Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13050
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28108

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. maj 2024, 19:17

avdotja skrev:Den der vanebog jeg læste, lagde vægt på at der var 4 steder, man kunne sætte ind, når man ville ændre en vane. Jeg kan så kun huske 3 af dem :lol: Men det virker lidt som det er samme spor, som Patience er inde på:

- fjerne det der trigger trangen vanen
- gøre det besværligt at udføre vanen
- gøre vanen mindre tilfredstillende

Og modsat, hvis der er en vane man gerne vil fremme:

- gøre vanen/den ønskede handling synlig
- gøre det let at udføre vanen
- gøre vanen/handlingen mere tilfredsstillende

Og så er en af hans hovedpunkter, at man aldrig nogensinde skal overvurdere sin egen viljekraft. Ens udgangspunkt bør være, at rygraden har ca samme konsistens som en regnorm, så den kan man ikke sætte sin lid til. I stedet for, skal man sørge for at ens miljø/dagligdag er indrettet sådan at den ønskede handling/vane også er det tydeligste, letteste og mest oplagte valg. Og modsat med de dårlige vaner.



Jeg har lige fundet den på Mofibo og går igang asap.

Det lyder lidt logisk. Men det du beskriver i punktform har jeg lidt svært ved at omsætte sådan umiddelbart. Men det tænker jeg uddybes i bogen.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10325
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18652

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf .Magic. » 6. maj 2024, 20:31

Jeg er tyk og er igang med at tabe mig og har allerede tabt mig ret meget. Det gør jeg langsomt fordi vægttabet ellers ikke holder da min hjerne ikke kan følge med og det skal blive en vane for mig og det gør det ikke, hvis det går for stærkt.

Jeg spiser usundt 1 gang om ugen og der må jeg spise ALT jeg har lyst til og lige så meget jeg vil. Resten af ugen lever jeg nogenlunde sundt, jeg går 10-15 km. hver dag, cykler altid (jeg har aldrig haft kørekort) OG jeg gør hvad jeg kan for at sove igennem. Søvn er SÅ vigtigt for min krøllede hjerne fordi jeg har haft stress, jeg lever med angst, tendens til svær depression og i det hele taget kan jeg ikke tåle ikke at sove ordentligt om natten.

Jeg ved ikke hvad den bedste “opskrift” er men min måde virker okay for mig.
2
avdotja
Indlæg: 4982
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14877

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf avdotja » 8. maj 2024, 15:06

FormerlyKnownAs skrev:
avdotja skrev:Den der vanebog jeg læste, lagde vægt på at der var 4 steder, man kunne sætte ind, når man ville ændre en vane. Jeg kan så kun huske 3 af dem :lol: Men det virker lidt som det er samme spor, som Patience er inde på:

- fjerne det der trigger trangen vanen
- gøre det besværligt at udføre vanen
- gøre vanen mindre tilfredstillende

Og modsat, hvis der er en vane man gerne vil fremme:

- gøre vanen/den ønskede handling synlig
- gøre det let at udføre vanen
- gøre vanen/handlingen mere tilfredsstillende

Og så er en af hans hovedpunkter, at man aldrig nogensinde skal overvurdere sin egen viljekraft. Ens udgangspunkt bør være, at rygraden har ca samme konsistens som en regnorm, så den kan man ikke sætte sin lid til. I stedet for, skal man sørge for at ens miljø/dagligdag er indrettet sådan at den ønskede handling/vane også er det tydeligste, letteste og mest oplagte valg. Og modsat med de dårlige vaner.



Jeg har lige fundet den på Mofibo og går igang asap.

Det lyder lidt logisk. Men det du beskriver i punktform har jeg lidt svært ved at omsætte sådan umiddelbart. Men det tænker jeg uddybes i bogen.

Man kan feks hænge træningstøjet op på soveværelsesdøren eller stille allerede skraldede gulerødder frem på spisebordet. Så bliver man mindet om det og det er lettere at gå til end hvis man feks først skulle åbne køleskabet, finde skralderen frem og skralde en gulerod. For at gøre det mere attraktivt, kan man evt sætte det sammen, med noget man godt kan lide at gøre. Feks at man kun må scrolle på telefonen efter træning eller mens man spiser gulerødder.

Eller hvis man ikke kan lide at gå/løbe, men godt kan lide at snakke, så kan man invitere en ven/kæreste med på tur eller vænne sig til lange telefonsamtaler altid tages på en gåtur.

Hvis ens problem er for meget mobil, så kan den placeres i en skuffe på en anden etage, så den er ude af syne og kræver noget ekstra for at finde frem. Og for at gøre det mere utilfredsstillende, kan man beslutte at al telefonkiggeri skal foregå stående (eller siddende i squat, hvis man er hardcore :-D).

Hvis ens problem er usund snacking om aftenen, så er det også oplagt at få det ude af syne og beslutte at det kun må ske stående, så man får fjernet hyggedelen med at spænde sig i sofaen.
1
avdotja
Indlæg: 4982
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14877

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf avdotja » 8. maj 2024, 15:12

Og så evt kombinere det med patience acb-system: første mål er ikke at spise slik. Hvis det ikke lykkedes, er næste mål at gøre det, efter 3x10 armbøjninger. Hvis det heller ikke lykkedes, så er målet at indtage det stående (så man får fjernet koblingen til sofaen).
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42863

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf LaMariposa » 16. maj 2024, 06:08

FormerlyKnownAs skrev:
LaMariposa skrev:Nu siger du, at alt andet motion end spinning og yoga kedeligt, så jeg ved ikke, om du kan bruge det her til noget. Men nu spurgte du til, hvad andre gør, så here goes.

Kostmæssigt kører jeg et system, jeg har fået fra min personlige træner, som hedder 5/3/2 + frugt. Det består af tre hovedmåltider med kun en portion, to mellemmåltider og to stykker frugt. Det er et godt og enkelt system og når jeg er i nogenlunde balance mentalt, så fungerer det også rigtig godt. Et mellemmåltid kan godt være et stykke kage eller chokolade.

Derudover træner jeg hjemme om morgenen før job (jeg står også på klokken 05). Kører et fast styrkeprogram to gange om ugen og fylder op med cardio ud over det. Min træning er ikke til diskussion med mindre min datter eller jeg er syge.

Jeg har på ingen måde samme elastik i forhold til kost, som jeg havde før graviditeten. Jeg tager meget lettere på nu end tidligere. Om det skyldes alle de hormoner, jeg har pumpet i den i forbindelse med vores fertilitetsbehandling, eller om det skyldes min alder, det ved jeg ikke. Styrketræningen er også en absolut nødvendighed for at undgå rygproblemer osv.


Du er SÅ sej og markant gladere for træning end jeg er…og vedholdende :D

Det er 10-20-30 års vaner som skal ændres. Det skulle de sådan set blodprop eller ej. Og jeg var igang. Nu har jeg bare lidt mere på spil og gør det mere strategisk. Og uden at give mig selv dårlig samvittighed når det glipper. For det gør det.

Jeg er selv ret imponeret over at jeg har tabt mig det sidste år og jeg har genfundet noget selvtillid. Ikke at det hele handler om udseendet men følelsen af at være tilpas i min krop betyder bare noget. Det har jeg ikke været i mange år.

Kostmæssigt er det små justeringer der skal til. Omtanke.

Og som dig skal kl 5 være min default. Både fordi det giver tid til lidt træning. Men jeg elsker at være den første oppe og nyder virkelig stilheden. I weekenden er jeg også altid den første oppe. Jeg er mest effektiv om morgen og særligt når der ikke er andre igang endnu :D


Kan 100% følge dig med hensyn til at være effektiv og uforstyrret om morgenen og at foretrække roen. Så jeg er enig med dig i, at det er en god idé at udnytte det.

Ret skal være ret, det er ikke fordi jeg springer ud af sengen klokken 04.45 og tænker "yay, styrke!", men jeg er til gengæld ret begejstret for at være gået fra totalsmadret lænd til at kunne stort set, hvad jeg kunne før. Og altså, selvom jeg ikke har tabt mig så meget, så fremstår min krop mere fit end den gjorde for to år siden.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42863

Re: Hjælp til selvhjælp efter blodprop, livsstil og vaner.

Indlægaf LaMariposa » 16. maj 2024, 06:10

Kan i øvrigt også megagodt genkende, hvor svært det er at ændre vaner. Jeg har i 20 kunnet tillade mig stort set alt i forhold til kost, og det kan jeg bare ikke længere. Det er svært at lægge den der "det går sgu nok"-attitude fra mig: genert:
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Helbred"