Corona tråden

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Petrix
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1078

Re: Corona tråden

Indlægaf Petrix » 29. jun 2020, 23:50

BHem skrev:
Petrix skrev:
BHem skrev:
Petrix skrev:Hvis Danmark åbner helt op igen, hvad skulle så være den udslagsgivende faktor for at smitten ikke kommer til at brede sig?

Det her:

Mangoness skrev:Men til gengæld oplever jeg også (hvis vi sammenligner med før Corona), at flere spritter af end før. Før var det en sjældenhed at se, og nu bliver rullerne med papir ofte udskiftet, og skraldespandene bliver fyldt. Så selvom alle ikke spritter af, så er der flere, der gør det - så er det en positiv udvikling i mit center :)

Det er muligt, men jeg tvivler stærkt på det er nok.
Men det kommer til at stå sin prøve til efteråret.

Nej, længe før...

Der er KUN 2 ugers forsinkelse.

Efteråret er jo højtid for influenza, så mon ikke det også har indflydelse på hvordan covid-19 udvikler sig. Vi ved jo stadig ikke helt hvordan denne her virus opfører sig.
0
BHem
Kort karma: 29
Likede indlæg: 22

Indlægaf BHem » 29. jun 2020, 23:56

Petrix skrev:
BHem skrev:
Petrix skrev:
BHem skrev:
Petrix skrev:Hvis Danmark åbner helt op igen, hvad skulle så være den udslagsgivende faktor for at smitten ikke kommer til at brede sig?

Det her:

Mangoness skrev:Men til gengæld oplever jeg også (hvis vi sammenligner med før Corona), at flere spritter af end før. Før var det en sjældenhed at se, og nu bliver rullerne med papir ofte udskiftet, og skraldespandene bliver fyldt. Så selvom alle ikke spritter af, så er der flere, der gør det - så er det en positiv udvikling i mit center :)

Det er muligt, men jeg tvivler stærkt på det er nok.
Men det kommer til at stå sin prøve til efteråret.

Nej, længe før...

Der er KUN 2 ugers forsinkelse.

Efteråret er jo højtid for influenza, så mon ikke det også har indflydelse på hvordan covid-19 udvikler sig. Vi ved jo stadig ikke helt hvordan denne her virus opfører sig.

Influenza har også hårde vilkår lige nu...

Jeg var oprindeligt (for 3 måneder siden) på det hold, der nævnte efterårets influenzasæson som mulig tredie bølge. (anden bølge burde vi have nu, efter børn blev sluppet fri og sendt i børnehaver).
Men... vilkårene for dråbesmitte, også influenza, har ændret sig.
Folk er mere fornuftige end forventet, generelt.

Men træerne gror jo ikke ind i himlen, derfor er det vigtigt at vi bliver ved med at gøre status uge for uge.
Det er sådan man følger udviklingen for det skidt.
3
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2732

Indlægaf Stars » 30. jun 2020, 05:40

fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Jeg læste på et tidspunkt om en mand i midten af 50’erne. Han fejlede ikke noget i forvejen og han døde af corona. Jeg tænker sådan set ikke lige umiddelbart, at han var død inden for det næste års tid, hvis han ikke havde fået corona...

Når der ikke er ret mange af hans “slags” der er døde, så er det jo nok fordi vi er lykkedes med at holde smittetallet nede.

Så Artem du kan hoppe og danse og gøre ved. Du får simpelthen ikke ret i, at vores nedlukning var forkert. Selv svenskerne er begyndt at indse og indrømme, at det nok ikke var så skide smart det de havde gang i.
Selveste Henrik Dahl fra LA udtalte i et interview til Weekendavisen, at statsministerens håndtering var den eneste rigtige. Han gad faktisk ikke engang rigtig ligge stemme til en granskning af forløbet, for det synes han var noget pjat at spilde tiden på.

Undskyld men du fatter slet ikke problemstillingen
Problemet er at rigtig mange ikke forstår at der er forskel på at folk dør med corona, og at det altså ikke er det samme som at de er døde af corona.

Det er derfor vi har brug for nogle tal der viser hvor mange der reelt er døde af corona. Jeg er med på at det kan være svært at opgøre hvis folk fejler mange andre ting, og om det følgende er det ene eller andet de døde af.

Det er bare utroligt interessant og ikke mindst for at få informeret borgerne om at der er forskel på de to ting.
Og selvfølgelig skal vi have en undersøgelse af forløbet. Det har været et meget uskønt forløb, som skal granskes nøje.

Hvorfor er det vigtigt? Det har du stadig ikke svaret på

For at få et korrekt billed af hvor mange der dør AF corona og ikke bare med.

Men hvorfor er det vigtigt? Forklar det nu bare

Jeg kan godt forstå, hvor Artems nysgerrighed kommer fra:

Frit fra min hukommelse med forbehold for, at jeg husker forkert/ har misforstået medierne:

1. dødsfald var en hjertepatient, som døde af hjertestop, og blev først efterfølgende konstateret positiv.
3. dødsfald var også et, der ikke umiddelbart lød coronarelateret.

Så i starten kunne det derfor godt fremstå som, at mange dødsfald ikke skyldtes covid-19.

Efter de første 5-10 dødsfald fortalte medierne ikke længere, hvad dødsårsagen var ....

Derfor er Artem nysgerrig på, om fordelingen er:

500 hjerneblødninger/ hjertestop/ trafikulykker/ skud- eller stiksår og
102 respiration = covid-19

eller

12 hjerneblødninger/ hjertestop/ trafikulykker/ skud- eller stiksår og
590 respiration = covid-19

Som jeg forstår det, har de fleste, som er døde af covid-19 ligget i respirator i 2-3-4 uger, inden de døde, derfor er det naturligt, at de ikke dukker op i de første dødstal, men først lidt længere inde i forløbet - hvor man ikke længere oplyste dødsårsag, men kun antal døde.
JEG antager derfor, at de fleste er døde af covid-19, men jeg ved det faktisk ikke.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 47
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 1732

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jun 2020, 06:34

Stars skrev:JEG antager derfor, at de fleste er døde af covid-19, men jeg ved det faktisk ikke.

Der er intet spændende i at vide om folk dør af covid-19 uden at have andre sygdomme, hvis de fleste i bund og grund , altså mange i Danmark har en kronisk sygdom. Så kan man dårligt sige andet end den ikke gør noget bedre, og var den ikke der, så var de nok ikke død i denne periode.
Der er sikkert nogle som ville dø, som en naturlig konsekvens men covid-19 har ikke gjort deres chancer for at overleve bedre.

Der må jo være en grund til vi oplyser antal døde, når de findes positive, selvom de erklæres døde af en anden årsag, som ikke er meldt ud.
At nogen så vil konspirere i at vi burde tælle på en anden måde for at skjule eller på anden måde minimere pandemiens konsekvenser, og bagatellisere covid-19 hvis ønsket, det er totalt ligegyldigt og unødvendigt.

Der blev meget tidligt nævnt at influenza epidemien havde taget mindre antal offer i foråret , fordi vi havde lært at holde afstand og spritte. Måske vil alt være normalt igen til efteråret men så ved vi hvordan vi kan redde flere liv, men lidt omtanke, det behøver vi ikke en konspiration for at tænke på.
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 560
Likede indlæg: 9416

Indlægaf TinaW » 30. jun 2020, 06:46

Et eller andet sted synes jeg det meste relevante i forbindelse med dødsfald er, hvor mange flere der er døde i perioden fra f.eks marts og til nu, end der normalt dør i gennemsnit.
Ikke medtaget trafikuheld, skuddrab og den slags.
Men hvis der f.eks på et gennemsnitligt år dør 2000 personer af noget sygdomsrelateret i en given periode, hvor mange flere, er der så døde i år.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2732

Indlægaf Stars » 30. jun 2020, 06:53

TinaW skrev:Et eller andet sted synes jeg det meste relevante i forbindelse med dødsfald er, hvor mange flere der er døde i perioden fra f.eks marts og til nu, end der normalt dør i gennemsnit.
Men hvis der f.eks på et gennemsnitligt år dør 2000 personer af noget sygdomsrelateret i en given periode, hvor mange flere, er der så døde i år.

Enig - bortset fra, jeg ville se det over en længere periode, fx 1. marts og resten af året, da en meget kort periode er usikker pga. udsving fra år til år.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 30. jun 2020, 07:00

Stars skrev:
TinaW skrev:Et eller andet sted synes jeg det meste relevante i forbindelse med dødsfald er, hvor mange flere der er døde i perioden fra f.eks marts og til nu, end der normalt dør i gennemsnit.

Enig - bortset fra, jeg ville se det over en længere periode, fx 1. marts og resten af året, da en meget kort periode er usikker pga. udsving fra år til år.

Ja, det giver også mest mening. Men man kunne vel løbende opdatere.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jun 2020, 07:01

TinaW skrev:Men hvis der f.eks på et gennemsnitligt år dør 2000 personer af noget sygdomsrelateret i en given periode, hvor mange flere, er der så døde i år.

Info fra Danmarks statistik. Hvis der dør ca. 4000 hvert måned i Danmark, så mangler vi jo bare at få nogle tal på for 2020, dem havde DS desværre ikke til rådighed, jeg fandt tal i anden statistik men de synes ikke at variere fra de 4000 i snit i 2020 de 3 første måneder.

Dødsfald efter dødsmåned
2019 Marts 4606
2019 April 4469
2019 Maj 4437
2019 Juni 4257

Så passer tal for 2020, så er der 16.000 døde i corona perioden mar-juni, og 600 af dem fundet covid-19 positive.
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 30. jun 2020, 07:06

DenBruneMunk skrev:
TinaW skrev:Men hvis der f.eks på et gennemsnitligt år dør 2000 personer af noget sygdomsrelateret i en given periode, hvor mange flere, er der så døde i år.

Info fra Danmarks statistik. Hvis der dør ca. 4000 hvert måned i Danmark, så mangler vi jo bare at få nogle tal på for 2020, dem havde DS desværre ikke til rådighed, jeg fandt tal i anden statistik men de synes ikke at variere fra de 4000 i snit i 2020 de 3 første måneder.

Dødsfald efter dødsmåned
2019 Marts 4606
2019 April 4469
2019 Maj 4437
2019 Juni 4257

Så passer tal for 2020, så er der 16.000 døde i corona perioden mar-juni, og 600 af dem fundet covid-19 positive.

Men hvis der ikke er flere døde end der plejer at være, så kan det i det store hele, vel være lige meget om folk har været smittet med corona da de døde? 600 døde mennesker over en 4 måneders periode, er vel reelt et meget lille udsving, hvis der i perioden normalt dør omkring 16.000?
Selv om vi selvfølgelig ikke ved, om tallet havde været det dobbelte eller tredobbelte, hvis ikke der var blevet lukket ned, som der blev.
Havde tallet for perioden været 2.000, var 600 flere døde et langt større udsving.
Og jeg taler kun om antal døde, ikke om kapacitet på hospitalerne osv.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jun 2020, 07:12

TinaW skrev:
DenBruneMunk skrev:

Dødsfald efter dødsmåned
2019 Marts 4606
2019 April 4469
2019 Maj 4437
2019 Juni 4257

Men hvis der ikke er flere døde end der plejer at være, så kan det i det store hele, vel være lige meget om folk har været smittet med corona da de døde? 600 døde mennesker over en 4 måneders periode, er vel reelt et meget lille udsving, hvis der i perioden normalt dør omkring 16.000?
Selv om vi selvfølgelig ikke ved, om tallet havde været det dobbelte eller tredobbelte, hvis ikke der var blevet lukket ned, som der blev.
Havde tallet for perioden været 2.000, var 600 flere døde et langt større udsving.

Enig , ud fra de tal i DS , så finder du ikke den umiddelbare forskel i at vi har været igennem en Corona krise med 600 dødsfald, som afspejles i statistik sammenlignet med året før. Jeg fandt en med uptodate information, her er maj 2020 , kun 4364, så egentlig lavere end 2019.

https://www.statistikbanken.dk/statbank ... requency=1

Som jeg skrev, så er der andre helbredsmæssige sygdomme som måske minimeres ved afstand og sprit, end tidligere set. Så det kan måske være svært at se , og vi har vist dårligt haft særligt mange døde i maj måned, så 10-15 mennesker ser du nok slet ikke i de tal fra DS.

btw,
skræmme eksempel er måske at se på Sverige statistik, om de ikke afspejler deres antal døde, i forhold til tidligere?
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 501
Likede indlæg: 24215

Indlægaf paint » 30. jun 2020, 21:42

DenBruneMunk skrev:
TinaW skrev:
DenBruneMunk skrev:

Dødsfald efter dødsmåned
2019 Marts 4606
2019 April 4469
2019 Maj 4437
2019 Juni 4257

Enig , ud fra de tal i DS , så finder du ikke den umiddelbare forskel i at vi har været igennem en Corona krise med 600 dødsfald, som afspejles i statistik sammenlignet med året før. Jeg fandt en med uptodate information, her er maj 2020 , kun 4364, så egentlig lavere end 2019.

https://www.statistikbanken.dk/statbank ... requency=1

Som jeg skrev, så er der andre helbredsmæssige sygdomme som måske minimeres ved afstand og sprit, end tidligere set. Så det kan måske være svært at se , og vi har vist dårligt haft særligt mange døde i maj måned, så 10-15 mennesker ser du nok slet ikke i de tal fra DS.

btw,
skræmme eksempel er måske at se på Sverige statistik, om de ikke afspejler deres antal døde, i forhold til tidligere?

Det er der, også på overraskende områder. F.eks er antallet af for tidligt fødte, faldet ret meget. Hvem kunne have forudsagt det?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 546
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 9873

Indlægaf Purple Haze » 30. jun 2020, 22:22

Det kunne også være interessant at hører om hvor mange får alvorlige eftervirkninger af at være syg, og om det bliver kronisk - selvom det selvfølgelig måske er for tidligt at sige noget om.

Har virkelig hørt nogle skrækhistorier.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 343
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 6203

Indlægaf RavenClaw » 1. jul 2020, 04:34

Bortvist bruger skrev:Slettet af moderator, da brugeren er en bortvist profil.

Det tegner jo meget godt, og det virker til, at vi er ved at være nede på et niveau, hvor symptomerne ikke er meget værre end en almindelig influenza, hvor de ældre og syge allerede bliver hårdest ramt.

Og mange er sikkert også helt symptomfri og bliver ikke testet.

Jeg bliver lidt bekymret for, om det vil betyde, at folk ikke vil tage en anden bølge/opblussen så alvorligt, fordi det jo er gået forholdsvis nemt her i landet. Dermed ikke sagt, at hele samfundet skal lukkes ned igen ved anden bølge. Men vil folk tage de nødvendige forholdsregler?
0
But did you die?
Jeg er falstriafan
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 641
Likede indlæg: 9565

Indlægaf Stitch » 1. jul 2020, 21:12

Fuck this. 294 nye tilfælde det sidste døgn, så nu implementerer de restriktioner igen og lukker ned igen. Jeg håber virkelig, jeg kan komme hjem til DK til august.
0
"You know, Hobbes, some days even my lucky rocketship underpants don't help."
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 1285
Likede indlæg: 15908

Indlægaf LaMariposa » 2. jul 2020, 04:28

Stitch skrev:Fuck this. 294 nye tilfælde det sidste døgn, så nu implementerer de restriktioner igen og lukker ned igen. Jeg håber virkelig, jeg kan komme hjem til DK til august.

Det håber jeg virkelig også for dig :) Er der overhovedet fly, der går mod Europa?
0
:lun:

Be brave

Tilbage til "Helbred"