Drengerøv?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
IrmaPigen
Indlæg: 7795
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12458

Re: Drengerøv?

Indlægaf IrmaPigen » 10. nov 2017, 13:26

Summer skrev:Når jeg hører ordet "drengerøv" tænker jeg på en mand sidst i tyverne, som egentlig er charmerende, men ret umoden, flyvsk, ikke så ansvarbevidst og vil ikke binde sig til én kvinde.


De findes også i trediverne. Og I fyrrerne.
8
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Drengerøv?

Indlægaf Kaffe » 11. nov 2017, 20:32

Det er en mand, der ikke er klar til at tage ansvar. Den kvindelige pendant er en kvinde, der ikke kan klare sig selv.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Drengerøv?

Indlægaf Wizzze » 12. nov 2017, 10:19

Emma The Mermaid skrev:
Wizzze skrev:Hvad definerer egentlig en drengerøv?

Det er åbenbart noget man advarer veninder imod, jvf. en anden tråd herinde. Men hvad er en drengerøv egentligt? :gruble:
Tænker at det næppe handler om en rent fysisk beskrivelse af en mands bagdel? :D

Men hvad er det så? en mand der opfører sig som et barn/dreng? Men er det så i alle livets aspekter, eller er det nok at man er barnlig på enkelte områder for at være en drengerøv? eller er der grader af at være en drengerøv? :gruble:

Nik og Jay.
Oliver Bjerrehus.
Frederik Fetterlein.
Jarl Friis Mikkelsen.
Burhan G.
L.O.C.


Jeg har svært ved at se fællesnævneren? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Drengerøv?

Indlægaf Wizzze » 12. nov 2017, 11:05

Emma The Mermaid skrev:
Wizzze skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Wizzze skrev:Hvad definerer egentlig en drengerøv?

Det er åbenbart noget man advarer veninder imod, jvf. en anden tråd herinde. Men hvad er en drengerøv egentligt? :gruble:
Tænker at det næppe handler om en rent fysisk beskrivelse af en mands bagdel? :D

Men hvad er det så? en mand der opfører sig som et barn/dreng? Men er det så i alle livets aspekter, eller er det nok at man er barnlig på enkelte områder for at være en drengerøv? eller er der grader af at være en drengerøv? :gruble:

Nik og Jay.
Oliver Bjerrehus.
Frederik Fetterlein.
Jarl Friis Mikkelsen.
Burhan G.
L.O.C.


Jeg har svært ved at se fællesnævneren? :gruble:

Drengerøve er i min verden voksne mænd der opfører sig som om de var 20-30 år yngre. Det synes jeg de gør.

Hvem synes du så?
Det har du jo ikke selv svaret på.


Jeg ved ikke hvem, jeg undrede mig mere over hvad, altså karaktertræk, opførsel.

Min undren udsprang i at drengerøv åbenbart er noget man advarer imod :gruble:
Så drengerøv kan vel ikke bare være at man er lidt for glad for computerspil, eller at man på nogen områder ikke altid opfører sig alderssvarende? :gruble: Så derfor min undren, er der enkeltfaktorer som definerer en drengerøv, eller skal der være en masse faktorer i spil, før der bliver dømt drengerøv?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14721
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19072

Re: Drengerøv?

Indlægaf Flora » 12. nov 2017, 11:19

Jeg tror ikke, der findes en fast definition på, hvad en drengerøv er, men som andre nævner, er det vel en, der ikke opfører sig alderssvarende. Om det så er positivt eller negativt må vel være op til personen selv at vurdere. Hvis man har lyst til at gå i byen hver weekend eller lege med modeltog eller andet, der kunne høre ind under det mærkat, selvom man er fyldt 40, så er det da bedre at gøre dét, end at tage en beige-farvet cardigan på og falde i ét med tapetet, bare fordi nogen mener, at det er det man skal efter en vis alder.

Hvis ens drengerøvs-adfærd skaber et problem for en, så er det selvfølgelig negativt, men ellers skal man da bare være den man har lyst til at være, uanset hvilke mærkater andre kunne finde på at sætte på.
2
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Drengerøv?

Indlægaf Hurrze » 3. dec 2017, 22:37

kommer an på om der menes sådan lidt god drengerøv eller overdreven drengerøv. Synes der kan være flere stadier/grader af en drengrøv

Det første er for mig nok en der godt kan lide at gå i byen engang imellem, er lidt pervers og lidt en drillepind. Sådan lidt som de fleste mænd har en side af. Har ikke mødt nogen mænd der ikke stadig har en smule drengerøv over sig, men får mig kan man også stadig godt omfavne familieliv, være moden og så stadig være lidt drengerøv når man ind i mellem spiller playstation, ser bold eller lignende med drengene, men samtidig også er i kontakt med sin modne og voksne side.

En overdreven drengerøv er dog en del værre. Er for mig mere en der er virkelig umoden, pigeglad og stadig lever som teenager uden at tænke over konsekvenser. En der elsker at gå i byen, og elsker ting som fodbold og biler og drikke sig fuld hver weekend. En der er overdreven drengerøv kan også nogle gange være en mors dreng, der hænger i mors skørter og lader hende ordne vasketøj og skal have mor med på råd selvom han er blevet voksen, netop fordi han stadig lever som teenagedreng.

Den første type. Manden der stadig er moden med lidt drengerøv er for mig en mand får mig, hvor jeg ikke har lyst til at røre den sidste type med en ildtang :gisp:
1
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Drengerøv?

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2017, 02:38

Emma The Mermaid skrev:Jeg har spurgt Wiki ;)

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Drengerøv

Det passer meget godt med min teori om, at det gradvist har skiftet betydning. Om det så kommer af en af tv-stationerne, der har brugt det som "nogle, der laver noget spændende, som kvinder ofte ikke gør", eller de har brugt det på den måde, fordi udtrykket i forvejen havde skiftet betydning, ved jeg ikke. :)

For mig er det stadigvæk særdeles negativt, hvis jeg kaldte nogen det. En overgearet person, der tror, et eller andet er enormt sejt, og ikke lægger mærker til at alle andre gør sådan her i deres stille sind: :sarkasme: :rulle: :nej:
0
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Drengerøv?

Indlægaf libertá » 2. feb 2018, 00:16

Jeg ved det ikke helt. Jeg er selv nogle gange blevet beskyldt for at være en drengerøv, fordi jeg selv i en ret voksen alder er typen, der ikke gider forpligte og binde mig, men vil være en fri fugl. Omvendt er en drengerøv jo også én, der går mega meget i byen og drikker bajere o.s.v. Og det gider jeg ikke, så på dén måde er jeg ikke en drengerøv.

Men jeg er nok en drengerøv i den forstand, at jeg stadig har et drenget sind. Indeni føler jeg mig stadig som en ung knægt og ikke som en voksen mand. Der er lidt Peter Pan over mig. Mine interesser er også næsten de samme, som da jeg var 20. Nogle finder det ucharmerende, mens andre godt kan se charmen ved det. Når jeg ser mange jævnaldrende, synes jeg de er pisse kedelige og "satte". Hvor jeg stadig har et ungdommeligt og legende sind. Og jeg synes egentlig ikke selv, at der er noget galt i det. Når folk er blevet så voksne, at de kun går op i boligindretning, aktier, politik og karriere, så er de altså for kedelige for min smag. Der skal også være plads til drengede interesser som fodbold, biler, sex, sjov og ballade, humor o.s.v. Heldigvis er der dog mange mænd, der stadig har et drenget sind, selv når de er 30-40-50 år gamle. Derimod synes jeg faktisk, at kvinder tit bliver meget alvorlige og kedelige rent mentalt. Der er mænd bedre til at holde fast i deres indre barn.
0
Grissebassen
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3429

Re: Drengerøv?

Indlægaf Grissebassen » 5. feb 2018, 10:41

En drengerøv er en, der ikke kan acceptere, at han er blevet voksen, ikke kan falde til ro, og ikke hviler i sig selv.
For mig er det ikke så meget adfærden, der definerer en drengerøv, men mere, hvorvidt han har en indstilling til sin egen adfærd, der er præget af indre ro og ansvar. Man kan imo sagtens holde fast i sine interesser, byture og barnlige sjæl, hvis man tager ansvar for sig selv og hinanden, og kan finde ud af at sætte grænser.
3
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Drengerøv?

Indlægaf Krølle » 5. feb 2018, 10:46

Med de negative briller på, ser jeg en drengerøv som Grisebassen beskriver det.

Set i et positivt lys er det for mig en person, der på trods af at være voksen og ansvarlig har bevaret en legende og nysgerrig personlighed. Der findes ved Gud mange tørvetrillere derude, der holder op med at drømme, selvom de aldersmæssigt kun er halvvejs på vej mod plejehjemmet; det er for mig mindst lige så slemt som den negative udgave af drengerøven - måske næsten værre. Drengerøve KAN til tider blive voksne. Tørvetrillerne har ofte opgivet ævred.
5
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Drengerøv?

Indlægaf ajnaM » 5. feb 2018, 10:54

dgd2007 skrev:Hmm ja, skægt du spørger. Hvis man ser reklamer noget TV3-ish-agtigt, så lyder nærmest det, som om det opfattes som noget delvist positivt og "friskt" i modesætning til alt det feminine.
Men jeg er vokset op med, at det betød noget entydigt negativt som modsætning til en mand, der er rigtigt voksen. Det tror jeg er den oprindelige betydning.
Men nu ved jeg ikke rigtig, hvad det betyder. Hvis jeg sagde det om noget, ville det være yderst negativt.


Det er nok kommet i takt med den generelle ungdomsforherligelse.

Jeg ser en klar tendens til at glorificere den tidlige ungdom, og det betyder, at det på en måde bliver positivt at være en 'drengerøv' uden forpligtelser og ansvar.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Drengerøv?

Indlægaf dgd2007 » 5. feb 2018, 11:27

ajnaM skrev:Det er nok kommet i takt med den generelle ungdomsforherligelse.

Jeg ser en klar tendens til at glorificere den tidlige ungdom, og det betyder, at det på en måde bliver positivt at være en 'drengerøv' uden forpligtelser og ansvar.

Hæ-hæ, ja det kan godt være. I ens næste liv kunne det være skægt at forske mere i, hvad det er der gør, at sproget ændrer sig i bestemte retninger.

Det kan også have haft indflydelse, i modsætningensparret "en voksen mand" (som bl.a. tager ansvar for, at kvinden føler sig godt tilpas) kontra "en drengerøv" (der bare skal vise sig) ... at begrebet en voksen mand har været lidt forkætret pga. feminisme og ligeberettigelse og sådan noget, så det er forsvundet lidt ud af arketypegalleriet? :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Drengerøv?

Indlægaf paint » 5. feb 2018, 22:10

ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:Hmm ja, skægt du spørger. Hvis man ser reklamer noget TV3-ish-agtigt, så lyder nærmest det, som om det opfattes som noget delvist positivt og "friskt" i modesætning til alt det feminine.
Men jeg er vokset op med, at det betød noget entydigt negativt som modsætning til en mand, der er rigtigt voksen. Det tror jeg er den oprindelige betydning.
Men nu ved jeg ikke rigtig, hvad det betyder. Hvis jeg sagde det om noget, ville det være yderst negativt.


Det er nok kommet i takt med den generelle ungdomsforherligelse.

Jeg ser en klar tendens til at glorificere den tidlige ungdom, og det betyder, at det på en måde bliver positivt at være en 'drengerøv' uden forpligtelser og ansvar.


Fænomenet, har eksisteret i mange år, og eksisterer for så vidt stadig. Men det kan da godt være at 'lidelsen' bare er blevet så udbredt, at det nu er en del af normalbilledet.

I lidt mere klinisk regi, kalder man det for 'Peter Pan' syndromet (modningsangst) ;)

http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultu ... /Peter_Pan

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 112023.htm

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-s ... e-vokse-op
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Drengerøv?

Indlægaf ajnaM » 6. feb 2018, 09:25

paint skrev:
ajnaM skrev:
dgd2007 skrev:Hmm ja, skægt du spørger. Hvis man ser reklamer noget TV3-ish-agtigt, så lyder nærmest det, som om det opfattes som noget delvist positivt og "friskt" i modesætning til alt det feminine.
Men jeg er vokset op med, at det betød noget entydigt negativt som modsætning til en mand, der er rigtigt voksen. Det tror jeg er den oprindelige betydning.
Men nu ved jeg ikke rigtig, hvad det betyder. Hvis jeg sagde det om noget, ville det være yderst negativt.


Det er nok kommet i takt med den generelle ungdomsforherligelse.

Jeg ser en klar tendens til at glorificere den tidlige ungdom, og det betyder, at det på en måde bliver positivt at være en 'drengerøv' uden forpligtelser og ansvar.


Fænomenet, har eksisteret i mange år, og eksisterer for så vidt stadig. Men det kan da godt være at 'lidelsen' bare er blevet så udbredt, at det nu er en del af normalbilledet.

I lidt mere klinisk regi, kalder man det for 'Peter Pan' syndromet (modningsangst) ;)

http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultu ... /Peter_Pan

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 112023.htm

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-s ... e-vokse-op


Det er vel i grunden også en meget naturlig ting.

Jeg tager i hvert fald mig selv i at have det på samme måde ind imellem. Lysten til at undslippe fuldtidsjob, småbørn og parforhold - og have friheden til at være spontan og fokusere på mine egne umiddelbare behov.

Måske det også har med indvidualisering at gøre? :gruble: At det på en måde er blevet mere acceptabelt at fokusere på sig selv og vælge familien fra. Især for mænd.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Drengerøv?

Indlægaf dgd2007 » 6. feb 2018, 09:57

ajnaM skrev:Det er vel i grunden også en meget naturlig ting.

Jeg tager i hvert fald mig selv i at have det på samme måde ind imellem. Lysten til at undslippe fuldtidsjob, småbørn og parforhold - og have friheden til at være spontan og fokusere på mine egne umiddelbare behov.

Måske det også har med indvidualisering at gøre? :gruble: At det på en måde er blevet mere acceptabelt at fokusere på sig selv og vælge familien fra. Især for mænd.

Min kone havde undervist i de helt små klasser i 25+ år - og hun var i hvert fald overbevist om, at de nye år for år blev gennemsnitligt mindre klar over, at der var andre end dem selv i verden :lol:

Men jo, selvfølgelig har hankøn behov for at komme lidt ud og "gøre noget". Jeg undrede mig bare over, at ordet "drengerøv" for nogen åbenbart har taget en mere glorværdig betydning af ikke at falde helt til patten, hvor det tidligere havde en entydigt negativ klang at blive beskrevet som sådan en.

Men måske er det bare tv3, der har indført dette :-D
0

Tilbage til "Forhold og sex"