Før man beslutter sig for at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf solstråle » 19. aug 2017, 18:07

KinderBueno skrev:Jeg er gravid med termin i november. Jeg er 26 (bliver 27 om en måned) og min kæreste er 33. Jeg er nyuddannet akademiker og ledig. Min kæreste er gymnasielærer, men blev opsagt for et par måneder siden grundet nedskæringer og markant færre elevoptag - desværre. Så vores situation er simpelthen, at vi begge er ledige.

Vi bor i en lejlighed på 65 kvm i Aarhus C. Her er skidehyggeligt, og det bliver rart at have midtbyen og uniparken lige ved siden af til barnevognsture, men vi skal have mere plads om absolut senest et år fra nu. Og her er det rigtig nice, at min kæreste har en stor opsparing, så vi kan købe fast ejendom, når vi føler for det (også selvom den ene er ledig). Derudover har vi bil, og det er jeg seriøst glad for, men det er også sådan noget, man som bilejer lynhurtigt vænner sig til. Hvis man ikke har bil, så får man det jo til at fungere alligevel. :)



Stort tillykke med at du er gravid! :-)

Selvom situationen omkring ledighed måske ikke er den mest optimale, lyder det til at I alligevel har en god plan og at I nok skal få alt til at hænge sammen med din kærestes opsparing også.

Må man være lidt fræk og spørge hvor stor, din kærestes opsparing er, når du siger "en stor opsparing"?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. aug 2017, 18:17

Som andre allerede har været inde på, er det jo dybt individuelt, hvad der skal til, før man føler sig klar.

Mit barn kommer til at have én forælder (i slut-30erne), der helst vil undgå såvel hus som bil. Det er de rigtige rammer for den barndom, jeg ønsker at give mit barn, for det er simpelthen nogle andre parametre, jeg vurderer min personlige parathed efter, hvilket ikke skal forstås som kritik af andres måder at leve på.

Edit: Mht. arbejde har det været vigtigt for mig at have et erhverv med gode muligheder for deltid og fyraften forholdsvist tidligt på dagen.
Senest rettet af DetSorteCirkus 19. aug 2017, 18:21, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Æble » 19. aug 2017, 18:20

Prøv at lægge et budget for livet med et barn i institution. Og se om det er realistisk.

Vil sige at man bruger omkring 10.000 på udstyr måske mindre hvis man får nogle ting, kæber brugt og ikke mærkevarer og måske mere hvis man ikke tænker over prisen.

Hvis budgettet ikke ser helt urealistisk ud og i ellers er i et solidt forhold og har lyst til børn, så er der ingen grund til at vente imo. Man får det til at fungerer.

Med min første var jeg studerende, boligløs og på vej ud af et forhold da jeg blev gravid. Men fik det hele til at gå op alligevel. Det er dog ikke ligefrem en anbefalelsesværdig model, men pointen er at det hele nok skal gå også selvom alting ikke er 100% i orden. Det vigtigste er lysten.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Danseprinsesse » 19. aug 2017, 18:32

Vores situation rent økonomisk var egentlig mere ustabil, end den havde været mange år forinden, idet min kæreste startede egen virksomhed samme år, som jeg blev gravid. Så vi har levet af min elevløn/barselsdagpenge (det er nogenlunde samme beløb), vi har dog også en solid opsparing, så vi har ikke på den måde skulle bekymre os over, om der var penge til bleer og udstyr.
Selvom vi har arvet meget tøj og generelt ikke køber en masse "unødvendigt" til vores barn hele tiden, så koster han i hvert fald et par tusind i gennemsnit per mdr. Derudover kommer pasning og det startudstyr vi havde købt inden fødslen (vi brugte nok 10-12.000, og vi gik på ingen måde amok). Modermælkserstatning er dyrt (hvis man slet ikke kan amme eller må supplere med det) og der er hele tiden noget, han vokser ud af eller pludselig får brug for; strømper, solhat, uldundertøj, medicin, regnbukser, hjemmesko, solcreme, alm. tøj, ny autostol/seng/stol, etc. Desuden bruger vi markant mere el og vand nu, vi vasker nærmest i døgndrift.

Vi bor i ejerbolig, men det tænker jeg egentlig ikke betyder det store. Der er da ting, der er rare i forhold til at bo med en baby; f.eks. er vi meget glade for vores elevator. Et børnevenligt område i forhold til stisystemer, skole osv. er vi meget glade at bo i, men det har ingen reel betydning de første år. Og der sker jo ikke noget ved at flytte senere hen, mange har startet med baby i 2 eller 3-værelses lejligheder uden problemer. Indtil videre sover vores barn stadig hos os, han er lidt over 1 år, så vi har intet behov haft for børneværelse endnu.

Med hensyn til bil, så er jeg stødt på det samme som dig, at en stationcar skulle være uundværlig med børn. Det er den altså ikke. Slet ikke når det er første barn. Men man skal selvfølgelig overveje det i forhold til indkøb af barnevogn/klapvogn. Jeg gad på ingen måde stå i dagligdagen og skille en vogn ad for at kunne have den i bilen, så vi valgte en klapvogn, der kan lægges helt ned (det er vigtigt for deres rygge) og med langt liggemål, så den kan bruges ligeså længe som en stor barnevogn. Den kan slås sammen med et enkelt hiv og ligeså nemt foldes ud igen. Derhjemme har vi haft en brugt barnevogn til terrassen, men i det daglige har vi ikke haft en "rigtig" barnevogn. Til gengæld har vi kunnet have den i min i10.
Vi er lige taget på 14 dages bilferie sydpå med oppakning til en 1-årig i vores i20, som vist ikke på nogen måde kan betegnes som en stor familiebil. Det kræver lidt omtanke, men det er bestemt muligt. Hvis man har flere børn, begynder det nok at knibe mere.

En vis form for stabilitet og økonomisk sikkerhed er rar og betryggende. Men jeg vil sige, at det allervigtigste aktiv som forældre er tid. Tid er frihed, og tid er muligheden for at være sammen med sit barn. Tidligere var vi reelt set økonomisk uafhængige pga. min kærestes job, vi havde stationcar, to boliger og mange, mange flere penge end nu, men det betyder bare ikke noget som helst holdt op imod den tid min kæreste har sammen med vores søn, som ikke havde været muligt i hans tidligere job.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf JoyNips » 19. aug 2017, 18:34

solstråle skrev:
JoyNips skrev:Vi var nok lidt omvendte i tankegangen. For os var det nemlig en "nå men, vi har jo alle de ydre omstændigheder på plads - er færdiguddannede, har arbejdet nogle år og har gode jobs, en andelslejlighed med god friværdi og plads til de første par år med barn osv, så der er vel ikke nogen grund til at prøve at undgå graviditet?"
At det så lykkedes på første kondomsløse knald havde vi ikke lige forudset!

Men altså, børn er dyre. Selv hvis man køber en del udstyr brugt og ikke går efter mode-varer når man køber fra ny, så er det lidt af en udskrivning. Og selv med tilskud osv er institution crazy dyrt. Det koster jo nærmest det samme som at leje en lejlighed!
Så jeg synes bestemt det vil være en ide at have økonomien på plads, det er (efter min mening) rarest at man ikke behøver at tænke over om man har penge hele måneden. Men det kan jo også sagtens lade sig gøre at få råd til barn selvom man er to på SU. Så skal man bare tænke noget mere over sit forbrug.
Om man bor i ejerbolig, lejet bolig, andelsbolig, kollektiv eller noget femte er sgu ligemeget. Der er ikke noget, der er rigtigere end andet. Og hvis man ikke har brug for en bil er det jo også ligemeget om man har sådan en. Vi har en lille bybil, men den er mere nice to have end need to have.




Men hvornår har man økonomien på plads? Hvad skal man have stående på opsparingen, og hvad skal man have som rådighedsbeløb i hver måned?
Vi ved jo stort set ikke noget om, hvad en lille baby koster :-)

Jeg mener dog, at vi har en sund økonomi - mens kæresten ikke mener, den er ideel, da jeg er studerende (færdiguddannet om 1 år) og derefter vil få barselsdagpenge på dimittendsats :wacko:


Der er altid nogen som har kunnet anskaffe sig alt for 100 kr og en vennetjeneste. Rådet fra mine venner med børn var at det koster i omegnen af 20.000 kr. at anskaffe sig udstyret og det er også min erfaring.
I starten koster sådan en størrelse ikke frygtelig meget (udover at de hurtigt vokser ud af deres tøj). Men når de skal i institution, så koster det (i hvert fald her hvor jeg bor) 3.500 kr om måneden for institutionsplads med frokost. Så det skal man jo i hvert fald kunne finde.

Mht at du først er færdig om et år, så er der jo altså 9 mdrs leveringstid og der er ingen der siger, at man bliver gravid i første førsøg. Gennemsnitligt vil de fleste være blevet gravide indenfor et år, men det kan jo også tage længere.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Zoxa » 19. aug 2017, 18:39

solstråle skrev:
Tak for dine gode råd og for at dele din erfaring!

Jeg er selv det, man kan kategorisere som kontrolfreak/perfektionist og ligger allerede nu budget for hver måned, laver madplan, laver indkøbsliste efter tilbudsaviser osv., og kan i det hele taget godt lide at lave lister og have styr på tingene.

Synes alligevel det lyder utrolig flot, at I købte alt udstyr for 5.000. kr! Du må være god til at finde gode, brugte ting på nettet :-)


Det er også det mest fornuftige uanset hvad - hvad man ikke bruger det kan man gemme til hvis det brænder på. Du ved ikke om du pludselig står med en straks udskrivning på et komfur eller hvad det nu måtte være. Eller om et par kindtænder knækker under veerne (siger ikke noget, men hint, hint)
Fra projektet bliver ansporet til at resultatet er leveret er der pææænt lang tid til at kigge sig om efter gode indkøb ;-)


Et barn er inderligt lige glad med om der sår trip/trap på en stol eller om der står Ikea på den - det samme med barnevogne. Og bilsikringen kan I vel låne af svogere/svigerinder - Og ellers er det Bilka som vandt bedst i test på deres.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Vixen » 19. aug 2017, 18:41

solstråle skrev:
KinderBueno skrev:Jeg er gravid med termin i november. Jeg er 26 (bliver 27 om en måned) og min kæreste er 33. Jeg er nyuddannet akademiker og ledig. Min kæreste er gymnasielærer, men blev opsagt for et par måneder siden grundet nedskæringer og markant færre elevoptag - desværre. Så vores situation er simpelthen, at vi begge er ledige.

Vi bor i en lejlighed på 65 kvm i Aarhus C. Her er skidehyggeligt, og det bliver rart at have midtbyen og uniparken lige ved siden af til barnevognsture, men vi skal have mere plads om absolut senest et år fra nu. Og her er det rigtig nice, at min kæreste har en stor opsparing, så vi kan købe fast ejendom, når vi føler for det (også selvom den ene er ledig). Derudover har vi bil, og det er jeg seriøst glad for, men det er også sådan noget, man som bilejer lynhurtigt vænner sig til. Hvis man ikke har bil, så får man det jo til at fungere alligevel. :)



Stort tillykke med at du er gravid! :-)

Selvom situationen omkring ledighed måske ikke er den mest optimale, lyder det til at I alligevel har en god plan og at I nok skal få alt til at hænge sammen med din kærestes opsparing også.

Må man være lidt fræk og spørge hvor stor, din kærestes opsparing er, når du siger "en stor opsparing"?


Tusind tak!
Ja, det skal helt sikkert nok gå. Jeg er lidt utålmodig ifht at få noget mere plads, men det er nok meget normalt, når man først har besluttet, at man er klar til at rykke videre. :)

*slettet igen*
Senest rettet af Vixen 19. aug 2017, 20:50, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Yetie » 19. aug 2017, 18:44

Jeg har været klar i mange år, men min mand er først nu blevet klar - jeg er 36 og han er 42.
Vi har så godt og vel styr på rammerne. Vi har hus, 2 biler og 2 hunde, og jeg har et godt og velbetalt job. Min mand er førtidspensionist, så hans indkomst ændrer sig jo ikke.

Jeg er på den ene side træt af at min mand har været så længe om at blive klar, for hvad nu hvis jeg er blevet for gammel? Men på den anden side er jeg glad for at det er hans ønske også, og ikke noget jeg har trukket ned over hovedet på ham.

Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, og jeg ved om nogen hvor hårdt det er at vente hvis ikke manden er klar. Men jeg ved til gengæld at barnet nu får en far der ikke er tynget af tanker omkring fremtiden og økonomien, og det er helt sikkert noget værd for mig. :)
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Slettet bruger » 19. aug 2017, 18:46

Barnet er jo helt ligeglad med og upåvirket af hvor mange penge I har, så længe I har nok til at betale for mad, varme og et sted at sove, og Danmark er så smart indrettet at hvis I ikke har råd til det, sørger det offentlige for at I får råd til det. Så de første år er det med de ydre rammer komplet ligegyldigt, I skal bare være fornuftige og kærlige mennesker.

Men efter barnet bliver omkring 4 år og begynder at danne venskaber i børnehaven som det også skal begynde i skole med, tror jeg det er bedst hvis man kan undgå at flytte en masse rundt så det skal begynde forfra med venskaberne, det kan give noget uro. Så i jeres situation ville jeg have fokus på om jeg om ca. 4-5 år ville forvente at bo et sted eller i et område hvor jeg kunne være de næste 15 år.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Sangius » 19. aug 2017, 19:09

Hvis man kaster al forfængelighed fra sig, kan man SAGTENS købe alt til baby for under 3000 kr. Hvis ikke mindre.
Hvis man gerne vil have nye, pæne ting - så er det dyrt.

Jeg ville ikke vente på økonomien, hvis der ellers var nok til dagen og vejen. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf AgentPixie » 19. aug 2017, 19:49

Et barn koster ikke mere end du vælger det skal koste. Selvfølgelig skal det have mad. Men alt andet kan du købe brugt eller på tilbud. For 2500 kr fik vi en brugt emmaljunga kombivogn, tremmeseng inkl allergimadras og en babybjorn bæresele. Badekar 100 kr. Puslebord 300 kr brugt. Puslehynde husker jeg ikke, men den var ikke dyr (ikea). Babydyner har vi fået, samme med sengetøj.
Hvis I har en sød familie og omgangskreds med børn, så får I garanteret også smidt en masse i nakken. Vi har arvet rigtig, rigtig meget.

Og så vil jeg gerne slå et slag for mødrehjælpens butikker. Min mor var derinde, hun købte læssevis af tøj af mærkerne Katvig, molo, done by deer og en masse no brand, til mellem 2 & 10 kr pr stk. Alt sammen stort set ubrugt.
Min baby er 8 uger, tror jeg har brugt 200 på tøj til ham efter han er kommet til.
Næste størrelse er 68, der har jeg købt en kasse brugt tøj på dba til 200. Der er vildt mange bodier, bukser, huer, dragter, køredragt, vand/vindtæt dragt, jakke, varme trøjer, smækbukser og jeg kunne blive ved. Det hele ser nyt ud.

Vi har råd til at købe det fra nyt, men jeg gider ikke betale fuld pris for noget der kun skal bruges i kort tid.
Det behøver absolut ikke være dyrt, at få et barn. Mange ting skal den først bruge senere, fx højstol og lidt mere avanceret legetøj, større dyne, sko osv.
Indtil det skal købes, kan I jo spare børnepengene op (4500 hver 3. måned).

Et lille barn kræver heller ikke sit eget værelse og fancy legetøj/tøj, den slags er vist mere forældrenes behov, og fordi det ''skal'' man.

Jeg synes mere man skal fokusere på, om man som par er klar. Vores baby er latterlig nem, men han kræver stadig meget tid og opmærksomhed fra den ene af os. Hans behov kommer hele tiden før vores behov for kærestetid, afslapning, søvn, mad osv. Jeg tror især faren kan føle sig udenfor, fordi man som mor er optaget af baby og amning.
Man skal være god til at acceptere tingenes tilstand, og ikke lade sig gå på af det hele tiden. Så bliver den første tid knap så nederen.
7
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf TomKah » 19. aug 2017, 19:55

Jeg synes som udgangspunkt at man skal have et sted at bo og have mulighed for få sit barn i pasning eller have råd til pasning hjemme. Lige i Danmark giver "råd til børn" mindre mening da alle har råd til børn - for nogle kan det gøre ondt i deres prioriteringer, men det er muligt for alle.

Jeg havde slet ikke lyst til at få børn da jeg var ung. Jeg fik min første 9 måneder efter tanken om børn meldte sig første gang. Jeg var 29, min mand 32. Vi havde været sammen i 8 år, boede i hus (ejerbolig), havde en minibil og 2 jobs. Vores rammer var og er meget stabile, men det var bare sådan det var.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf HappyPaww » 19. aug 2017, 20:02

Vi har en søn på snart 4 som kom da vi var hhv 31 og i fast arbejde (jeg), og 25 og studerende på SU (min kæreste). Vi boede i en 2-værelses lejlighed på 52 m2 og med en hund, uden opsparing, bil eller andet.

Jeg vil vove at påstå at vores dreng har haft en fint tryg og helt normal opvækst hvor han ikke har manglet noget. Man lærer at sætte tæring efter næring og at prioritere sine penge. Han har gået mest i arvet/lånt tøj, eller tøj købt brugt eller i HM og Bilka. Det ville han nok uanset vores indtægt for jeg er simpelthen for nærig til at give penge for dyrt mærketøj til et lille barn :lol: Og ungen har sgu set sød og ordentlig ud alligevel ;)

Ift udgifter så kan man få økonomisk friplads/tilskud til institution, men får ekstra/dobbelt SU i en periode, og har større fribeløb og mulighed for forhøjet SU lån om nødvendigt.

Vi har i øvrigt barn nr 2 på vej :gogo:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf avdotja » 19. aug 2017, 20:25

Der er i hvert fald nogen der gør det for meget få penge :): http://www.frugalwoods.com/2015/07/24/f ... l-complex/
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Rapfisk » 19. aug 2017, 21:24

Man kan sagtens få børn uden "alle" omstændighederne, og børn koster det, de koster. Man fortryder sjældent sine børn, og man gør en dyd ud af nødvendigheden. Jeg er fortaler for, at man husker at spørge sig selv, om alt det, man venter på, er værd at risikere muligheden for overhovedet at få børn, eller ikke få de børn, man ønsker, for.

Når det er sagt, synes jeg også, at din kærestes forbehold er væsentlige. Det kan godt være, at barnet er ligeglad med størrelsen på jeres bolig eller jeres løn, men det er også jeres liv, og jeres liv bliver væsentligt lettere, hvis I er trygge ved at stifte familie begge to. Det gælder også økonomisk. Økonomisk tryghed såvel som ro på andre vigtige parametre som arbejde og bolig kan være væsentlige for den tryghed, man som forældre giver videre til barnet - og nogle gange er kærlighed ikke nok. Ja, faktisk er kærligheden til barnet for mange så angstprovokerende, at det er helt afgørende at have ro på bagsmækken.
2
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Forhold og sex"