungebetændelse - ikke bare hoppe på penicillin

4. Bed om en prednisolonkur (10 piller 1 pr dag) - til at komme lidt op på hægterne igen'

5. I starten skal du hver 3. mdr tage til din læge og få foretaget en pusteprøve. 1. gang skal de tjekke din nuværende tilstand, få forebyggende medicin og så 2 mdr efter tjekkes dine lunger igen for at se om den dosis du får virker. Du kan selv købe et peakflowmeter hedder det på apoteket - det koster godt 100 kr, hos lægen måles det digitalt.

.............

Min historie.
Stoppede med at ryge i slutningen af 2013. blev forkølet maj 14 og hostede efter jeg blev rask. Tænkte, nå ja man var jo ryger og lungerne er på vej op igen. Sommerferien brugte jeg på at hoste 1 timer hver nat, kunne ikke sove. Tog til lægen:

- fik hostesaft (ingen virkning)
- fik penicillin (ingen virkning, fik det faktisk værre)

Røg en fredag nat akut på hospitalet livstruende fordi jeg ikke kunne trække vejret.
2. dage senere efter røngten (der intet viste), fik jeg at vide havde astma.
Blev sendt hjem med en bricanyl.

2 uger senere - havde det lige skidt. Blev indlagt igen akut, CT-scanning og ja..jeg skulle jo også have noget forebyggende (Det havde hospitalet sådan set lige glemt) :fløjt:

...fra efteråret 14 til nu

Fik Bricanyl til anfald og Giona Easyhaler forebyggende (2 gange morgen og 2 gange aften)
Har haft mange perioder hvor jeg virkelig har haft det skidt, kan ikke sove, hoster hele natten, sover siddende, har på nogle nætter brugt omkring 15 doser anfaldsmedicin uden virkning. flere alleriprøver viser ingenting.
HAr været til pusteprøver mv for at få styr på medicineringen, der selv i dag er høj.

Min pusteniveau ligger for mit vedkommende på 400, jeg har vågnet om natten med langvarige anfald hvor den har været på 30.

Har gode perioder efter en prednisolonkur især hvis jeg bliver forkølet.

Jeg foreslog selv min læge at jeg prøvede en anden anfaldsmedicin fordi når jeg får et anfald, hoster jeg ...kan ikke trække vejret og lukker helt til i næsen. Så for mig var det logisk at jeg ikke kunne få pulveret ned i lungerne.
Fik en astmaspray - og den er supergod, fordi den kan jeg få ned i lungerne og den virker hurtigt.
Jeg har stadig gode og dårlige perioder men klart flere gode end dårlige.


Skriv bare hvis du har spørgsmål og pøj-pøj.


Min læge snakkede om, at hvis jeg fortsatte med at få lungebetændelse, skulle jeg have den brune bricanyl, som skulle være forebyggende. Jeg hoster nemlig også helt vildt, hvis jeg ikke kan få luft, og derfor hvis jeg prøver at tage den bicanyl til anfald, får jeg hostet det hele ud, og det er helt umuligt for mig at få det inhaleret, men synes heller ikke det har haft nogen effekt. Sidst jeg var syg omkring december ringede jeg til vagtlægen, som sagde at jeg skulle tage bricanylen så ofte jeg ville, og når jeg ikke kunne få luft. Jeg tømte en hel ny bricanyl på en uge, men synes overhovedet ikke det gjorde nogen forskel. Hvad er et peakflowmeter?

Lungefunktionsmåler.
Populært sagt, så måler den, hvor meget luft, du kan puste ud. Altså styrken du kan gøre det med.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Zorglup » 15. feb 2018, 12:48

Prednisolon er binyrebarkhormon. Det ønsker man sig ikke for meget af.
Men det virker som et mirakel middel.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 13:25

Fie1234 skrev:Min læge snakkede om, at hvis jeg fortsatte med at få lungebetændelse, skulle jeg have den brune bricanyl, som skulle være forebyggende. Jeg hoster nemlig også helt vildt, hvis jeg ikke kan få luft, og derfor hvis jeg prøver at tage den bicanyl til anfald, får jeg hostet det hele ud, og det er helt umuligt for mig at få det inhaleret, men synes heller ikke det har haft nogen effekt. Sidst jeg var syg omkring december ringede jeg til vagtlægen, som sagde at jeg skulle tage bricanylen så ofte jeg ville, og når jeg ikke kunne få luft. Jeg tømte en hel ny bricanyl på en uge, men synes overhovedet ikke det gjorde nogen forskel. Hvad er et peakflowmeter?


Det er også meningen med anfaldsmedicinen, den udvider så du kan få luft og "hoste igennem", men da astma er en kronisk tilstand og når du nu er så ramt, så er det vigtigt at du får noget der er forebyggende (altså hæmmer den inflamation du har i lungerne), så du ikke får så mange anfald.

Velbehandlet astma der skal man kun bruge anfaldsmedicinen ca. hver 14 dag (... tøhø....min bare... :gisp: )

Hvorfor din læge siger at du skal have den brune Bricanyl hvis du fortsætter med at få lungebetændelse fatter jeg simpelthen ikke en skid af (beklager mit sprog), altså jo en velbehandlet astma mindsker risikoen for lungebetændelse, men med dine antal, så skal du sgu have forebyggende NU. :nerve:

Grunden til at jeg anbefaler en spray er ikke fordi den blå Bricanyl er dårlig eller at den ikke virker, men jeg kan bare ikke trække pulveret ind (det ved jeg rent fysisk), og ja...derfor så er den jo også virkningsløs for mig, da den ikke kan komme ned i lungerne.
Og det virker som om det er det du beskriver : at du ikke kan trække Bricanylen ind.

Og kan du ikke trække anfaldsmedicinen ind - som du skal tage før du tager den forebyggende (der skal lukkes op, så det forebyggende kan komme ned - så at sige), så nytter en pulverbaseret forebyggende (som jeg også har) ikke en skid.

Derfor spørg om en spraybaseret anfaldsmedicin (det foreslog min læge efter vi snakkede), jeg har stadig den blå Bricanyl til mindre anfald, men den spraybaserede er langtidsvirkende og jeg kan vitterlig mærke at den virker - så jeg kan få den forebyggende ned.

............

Hht den brune Bricanyl (der hedder Pulmicort) så er det det samme indholdsstof Budesonid og i samme mængde som der er i den forebyggende jeg bruger, der hedder Giona Easyhaler.

Samme stof, samme virkning, men der er en ting ved Giona Easyhaler der er en væsentlig fordel, nemlig at du kan se hvor mange doser du har tilbage. :)
Det kan du ikke med den brune Bricanyl, og ja...det er SUR røv at løbe tør... :panik:

Prismæssigt sparer du også en del på Giona Easyhaler (og det vil du sikkert også gøre på de andre inhalatorer der også har samme indholdsstof)

........

Mht bare at bruge Bricanyl (blå) eller anfaldsmedicin så ofte man har brug for det... ja... en af bivirkningerne er spøjst nok åndenød og hoste..og desuden (tror jeg gælder al anfaldsmedicin)...bliv ikke bange hvis du begynder at ryste meget på hænderne (det er en normal bivirkning og den går over, men kan komme sporadisk igen).

...............



Peakflowmeter:'

Se her... https://www.fysiosupplies.dk/peakflowme ... gLfSPD_BwE
.............


Afslutningsvis vil jeg bare sige (til alle) at det jeg skriver er for egen regning - jeg er ikke læge, men jeg kan se mig selv i det trådstarter skriver.
Jeg har ingen aktier i nogen medicofirmaer, men kommer bare med egne erfaringer med det samme virksomme indholdsstof.
Jeg kæfter bare op :lol: :lol: :lol: fordi jeg ved hvilket helvede TS er igennem ligenu.

Har andre erfaringer - ikke nødvendigvis de samme som mine, så bare kom med dem : jeg kan skam godt bruge mere erfaring og tips fra amdre :love2:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf hotlips » 15. feb 2018, 13:26

Jeg ville også få set på ting som indeklima og skoliose, det har 50% af befolkningen og hvis det bliver slemt så presser det ribbenene skævt sammen så der ikke er ordentlig plads til lungerne og så vil man samle væske der med mellemrum vil gå infektion i.

Men vær forberedt på at når du ryger så lukker de ørerne og siger at du bare skal holde op med det, min ene lunge var på 40% kapacitet før jeg blev opereret og det var der ikke nogen der reagerede på fordi jeg jo bare kunne holde op med at ryge. Jeg havde lungebetændelse to gange hvert år de sidste par år før det blev opdaget hvad der var galt, og jeg har haft det to gange på de 13 år der er gået siden.

Der kan sikkert være en masse andre muligheder som man sjældent hører om, men få dem checket, det er opslidende at få den slags så ofte og det kan sagtens være et symptom på at der er noget ret omfattende der skal laves.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Får lungebetændelse hele tiden - røntgen af lunger?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. feb 2018, 13:35

Zorglup skrev:Prednisolon er binyrebarkhormon. Det ønsker man sig ikke for meget af.
Men det virker som et mirakel middel.


Det er rigtigt, men det er så lige en luksus som astmapatienter ikke har råd til ;) , og doserne som man får forebyggende er ret små.

Jeg ved godt sagde det med en prednisolonkur godt 5/10 dage, og det er lidt større doser end ved forebyggende astmamedicin.

Jeg tager forebyggende kalk og D-vitamin under en sådan kur, men det er en nødvendighed for mig i nødstilfælde, når jeg fx. bliver ramt af en slem forkølelse fordi:

Jeg på dag 2 faktisk føler at min astmamedicin virker
Jeg kan sove 5 timer sammenhængende og ikke være hostende vågen i 2 timer, sidde op døsende i 20 min og så hoste 1 time i træk mere.
1

Tilbage til "Helbred"