Kender du din blodtype?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf JoyNips » 14. feb 2018, 08:32

Zonta skrev:Ja, jeg er 0+. Jeg mener min mand er A+ uden at være helt sikker.

Vores børn kommer vel til at være enten 0 eller A. Ved ikke helt om den ene er dominerende og den anden vigende? :gruble:


A er dominant. Det vil sige, at din mand kan have allelerne AA eller A0 og dermed give et 0 videre. Du har 00 og giver med sikkerhed et 0 videre, så det er helt korrekt, at jeres børn enten kommer til at være 0 eller A (og i så fald vil de med sikkerhed have allelerne A0).
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Zonta » 14. feb 2018, 08:43

JoyNips skrev:
Zonta skrev:Ja, jeg er 0+. Jeg mener min mand er A+ uden at være helt sikker.

Vores børn kommer vel til at være enten 0 eller A. Ved ikke helt om den ene er dominerende og den anden vigende? :gruble:


A er dominant. Det vil sige, at din mand kan have allelerne AA eller A0 og dermed give et 0 videre. Du har 00 og giver med sikkerhed et 0 videre, så det er helt korrekt, at jeres børn enten kommer til at være 0 eller A (og i så fald vil de med sikkerhed have allelerne A0).

Tak! :klap: Jeg havde biologi på C-niveau for 12-13 år siden - jeg kan sgu ikke huske så meget af det. Haha. Jeg tror også mine forældre har hhv. A og 0. Aner ikke hvad min mands forældre havde.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf PaleSeptember » 14. feb 2018, 08:44

Jeg har ingen anelse om, hvad min blodtype er, og jeg kan heller ikke se, at jeg har behov for den viden.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf DifferentGirl » 14. feb 2018, 21:00

Med min sygdom og alle de blodtransfusioner jeg har fået igennem livet, så har jeg altid vidst det. Jeg er A pos og meget taknemmelig for alle de dejlige mennesker der redder mit liv ved at donore deres blod :gogo:
3
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Frk._Strawberry » 15. feb 2018, 06:19

Ja - jeg er A rhesus positiv :)

Har fået det at vide i forbindelse med graviditet og igennem studiet (er bioanalytiker) :)

Og nej, selvom man har fået taget blodprøver mange gange er det ikke sikkert, at de har bestemt blodtypen.. Det er kun hvis lægen/rekvirenten har bestilt analyse, på lige fod med eksempelvis natrium/kalium/hæmoglobin osv.

Det er en udbredt misforståelse at ALLE bliver testet for at vide hvilken blodtype de har :)
1
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Little_Woman » 15. feb 2018, 09:55

Nej, kan aldrig huske det. Men ved at det er en af de meget almindelige, så intet specielt dér.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2018, 10:01

Det tror jeg nok ... hvis der er noget, der hedder "A negativ"? :gruble:
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Fillie » 15. feb 2018, 10:10

dgd2007 skrev:Det tror jeg nok ... hvis der er noget, der hedder "A negativ"? :gruble:


Ja, og du deler den med 7 % af danskerne. :)

Screenshottet er fra www.givblod.dk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf avdotja » 15. feb 2018, 19:43

LaMariposa skrev:Ja, jeg har fået den oplyst i en eller anden forbindelse. Den er AB Rhesus positiv.

Den bedste blodtype man man have :D Jeg har den værste: O/0 rhesus negativ :( (eller måske ikke, hvis man ikke kan stole på gymnasietestene....)

Men mindes jeg engang læste at man ikke længere var så afhængig af matchende/ikke-dominerende blodtyper, efter man var gået over til noget med blodplasma-noget? Er der nogen af alle debattens kloge blodeksperter der kan bekræfte det?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2018, 20:28

Fillie skrev:[...]
Ja, og du deler den med 7 % af danskerne. :)

Tak!
Jeg ved dog ikke, om jeg ville forlade mig på i transfusionsspørgsmål.
Det forekommer mig, det var noget der blev fastslået i en biologitime for ret mange år siden :-D
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 15. feb 2018, 22:02

Marioneta skrev:Jeg er 0 rhesus negativ, dvs. jeg er universaldonor. Jeg har ingen antigener, men derimod A og B antistoffer og dem kan man fjerne og vupti. Alle kan tåle mit blod.

Vi fjerner nu ikke som sådan antistofferne, men vi centrifuger og deler fuldblodet i forskellige komponenter - antistofferne er dog i plasmaet og det fjerner vi, så i den forstand har du ret :)

Så I lige hvordan jeg kunne modsige mig selv? :lol:
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf avdotja » 15. feb 2018, 22:05

Marioneta skrev:Jeg er 0 rhesus negativ, dvs. jeg er universaldonor. Jeg har ingen antigener, men derimod A og B antistoffer og dem kan man fjerne og vupti. Alle kan tåle mit blod.

Mht rhesus har man ingen antistoffer, når man er negativ. Det er så det, man kan risikere at få, når man bærer et positivt barn og derfor får man anti-D immunglobulin for at forhindre det, når man har født et positivt barn. Der sker som sådan ikke noget, hvis man får rhesus antistoffer i blodet som negativ, da man ikke har rhesus antigener til at reagere med dem, men det er et problem, hvis du senere bærer et positivt barn, som netop har antigenerne. Så går de ind og reagerer og barnet skal have blodtransfusion, mens det ligger i maven.

Jeg kan derimod kun selv tåle 0 blod, da A og B vil reagere med antistofferne. Så jeg kan give blod til alle, men kun modtage fra de 6 %, der er 0 rhesus negativ. Man kan ikke fjerne antigener, men kun antistoffer, i blod.

Pga. medicin er jeg ikke bloddonor. Det er ærgerligt, for der er brug for 0 rhesus negativ.

Betyder det at rhesus-negative mænd godt må få rhesus-positivt blod?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 15. feb 2018, 22:22

Marioneta skrev:
avdotja skrev:
Marioneta skrev:Jeg er 0 rhesus negativ, dvs. jeg er universaldonor. Jeg har ingen antigener, men derimod A og B antistoffer og dem kan man fjerne og vupti. Alle kan tåle mit blod.

Mht rhesus har man ingen antistoffer, når man er negativ. Det er så det, man kan risikere at få, når man bærer et positivt barn og derfor får man anti-D immunglobulin for at forhindre det, når man har født et positivt barn. Der sker som sådan ikke noget, hvis man får rhesus antistoffer i blodet som negativ, da man ikke har rhesus antigener til at reagere med dem, men det er et problem, hvis du senere bærer et positivt barn, som netop har antigenerne. Så går de ind og reagerer og barnet skal have blodtransfusion, mens det ligger i maven.

Jeg kan derimod kun selv tåle 0 blod, da A og B vil reagere med antistofferne. Så jeg kan give blod til alle, men kun modtage fra de 6 %, der er 0 rhesus negativ. Man kan ikke fjerne antigener, men kun antistoffer, i blod.

Pga. medicin er jeg ikke bloddonor. Det er ærgerligt, for der er brug for 0 rhesus negativ.

Betyder det at rhesus-negative mænd godt må få rhesus-positivt blod?


Ja, de kan få rhesus positiv blod en gang. Så vil de få overført antigener, som deres krop vil danne antistoffer til. Derefter vil de have antistofferne i blodet og næste gang de får positivt blod, så sker reaktionen imellem antigener og antistoffer. Eller den sker vel også ved overførsel, men det kan man godt tåle åbenbart. Det er først i anden omgang, at det bliver kritisk.

Nej, det må de altså ikke. Man giver ikke folk uforligeligt blod. I allerværste nødstilfælde - og her snakker vi katastrofer, hvor blodet på lager bliver brugt op, så kan man give positivt blod til en negativ patient. Og så skal vedkommende have anti-D, så vedkommende ikke danner antistoffer.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Tilly » 15. feb 2018, 23:06

Ja, jeg kender godt min blodtype. Fandt ud af det da jeg blev typebestemt for at blive bloddonor. Jeg har O positiv.
0
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Money_man » 16. feb 2018, 06:46

Ja A Rhesus negativ
0

Tilbage til "Helbred"