Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Raenil » 19. okt 2017, 13:37

eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg er flere gange været i forhold hvor kvinden påtager sig alle mulige ting og så brokker sig over, hvor jeg så svarer "fint nok, så lad være med det så gør jeg det", men det vil de så alligevel ikke.


Den har jeg også:

Hende: Aaarrrjjjj jeg gider ikke al det vasketøj.
Mig: Så lad det ligge og sæt dig over i sofaen, så tager jeg det.
Hende: *Fortsætter med at lægge tøj sammen*

Så må hun også selv om det.


Haha ja den er klassisk.

Hende: Jeg er træt, orker ikke at lave mad.
Mig: OK, skal jeg finde en film til dig på nettet, så kan du se den mens jeg laver mad?
Hende: Nej, jeg har planlagt hvad jeg vil lave.


Hende: Jeg er simpelthen så træt i aften, jeg orker ingenting.
Derefter går hun i gang med at tømme fryseren for alt der kan laves til saftevand og tænder for saftkogeren. Det tager fire timer.
Hvorefter hun skal arbejde i to timer.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2017, 13:39

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:F.eks. en af de ting hun stresser over i tegneserien, det er om de har sennup til aftensmaden.

Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvorfor man vil stresse over det, der sker jo ikke noget ved at der mangler sennup. Ja og så kommer hun fra at hele familien lider, hvis hun ikke sørger for alle de ting inkl sennup.

En anden ting der er forkert er det med at vi vokser op med at se vores mor gøre alt hjemmearbejdet - en hel del af os er altså skilsmissebørn efterhånden, og da jeg voksede op samen med min far har jeg i sagens natur ikke set min mor gøre det hele :) Havde ingen forventninger rigtigt til hvem der gjorde hvad, så for mig har det mere været sådan at kvinder har flået køkkenkniven fra mig for at skære agurken ud RIGTIGT :)


Tror nu ikke sennep´en er ment bogstavligt, det er nok mere en bekymring om "har vi ..." eller opdage at ret basale ting er brugt uden nyt er købt, eller det er sagt eller noteret "jeg har brugt det sidste..." :gruble:

Jeg kan godt smile lidt af tegneserien og også genkende ting, nok mest fra min barndom, men der er da også lidt tankegods til en selv, og om man gør det godt nok. Hos os er vi nogenlunde lige omkring både de huslige pligter og det mentale load. Hun er klart den med styr på vores sociale kalender, mens jeg mere er på de "praktiske" deadlines, økonomi/regninger, pakker der skal hentes, vi skal huske at købe... måler skal aflæses, der kommer håndværker d. x kl. y osv.
Jeg kan godt vaske og stryge, levede trods alt alene i mange år før hun kom til, men jeg kan ikke vaske/stryge på den RIGTIGE måde :D så der har hun taget kontrollen, tilgengæld er min standard åbenbart høj nok til støvsugning, afkalkning og gulvvask ;) så de ting er jeg på.
Mad og indkøb er vi ret fælles om, dog indkøber jeg nok mere, men det er ligesom meget fordi jeg har bilen mest, og det så bare er nemmere end tunge poser på cykel.



Ja men det med at stryge/vaske på de RIGTIGE måde, det er sagen i en nøddeskal. Hvis man ikke selv gør tingene så bliver de gjort på den anden persons måde, det er valget, og der vælger de fleste kvinder så at gøre det selv, samtidigt med at de er utilfredse med deres eget valg.

Hvor det jo nok er meget få mænd der har en holdning til den korrekte stryge-teknik eller gulvask-teknik.

Mht gulvvask kom jeg den anden dag i tanke om en sjov observation. Jeg har lavet frivilligt arbejde, og tit og ofte skulle man vaske gulv efter at man lånte lokalet, og det var som regel sammen med kvinder.

I DEN sammenhæng er det nemt at samarbejde med dem, der kommer ikke alle de der "den rigtige måde ting" med for meget/lidt sæbe/vand, holder på moppen forkert, alle de der kvindeting. Man vasker bare gulvet mens man småsnakker om noget andet og that's it.

Men hvis man vasker gulv hjemme i kvindens hjem, så kommer alt det der med det samme.

Jeg lagde mærke til det fordi jeg tilfældigvis en gang vaskede gulv hjemme hos en af dem jeg har vasket gulv i store sale med, og det var som hun skiftede person fra at være normal gulvet-skal-jo-bare-vaskes, og til at være i den der "alle små mærkeligt ligegyldige detaljer har en rigtig og en forkert måde"-mode :)

Så det er måske noget der kun bonger ud når det er i kvindens eget hjem, en slags redeinstinkt eller noget?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Lilleluftballon » 19. okt 2017, 13:47

Evapeva skrev:
Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:Okay, jeg kommer lige i tanke om en stor Load, som jeg faktisk har påtaget mig lige nu: Barslen.
Altså i december 2016 stod jeg pludselig med to streger igen som følge af fælles sløseri med præventionen, og ja - nu var jeg blevet gravid. Vi kiggede hinanden dybt i øjnene og besluttede os for, at selvfølgelig skulle vi have endnu en baby. Og jeg husker også nogle andre ting, vi aftalte at få fikset, så vi ville være køreklar til tre børn. Nogle af dem lykkedes, mens andre kiksede. Det omtalte byggeri fx.

Men det har egentlig en mindre betydning end det med barslen. For det er sådan, at vi har nogle ok lønninger, men at jeg tjener 500 kroner mere end min mand om måneden. Så det økonomiske incitament for, at jeg skulle tage endnu en fuld barsel, var ligesom visket ud. Og tilbage var "diskussionen" om lysten til en fuld barsel/delt barsel mellem os så. Og vi snakkede om, at han skulle prøve at komme mere på banen, end han havde været ved de to store med sine 14 dages fædreorlov i forbindelse med fødslen. Jeg har taget to fulde barsler, den ene i mit nuværende job.

Alligevel er det sådan vupti blevet mig, der tager hele barslen igen. Jeg har flere gange konfronteret ham med det, også under graviditeten, sådan a la "jamen, skal du ikke have noget barsel, økonomien tillader det jo?" osv., men han har været semi-loren hver gang. Og nu er udsigten til, at han tager noget af den lig nul, fordi han har involveret sig i nogle projekter med rejsetid i foråret.

Det skal siges, at jeg arbejder i det offentlige, mens han er i det private, hvor man nok ser lidt mere lunkent på fædreorlov i det hele taget - men det er kun en formodning, for "fjolset" har end ikke spurgt dernede, hvordan de forholder sig. Og dét gør mig sgu lidt harm! For når jeg endnu engang stempler ud ~1 år, så ryger jeg altså bagud af dansen. Jeg har kun været ansat siden 2013. Og det KAN altså mærkes, når jeg vender tilbage; jeg bliver ligesom ved med at være ny i job, selvom jeg ikke er det på papiret.

Desuden er jeg opsat på, at der skal være en deltidsforælder, når man har fået tre børn på fem et halvt år, så de ikke som små skal bo i institutionen. Mit arbejde er (som min mands) hamrende krævende på fuld tid, og faktisk har jeg ikke fri om aftenen heller, der er ligesom altid noget, der hænger mig over hovedet, så på den led vil deltid egentlig passe mig fint. Men det er sgu provokerende, når det går op for mig, at det ikke på ét eneste tidspunkt har været noget, han overvejer for at lette hverdagen for os. Og egentlig er hans synspunkt i det hele taget, at vi godt kunne bruge pengene fra to fuldtidsstillinger - jo, men vi skal også kunne nå det hele jo, og hvem tænker mest på dét? Kvinden i vores hus, i hvert fald. Suk.


Men hvorfor er du gået med til det? I har vel sat jer ned og lavet en barselsplan (det skal man jo...) så hvorfor sagde du ikke fra der? Alle de private virksomheder jeg kender til er i øvrigt helt ok med mænd der holder barsel. Ellers er jeg også sikker på at fagforeningen gerne vil høre om det.
Er med på at det ikke er så brugt i alle brancher. Men loven gælder jo da heldigvis for alle.

Det ER altså ikke en naturlov at det der er kvindens bord. Og jeg tror bare SÅ uendeligt meget at sådan en 5-6 måneder hjemme med bleskift, vasketøj osv gør at mændene får øjnene op for alle de skjulte arbejdsopgaver. Par der deler barslen har i øvrigt lavere skilsmisserate.


Æh... Vi skal ikke skilles, og er temmelig lykkelige ellers, men tak for oplysningen :forvirret:

Hvad mener du btw. med "det skal man jo..."? Det skal man da kun, hvis man vil. Resten er mellem mig og min arbejdsgiver, så længe jeg står til at tage hele barslen, og de behøver kun høre noget, hvis jeg vil tilbage på arbejdet inden 1/8 2018. Ingen særlig frist. Så der er nogle måneder at løbe på endnu, for baby fylder først ½ år 18. februar.

Ja, loven er på hans side. Det ved vi. Men derfra og så til at tage springet og sige "fuck dig, chef" og vifte ham om næsen med Karnov er et stort spring; det forstår jeg sådan set godt, set fra hans side. Det er nu engang også tusind gange mere komfortabelt med en chef, der er indforstået og synes, det er fjong med flere børn til mig. Så derfor er udgangspunktet sådan her - på papiret.

Hele mit indlæg handler vel mest af alt om, at jeg irriterer mig over den automatik, der hos min mand ligger i, at jeg selvfølgelig tager barslen, fordi jeg på jobbet er bedre stillet. Jeg ville bare gerne, at det i stedet var situationsbestemt, om jeg tog hele barslen - og ikke bare et simpelt "fordi" (fordi jeg er er kvinden, lyder resten af sætningen vist). Men han har jo ikke spurgt, bare gået ud fra, at sådan og sådan. Og dét er unfair.

Vi har snakket om det herhjemme. Alt hvad jeg skriver om her - jeg irriterer mig bare i mit stille sind, og fortæller Debatten om det, fordi det netop passer i trådens emne. "You didn't ask" og derfor "hænger jeg" på barslen.


Ok. Vi lever vist i lidt forskellige verdener. Jeg har aldrig hørt om en arbejdsplads der antog at kvinden tog hele barslen. Jeg troede faktisk at den barselsplan jeg, og alle jeg kender, har skulle indsende inden 8 uger var obligatorisk. Undskyld.
Alle mænd jeg kender har da minimum taget de der 10 uger. Synes det er lidt vildt
Og så antog jeg at noget der irriterede dig nok til at omtale din mand som et fjols, også var værd at fixe/snakke om.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf kidkomb » 19. okt 2017, 13:51

Jeg synes at Mau med kompagni har ret.
Kvinder har absolut de tendenser sådan generaliseret set.
Men I kan godt forstå at der også er en ydre grænse for hvornår man som mand simpelthen er doven og "det gider jeg sgu ikke at gå og huske på, det klarer mor-kæreste jo nok for mig", ikke?
For der ER forskel synes jeg.
Grænsen er muligvis flydende, men den er der altså.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Sangius » 19. okt 2017, 16:50

Min mand gør næsten alt praktisk derhjemme. Han laver mad hver dag, vasker tøjet, skifter sengetøj, slår græs...

Jeg har aldrig spurgt ham, hvordan han har det med det. Jeg tager vores datter hver nat, da hun stadig vågner en del. Så tror i og med at han får sin nattesøvn, at det naturligt er ham der har taget over på de andre opgaver, da overskuddet hos ham er større.

Så der er ikke noget mental load herhjemme, i hvert fald. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Evapeva » 20. okt 2017, 09:26

DenSyngendeLussing skrev:Jeg ville ikke nøjes med at spørge min kæreste, om han ikke havde lyst til lidt barsel. Jeg ville KRÆVE at han tog 50% af barslen, i hvert fald så længe det ikke var totalt hul i hovedet økonomisk. Det er sgu da også hans barn og ansvar! Hvorfor skulle det absolut være mig, der røg bag om dansen på jobmarkedet, når jeg oven i købet også havde båret og født barnet? Og det ville helt sikkert være noget, der skulle være enighed om længe før vi blev forældre. Jeg er i forvejen ikke voldsomt solgt på tanken om børn, men jeg gider da i hver fald slet ikke have dem med en mand, der mener, at barsel og børnepasning kun er for kvinder.

Det er ikke ment som et udfald mod dig eller din mand, Evapea (eller mod forældrepar, hvor kvinden tager al barslen, fordi det fungerer bedst for dem, det skal jeg ikke blande mig i). Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor du ikke har slået i bordet for alvor, når det tydeligvis er noget, som går dig på? :)


Det forstår jeg også godt. Det virker åndssvagt. Jeg er vist fanget mellem at ville kræve min ret, 50/50 og alt dét, fordi jeg dybest set altid råder alle andre kvinder til at gøre sådan og egentlig tror, de fleste ville være gladest sådan, og så på den anden side gerne at ville barslen selv, fordi det er sidste baby og jeg var meget, meget presset på arbejdet i foråret af en lortechef, som desværre også er der, når jeg kommer tilbage igen. Så det her er jo et break, hvor det eneste, jeg skal tænke på, er babys næste måltid eller rene ble. Giver det mening? Og det break har min mand jo ikke brug for, fordi alting kører perfekt på hans arbejde. Måske er han bare inde i en stime, som han skal have lov at forfølge. Lidt a la tv-serien "Borgen", hvor parret får 5 år på skift, hvor det hedder henholdsvis karriere eller børn.

Så selvom jeg slog et stort brød op ved at skrive om det herinde, så var det mest af alt for at diskutere princippet bag (at de fleste kvinder hænger på hele barslen), for jeg er ikke så utilfreds, som jeg lød i første omgang. Det var dumt at få det til at lyde sådan, hvis jeg ikke kan tåle at få det åbenlyse at vide, nemlig "så sig fra". Giver det mening? Jeg synes jo, det er sløjt med ligestillingen hos mange par, men egentlig slet ikke ellers hos os.
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Anilara » 20. okt 2017, 10:25

Maanii skrev:Det er klart min mand der er mest projektleder på det praktiske i hjemmet hos os.

Jeg kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt toiletpapir. Jeg er ikke i nærheden af at opdage at vi mangler det før ham allerede har købt det. Hvis jeg stod for det ville vi være ude i noget med at bruge lommeletter i 3 dage før jeg fik taget mit sammen.

Jeg har også kun starter opvaskeren et par enkelte gange.

Haha, nøjagtigt det samme her :lol:
Men her er det ikke et issue.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Lilleluftballon » 20. okt 2017, 10:38

Evapeva skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg ville ikke nøjes med at spørge min kæreste, om han ikke havde lyst til lidt barsel. Jeg ville KRÆVE at han tog 50% af barslen, i hvert fald så længe det ikke var totalt hul i hovedet økonomisk. Det er sgu da også hans barn og ansvar! Hvorfor skulle det absolut være mig, der røg bag om dansen på jobmarkedet, når jeg oven i købet også havde båret og født barnet? Og det ville helt sikkert være noget, der skulle være enighed om længe før vi blev forældre. Jeg er i forvejen ikke voldsomt solgt på tanken om børn, men jeg gider da i hver fald slet ikke have dem med en mand, der mener, at barsel og børnepasning kun er for kvinder.

Det er ikke ment som et udfald mod dig eller din mand, Evapea (eller mod forældrepar, hvor kvinden tager al barslen, fordi det fungerer bedst for dem, det skal jeg ikke blande mig i). Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor du ikke har slået i bordet for alvor, når det tydeligvis er noget, som går dig på? :)


Det forstår jeg også godt. Det virker åndssvagt. Jeg er vist fanget mellem at ville kræve min ret, 50/50 og alt dét, fordi jeg dybest set altid råder alle andre kvinder til at gøre sådan og egentlig tror, de fleste ville være gladest sådan, og så på den anden side gerne at ville barslen selv, fordi det er sidste baby og jeg var meget, meget presset på arbejdet i foråret af en lortechef, som desværre også er der, når jeg kommer tilbage igen. Så det her er jo et break, hvor det eneste, jeg skal tænke på, er babys næste måltid eller rene ble. Giver det mening? Og det break har min mand jo ikke brug for, fordi alting kører perfekt på hans arbejde. Måske er han bare inde i en stime, som han skal have lov at forfølge. Lidt a la tv-serien "Borgen", hvor parret får 5 år på skift, hvor det hedder henholdsvis karriere eller børn.

Så selvom jeg slog et stort brød op ved at skrive om det herinde, så var det mest af alt for at diskutere princippet bag (at de fleste kvinder hænger på hele barslen), for jeg er ikke så utilfreds, som jeg lød i første omgang. Det var dumt at få det til at lyde sådan, hvis jeg ikke kan tåle at få det åbenlyse at vide, nemlig "så sig fra". Giver det mening? Jeg synes jo, det er sløjt med ligestillingen hos mange par, men egentlig slet ikke ellers hos os.


Det giver fint mening. Jeg tror rigtig mange kvinder har det som dig. Og det er modigt at indrømme det.

Jeg kan godt lide tanken om en "stime" - at man hver især får nogle år hvor man fokuserer på hhv karriere og børn. Jeg tror bare desværre, at det der sker for mange er at når mandens år så er gået, så tjener han ligepludseligt mange penge og føler sig uundværlig på arbejdspladsen. Og kvinden kender børnene bedreog er glad for den tætte kontakt. Og så er det rigtigt svært at bytte.
Jeg siger ikke at I ikke kan bytte. Men man skal gøre sig klart at det ikke nødvendigvis lige er så nemt som det lyder.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Zombie » 20. okt 2017, 11:22

Lilleluftballon skrev:
Evapeva skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg ville ikke nøjes med at spørge min kæreste, om han ikke havde lyst til lidt barsel. Jeg ville KRÆVE at han tog 50% af barslen, i hvert fald så længe det ikke var totalt hul i hovedet økonomisk. Det er sgu da også hans barn og ansvar! Hvorfor skulle det absolut være mig, der røg bag om dansen på jobmarkedet, når jeg oven i købet også havde båret og født barnet? Og det ville helt sikkert være noget, der skulle være enighed om længe før vi blev forældre. Jeg er i forvejen ikke voldsomt solgt på tanken om børn, men jeg gider da i hver fald slet ikke have dem med en mand, der mener, at barsel og børnepasning kun er for kvinder.

Det er ikke ment som et udfald mod dig eller din mand, Evapea (eller mod forældrepar, hvor kvinden tager al barslen, fordi det fungerer bedst for dem, det skal jeg ikke blande mig i). Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor du ikke har slået i bordet for alvor, når det tydeligvis er noget, som går dig på? :)


Det forstår jeg også godt. Det virker åndssvagt. Jeg er vist fanget mellem at ville kræve min ret, 50/50 og alt dét, fordi jeg dybest set altid råder alle andre kvinder til at gøre sådan og egentlig tror, de fleste ville være gladest sådan, og så på den anden side gerne at ville barslen selv, fordi det er sidste baby og jeg var meget, meget presset på arbejdet i foråret af en lortechef, som desværre også er der, når jeg kommer tilbage igen. Så det her er jo et break, hvor det eneste, jeg skal tænke på, er babys næste måltid eller rene ble. Giver det mening? Og det break har min mand jo ikke brug for, fordi alting kører perfekt på hans arbejde. Måske er han bare inde i en stime, som han skal have lov at forfølge. Lidt a la tv-serien "Borgen", hvor parret får 5 år på skift, hvor det hedder henholdsvis karriere eller børn.

Så selvom jeg slog et stort brød op ved at skrive om det herinde, så var det mest af alt for at diskutere princippet bag (at de fleste kvinder hænger på hele barslen), for jeg er ikke så utilfreds, som jeg lød i første omgang. Det var dumt at få det til at lyde sådan, hvis jeg ikke kan tåle at få det åbenlyse at vide, nemlig "så sig fra". Giver det mening? Jeg synes jo, det er sløjt med ligestillingen hos mange par, men egentlig slet ikke ellers hos os.


Det giver fint mening. Jeg tror rigtig mange kvinder har det som dig. Og det er modigt at indrømme det.

Jeg kan godt lide tanken om en "stime" - at man hver især får nogle år hvor man fokuserer på hhv karriere og børn. Jeg tror bare desværre, at det der sker for mange er at når mandens år så er gået, så tjener han ligepludseligt mange penge og føler sig uundværlig på arbejdspladsen. Og kvinden kender børnene bedreog er glad for den tætte kontakt. Og så er det rigtigt svært at bytte.
Jeg siger ikke at I ikke kan bytte. Men man skal gøre sig klart at det ikke nødvendigvis lige er så nemt som det lyder.


Eller de bliver skilt, inden det er kvindens "tur" til en stime. En af forklaringerne på, mænd i gennemsnit har højere pension.

Dog er der et generationsskifte, det er vist ikke helt så slemt for vores generation som for vores forældres, så det er interessant om 10 år at se, hvor vores generation lægger sig ift den slags.
1
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2017, 11:27

Zombie skrev:Eller de bliver skilt, inden det er kvindens "tur" til en stime. En af forklaringerne på, mænd i gennemsnit har højere pension.


Hvis man er meget optaget af pension, skal man flytte sit fokus til tidligere, man skal før i gang med sin uddannelse. Folk bliver færdige på universiteterne imellem de er 23 og 30. Dem der er færdige som 23-årige, kan absorbere meget barsel for at ende med så dårlig en pension som dem der først bliver færdige som 30-årige, får. Og der er mænd jo så handicappede af at mange af dem tjener et år i militæret.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Zombie » 20. okt 2017, 11:34

abcd skrev:
Zombie skrev:Eller de bliver skilt, inden det er kvindens "tur" til en stime. En af forklaringerne på, mænd i gennemsnit har højere pension.


Hvis man er meget optaget af pension, skal man flytte sit fokus til tidligere, man skal før i gang med sin uddannelse. Folk bliver færdige på universiteterne imellem de er 23 og 30. Dem der er færdige som 23-årige, kan absorbere meget barsel for at ende med så dårlig en pension som dem der først bliver færdige som 30-årige, får. Og der er mænd jo så handicappede af at mange af dem tjener et år i militæret.


Opfind en tidsmaskine, så ser vi på det.
0
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Slettet bruger » 20. okt 2017, 11:40

Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Eller de bliver skilt, inden det er kvindens "tur" til en stime. En af forklaringerne på, mænd i gennemsnit har højere pension.


Hvis man er meget optaget af pension, skal man flytte sit fokus til tidligere, man skal før i gang med sin uddannelse. Folk bliver færdige på universiteterne imellem de er 23 og 30. Dem der er færdige som 23-årige, kan absorbere meget barsel for at ende med så dårlig en pension som dem der først bliver færdige som 30-årige, får. Og der er mænd jo så handicappede af at mange af dem tjener et år i militæret.


Opfind en tidsmaskine, så ser vi på det.


Til hvad?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Æble » 21. okt 2017, 10:21

Har tænkt over det her emne de seneste dage. Vil gerne komme det lidt mere til livs i vores forhold. Eller i det mindste blive lidt mere bevidst om ikke at deltage ubevidst i det.

Øver mig i at sige "det må du selv bestemme" til min mand. Senest i morges hvor han spørger mig om han skal lufte ud i kælderen :stoned: Han er nogle gange så mentalt doven. Og jeg hopper i for jeg har som regel en mening om hvorvidt der skal luftes ud (eller hvad dag det er eller hvor hans nøgler er...)
10
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Kakro05 » 23. okt 2017, 11:20

jeg kan godt genkende det og jeg er i perioder familiens projektleder, men vi skiftes lidt.
Det er mig der primært står for juniorstøj, men min mand er sød til at hente det tøj jeg finder brugt. Det er oftest ham der lægger madplan og handler (jeg handler næsten aldrig). Vi lægger hver især vores aftaler i vores fælles google kalender, så jeg er på ingen måde hans kalender. Jeg står primært for at vaske tøj (fordi det foretrækker jeg) og resten synes jeg egentligt vi er ret lige om.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mænd vs. kvinder og "the mental load"

Indlægaf Slettet bruger » 23. okt 2017, 11:56

kidkomb skrev:Jeg synes at Mau med kompagni har ret.
Kvinder har absolut de tendenser sådan generaliseret set.
Men I kan godt forstå at der også er en ydre grænse for hvornår man som mand simpelthen er doven og "det gider jeg sgu ikke at gå og huske på, det klarer mor-kæreste jo nok for mig", ikke?
For der ER forskel synes jeg.
Grænsen er muligvis flydende, men den er der altså.


Jam der er da både dovne kvinder og mænd :)Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener.

Det med mor-kæresten, tja mit perspektiv på det er at jeg tit har prøvet at kærester pludseligt vil gør mor-agtige ting for mig, hvor jeg selv er sådan "lol hvorfor vil du pludseligt smøre en madpakke til mig, kan jeg jo gøre selv hvis jeg gider".

Har også tit prøvet at kvinder vil gøre noget for at være søde, hvor det så bliver lidt malplaceret, fordi de ikke lige har vurderet om den ting de gør nu også er noget man efterspørger og om det nu er en ting der er god for en.

Både min rigtige mor og kærester har udøvet madpakke-chikane på mig :) Hvor der hvor jeg skal ud af døren og vil lave checkliste nøgler, mobil, pung osv, og huske hvad jeg nu skal huske, der kommer de hen og forvirrer en med at vifte madpakker i fjæset på mig og spørge mig hvor mange bananer jeg vil have med osv.

Og det er EKSTREMT svært at få kvinder til at lade være med at komme og give en bananer og andet spiseligt stuff mens man skal ud af døren og det bare er irriterende. Jeg siger direkte "det her er mere irriterende end det er rart for mig, det er meget sødt men jeg ville hellere have du holder op med det, drop nu madpakketrippet og gå hen og se fjernsyn eller noget", men intet hjælper.

For mig at se har det tit været kvinder der outta nowhere begynder på mor-stuff i forhold. Ja og så er hun måske irriteret over det bagefter "hvorfor skal jeg altid lave madpakke til dig?". "Ja det ved jeg fucking heller ikke hvorfor du gør det, jeg har bedt dig om at lade være med det, men du gør det jo alligevel" :)
0

Tilbage til "Forhold og sex"