Skal jeg gøre det forbi?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Anonym0105
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. nov 2017, 21:09
Kort karma: 0

Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Anonym0105 » 11. nov 2017, 21:31

Hej, jeg er ny herinde og har udelukkende oprettet en konto for jeres hjælp.

Min kæreste og jeg har været sammen i 1,5år, og igennem de sidste måneder har jeg, hver gang han har gjort mig ked af det, været i tvivl om vores forhold.

Jeg elsker ham og gør alt for ham, næsten alt for meget. De første 3-4 måneder af vores forhold var perfekte, vi havde frirum hver især. Efter noget tid begyndte han at ville have andre regler i forholdet.

Jeg måtte ikke skrive med mine drengevenner længere, og jeg har altid været sådan en drenge-pige der har det bedst med drenge uden drama :) han droppede nemt hans to pigeveninder og ligesom “tvang” mig tik det samme. Alle de regler han har lavet, gør tingene nemmere for ham. Han har masser andre venner, hvorimod jeg kun har én veninde jeg nu kan være sammen med. Og hende kan han ikke lide. Jeg må ikke være til fester med mine venner jeg før i tiden så hver dag, fordi han ikke bryder sig om dem? Jeg har så været så dum at droppe dem for hans skyld, og jeg savner dem hver dag. Men han tvinger mig til at vælge.

Jeg er i tvivl fordi det ovenstående bare var et eksempel på hvordan han er. Meget dominerende og kan få mig til ALT! Hvis han siger hop, spørg jeg hvor højt. Jeg elsker ham jo, og jeg VED han også elsker mig!

Han har haft en svær barndom og det har self sat nogle præg på ham, jeg får derfor nogle gange ondt af ham.

Han er en meget jaloux og overbeskyttende kæreste som altid bliver virkelig sur hvis jeg er ude i byen med veninden, bare for at være på tværs så jeg ikke vil i byen til sidst. Det er rart han kan lide mig, men jeg kan mærke jeg føler mig fanget! Han ville allerhelst hvis jeg sad på mit værelse alene imens han var ude med gutterne.

Han vil altid have ret og gør alt for jeg ikke har ret.
Han sidder ofte på hans mobil når vi er sammen og det er som om han virkelig ik er til stede. Og hvis han er, så er det fordi han vil kigge på min krop eller lign.

Han er rigtig god til at give mig komplimenter, og jeg kunne sagtens se mig en fremtid med ham. Og når vi er sammen, som vi næsten er hver dag så kunne jeg aldrig drømme om at give slip! Han gør mig lykkelig, for det meste..

Det værste er så dobbeltmoralsk han er! Han skal altid vise mig hvis han har fået en ny pigeven på Snapchat og han skal altid vise han har magten.

Men alt i alt kan jeg bare mærke der er flere ufede ting i vores forhold end fede... men kærligheden mellem os er ægte!

Jeg har aldrig slået op med en før, og måske er det også det der gør tingene lidt sværere. Desuden er jeg meget tryghedsmenneske og måske er jeg bare bange for at være alene?

- kærligere hilsner den meget tvivlsomme... :)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23127

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Aragorn » 11. nov 2017, 21:49

Jeg kan kun give dig to råd:

1: Tænk på dig selv, som et andet menneske, og spørg din underbevidsthed - du skal virkelig spørge, og være åben for at høre det svar, som dit sind giver dig, du skal mene det. Se på det, som en bøn til en gud, eller en form for meditation. Du skal stille dig selv dette spørgsmål: Hvis det var en person, jeg tog mig af, der havde det som jeg har det nu, hvad ville jeg så anbefale vedkommende at gøre? Hvis du skulle behandle dig selv, som et andet menneske, du tog vare på, som en person du hjalp her i livet - en tæt veninde, eller en datter - hvad ville du så anbefale dem at gøre i den situation du er i nu?

2: Læs dit indlæg igen og igen, men læs det, som om det ikke var dig der havde skrevet det. Prøv at forestille dig, det er en anden debattør, der har skrevet det. Kan du så se, at det næsten er som om, det er to personer, med hver sin oplevelse af hvordan det hele er, der skiftevis har skrevet en linie hver?

- Jeg har så været så dum at droppe dem for hans skyld, og jeg savner dem hver dag. Men han tvinger mig til at vælge.
- Jeg elsker ham jo, og jeg VED han også elsker mig!

Kan du se, hvordan de to sætninger går i hver sin retning? Du lyder som den typiske (svage) kvinde, der har været udsat for den typiske dominerende (og ondskabsfulde) mand. Den ene side kan godt anerkende der er et problem, men den anden side, kan ikke på grund af angst for at være alene i verden - og de to sider bekriger hinanden.

Jeg tror ikke, du ved hvad kærlighed helt er - og det mener jeg på den mest kærlige og opmuntrende måde, jeg overhovedet kan. Jeg er sikker på, der er noget ude i verden til dig, der er meget bedre end det, som du har nu. En mand, der bringer det bedste frem i dig, og som ikke vil tage noget fra dig, men kun vil give dig hele verden.

Hvor der er en lyst til at have magt, er der ingen kærlighed, og hvor der er kærlighed, vil ingen have magten. De to er hinandens skyggeside.

Naturligvis skal du forlade den mand. Han mishandler dig.


Men er du stærk nok?
8

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 21:59

Set udefra er det svært at forstå, at du overhovedet er i tvivl. Jeg forestiller mig, at du er temmelig ung, hvilket ikke er ment nedsættende, men som en årsag til, at du måske ikke har så meget at sammenligne med.

Du skriver flere gange, at din kæreste, til trods for alle de uhyrligheder han udsætter dig for, holder af dig, men det kan man godt argumentere for, at han netop ikke gør, siden han fra starten har gået målrettet efter at lave stort set alt om ved dig. At holde af et menneske betyder, at man i al overvejende grad er tiltrukket af personen, som vedkommende nu engang er, og ikke for det potentiale, man evt. måtte se i ham/hende. Din kæreste har efterhånden fået skrællet det meste af dit gamle liv af dig, og tilbage står så det, han nok i virkeligheden har været og er interesseret i, nemlig en kæreste, der forguder og adlyder ham og ikke har andet indhold i tilværelsen end det, han putter i hende, hvilket jo lige præcis er derfor, han helst ser, at du sidder derhjemme og glor, når I ikke er sammen.

Groft sagt kunne mange kvinder indtage den rolle, du lige nu har i hans liv, da det dybest set er en tom skal, din kæreste søger.
Det kan du selvfølgelig ikke være tjent med, hverken lige nu eller på sigt. Det er et elendigt udgangspunkt at bygge sin fremtid på, og hvis du går nu, vil du i det mindste have dit klarsyn intakt. Din evne til at se, hvad der egentlig foregår i jeres forhold, for det beskriver du meget klart og direkte. Bliver du sammen med din kæreste, risikerer du derimod, at han også får ødelagt denne evne hos dig, og så bliver det kun endnu sværere at forlade ham - og endnu lettere for ham at manipulere med dig og overskride dine grænser.

Er du bange for at gå fra ham? Altså for hans reaktion?
10
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 22:11

I øvrigt tror jeg ikke, at han ikke kan lide dine gamle venner og veninder pga. deres personlighed, men fordi han kan mærke, at du holder af dem, hvilket jo i hans syge verden stjæler noget fra ham. Derfor skal du nok heller ikke regne med, at han vil tillade dig at møde nye mennesker.
7
Anonym0105
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. nov 2017, 21:09
Kort karma: 0

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Anonym0105 » 11. nov 2017, 22:35

Jeg er ikke bange for han vil gøre fysisk mod mig, sådan er han ikke.

Jeg kan virkelig sagtens se jeres pointer og kan godt se jeg burde gøre det forbi! Jeg har fået det afvise mange gange af min veninde, men jeg har bare så svært ved det. Når han først er hos mig igen bliver jeg jo helt afhængig.

Jeg skal have taget mig sammen
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Juki » 11. nov 2017, 22:37

Det korte svar, udfra din beskrivelse, er et klokkeklart JA!

Men det er selvfølgelig let nok at sige når man ikke har følelser i klemme.

Jeg hæfter mig ved at du siger han godt kan lide dig, at kærligheden imellem jer er ægte og at han for det meste gør dig lykkelig. Alligevel har du oprettet den her tråd fordi du tvivler på ham og jeres forhold.. Det stemmer ikke helt, i hvert fald ikke i forhold til hvordan et godt forhold bør være.

Folk har selvfølgelig forskellige standarder osv., men jeg tror aldrig jeg har oplevet et godt, velfungerende forhold hvor mistillid, manglende respekt og uligevægtig opførsel har været en del af det.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf kidkomb » 11. nov 2017, 22:46

Ja.
Ja, det burde du faktisk.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Slettet bruger » 11. nov 2017, 22:56

Jeg er også på "slå op med ham"-holdet.
0
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf PepsiMagt » 11. nov 2017, 23:00

Du skal langt væk fra den bindegale klovn.

Han forbyder dig at snakke med dine venner? Hvorfor? Hvordan kan det på nogen måde forsvares? Han bliver sur når du er sammen med din sidste ven? Hvorfor?

Han går ud med gutterne, og vil helst have at du sidder derhjemme? Hvorfor?

Svaret er, dom du også selv skriver, at når du ikke har andre i dit liv end ham, så har han magten over dig. Han elsker dig ikke, og han vil dig ikke det bedste.

Når du skrider fra ham, så bliver du ikke alene. Du får alle dine venner tilbage.
6
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 119
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 208

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Minimalista » 12. nov 2017, 07:30

Et forhold det skal berige dig. Det skal ikke fratage dig glæder som gode venner og give dig dårlig samvittighed over at gå i byen med din veninde.
Det er desværre tydeligt at han forsøger at tage kontrollen over dig ved at du:
1: Lader ham tage for meget styring, fordi det ellers giver ballade ( når du giver efter for ham giver det en magtfornemmelse, han ik kan undvære)
2: Igennem tiltagende isolation bliver mere afhængig af ham. Du siger det også selv på et tidspunkt og det er et stort advarselstegn.

Hans barndom har måske ikke i særlig høj grad været baseret på tillid og kærlighed og det kan være noget af årsagen til, at han har den her udtalte ejerfornemmelse over dig frem for at han går efter et ligeværdigt forhold. Han er nok ret splittet fordi han holder af dig, men hans måde at udtrykke det på kan også påvirke dig på længere sigt.

Jeg håber, at du finder styrke til at gå fra ham snarest.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Zombie » 12. nov 2017, 08:35

Han elsker dig ikke. Han kan bare godt lide at eje dig.
5
aka Forbies

:gammel:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Zoxa » 12. nov 2017, 09:33

Jeg melder mig også til "LØØØB" holdet.

Han manipulerer, isolerer og dominere dig og han vil sætte rammerne for hvordan du må agere socialt.

det er kun et spørgsmål om tid førend han vil gøre alt for at underminere og nedbrude dig og dit selvværd.

Du skriver at han er god til at give komplimenter. Meget snart vil "komplimenterne" blive ladet med et "hvis" og skjult kritik. "Jo, du ser pisse godt ud i den bluse, men den vil sidde bedre hvis du lige strammede maven op", som så igen meget hurtigt bliver til at du er for fed og for doven og du skal ikke tro at der er nogen som helst andre som gider at glo på dig og du skal være taknemmelig over at han overhovedet kan holde dig ud. Faktisk skal han nærmest have en medalje for at han bliver hos sådan en grim/fed/doven/dum sjuske/luder som dig.

Du fylder bare selv på....

Lad være med at bruge hans fortid til at undskylde ham. Det er ene og alene hans ansvar at gøre op med det og selv om du ville, så kan du reelt ikke. Det er kun ham som er styrende for hvordan han opfører sig

Jeg vil så ikke sige at han ikke elsker dig - det kan han sagtens gøre alligevel. Hans behov for at styrke sit ego (og din adfærd) er bare vigtigere for ham end at du får lov til at være dig selv og opfylde dine egne behov.

Du kan sagtens vælge at blive i forholdet. Men efter min mening er du så nødsaget til enten at acceptere at han kører dig helt ned i møget psykisk.
Eller - at du tager nogle gevaldige holm gange med ham omkring de her ting. Konsekvent og hver evig eneste gang han ligger op til at være styrende for dine ønsker.
Det betyder blandt andet at du som det første sætter ham stolen for døren og fortæller ham råt for usødet at din venne kreds er hellig - uanset køn - og at han skal blande sig helt og aldeles uden om og at du agter at ses med dem, gå i byen med dem og skrive med dem igen fra i dag af.

Det hjælper eller ændrer ikke på noget at han lover bod og bedring og lover at han ikke længere snapchatter med piger eller går ud med med hans venner for at "stille jer lige". I princippet er det lige gyldigt, for det vil jo aldrig kunne opfylde dit helt basale behov for at du har en vennekreds. Så hvis han begynder på den er du nødsaget til at gøre ham det klart at det intet løser for dig.
Stå fast på at det er nødvendigt at der er mere og andet i dit liv end bare ham og at du er i din gode ret til at gøre som du ønsker og har behov for. Og det gælder alt fra din vennekreds, til alle mulige andre prioriteringer.

Og hvis han begynder på et eller andet "du elsker mig ikke, du forstår ikke" etc. Er svaret; at jo du forstår udemærket at han har behov for at styre dig, men det vil du ikke acceptere fremover for det handler om hans problem og det er kun ham selv som kan løse det. Den del er take it or leave it.
Den del med at han vil have ret for enhver pris bliver du også nødsaget til at lukke. Og du kan kun gøre det ved at være nøgtern og melde ud; ok, det er så dit synspunkt og jeg er ikke enig. Så vi må bare konkludere at vi ikke er eller bliver enige, og jeg har ret til at gøre mene hvad jeg vil, uanset hvad du så syntes.
Fortsætter han med at ville diskutere bliver du nødsaget til konsekvent at stå ved at du 1. er uenig, 2. at du gør det som du mener er rigtigt for dig og 3. det er ikke længere til diskution.


Det lyder hårdt, men i nogle henseender er du nødsaget til at håndtere situationen som du ville gøre med en 3 årig.

Og helt ærligt, hvis I vælger at blive sammen på den/de præmisser tror jeg oprigtig talt også at han vil blive meget gladere i det lange løb.
Hvis ikke, nja... så har du i hvertfald ikke tabt noget
Senest rettet af Zoxa 12. nov 2017, 10:11, rettet i alt 4 gange.
3
Brugeravatar
Filliongonggong
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18. aug 2015, 21:10
Kort karma: 24
Likede indlæg: 237

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Filliongonggong » 12. nov 2017, 09:35

Du skal elske dig selv nok til at gå.
Du skriver du vil gøre alt for ham, men vil du også gøre alt for dig selv ?
Hvad ønsker du for dig selv ?
Den knude i din mave, der fortæller dig at du savner dine veninder, savner at gå i byen, savner frihed.. hvorfor tror du den er der? Og tror du andre i sunde parforhold går rundt med den knude ?
Ville en mand der elskede dig, ønske du gik rundt med den knude i maven ?
Prøv at stille dig selv disse spørgsmål.

Jeg ved det er rigtig svært, og udfra dit indlæg lyder det til at han er ret god til at manipulere og få sin vilje. Om det er en bevidst eller ubevidst handling fra hans side, er sådan set underordnet, idet det ikke er sundt for dit selvværd.

Har du nogensinde snakket med en coach eller psykolog omkring dit selvværd? Hvis du ikke har, vil jeg råde dig til at prøve det.

Han handlinger er forkerte, men det er hans boldgade. Din boldgade er at elske dig selv nok til at sætte grænser. Man kan ikke ændre andre mennesker, men man kan ændre ens egen tilgang til andre mennesker.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Rapfisk » 12. nov 2017, 10:57

Det, du også skal vide, er, at det ikke er normalt. Du kan finde et forhold, hvor du kan have dine venner, og hvor du kommer med alt, hvad der er dig, og bidrager til forholdet.

En version af at overveje, hvad du ville råde din bedste veninde til, er at overveje, hvad der ville ske, hvis I fik børn. Ville du ønske, at de fik jeres forhold som værdi hjemmefra? Vil du ønske det samme for jeres pige? For jeres dreng?

At du kan forklare, hvorfor din kæreste gør, som han gør, gør ikke, at det er okay, eller at han behandler dig sådan. Du kan heller ikke gøre noget for, at det ændrer sig. Hvis han nogensinde ændrer sig, er det uden dig. Det er en rigtig svær erkendelse, men det er min erfaring, at så længe en person som din kæreste har en kæreste, der viser forståelse, fortsætter han i samme rille. Siger hun fra, går han i baglås. Det er ikke godt for nogen af jer.

I virkeligheden behøvede jeg kun de første tre afsnit af dit indlæg for at kunne se, at det ikke var okay, hvad du bliver udsat for. Det er ham uvedkommende, hvem dine venner er. Han kan beslutte, om han helst vil være fri for at mødes med dem, men grænsen går præcist ved at diktere dit forhold til dem. Den grænseoverskridende adfærd skal du ikke leve med.
Senest rettet af Rapfisk 12. nov 2017, 11:54, rettet i alt 1 gang.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Skal jeg gøre det forbi?

Indlægaf Rapfisk » 12. nov 2017, 11:09

Jeg kommer i tanker om en radioudsendelse, som jeg tror, du vil genkende meget i - og hvor kvinden kom meget længere ud end du er (nu): https://www.radio24syv.dk/programmer/24 ... -3?start=0
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Forhold og sex"