Søvnproblemer

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 733
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 10170

Søvnproblemer

Indlægaf Stitch » 8. okt 2019, 12:57

Inspireret af en anden tråd, spørger jeg også om hjælp. Vil dog ikke hijacke den anden tråd og laver derfor min egen.

Jeg lider af søvnproblemer og har gjort det, siden jeg var teen. Jeg har svært ved at falde i søvn, blive i søvnen og vågner tidligt.
Jeg sover i alt generelt 4-5 (usammenhængende) timer per nat, når jeg tager melatonin. Mindre hvis jeg ikke tager dem.

Jeg har mørklægningsgardiner, drikker ikke koffeinholdige drikke og får minimalt med sukker i løbet af dagen. Jeg ligger i mørket 1-3 timer før jeg falder i søvn. Jeg har prøvet med diverse apps og musik. Meditation og yoga er også afprøvet. Jeg dyrker sport hver dag - fysisk træthed gør ingen positiv forskel. Tværtimod får jeg uro i kroppen, hvis jeg dyrker sport eftermiddag/aften.
Jeg tager multivitamin piller.

Uanset hvor meget eller lidt jeg har sovet, så vågner jeg tidligt, men bliver liggende for i det mindste at få hvile. Falder dog meget meget sjældent i søvn igen.
Fik forresten ny seng for nylig, hvor jeg fik hjælp af en søvnekspert til at vælge seng og madras. Jeg sover med vindue på klem, så der er køligt i soveværelset og har sådan en fancysmancy dyne og rullemadras på topmadrassen anbefalet af søvneksperter.

Andre tips til hvad jeg kan gøre?
0
"You know, Hobbes, some days even my lucky rocketship underpants don't help."
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 665
Likede indlæg: 13607

Re: Søvnproblemer

Indlægaf sigge » 8. okt 2019, 13:26

Er det et problem for dig, at du ikke sover mere? Jeg spørger, fordi nogle mennesker jo bare har et meget mindre søvnbehov. Og der er jo ingen grund til at prøve at tvinge dig selv til at sove mere, hvis du føler dig frisk, når du vågner og hele dagen på de 4-5 timers søvn.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 8. okt 2019, 15:05

sigge skrev:Er det et problem for dig, at du ikke sover mere? Jeg spørger, fordi nogle mennesker jo bare har et meget mindre søvnbehov. Og der er jo ingen grund til at prøve at tvinge dig selv til at sove mere, hvis du føler dig frisk, når du vågner og hele dagen på de 4-5 timers søvn.

Egentlig ja - altså. De gange jeg får 4-5 timers sammenhængende søvn, så er det helt fint. Det er mere at det som regel er usammenhængende søvn. Jeg har tendens til hovedpine - specielt når jeg er træt.
1
HappyHippo
Kort karma: 95
Likede indlæg: 2003

Indlægaf HappyHippo » 8. okt 2019, 16:57

Jeg får noget på recept af min læge. Det er antipsykotika men i en lille dosis virker det afslappende. Det hjælper for mig og så er jeg især glad for det ikke er vanedannende.

Mine søvnproblemer kom da jeg fik børn for 7år siden
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2253
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 31272
Kontakt:

Indlægaf Ado » 8. okt 2019, 17:07

Prøv at se denne video. Den er ret interessant. Jeg lider på samme måde som dig, og var skeptisk over denne. Men den giver mening, og det hjalp mig, da jeg prøvede.
Jeg har prøvet melatonin fra iHerb, men Novanuit har været det mærke, der har hjulpet mig mest.

1
Jeg dømmer dig, hvis du ikke trimmer. :sur:
IrmaPigen
Kort karma: 688
Likede indlæg: 8289

Indlægaf IrmaPigen » 8. okt 2019, 18:24

Ado skrev:Prøv at se denne video. Den er ret interessant. Jeg lider på samme måde som dig, og var skeptisk over denne. Men den giver mening, og det hjalp mig, da jeg prøvede.
Jeg har prøvet melatonin fra iHerb, men Novanuit har været det mærke, der har hjulpet mig mest.

Det er da også bare det man gør, når man tæller får - Altså verdens ældste sovetrick :lol:

.....som så bare har fået et nyt fancy navn.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2253
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 31272
Kontakt:

Indlægaf Ado » 8. okt 2019, 18:26

IrmaPigen skrev:
Ado skrev:Prøv at se denne video. Den er ret interessant. Jeg lider på samme måde som dig, og var skeptisk over denne. Men den giver mening, og det hjalp mig, da jeg prøvede.

Det er da også bare det man gør, når man tæller får - Altså verdens ældste sovetrick :lol:

.....som så bare har fået et nyt fancy navn.

Jeg kan bare ikke tælle får og holde fokus. Jeg ender med at se mere end får. Men mit problem er også at slukke for tankestrømmen, når jeg skal sove.
2
Jeg dømmer dig, hvis du ikke trimmer. :sur:
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 8. okt 2019, 18:48

Tak for tips :) Jeg har prøvet diverse medicin men bliver så groggy af det. Melatonin virker nogenlunde, men ikke altid desværre.
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 404
Likede indlæg: 7246

Indlægaf Mangoness » 8. okt 2019, 21:41

Har du prøvet at kigge på kugledyner? :gruble:

Jeg har ikke selv prøvet dem, men jeg har tidligere læst, at de skulle hjælpe på søvnproblemer.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Muspel
Kort karma: 452
Likede indlæg: 7033

Indlægaf Muspel » 9. okt 2019, 05:01

Jeg tager magnesium inden sengetid og det har gjort en kæmpe forskel for mit søvnmønster. Fra at vågne 8-10 gange hver nat til ofte ingen.
Jeg tager dobbelt dosis.
1
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 9. okt 2019, 07:02

Mangoness skrev:Har du prøvet at kigge på kugledyner? :gruble:

Jeg har ikke selv prøvet dem, men jeg har tidligere læst, at de skulle hjælpe på søvnproblemer.

Jeg har en gang prøvet at sove med en, men det føltes virkelig mærkeligt.
Måske jeg skulle give det et nyt forsøg :gruble:
0
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 9. okt 2019, 07:02

Muspel skrev:Jeg tager magnesium inden sengetid og det har gjort en kæmpe forskel for mit søvnmønster. Fra at vågne 8-10 gange hver nat til ofte ingen.
Jeg tager dobbelt dosis.

Ah fedt! Tak for tips. Det vil jeg prøve!
0
Muspel
Kort karma: 452
Likede indlæg: 7033

Indlægaf Muspel » 9. okt 2019, 14:22

Stitch skrev:
Muspel skrev:Jeg tager magnesium inden sengetid og det har gjort en kæmpe forskel for mit søvnmønster. Fra at vågne 8-10 gange hver nat til ofte ingen.
Jeg tager dobbelt dosis.

Ah fedt! Tak for tips. Det vil jeg prøve!

Jeg tager dem fra biozym magnesium +300 (og tager 4...)
Giv det 14 dage før du opgiver, hvis det ikke har effekt med det samme.

Som jeg har forstået det, kan man ikke overdosere magnesium, man tisser det resterende ud. Det ophober sig ikke (har jeg hørt...)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 52
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 1816

Indlægaf DenBruneMunk » 9. okt 2019, 15:37

Kan man spørge om du sover med åben mund? Snorker du?
Det skal vist alene på ovenstående være svære at holde søvnen, når man ikke trækker vejret korrekt. Så måske ved du eller har hørt det fra andre? Du kan også optage og lære lidt om dine søvnperiode og støj, måske snakker du meget og har ivrige drømme som gør du ender med at vågne ofte.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1376
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 14519

Indlægaf 2SHY » 9. okt 2019, 19:06

Stitch skrev:
Mangoness skrev:Har du prøvet at kigge på kugledyner? :gruble:

Jeg har en gang prøvet at sove med en, men det føltes virkelig mærkeligt.
Måske jeg skulle give det et nyt forsøg :gruble:

Jeg har haft rigtig meget glæde af en kædedyne som jeg havde til lån i et par uger. Nøj jeg sov godt! Og jeg har nemlig i perioder også en del problemer med at sove i stil med det du beskriver

Jeg er ikke nok inde i kugledyner mm men der er forskel på hvilken type kugler, hvor meget vægt dynen skal veje og hvordan kuglerne er placeret i dynen. Nogle vil give ro og grounding og andre vil ikke
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Helbred"