Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Freya » 2. okt 2017, 14:20

---
Senest rettet af Freya 28. okt 2017, 07:37, rettet i alt 4 gange.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2017, 14:28

Ja, det vil være uetisk at skrive til ham.

Han har ikke præsenteret sig for dig for at du skulle bruge hans kontaktoplysninger til at finde hans arbejdsmail eller facebook. Hvis du gerne vil mere ville jeg mene, du skal tage den med ham personligt ved at spørge ham mundtligt.
7
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf FrøkenM » 2. okt 2017, 14:33

Ja jeg synes det er uetisk. Du er der for at hjælpe en patient og ikke for at invitere vedkommendes kontaktperson ud.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. okt 2017, 14:44

det kan godt være ret intimiderende at blive kontaktet via sociale medier - og uheldigt hvis han har en kæreste f.x.
Jeg synes en direkte og personlig henvendelse ville være langt bedre.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf BlueBunny » 2. okt 2017, 15:01

Desværre enig med de andre.
Måske du har en idé om hvor du kan møde ham, og så "tilfældigt" møde ham der?

HVIS i har fælles venner på facebook, så synes jeg du kan kontakte ham ad den vej. Som I "Hej, jeg så du er venner med xxx, hvor kender I hinanden fra? Jeg har skiftet placering og er nu ...., er du stadig ....?".

Det kommer lidt an på HVOR hooked du er, og om andre veje virker umulige, OG om du tænker han er samme mentale sted som du er

:)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf avdotja » 2. okt 2017, 15:35

Jeg mener ikke man kan tillade sig at søge i fortrolige data, for at få kontaktoplysninger på en eller troppe op på hjemmeadresse en fredag aften, men det er der jo heller ikke tale om her. Man kan også blive for berøringsangst.

Synes fint du kan sende en kort, sober besked til hans arbejdsmail. Det har jeg selv fået et par gange og så længe det udelukkende er en høflig forespørgsel, du ikke presser på og er klar til at få et nejtak; så ser jeg ikke noget problem i det :)
9
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Aima » 2. okt 2017, 16:21

Næh, jeg synes ikke det ville være i nærheden af at være forkert eller uetisk eller noget som helst andet negativt.

Hvis du var ansat på et kontor, hvor manden kom som håndværker (eller omvendt), der skulle lave nye VVS-installationer, og han i dén forbindelse havde præsenteret sig, så han fik gjort sig selv SoMe-identifikationsbar, ville jeg heller ikke se noget problem i en henvendelse. Jeg ville derimod synes det var ufint, hvis du henvendte dig i den slags private øjemed i en arbejdssituation, hvor det er jeres profesionelle positioner der skal være i fokus.

Uden at være i stand til at forklare hvorfor, ville jeg se anderledes på det, hvis det var mandens telefonnummer, du havde fundet og tænkt dig at benytte, men en social medie-profil er someway anderledes, i mine øjne.

Jeg har selv fået en del henvendelser fra mænd der har set eller mødt mig på min arbejdsplads, og hvor udgangspunktet allerhøjst har været få sekunders small-talk. Jeg er ‘bare’ tjener, men derfor er jeg jo lige så meget på arbejde som både dig og din ‘kollega’. Jeg har kun fundet henvendelserne upassende de gange de kom fra mænd i forhold eller de gange hvor en pæn afvisning ikke sev ind første gang og så lige den ene gang, hvor en mand spurgte, om jeg ville bolle for penge. Resten har jeg fundet helt ok.

Jeg kan jo ikke svare for manden, men har kun mit eget udgangspunkt at gå ud fra, men så længe du holder din approach pæn og sober og med respekt for at han potentielt kan være uinteresseret eller optaget, tænker jeg faktisk det er ret begrænset hvor grænseoverskridende en harmløs og sød henvendelse på facebook reelt kan være :)
10
I'll stick with hell no's and headphones...
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Petrix » 2. okt 2017, 16:43

Jeg synes også det ville være dumt at gøre.
1
27102021
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf IrmaPigen » 3. okt 2017, 06:51

Uetisk
1
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Summer » 3. okt 2017, 08:06

FrøkenM skrev:Ja jeg synes det er uetisk. Du er der for at hjælpe en patient og ikke for at invitere vedkommendes kontaktperson ud.


Enig med ovenstående.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Studsgaard » 3. okt 2017, 08:11

Jeg syntes det vil være forkert at bruge en arbejdsmail.
Men kan du finde ham på fb syntes jeg det vil være ok.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Zombie » 3. okt 2017, 09:06

Tænk på sagen med den håndværker, der efter færdigt arbejde brugte telefonnummeret til kunden, til at initiere flirtende kontakt. Han blev fyret og der var en masse ballade omkring det.

Det virker ret farligt at begive sig ud i, når du har fået oplysningerne gennem dit job.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf vibbsen » 3. okt 2017, 10:58

Zombie skrev:Tænk på sagen med den håndværker, der efter færdigt arbejde brugte telefonnummeret til kunden, til at initiere flirtende kontakt. Han blev fyret og der var en masse ballade omkring det.

Det virker ret farligt at begive sig ud i, når du har fået oplysningerne gennem dit job.


This. Jeg sidder og har i mange år siddet i en funktion hvor jeg har en bred kontakt med mange mennesker som jeg ofte taler med igen og igen. Og jeg ville føle det ret intimiderende hvis nogen af min kunder henvendte sig på min arbejdsmail/arbejdstelefon/skrivebord med forslag af mere "privat karakter".

Hvis de derimod henvendte sig via f.eks. facebook så ville det være helt fint med mig. Det handler som sådan ikke om at jeg ikke mener at man skal lade være med at danne private relationer med mennesker som man har et professionelt forhold til. Men nok mere om at man skal holde private relationer på den private bane.

Man kan vel sige at hvis man ikke har tænkt sig at man skal tale om noget professionelt ved et eventuelt møde, jamen så bør man aftale dette via private kanaler....
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf bluetof1 » 3. okt 2017, 11:25

I stedet for at overveje det etiske i at tage kontakt via arbejdsmail eller facebook, hvad så med at bruge den direkte metode? Du sidder i en anden funktion et andet sted i huset nu, siger du. Du kommer sjældent eller aldrig til at se ham igen i arbejdsøjemed. Du risikerer med andre ord ikke at blive konfronteret med en evt. afvisning på daglig basis.
Stik ham en seddel med dit telefonnummer og en besked om at du gerne vil give en kop kaffe en dag eller sig det til ham.
Vupti: du er ude over alle etiske dilemmaer.
5
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kan jeg tage kontakt til ham, eller er det uetisk?

Indlægaf Freya » 3. okt 2017, 11:51

---
Senest rettet af Freya 28. okt 2017, 07:38, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Forhold og sex"