Kobberspiral

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Kobberspiral

Indlægaf ina » 10. jan 2018, 15:24

Jeg vil gerne høre om erfaringer med kobberspiral.

Jeg har i dag været til 8 ugers undersøgelse efter fødslen af min yngste datter og da jeg ikke ønsker hormonprævention og jeg har sarte slimhinder (ikke optimalt med kondomer), anbefalede lægen en kobberspiral.

Jeg plejer at bløde ret kraftigt i forvejen og er derfor nervøs for endnu kraftigere blødning med en kobberspiral.

Så derfor: er der nogen der har noget godt at sige om kobberspiral?
0
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Kobberspiral

Indlægaf Klummerlig » 10. jan 2018, 15:26

Har haft det flere gange. Har aldrig haft voldsommere blødninger men pletblødte ofte lidt mellem mens.
Jeg synes også jeg har en kraftig blødning normalt
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kobberspiral

Indlægaf ina » 10. jan 2018, 19:14

Klummerlig skrev:Har haft det flere gange. Har aldrig haft voldsommere blødninger men pletblødte ofte lidt mellem mens.
Jeg synes også jeg har en kraftig blødning normalt


Godt at høre!

Åh, jeg synes det er så svært! Men på den anden side, så er den ikke så dyr, så hvis jeg ender med at få den pillet ud igen, så er det ikke så mange penge spildt.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Kobberspiral

Indlægaf Lys » 10. jan 2018, 19:21

Jeg har fået kraftigere/længerevarende blødning og kraftigere smerter med kobberspiral end jeg havde før. Men mit udgangspunkt var en relativt kort blødning (før ca 3 dage nu ca 4-5 dage) og smerter i ca en halv dag (nu 2 dage). Så det er stadig tåleligt. Det værste er næsten, at jeg nu har pletblødninger i yderligere et par dage efter menstruationen, hvilket jeg ikke havde før.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kobberspiral

Indlægaf ina » 10. jan 2018, 21:16

Lys skrev:Jeg har fået kraftigere/længerevarende blødning og kraftigere smerter med kobberspiral end jeg havde før. Men mit udgangspunkt var en relativt kort blødning (før ca 3 dage nu ca 4-5 dage) og smerter i ca en halv dag (nu 2 dage). Så det er stadig tåleligt. Det værste er næsten, at jeg nu har pletblødninger i yderligere et par dage efter menstruationen, hvilket jeg ikke havde før.


Det lyder træls! Jeg gider ikke for meget pletblødning. Nu har jeg ikke haft min første menstruation efter denne graviditet, men normalt er det 5 dages blødning med voldsom blødning på dag 2 og 3. Og virkelig ondt! Så jeg ved simpelthen ikke om jeg tør.

Jeg havde hormonspiral efter min anden graviditet og den medførte at jeg blødte utrolig lidt eller slet ikke. Men jeg er nervøs for om den var med til/skyld i? at jeg udviklede en (let) depression. Så den tør jeg heller ikke igen. :genert:

Det er ikke nemt!
0
Neverkont
Indlæg: 1860
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Kobberspiral

Indlægaf Neverkont » 10. jan 2018, 22:04

Jeg fik en kobberspiral efter jeg havde født den yngste. Det ændrede ikke ved min menstruation, som var normal.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Kobberspiral

Indlægaf Miss_no_More » 10. jan 2018, 23:02

Jeg havde kobberspiral en overgang. Der var ikke nogen ændring i min menstruation, som er ret harmløs hos mig. Heller ingen pletblødninger.
Eneste minus var at kæresten kunne mærke den i starten. Lidt som at støde på en fiskesnøre, forklarede han :genert: ........ja AV! :-D

Nå jo, og så var jeg konstant nervøs for at lægen, ved et tilfælde, skulle komme til at fjerne den ved gynækologiske undersøgelser :lol: Jeg havde hørt, det gjorde ondt at få den ud igen, så jeg mindede dem altid, mens jeg lå med benene i vejret, om IKKE at hive i snoren :lol2: :panik:

Som om han lige "muger ud", nu han alligevel er deroppe.
Senest rettet af Miss_no_More 18. feb 2018, 10:23, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kobberspiral

Indlægaf Annione » 12. jan 2018, 21:11

Jeg kan melde tilbage om en måned, når jeg skal have sat kobberspiral op.
Min mand har sat mange spiraler op, og hans tilbagemeldiger er, at det ikke skulle have en store indflydelse på blødning og smerter.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kobberspiral

Indlægaf ina » 14. jan 2018, 08:08

Annione skrev:Jeg kan melde tilbage om en måned, når jeg skal have sat kobberspiral op.
Min mand har sat mange spiraler op, og hans tilbagemeldiger er, at det ikke skulle have en store indflydelse på blødning og smerter.


Det må du gerne!

Jeg er fristet af af prøve det, når den er så billig. Der er ikke rigtig andre alternativer for mig.
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kobberspiral

Indlægaf Grissebassen » 22. jan 2018, 10:51

Ja. Jeg havde ekstremt kraftige menstruationer og smerter i starten. Men det blev meget bedre efter nogle måneder.
Jeg er på min anden spiral nu, og der skete meget på området bare i løbet af de 5 år, jeg havde min første spiral. Min anden er mindre og mere fleksibel. Om det er det, der skyldes at mine menstruationer er blevet bedre, eller om det er pga min krop har vænnet sig til den ved jeg ikke. Men for mig er smerter og kraftige blødninger en mild bivirkning set i forhold til, hvad man ellers kan rage til sig af ubehagelige bivirkninger ved andre præventionsformer.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kobberspiral

Indlægaf Annione » 18. feb 2018, 10:18

ina skrev:Jeg vil gerne høre om erfaringer med kobberspiral.

Jeg har i dag været til 8 ugers undersøgelse efter fødslen af min yngste datter og da jeg ikke ønsker hormonprævention og jeg har sarte slimhinder (ikke optimalt med kondomer), anbefalede lægen en kobberspiral.

Jeg plejer at bløde ret kraftigt i forvejen og er derfor nervøs for endnu kraftigere blødning med en kobberspiral.

Så derfor: er der nogen der har noget godt at sige om kobberspiral?


Okay - nu har jeg haft kobberspiral i en uge. Jeg fik den sat op i starten af min mens - og jeg blødte ikke mere end normalt. Jeg var på piller hele det første døgn, bonyl og panodiler. Det nev godtnok meget. Vågnede af det om natten og kunne ikke falde i søvn igen.
Siden da har jeg kun mærket lidt niv, når jeg er rigtig træt, men intet man ikke kan abstrahere fra.

Og ellers mærker jeg intet til den. Jeg er SÅ glad for den.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kobberspiral

Indlægaf ina » 18. feb 2018, 18:40

Annione skrev:
ina skrev:Jeg vil gerne høre om erfaringer med kobberspiral.

Jeg har i dag været til 8 ugers undersøgelse efter fødslen af min yngste datter og da jeg ikke ønsker hormonprævention og jeg har sarte slimhinder (ikke optimalt med kondomer), anbefalede lægen en kobberspiral.

Jeg plejer at bløde ret kraftigt i forvejen og er derfor nervøs for endnu kraftigere blødning med en kobberspiral.

Så derfor: er der nogen der har noget godt at sige om kobberspiral?


Okay - nu har jeg haft kobberspiral i en uge. Jeg fik den sat op i starten af min mens - og jeg blødte ikke mere end normalt. Jeg var på piller hele det første døgn, bonyl og panodiler. Det nev godtnok meget. Vågnede af det om natten og kunne ikke falde i søvn igen.
Siden da har jeg kun mærket lidt niv, når jeg er rigtig træt, men intet man ikke kan abstrahere fra.

Og ellers mærker jeg intet til den. Jeg er SÅ glad for den.


Godt at høre!

Jeg har ikke helt besluttet mig endnu. Tror jeg venter til jeg får menstruation igen og ser hvordan det bliver.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Kobberspiral

Indlægaf Honningprut » 26. feb 2018, 14:56

Jeg har haft kobberspiral i snart 5 år nu, skal snart have den skiftet.

Jeg har haft meget kraftigere og længere blødninger, dog ingen smerter ved mens. De første 3 år var min mens on point hver evig eneste måned, nu kommer den cirka hver 6 uge. Har døjet lidt med pletblødninger ind i mellem.

Jeg fik den sat op i forbindelse med en abort for snart 5 år siden, har aldrig mærket noget som helst til den.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Kobberspiral

Indlægaf Buffy » 26. feb 2018, 15:01

Lad vær! Jeg havde kobberspiral et årstid for nogle år siden. Før havde jeg aldrig underlivsbetændelse, efter har jeg heller aldrig haft det, men havde det flere gange mens jeg havde den.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21831

Re: Kobberspiral

Indlægaf Purple Haze » 26. feb 2018, 15:21

Gør det!
Jeg har aldrig haft hverken det ene eller det andet efter jeg har fået den.
Min mens er blevet lidt kraftigere, det kan gøre ondt ca hver 3-4 gang og har fået PMS nu hvilket jeg aldrig har haft før - men det kan lige så godt være alderen der trykker :P
Men det føles godt ikke at være på hormoner længere.

Tror vi alle reagere forskelligt, så med mindre din læge har en god grund til ikke at gøre det, så er der nok ikke andet for at prøve det af, og se om du er en af dem der reagere negativt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Helbred"