Overgangsalder

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 25. sep 2023, 14:03

Det sære er at jeg har det super fint så længe jeg ikke får østrogen. Lige så snart jeg er i gang med det er der vægtøgning, massive hedeture, voldsomme akneudbrud, kroniske daglige svære hovedpiner, depression med selvmordstanker, problemer med at sove, pletblødninger og brysterne vokser. Det har været ret ulideligt og i den grad påvirket dagligdagen for mig. Sådan kan jeg ikke leve de næste 8-10-12 år eller hvor længe de nu synes jeg skulle have fortsat med det. Men det virker ikke rigtig som om de læger jeg har talt med om det kan forstå det. Det har været virkelig frustrerende for at sige det mildt
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. sep 2023, 14:13

Nej det lyder absolut uudholdeligt. Er det dagligt du skal tage dem? Jeg skal tage dem i 10 dage efter sidste menstruationsdag.

Jeg har slet ikke egen læge indover da jeg er tilknyttet endrokrinologisk afdeling i Århus og bruger min hotline til en med nogle meget fine titler “ Klinisk professor, overlæge, dr.med., Klinisk professor, overlæge, ph.d., dr.med.” :lol: Men det gør det alt andet lige markant nemmere for mig at få hjælp.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 25. sep 2023, 15:36

FormerlyKnownAs skrev:Nej det lyder absolut uudholdeligt. Er det dagligt du skal tage dem? Jeg skal tage dem i 10 dage efter sidste menstruationsdag.

Jeg har slet ikke egen læge indover da jeg er tilknyttet endrokrinologisk afdeling i Århus og bruger min hotline til en med nogle meget fine titler “ Klinisk professor, overlæge, dr.med., Klinisk professor, overlæge, ph.d., dr.med.” :lol: Men det gør det alt andet lige markant nemmere for mig at få hjælp.

Plasteret var med skift hver 3.-4. dag hvis jeg husker ret. Lenzetto var 2 pust hver dag første gang jeg forsøgte det og så 1 pust hver dag da jeg forsøge 2. gang.

Jeg har heller ikke haft egen læge indblandet i det fordi det var noget der blev sat i værk efter operationen hvor de fjernede min colon cancer, lymfeknuder, ovariecyster og ovarier. Så det gynækologisk afdeling der har rodet med det
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. sep 2023, 15:51

2SHY skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nej det lyder absolut uudholdeligt. Er det dagligt du skal tage dem? Jeg skal tage dem i 10 dage efter sidste menstruationsdag.

Jeg har slet ikke egen læge indover da jeg er tilknyttet endrokrinologisk afdeling i Århus og bruger min hotline til en med nogle meget fine titler “ Klinisk professor, overlæge, dr.med., Klinisk professor, overlæge, ph.d., dr.med.” :lol: Men det gør det alt andet lige markant nemmere for mig at få hjælp.

Plasteret var med skift hver 3.-4. dag hvis jeg husker ret. Lenzetto var 2 pust hver dag første gang jeg forsøgte det og så 1 pust hver dag da jeg forsøge 2. gang.

Jeg har heller ikke haft egen læge indblandet i det fordi det var noget der blev sat i værk efter operationen hvor de fjernede min colon cancer, lymfeknuder, ovariecyster og ovarier. Så det gynækologisk afdeling der har rodet med det


Nårh ja, det lyder jo også som småting :gisp: det er godt nok synd for dig at det her så ikke bare spiller.

Jeg har kun prøvet tabletform, kunne ikke overskue de andre muligheder
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 25. sep 2023, 16:45

FormerlyKnownAs skrev:
Nårh ja, det lyder jo også som småting :gisp: det er godt nok synd for dig at det her så ikke bare spiller.

Jeg har kun prøvet tabletform, kunne ikke overskue de andre muligheder

Det har været en større og hård omgang må man sige :tie: Jeg ville også helst at det bare kunne fungere. Jeg vil helst forebygge osteoporose, men ikke for en pris i den kaliber.

Hvad hedder tabletterne? Jeg ved at de blev nævnt men samtidig blev der også sagt, at de går over leveren og så virkede det lidt som om at det ikke var en mulighed. Jeg ved så heller ikke om det ville være en daglig ting, hvis jeg fik dem tilbudt

Åh altså… lige i dag gad jeg godt at man havde sat æggestokkene tilbage i mig efter de havde tjekket dem for om der skulle være noget malignt i dem. Det havde næsten været bedre at skulle døje med PMS og menstruationssmerter nogle år mere
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. sep 2023, 17:35

2SHY skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Nårh ja, det lyder jo også som småting :gisp: det er godt nok synd for dig at det her så ikke bare spiller.

Jeg har kun prøvet tabletform, kunne ikke overskue de andre muligheder

Det har været en større og hård omgang må man sige :tie: Jeg ville også helst at det bare kunne fungere. Jeg vil helst forebygge osteoporose, men ikke for en pris i den kaliber.

Hvad hedder tabletterne? Jeg ved at de blev nævnt men samtidig blev der også sagt, at de går over leveren og så virkede det lidt som om at det ikke var en mulighed. Jeg ved så heller ikke om det ville være en daglig ting, hvis jeg fik dem tilbudt

Åh altså… lige i dag gad jeg godt at man havde sat æggestokkene tilbage i mig efter de havde tjekket dem for om der skulle være noget malignt i dem. Det havde næsten været bedre at skulle døje med PMS og menstruationssmerter nogle år mere


Jeg får estrofem mite. 2 mg.

Desværre virker de ikke for mig og lægen har sendt bud efter nye prøver og så må vi se hvad der skal ske. Kan se at man i usa smider citalopram efter kvinder med samme problematik. Det gad jeg egentlig godt undgå, men jeg ved ikke hvad der ellers er af muligheder. Jeg prøver også Google så lidt som muligt og overlade det hele til lægen.

Egen læge, et lægehus og jeg kendte ikke lægen, var hat og briller da jeg kom til dem. Jeg skulle selv vælge mellem tre ting- antidepressiv, psykiater eller indlæggelse på psyk. Ej men come one dame… vi kunne også starte med at finde ud af hvad der sker i min krop. Der tog jeg så kontakt til lægen i Århus og han bestille en stribe prøver og alt skreg overgangsalder.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 25. sep 2023, 17:43

FormerlyKnownAs skrev:
Jeg får estrofem mite. 2 mg.

Desværre virker de ikke for mig og lægen har sendt bud efter nye prøver og så må vi se hvad der skal ske. Kan se at man i usa smider citalopram efter kvinder med samme problematik. Det gad jeg egentlig godt undgå, men jeg ved ikke hvad der ellers er af muligheder. Jeg prøver også Google så lidt som muligt og overlade det hele til lægen.

Egen læge, et lægehus og jeg kendte ikke lægen, var hat og briller da jeg kom til dem. Jeg skulle selv vælge mellem tre ting- antidepressiv, psykiater eller indlæggelse på psyk. Ej men come one dame… vi kunne også starte med at finde ud af hvad der sker i min krop. Der tog jeg så kontakt til lægen i Århus og han bestille en stribe prøver og alt skreg overgangsalder.

Jeg må lige prøve at læse op på dem og så spørge til det når jeg skal ind og have spiralen fjernet.

Citalopram har jeg ikke gode erfaringer med, så dem kommer jeg også til at gå en stor bue udenom. Men det lyder totalt absurd med psykiater, indlæggelse mm frem for at undersøge om der er en fysiologisk forklaring på at du ikke har haft det godt :stoned:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Overgangsalder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. sep 2023, 17:54

2SHY skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jeg får estrofem mite. 2 mg.

Desværre virker de ikke for mig og lægen har sendt bud efter nye prøver og så må vi se hvad der skal ske. Kan se at man i usa smider citalopram efter kvinder med samme problematik. Det gad jeg egentlig godt undgå, men jeg ved ikke hvad der ellers er af muligheder. Jeg prøver også Google så lidt som muligt og overlade det hele til lægen.

Egen læge, et lægehus og jeg kendte ikke lægen, var hat og briller da jeg kom til dem. Jeg skulle selv vælge mellem tre ting- antidepressiv, psykiater eller indlæggelse på psyk. Ej men come one dame… vi kunne også starte med at finde ud af hvad der sker i min krop. Der tog jeg så kontakt til lægen i Århus og han bestille en stribe prøver og alt skreg overgangsalder.

Jeg må lige prøve at læse op på dem og så spørge til det når jeg skal ind og have spiralen fjernet.

Citalopram har jeg ikke gode erfaringer med, så dem kommer jeg også til at gå en stor bue udenom. Men det lyder totalt absurd med psykiater, indlæggelse mm frem for at undersøge om der er en fysiologisk forklaring på at du ikke har haft det godt :stoned:



Hun var SÅ dum hende lægen.

Det virker også voldsomt at få det pga 3-4 dages, ganske vist svær, depression som er cyklusbestemt. Eller altså, det virker voldsomt for mig fordi det netop ikke er en konstant, men ja, cyklusbestemt.
1
Pityt
Indlæg: 2613
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 530
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5058

Re: Overgangsalder

Indlægaf Pityt » 26. sep 2023, 17:50

De sidste 3 dage har jeg været trist/modløs/grådlabil/rasende og er vildt træt selvom jeg har sovet nok. I dag er jeg også oppustet og har "niv" i underlivet :forvirret:
Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, at jeg er præmenstruel, men det er 2 år siden jeg sidst havde mens, så hvis jeg begynder at bløde nu skriger jeg :ad!:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 566
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1349

Re: Overgangsalder

Indlægaf MissDitte » 10. okt 2023, 06:31

2SHY skrev:Er der nogen af jer, der har måttet opgive hormonbehandling i forbindelse med overgangsalder og vil dele sine erfaringer med det?

Jeg fik fjernet mine æggestokke pga. store ovariecyster og fik så siden opsat spiral for at beskytte livmoderen mens jeg skulle have østrogen. Jeg har prøvet både plaster (Vivelle Dot) og spray (Lenzetto), men begge dele har resulteret i mange og uacceptable bivirkninger for mig og jeg har derfor afbrudt behandlingen. Jeg har talt med lægen fra gynækologisk, som jo så må affinde sig med min beslutning og hun siger jo så at jeg skal i gang med DEXA scanninger hvert 4. år for at holde øje med mine knogler.

Alt det der har jeg det sådan det fint med. Og alligevel sniger der sig jo så en tanke ind om hvorvidt alle muligheder er udtømte og om jeg skal kæmpe mig igennem at afprøve flere præparater selvom jeg sikkert får det lige så skidt af det som med de andre :gruble:

Hvad har I andre af erfaringer med østrogenbehandling?


Jeg blev sat i overgangsalder som 38 årig grundet kræft, der blandt andet levede af østrogen. Så det er selvfølgelig ikke en mulighed for mig at tage østrogen Nogle år senere fik jeg fjernet hele underlivet.
Jeg får også jævnlige DEXA skanninger og så har jeg selvfølgelig de gængse gener af det. Primært hedeture. De er dog aftagende nu. Jeg synes det har været ok. Men jeg har jo samtidig også helt fra starten været fuldt bevidst om, at hormoner ikke var en mulighed.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 10. okt 2023, 09:52

MissDitte skrev:
2SHY skrev:Er der nogen af jer, der har måttet opgive hormonbehandling i forbindelse med overgangsalder og vil dele sine erfaringer med det?

Jeg fik fjernet mine æggestokke pga. store ovariecyster og fik så siden opsat spiral for at beskytte livmoderen mens jeg skulle have østrogen. Jeg har prøvet både plaster (Vivelle Dot) og spray (Lenzetto), men begge dele har resulteret i mange og uacceptable bivirkninger for mig og jeg har derfor afbrudt behandlingen. Jeg har talt med lægen fra gynækologisk, som jo så må affinde sig med min beslutning og hun siger jo så at jeg skal i gang med DEXA scanninger hvert 4. år for at holde øje med mine knogler.

Alt det der har jeg det sådan det fint med. Og alligevel sniger der sig jo så en tanke ind om hvorvidt alle muligheder er udtømte og om jeg skal kæmpe mig igennem at afprøve flere præparater selvom jeg sikkert får det lige så skidt af det som med de andre :gruble:

Hvad har I andre af erfaringer med østrogenbehandling?


Jeg blev sat i overgangsalder som 38 årig grundet kræft, der blandt andet levede af østrogen. Så det er selvfølgelig ikke en mulighed for mig at tage østrogen Nogle år senere fik jeg fjernet hele underlivet.
Jeg får også jævnlige DEXA skanninger og så har jeg selvfølgelig de gængse gener af det. Primært hedeture. De er dog aftagende nu. Jeg synes det har været ok. Men jeg har jo samtidig også helt fra starten været fuldt bevidst om, at hormoner ikke var en mulighed.

Det er jeg ked af at høre. Jeg håber dog du slipper for alt for mange symptomer fra overgangsalderen. Jeg undrer mig over at jeg har det så meget bedre uden østrogenen for næsten alt bøvl på nær aknen er forsvundet i forbindelse med at jeg stoppede med det

Men er du så også i gang med kalk og d-vitamin? D-vitamin var jeg i gang med i forvejen og er så begyndt på kalk men jeg synes det svinger meget mellem hvad jeg læser mig til at man bør tage og for den sags skyld også fra læge til læge
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 566
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1349

Re: Overgangsalder

Indlægaf MissDitte » 10. okt 2023, 12:05

Ja, jeg tager kalk og d-vitamin. På onkologisk siger de 800 g kalk og ca 40 mikrogram d-vitamin (eller hvad enhederne nu er)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15728
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Overgangsalder

Indlægaf 2SHY » 10. okt 2023, 13:24

MissDitte skrev:Ja, jeg tager kalk og d-vitamin. På onkologisk siger de 800 g kalk og ca 40 mikrogram d-vitamin (eller hvad enhederne nu er)

Hmm jeg tror jeg fik at vide jeg skulle tage 1000 mg kalk og… jeg tror det var 25 mcg d-vitamin, da jeg spurgte på gynækologisk. Men jeg tager i forvejen en del mere d-vitamin fordi det er hvad egen læge i sin tid har ordineret mig
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1107

Re: Overgangsalder

Indlægaf Mivsen » 11. okt 2023, 07:01

jeg har ALLE symptomer på overgangsalder og haft det sådan i meget lang tid.
svedeture, nattesved, Søvnløshed, Hjertebanken, Blødningsforstyrrelser, mindsket sexlyst, Ryg- og ledsmerter
Hovedpine, mavesmerter, Træthed, Humørsvinger og øget vægt.
I morges vågnede jeg så op og var jeg total svulmet op med væske i hele kroppen, kunne endda mærke det i mine kinder så slemt var det :(

Jeg har for 6 mdr siden testet ved lægen og den viser jeg ikke er der endnu, kan det virkelig passe ? Eller kan det være begyndende måske.? :gruble:
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13097
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3551
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56296
Kontakt:

Re: Overgangsalder

Indlægaf Ado » 11. okt 2023, 07:47

Mivsen skrev:jeg har ALLE symptomer på overgangsalder og haft det sådan i meget lang tid.
svedeture, nattesved, Søvnløshed, Hjertebanken, Blødningsforstyrrelser, mindsket sexlyst, Ryg- og ledsmerter
Hovedpine, mavesmerter, Træthed, Humørsvinger og øget vægt.
I morges vågnede jeg så op og var jeg total svulmet op med væske i hele kroppen, kunne endda mærke det i mine kinder så slemt var det :(

Jeg har for 6 mdr siden testet ved lægen og den viser jeg ikke er der endnu, kan det virkelig passe ? Eller kan det være begyndende måske.? :gruble:

Perimenopause. Overgangsalderens sindssyge søster. :(
0
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Helbred"