Udtagning af ovarievæv

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Udtagning af ovarievæv

Indlægaf Oddinary » 1. feb 2020, 16:40

Er der nogen der har fået udtaget ovarievæv? Hvordan foregår, og hvor invasivt er det? :genert:
Senest rettet af Oddinary 2. feb 2020, 17:01, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5885

Re: Udtagning af ovarievæv

Indlægaf Velvet-Goldmine » 1. feb 2020, 18:34

Det kommer lidt an på hvilken procedure er tale om.
Er det en biopsi for at tjekke vævet for unormale celler? Er det fjernelse af væv i forbindelse med PCOS, og i så fald hvor mange forskellige steder? Eller noget helt tredie?

Men ellers tænker jeg at den kirurg skal udføre indgrebet er mere end villig til at gennemgå det punkt for punkt med dig :ae:
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Udtagning af ovarievæv

Indlægaf Oddinary » 1. feb 2020, 19:10

Velvet-Goldmine skrev:Det kommer lidt an på hvilken procedure er tale om.
Er det en biopsi for at tjekke vævet for unormale celler? Er det fjernelse af væv i forbindelse med PCOS, og i så fald hvor mange forskellige steder? Eller noget helt tredie?

Men ellers tænker jeg at den kirurg skal udføre indgrebet er mere end villig til at gennemgå det punkt for punkt med dig :ae:


Nej, det er frivilligt før eventuel kemoterapi :genert: hvis nu man skulle blive steril af det. Men jeg kan forstå at det er ret invasivt (operation), og man egentlig skal have nedfrosset hele den ene æggestok. Tror det bliver et nej tak. :genert:
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5885

Re: Udtagning af ovarievæv

Indlægaf Velvet-Goldmine » 1. feb 2020, 19:21

Oddinary skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Det kommer lidt an på hvilken procedure er tale om.
Er det en biopsi for at tjekke vævet for unormale celler? Er det fjernelse af væv i forbindelse med PCOS, og i så fald hvor mange forskellige steder? Eller noget helt tredie?

Men ellers tænker jeg at den kirurg skal udføre indgrebet er mere end villig til at gennemgå det punkt for punkt med dig :ae:


Nej, det er frivilligt før eventuel kemoterapi :genert: hvis nu man skulle blive steril af det. Men jeg kan forstå at det er ret invasivt (operation), og man egentlig skal have nedfrosset hele den ene æggestok. Tror det bliver et nej tak. :genert:


Alle operationer er jo invasive pr. definition. Jeg kan godt forstå at det virker skræmmende, men hvis de kan udtage æg så du kan få børn i fremtiden, skulle du ønske det, er det jo her din beslutning skal ligge.
Ja, de skal skære i dig, men på den 'positive side' er ovarier ikke livsnødvendige som så mange andre organer og giver sjældent komplikationer ved fjernelse (ud over hormonelt hvilket måske ikke sker hvis den anden er intakt).
Jeg er ked af at høre at du skal have kemo - det tyder jo på at der er andet og mere alvorligt på spil, og det er måske her din frygt reelt ligger :ae:
0

Tilbage til "Helbred"